چه انتظاری از کنفرانس توسعه دهندگان اپل WWDC 2018 داشته باشیم

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۱۸ اپل (WWDC) که یکی از مهم‌ترین رویدادهای سالانه‌ی کوپرتنیونشین‌ها محسوب می‌شود، امشب در کالیفرنیا برگزار خواهد شد.
تبلیغات

تنها ساعاتی دیگر تا برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) باقی مانده و این شرکت دعوت‌نامه‌های این رویداد را برای روزنامه‌نگاران ارسال کرده است. با شروع نطق اصلی مراسم در چهارم ژوئن (۱۴ خرداد)، بزرگ‌ترین کنفرانس سالانه‌ی اپل با محوریت توسعه‌دهندگان کار خود را آغاز خواهد کرد.

این مراسم که امسال از ۴ تا ۸ ژوئن (۱۴ تا ۱۸ خرداد) در مرکز گردهمایی مک‌انری در سن خوزه‌ی کالیفرنیا برگزار می‌شود، سرنخ‌های لازم درباره‌ی مسیر پیش‌روی سیستم‌عامل بعدی اپل و اپلیکیشن‌هایی که به آیفون‌، آیپد، مک‌، اپل واچ، اسپیکر هوم‌پاد و اپل تی‌وی قدرت می‌دهند، نمایان خواهد کرد. این رویداد همچنین این فرصت را در اختیار توسعه‌دهندگان شخص ثالث قرار می‌دهد تا با مدیران اجرایی، مهندسان و طراحان محصول اپل گردهم جمع شوند.

کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل تا حد بسیار زیادی درباره‌ی رونمایی از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل آی‌اواس، اپلیکیشن‌ها، چارچوب‌های نرم‌افزاری و سرویس‌هایی است که تا پایان سال جاری در دسترس کاربران و توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت. با این حال، اپل هرازگاهی از این رویداد برای معرفی محصولات سخت‌افزاری بهره می‌گیرد. در نتیجه، پیش از آنکه انتظارات خود در حوزه‌ی نرم‌افزاری را تشریح کنیم، به بررسی این احتمال می‌پردازیم.

آیپد پرو و مک‌بوک‌های احتمالی

هنگامی که تیم کوک، مدیرعامل اپل، در روز ۱۴ خرداد قدم به صحنه‌ی مراسم می‌گذارد، انتظار رونمایی از آیفون‌های پیشرفته‌ی جدید یا مدل ارتقاءیافته‌ی مک پرو نداشته باشید. جانشین گوشی‌های آیفون ۱۰، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس همانند همیشه در ماه سپتامبر (شهریور) از راه خواهد رسید. همچنین اپل پیش از این تأیید کرده است که مک پرو جدید را تا پیش از آغاز سال ۲۰۱۹ معرفی نخواهد کرد. علاوه بر این، اسپیکر هوم‌پاد و آیپد میان‌رده محصولاتی تقریبا جدید به‌حساب می‌آیند که به ترتیب در ماه فوریه و مارس عرضه شدند.

با این حال، می‌توان از ۴ محصول مختلف که احتمال معرفی مدل‌های بهبودیافته‌ی آن‌ها در مراسم پیش‌رو می‌رود به شرح زیر نام برد.

مک‌بوک و آی‌مک

 اپل مدل جدید تمام خانواده‌ی کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های خود را در کنفراس توسعه‌دهندگان سال گذشته رونمایی کرد. اکنون با گذشت یک سال، نوبت به استفاده از جدیدترین پردازنده‌های نسل هشتم اینتل که ارتقائی ساده و نه‌چندان جذاب به‌حساب می‌آیند، رسیده است. اینکه به‌روزرسانی این کامپیوترها بازطراحی کلی آن‌ها از جمله تجدید نظر درباره‌ی کیبوردهای مشکل‌ساز پروانه‌ای و ویژگی همچنان جنجالی تاچ بار در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو را در بر خواهد گرفت یا نه، هنوز مشخص نیست. این مسئله در مورد مک‌بوک ایر نیز صدق می‌کند؛ لپ‌تاپی که از مدت‌ها پیش شایعه‌ی بازگشت مدل تازه‌ی آن بر سر زبان‌ها است.

iPad / آیپد

آیپد پرو

 اپل پشتیبانی از یکی از ویژگی‌های کلیدی آیپد پرو یعنی سازگاری با اپل پنسل را به آیپد میان‌رده که در ماه مارس معرفی شد، اضافه کرد. اکنون از نظر منطقی مدل‌های گران‌قیمت‌تر آیپد پرو می‌توانند در طی یک بازطراحی اساسی از ظاهر آیفون ۱۰ الهام بگیرند؛ بدین مفهوم که احتمالا دکمه‌ی هوم از آن‌ها حذف و فیس‌آی‌دی جایگزین آن شود.

آیفون اس‌ای ۲: همان‌طور که گفتیم، به‌روزرسانی مدل‌های پیشرفته‌ی آیفون همانند روال همیشه در مراسمی اختصاصی در ماه شهریور انجام خواهد شد. اما براساس شایعات متعدد منتشرشده تاکنون، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که جانشین آیفون اس‌ای، مدل میان‌رده‌ی گوشی اپل که در مارس ۲۰۱۶ معرفی شد، به‌زودی از راه برسد. با این حال، به‌روزرسانی این گوشی یا شامل طراحی الهام‌گرفته از ظاهر آیفون ۱۰ خواهد بود که احتمال آن کم است یا تنها ارتقاء مشخصات سخت‌افزاری را در قالب بدنه‌ی قبلی در بر خواهد گرفت که احتمال آن زیاد است.

اپل ایرپاور

در شهریور ۲۰۱۷ و هنگامی که فیل شیلر، نائب رئیس ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل، ایرپاور، پد شارژ چنددستگاهه‌ی این شرکت را در کنار آیفون ۱۰ معرفی کرد، اظهار داشت که این محصول سال آینده عرضه خواهد شد. بنابراین اپل تا پایان سال ۲۰۱۸ فرصت دارد؛ اما بسیاری از کاربران انتظار دارند که این وسیله‌ی جانبی تا پیش از یک سالگی معرفی آن به فروشگاه‌ها راه پیدا کند. در نتیجه، کنفرانس توسعه‌دهندگان فرصت بی‌نظیری برای اعلام قیمت و تاریخ عرضه‌ی این محصول خواهد بود. همچنین احتمال دارد که در این مراسم شاهد سازگاری ایرپاور با جعبه ایرپاد‌ نیز باشیم.

ایرپاور در سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی شد؛ اما هنوز به بازار راه پیدا نکرده است

دیگر محصولاتی که انتظار مشاهده‌ی آن‌ها را در ۱۴ خرداد نداریم

 احتمال بسیار کمی وجود دارد که غیر از محصولات نام‌برده، شاهد سخت‌افزار جدید دیگری در مراسم پیش‌ رو باشیم. در واقع با اطمینان صددرصد می‌توان گفت که نباید انتظار معرفی اپل واچ و اپل تی‌وی جدید، نسل جدید ایرپاد و اسپیکر هوم‌پاد را داشته باشیم. هرچند اپل احتمالا زمان زیادی از مراسم را صرف صحبت از ARKit، ابزار توسعه‌ی نرم‌افزاری واقعیت افزوده‌ی آی‌اواس و واقعیت مجازی مک خواهد کرد؛ اما انتظار نداشته باشید که از هدست واقعیت افزوده و واقعیت مجازی اپل هیچ صحبتی به میان بیاید. این‌طور که به‌ نظر می‌رسد، اپل پشت درهای بسته مشغول توسعه‌ی این محصول است و به هیچ وجه نباید تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۰ انتظار رونمایی از آن را داشته باشیم.

با این حال در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل شاهد نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های اپل برای تقریبا تمام محصولات آن خواهیم بود.

آی‌اواس ۱۲؛ ترجیح کیفیت بر کمیت

پس از مواجه با مجموعه‌ای از نواقص متعدد و اشکالاتی که موجب لکه‌دار شدن اعتبار و خوشنامی آی‌اواس ۱۱ شد، از جمله ویژگی جنجال‌برانگیزی که عملکرد آیفون‌ها را از قصد کند می‌کرد، اپل در نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل موبایل آی‌اواس ۱۲ توجهش را به‌جای نوآوری به ارتقاء کیفیت معطوف خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ که از مدت‌ها پیش یکی از منابع اصلی در انتشار شایعات مربوط به اپل بوده است، این تغییر راهبرد کوپرتینونشین‌ها می‌تواند موجب به تعویق افتادن برخی از به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی‌شده از جمله صفحه‌ی خانگی بازطراحی‌شده، بهبودهای عکس‌برداری و پشتیبانی از گیمینگ چندنفره‌ی واقعیت افزوده شود.

با این حال، این بدان معنی نیست که آی‌اواس ۱۲ ویژگی‌های جدیدی به همراه نخواهد داشت. براساس گزارش وبلاگی ژاپنی مک اوتاکارا، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل موبایل اپل می‌تواند دربردارنده‌ی نسخه‌ای بهبودیافته‌تر از فیس‌آی‌دی باشد که شامل توانایی باز کردن قفل دستگاه در حالت افقی منظره می‌شود. همچنین بلومبرگ گزارش داده است که اپل قصد توسعه‌ی ترکیب انیموجی‌های خود را دارد. البته اگر قرار باشد که انیموجی‌ها و فناوری دوربین TrueDepth اپل برای مدل‌های آتی آیپد منتشر شوند، پشتیبانی از آن‌ها نیز باید به بخش تبلت نرم‌افزار آی‌اواس افزوده شود.

مک‌اواس؛ تمرکز بر افزایش امنیت

آی‌اواس تنها سیستم‌عامل مملو از باگ اپل محسوب نمی‌شود. در نوامبر ۲۰۱۷، پژوهشگران موفق به کشف یک نقص بسیار بزرگ امنیتی در سیستم‌عامل مک شدند. این روزنه‌ی امنیتی این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بدون هیچ گذرواژه‌ای بتوانند وارد تقریبا هر کامپیوتر رومیزی یا لپ‌تاپ مک شوند. بنابراین انتظار داریم اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال وقت و انرژی بیشتری را صرف تأکید بر امنیت و حریم شخصی کند.

 واچ‌ اواس؛ گسترش عملکردهای سلامتی و تناسب اندام

Apple Watch / اپل واچ

 تا این لحظه درباره‌ی آنچه اپل برای سیستم‌عامل پوشیدنی خود تدارک دیده است، اطلاعات چندانی وجود ندارد. با این حال، اخبار اخیر درباره‌ی پتنت نمایشگر دایره‌ای شکل ساعت جدید اپل، حاکی از احتمالات تازه‌ای است. علاوه بر این، احتمال راه‌اندازی فروشگاهی مخصوص واچ‌فیس‌ها یا سفارشی‌سازی بیشتر آن‌ها نیز وجود دارد. در غیر این صورت، انتظار داریم که در مراسم پیش‌ رو اخبار جدیدی در ارتباط با تداوم گسترش عملکرد سلامتی و تناسب اندام اپل واچ از طریق ابزار توسعه‌ی نرم‌افزاری HealthKit بشنویم.

تی‌وی اواس، اودیو اواس و سیری؛ هوشمندسازی بیشتر اپل تی‌وی و هوم‌پاد

ما اکنون می‌دانیم که نسخه‌ی بتای تی‌وی اواس ۱۱.۴، اپل تی‌وی را به نحو منسجم‌تری با هوم‌پاد یکپارچه می‌کند و امکان سازگاری با ویژگی اسپیکر چنداتاقه‌ی ایرپلی ۲ را که نخستین بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۱۷ رونمایی شد، ارائه می‌دهد. این موضوع می‌تواند بدین معنی باشد که در کنفرانس امسال توسعه‌دهندگان، اخبار مهمی از یکپارچگی‌های بیشتر با هوم‌کیت، پلتفرم خانه‌ی هوشمند اپل خواهیم شنید. این امکان وجود دارد که جزئیات بیشتری نیز درباره‌ی بازی‌ها و اپلیکیشن تلویزیون در ستاپ‌باکس اپل منتشر شود.

آی‌اواس ۱۱.۴ سرانجام آن جفت‌سازی چنداتاقه‌ی صوتی و استریو را که قبلا وعده داده شده بود برای هوم‌پاد به ارمغان می‌آورد. با این حال هرچند سخت‌افزار این محصول پیشرفته است؛ اما نرم‌افزار آن همچنان از نقص‌های متعددی رنج می‌برد. ما امیدواریم اپل از سالروز یک‌سالگی معرفی هوم‌پاد در کنفرانس توسعه‌دهندگان به‌منظور ارائه‌ی بهبودهای مشخص در سیستم‌عامل اودیو اواس (Audio OS) بهره بگیرد تا این اسپیکر بتواند عملکردی مستقل‌تر از آیفون داشته باشد و به رقیب مناسب‌تری برای آمازون اکو و سیستم‌های اسپیکر گوگل هوم تبدیل شود.

HomePod / هوم پاد

و در نهایت یگانه موضوعی که بسیاری از طرفداران اپل بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که سیری برای رقابت شانه به شانه با الکسا و گوگل اسیستنت به بهبودهای جدی‌تری نیاز دارد.

چه خبر از مارزیپان؟

یکی از بزرگ‌ترین دل‌مشغولی‌های توسعه‌دهندگان اپل در ماه‌های اخیر فناوری جدیدی به نام مارزیپان (Marzipan) بوده است. مارزیپان اسم رمز فرضی ابتکار تازه‌ی اپل محسوب می‌شود که نخستین بار در ماه ژانویه توسط بلومبرگ گزارش شد. این ویژگی روشی برای بهره‌گیری از مجموعه‌ای واحد از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت یکسان در بین خانواده‌ی دستگاه‌های اپل یعنی آیفون‌، آیپد و مک‌ اجرا می‌شوند، در اختیار کاربران این شرکت قرار می‌دهد.

برخی گمانه‌زنی می‌کنند که این قابلیت به معنی وجود این احتمال است که اپلیکیشن‌های آی‌اوس در نهایت بتوانند در مک‌ اجرا شوند (البته اگر سیستم‌عامل یکپارچه‌ی آی‌اواس – مک‌اواس در کار نباشد)؛ اما احتمال دارد حقیقت تا این حد هیجان‌انگیز نباشد. به گزارش جان گروبر، افشاکننده‌ی اخبار اپل، نام مارزیپان برای منابع او ناشناخته است. اما وی می‌گوید اپل ظاهرا در حال کار روی یک ابزار توسعه‌ی نرم‌افزاری مشترک است که می‌تواند به اپلیکیشن‌های آی‌اواس و مک امکان بدهد در محیطی مشترک یا دست‌ کم تا حدودی یکسان توسعه پیدا کنند. این مسئله در تقابل با وضعیت فعلی قرار دارد؛ بدین صورت که توسعه‌دهندگان در حال حاضر باید نسخه‌های مجزایی از اپلیکیشن‌های خود برای هر پلتفرم طراحی، مهندسی و توزیع کنند؛ فرآیندی که زمان زیادی می‌برد و نیازمند انجام اقدامات اضافه است.

آنچه گروبر از همکاری آتی آی‌اواس و مک‌اواس می‌گوید چشم‌اندازی را نشان می‌دهد که کمتر بلندپروازانه است و قطعا جنبه‌ی خیره‌کننده‌ی کمتری دارد؛ هرچند به نظر می‌رسد که روایت وی امکان عملیاتی‌سازی بیشتری برای توسعه‌دهندگان دارد و احتمال وقوع آن از نظر فنی بیشتر است. با این حال، وی خاطرنشان کرده که این ویژگی برای انتشار در سال ۲۰۱۹ برنامه‌ریزی شده است؛ بدین معنی که نباید انتظار داشته باشیم اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال از برنامه‌های خود برای آن صحبت چندانی به میان آورد.

شما کاربران زومیت، کدام بخش از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل را بیش از همه جذاب می‌دانید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات