هر آنچه از شاسی بلند الکتریکی فورد مک وان می‌دانیم

پنج‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در ادامه سیاست‌گذاری فورد برای تولید محصولات الکتریکی، این شرکت تا سال ۲۰۲۰ از شاسی‌بلند تمام الکتریکی Mach 1 رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

مدت‌ها است که خبری از پیش‌بینی محصولات آینده از طریق رونمایی خودروی مفهومی و نوآوری‌های فنی در شرکت خودروسازی فورد وجود ندارد. البته این خودروساز بیش‌تر از آن‌که روی ارائه محصولات جدید تأکید کند، تمرکز خود را بر توسعه سیستم‌ محرکه و قابلیت اتصال خودروها معطوف کرده است. 

 اما اوایل سال جاری میلادی خبری خوش برای طرفداران و سهام‌داران برند بیضی آبی در نمایشگاه خودرو دیترویت منتشر شد. همراه با تیزرهایی کوتاه از فورد برونکو (Bronco) و خودروی موستانگ GT500، تیزری از یک شاسی‌بلند تمام الکتریکی به نمایش گذاشته شد که در حال حاضر Mach 1 نام‌گذاری شده است.

2020 Ford Mach 1 / خودروی الکتریکی شاسی‌بلند فورد

 هنوز نمی‌دانیم فورد قصد دارد در نحوه طراحی جدیدترین شاسی‌بلند الکتریکی خود از چه سیاستی پیروی می‌کند؛ اما می‌توان با توجه به محصولات قبلی و برخی اخبار دیگر گمانه‌زنی‌هایی انجام داد و می‌توان حدس زد که فورد قصد دارد در آینده نزدیک چه محصولاتی و با چه ویژگی‌هایی ارائه دهد. 

طراحی پسا سینتیک

سینتیک (Kinetic) نام سبک طراحی ویژه فورد است که در سال‌های بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در محصولات سواری این شرکت به کار گرفته شد. سبک سینتیک فورد توسط استودیوی طراحی فورد اروپا معرفی شد و در خودروهایی مانند فورد کا، فیستا، فوکوس، C-MAX، کوگا، موندئو و گلکسی خود را نشان داد. 

خودروی مفهومی فورد ایووس (Evos) را در سال ۲۰۱۱ به یاد بیاورید؛ خودرویی که کارشناسان آن را مبنای طراحی آینده فورد و به‌عنوان الهام‌بخشی برای محصولات کنونی مانند فیوژن (Fusion) و موستانگ می‌دانند. اما این موضوع به گذشته مربوط می‌شود و دنیای جدید نیازمند سبک طراحی جدید و استفاده از فناوری‌های روز در ساخت خودرو است. 

فورد فیوژن

در ابتدا کمی بررسی در سبک سینتیک نشان می‌دهد که طراحی جلوی «ماسک‌زده» شامل جلوپنجره مشبک ذوزنقه‌ای در ترکیب با کناره‌های براق مشکی و چراغ‌های جلوی LED به شکل حرف C (شبیه به چنگال‌های خرچنگ)، می‌تواند گزینه مناسبی برای نقطه آغاز طراحی جدید در میان محصولات فورد باشد. با الهام گرفتن از برخی خصوصیات طراحی جگوار برای جلو پنجره مشبک، آیرودینامیک خودرو با پخش بهتر هوا در بالا و زیر کاپوت بهبود می‌یابد. 

پنجره‌های بدون قاب، ظاهر کابین خودرو را شیک‌تر نشان می‌دهند و سقف دو رنگ (سیاه همراه با رنگ بدنه) جذابیت بیش‌تری به طراحی بیرونی می‌بخشد. این دقیقا کاری است که در حال حاضر اکثر خودروسازان برای بهبود ظاهر و فضای بیرونی محصولاتشان انجام می‌دهند. جلاکاری ورق فلزی در بدنه نیاز به ظرافت و ریزه‌کاری‌های فنی زیادی در هنگام اجرا دارد؛ اما هنوز هم به‌عنوان یکی از تحولات بسیار اساسی سبک طراحی سینتیک فورد به شمار می‌رود. 

سیستم محرکه الکتریکی

شاید در گذشته افراد بسیاری مارک فیلدز مدیر عامل سابق فورد موتور را به خاطر تغییر سیاست‌گذاری این شرکت به سمت سیستم‌های محرکه هیبریدی و برقی سرزنش می‌کردند. اما در حال حاضر چنین دیدگاهی وجود ندارد و بسیاری از رقبا با استفاده از این فناوری پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. فورد طی سال‌های اخیر هیچ خودروی الکتریکی جدیدی تولید نکرده است و بسیاری از سرمایه‌گذاران از این مسئله ناراحت هستند. 

2020 Ford Mach 1 / خودروی الکتریکی شاسی‌بلند فورد

با این حال جیم هکت از روز اول به دنبال تغییر جهت به سمت خودروهای الکتریکی بود و این شرکت تمایل زیادی به استفاده از موتور الکتریکی و فناوری باتری در محصولات خود دارد. هنوز نمی‌توان به‌طور یقین گفت که آیا موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای آینده فورد به‌صورت داخلی تولید می‌شوند یا از خارج این شرکت سفارش داده خواهند شد. در مورد فناوری باتری نیز هنوز اظهار نظر قطعی از مسئولان فورد منتشر نشده است. 

آن‌چه ما در حال حاضر می‌دانیم این است که شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی فورد باید به‌طور قابل توجهی بالاتر از دامنه پیشنهادی دیگر برندهای معتبر بازار خودرو باشد. شاید تغییر فناوری باتری به مدل‌های جدید حالت جامد بتواند از لحاظ زمان شارژ، سرعت، عملکرد، شعاع حرکتی و مزایای ایمنی حرارتی تغییر قابل ملاحظه‌ای برای فورد ایجاد کند. با این وجود همچنان موانع جدی بر سر راه این تجارت وجود دارد که باید پیش از گسترش کامل این فناوری برطرف شوند. 

رقبای شاسی‌بلند جدید فورد

تا سال ۲۰۲۰ و زمانی که فورد بخواهد خودروی شاسی‌بلند الکتریکی Mach 1 را به بازار عرضه کند، پیشنهادات زیادی از طرف رقبا وارد بازار خواهند شد. در آینده کلاس شاسی‌بلند برقی شاهد حضور رقبایی از تسلا، هیوندای، فولکس‌واگن و جنرال موتورز خواهیم بود. 

2019 hyundai kona electric / هیوندای کنا الکتریکی مدل 2019

پیش از این هیوندای کره جنوبی خودروی الکتریکی کُنا (Kona EV) را با شعاع حرکتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر عرضه می‌کند. تا سال ۲۰۲۰ نیز فولکس‌واگن از شاسی‌بلند الکتریکی I.D. کروز رونمایی می‌کند که ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد و شعاع حرکتی آن به ۴۸۰ کیلومتر محدود می‌شود. در میان جایگزین‌های لوکس، جگوار iPace الکتریکی و محصولاتی از برندهای آلمانی بی‌ام‌و، مرسدس بنز و آئودی تا سال ۲۰۲۰ وارد بازار خواهند شد. این مسائل بیش از پیش کار فورد را برای رقابت در کلاس شاسی‌بلند سخت می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که خودروی شاسی‌بلند تمام الکتریکی فورد Mach 1 طی یک سال آینده در قالب خودروی مفهومی مورد رونمایی قرار بگیرد. اگر چنین اتفاقی واقعا رخ دهد، انتظار داریم که آن را اولین بار در یکی از نمایشگاه‌های معتبر خودرو مانند ژنو یا دیترویت مشاهده کنیم.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات