۶ اقدامی که مایکروسافت برای بهبود اسکایپ باید انجام دهد

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
اسکایپ، سرویس تماس ویدئویی محبوب سال‌های گذشته به برنامه‌ای بی‌مصرف بدل شده است و مایکروسافت برای جلوگیری از سقوط بیشتر آن باید دست به انجام اقداماتی اساسی بزند.
تبلیغات

در سال‌های نه‌چندان دور، نام اسکایپ با ارتباطات اینترنتی گره خورده بود و حتی امروزه نیز برخی از کاربران قدیمی این سرویس در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر، کماکان برای اشاره به تماس‌های اینترنتی لفظ اسکایپ را به زبان می‌آورند؛ با این حال، اکنون دوران این برنامه‌ی محبوب تقریبا سپری شده و و دنیای ارتباطات اینترنتی به‌سرعت در حال تغییر و تحول است.

سرویس‌های پیام‌رسانی امروزی نظیر واتساپ و منسجر فیسبوک در عین ارائه‌ی پیام‌رسانی آنلاین، از قابلیت تماس ویدئویی و صوتی نیز برخودارند و دیگر پلتفرم‌ها همچون دیسکورد، حوزه‌ای را که اسکایپ می‌توانست به آن ورود کند، تحت سلطه‌ی خود درآورده‌اند. مایکروسافت اگر می‌خواهد توان رقابتی اسکایپ را افزایش دهد، باید اقداماتی جدی در قبال این سرویس انجام دهد. در ادامه به شرح ۶ نقطه ضعف اسکایپ و روش‌هایی حل آن‌ها توسط مایکروسافت می‌پردازیم.

ارائه قابلیت اس‌ام‌اس رله برای دیگر پلتفرم‌ها

Skype on iPhone X

اسکایپ در برهه‌ای از زمان به محلی برای دریافت و ارسال پیام‌ کوتاه (SMS) تبدیل شده بود؛ بدین صورت که مایکروسافت برای مدتی کوتاهی به کاربران امکان داد به ارسال پیام‌های اسکایپ و پیام‌های کوتاه درون اپلیکیشن اسکایپ در ویندوز ۱۰ موبایل بپردازند؛ اما ردموندی‌ها این ویژگی را بعدا به نفع قابلیت اس‌ام‌اس رله (SMS relay) کنار گذاشتند. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد به‌وسیله‌ی اپلیکیشن اسکایپ در کامپیوتر شخصی خود، پیام‌های کوتاه را دریافت و ارسال کنند. اس‌ام‌اس رله قابلیتی کاربردی و بی‌نظیر محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه امکان بهره‌گیری از آن تنها در پلتفرمی منسوخ وجود دارد.

ویندوز ۱۰ موبایل تنها سیستم‌عامل موبایلی محسوب می‌شود که در حال حاضر از اس‌ام‌اس رله پشتیبانی می‌کند و هرچند مایکروسافت به تلاش‌های خود در حوزه‌ی موبایل به‌صورت رسمی پایان نداده؛ اما این ویژگی را به فراموشی سپرده است. مایکروسافت از ارائه‌ی این قابلیت در اندروید صحبت کرده؛ اما این مسئله هیچ‌گاه حتی به‌صورت آزمایشی نیز محقق نشده است. در نتیجه قابلیت اس‌ام‌س رله در واقع وجود خارجی ندارد.

پیام کوتاه به‌خصوص در ایالات متحده همچنان یکی از روش‌های محبوب پیام‌رسانی نزد کاربران محسوب می‌شود؛ بنابراین، اینکه بتوان از تمام دستگاه‌های اجرا‌کننده‌ی اسکایپ به ارسال این نوع پیام به افراد پرداخت، رؤیایی به‌ نظر می‌آید. اس‌ام‌اس رله همچنین مزیتی منحصربه‌فرد به اسکایپ می‌بخشد و مایکروسافت می‌تواند از این ویژگی به‌عنوان وجه تمایز اسکایپ با دیگر پلتفرم‌ها یاد کند.

به‌روزرسانی رابط کاربری

Skype / اسکایپ

 رابط کاربری اسکایپ به اندازه‌ی برخی از اپلیکیشن‌های باسابقه‌ای که از میانه‌ی دهه‌ی ۲۰۰۰ تا به امروز تغییری نکرده‌اند، قدیمی به‌ نظر نمی‌رسد؛ اما به اندازه‌ی لازم از عناصر امروزی طراحی بهره‌مند نیست. رابط کاربری اسکایپ تاکنون به‌روزرسانی‌های متعددی دریافت کرده؛ اما هنوز به پختگی کافی نرسیده است. برای مثال، اسکایپ می‌تواند از برخی از عناصر طراحی گروپ‌می، اپلیکیشن دیگری که از قضا متعلق به اسکایپ است، الهام بگیرد. گروپ‌می ظاهر مرتب و یک‌دستی دارد، به ندرت موجب سردرگمی کاربر می‌شود و بر افزایش حداکثری استفاده از فضای نمایشگر تمرکز کرده است. اسکایپ می‌تواند به اقتباس از سبک طراحی این برنامه بپردازد و دکمه‌های برخی از ویژگی‌ها نظیر تماس ویدئویی و اشتراک‌گذاری تصویر را با یکدیگر ترکیب کند.

اسکایپ به‌تازگی در برخی از نسخه‌ها از جمله اندروید و نسخه‌ی کلاسیک ویندوز تغییرات بصری جدیدی دریافت کرده است. برخی از این بهبودهای طراحی نظیر افزودن تم تیره، تغییرات مثبتی ارزیابی می‌شوند؛ اما برخی از تغییرات دیگر موجب شده است که کاربران بخواهند به نسخه‌های قدیمی‌تر بازگردند. ظاهرا بزرگ‌ترین مشکل موجود در طراحی جدید اسکایپ این است که انجام برخی از وظایف به طی کردن مراحلی اضافی و طاقت‌فرسا نیاز دارد، ارسال تصاویر گیف به دشواری انجام می‌شود و در مجموع به‌ نظر می‌رسد که ظاهر فعلی این برنامه از نواقص متعددی رنج می‌برد. علاوه‌ بر این، مایکروسافت به شکلی عجیب و پرسش‌برانگیز، ظاهر جدید اسکایپ را هنوز در قالب نسخه‌ی پتلفرم ویندوز یونیورسال در ویندوز ۱۰ ارائه نداده است.

در نهایت، اسکایپ کماکان نیازمند اقداماتی اساسی در بخش طراحی است. گرافیک این برنامه تاریخ گذشته است و رابط کاربری آن شباهتی به یک برنامه‌ی مدرن ندارد.

تمرکز بر پیام‌رسانی

Skype / اسکایپ

هرچند اسکایپ عمده شهرت خود را به‌عنوان یک پلتفرم ارتباط ویدئویی به‌دست آورده است؛ اما بسیاری از آن و دیگر سرویس‌های مشابه برای پیام‌رسانی استفاده می‌کنند. در نتیجه اسکایپ باید این گونه کاربران را به رسمیت بشناسند و قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز آن‌ها را در اختیارشان قرار دهد.

به‌ نظر می‌رسد که موتور پیام‌رسانی اسکایپ تاریخ گذشته است و سرعت پایینی دارد. این موتور از پایداری نسبتا خوبی بهره می‌برد؛ اما بسیاری از کاربران می‌گویند هنگامی که قصد ارسال پیام دارند، می‌خواهند پیامشان به نحو مطمئن و بلافاصله‌ای فرستاده شود. اگر پیغامی با تأخیر قابل توجه ارسال شود، می‌تواند کل گفتگوی دو طرف را به‌هم بریزد. وقتی گزینه‌های دیگر همچون واتساپ یا تلگرام از این مشکل رنج نمی‌برند، چرا یک نفر باید به پیام‌رسانی از طریق اسکایپ بپردازد؟

اسکایپ همچنین ظاهرا در حذف پیام‌ها با چالش روبه‌رو است. به‌ نظر می‌رسد که محتوای ارسال‌شده حتی در صورت حذف شدن می‌تواند دوباره از فضای ابری سر دربیاورد. در دنیایی که افراد اقدام به ارسال پیام‌های خودتخریبی (پیغام‌هایی که پس از گذشت مدتی معین به‌صورت خودکار پاک می‌شوند) می‌کنند و به رمزنگاری دو طرفه متکی هستند، واضح است که حریم شخصی و برخورداری از امکان حذف محتوای ارسال‌شده قابلیتی مهم محسوب می‌شود. هنگامی که محتوایی را حذف می‌کنید، باید برای همیشه پاک شود و زمانی که پیغامی را می‌فرستید، باید بلافاصله از طریق فضای ابری در تمام دستگاه‌ها نمایش داده شود.

توقف توسعه نسخه‌های مختلف اسکایپ

Skype Versions on Play Store

هنگامی که از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها صحبت به میان می‌آید، معمولا کیفیت بر کمیت ترجیح داده می‌شود. در حال حاضر نسخه‌های مختلفی از اسکایپ در ویندوز ۱۰ موجود است و ظاهرا مایکروسافت قصد تمرکز بر هیچ کدام از آن‌ها را ندارد. با وجود آنکه نسخه‌ی پلتفرم ویندوز یونیورسال (UWP) اسکایپ در تمام دستگاه‌های ویندوز ۱۰ در دسترس است، نسخه‌ی کلاسیک این سرویس همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد و به‌روزرسانی‌ها و قابلیت‌های جدید را دریافت می‌کند. البته اینکه انتقال تمام ویژگی‌های نسخه‌ی کلاسیک به نسخه‌ی پلتفرم ویندوز یونیورسال زمان می‌برد، قابل درک است؛ اما به‌ نظر می‌رسد که مایکروسافت نسبت به کنار گذاشتن نسخه‌ی کلاسیک کاملا متعهد نیست.

هرچند این مشکل بیش از همه در ویندوز ۱۰ قابل مشاهده است؛ اما تنها به سیستم‌عامل مایکروسافت محدود نیست. اسکایپ و اسکایپ لایت در پلتفرم‌های موبایل قابل دسترس هستند و مایکروسافت با اپلیکیشن دیگری نیز به نام اسکایپ کوییک تلاش کرد تا از اسنپ‌چت کپی‌برداری کند. مایکروسافت ظاهرا نمی‌تواند به یک اسکایپ واحد و یکپارچه متعهد شود و این مسئله توانایی آن‌ها را در ارائه‌ی تجربه‌ای بی‌نقض در تمام پلتفرم‌ها کاهش می‌دهد.

به جز در اختیار داشتن نسخه‌های گوناگون از اسکایپ، مایکروسافت صاحب اپلیکیشن‌های مختلف دیگری است که با اسکایپ هم‌پوشانی دارند. اپلیکیشن جدید تلفن شما (Your Phone) به کاربران امکان می‌دهد تا به ارسال پیام از روی کامپیوتر شخصی بپردازند؛ اما این برنامه جانشین اس‌ام‌اس رله‌ی اسکایپ نخواهد شد. علاوه‌بر این، گروپ‌می در تصاحب اسکایپ است و قابلیت‌های خوبی را در اختیار افرادی که از پیام‌های کوتاه بهره می‌گیرند، قرار می‌دهد؛ اما به کلی از اسکایپ مجزا است. مایکروسافت باید به‌منظور بهبود کارایی اسکایپ و کاهش سردرگمی کاربران، نسخه‌های مختلف این سرویس را یکپارچه کند و قابلیت‌های آن‌ها را در قالب پلتفرمی ساده‌تر و موثرتر در اختیار کاربران قرار دهد.

ساده‌سازی یافتن افراد

Skype / اسکایپ

یافتن افرادی که در اسکایپ می‌شناسید، می‌تواند به چالش پیچیده‌ای تبدیل شود. انجام این کار در صورتی که فرد مورد نظر در مخاطبان شما حضور داشته باشد یا از نامی منحصربه‌فرد بهره بگیرد، چندان دشوار نیست؛ اما اگر دوست شما نام رایجی داشته باشد، باید به جستجو بین انبوه پروفایل‌های مختلفی که صاحب این نام هستند، بپردازید. این مشکل در سال‌های اخیر بهبود یافته است؛ اما یافتن افراد در اسکایپ همچنان امر زمان‌بر و طاقت‌فرسایی محسوب می‌شود.

یکپارچگی اسکایپ با دیگر سرویس‌های مایکروسافت

Outlook and Skype Integration

مایکروسافت صاحب انبوه سرویس‌هایی است که از پیام‌رسانی داخلی بهره می‌گیرند؛ از جمله اسکایپ، ایکس‌باکس و لینکدین. تصور کنید چه می‌شد اگر امکان بهره‌گیری از اسکایپ به‌عنوان پیام‌رسان چند سرویسه‌ی مایکروسافت فراهم بود و می‌توانستیم تمام پیغام‌های خود از تمام اپلیکیشن‌های مایکروسافت را در یک مکان مشاهده کنیم. البته واضح است که برخی از افراد احتمالی علاقه‌ای به این قابلیت نخواهند داشت؛ اما می‌توان آن را به‌عنوان گزینه‌ای اختیاری که امکان خاموش یا روشن کردن آن فراهم است، در اختیار کاربران قرار داد. علاوه بر این، می‌توان به همان شکلی که اوتلوک مخاطبان را ادغام می‌کند، از امکان ادغام گفتگوها در اسکایپ نیز بهره‌مند شد.

اسکایپ در وضعیت خوبی به‌ سر نمی‌برد

Skype on Windows 10

مایکروسافت نزد بسیاری از کاربران شرکت محبوبی محسوب می‌شود؛ اما سوء مدیریت ردموندی‌ها در قبال بسیاری از محصولاتشان موجبات نارضایتی مصرف‌کنندگان را فراهم آورده است. به‌ نظر می‌رسد که مایکروسافت اسکایپ را به تصاحب خود درآورد، بخش‌هایی از آن را که برای مایکروسافت تیمز و اسکایپ برای کسب‌وکار لازم بود، جدا کرد و اسکایپ مخصوص مصرف‌کنندگان را به حال خود رها کرد تا به مرگ تدریجی دچار شود. مایکروسافت فرصت بی‌نظیری را برای تبدیل اسکایپ به محبوب‌ترین پلتفرم پیام‌رسانی در اختیار داشت؛ اما عرصه را به آسانی به رقبای دیگر واگذار کرد. اسکایپ فاقد بسیاری از قابلیت‌های حیاتی رقبای خود است و از طراحی قدیمی و نه‌چندان دلچسبی بهره می‌برد که به اندازه‌ی کافی به‌روزرسانی نشده و صرف نظر از نسخه‌های مختلفی که دارد، برای بسیاری از کاربران به پیام‌رسانی غیر قابل مطمئن و ناپایدار تبدیل شده است.

در دنیایی که واتساپ، مسنجر فیسبوک، دیسکورد، تلگرام و محصولات اپل بازار ارتباطات اینترنتی را به تسخیر خود درآورده‌اند، بعید است که اسکایپ بتواند شکوه سابق را دوباره به‌دست بیاورد. رقبای اسکایپ ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهند که کاربران به سختی می‌توانند از آن‌ها صرف نظر کنند و به اسکایپ بازگردند. مایکروسافت اگر می‌خواهد در بازار فعلی پیام‌رسان‌ها سهمی به‌دست بیاورد، باید نواقص یادشده را برطرف کند و به پر کردن شکاف بین اسکایپ و دیگر رقبا بپردازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات