اولین کامیون هیدروژنی جهان معرفی شد

شرکت بریتانیایی ULEMCo از نسخه اصلاح‌شده‌ی کامیون ولوو FH16 رونمایی کرد که پیشرانه احتراق داخلی آن به‌جای بنزین، هیدرژن مصرف می‌کند.

برند ULEMCo با نام کامل Ultra Low Emission Mileage Company، با هدف تولید خودروهای بسیار کم‌مصرف و حداقل آلایندگی فعالیت می‌کند. این شرکت بریتانیایی، پروژه‌ی بهینه‌سازی کامیون ولوو FH16 را در اختیار دارد که برای سوخت در پیشرانه احتراق داخلی از هیدروژن به‌جای بنزین استفاده خواهد کرد. کامیون اصلاح‌شده‌ی ULEMCo با میزان آلایندگی صفر، شعاع حرکتی حدود ۲۹۰ کیلومتر و قدرت ۳۰۰ اسب بخار به‌عنوان یک محصول پاک و کم‌هزینه در جهت ترسیب کربن به بازار ارائه خواهد شد. 

با توجه به آمار وب‌سایت H2Stations، در حال حاضر حدود ۱۵ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن عملیاتی در انگلستان، تعداد بیش‌تری در بقیه کشورهای اروپایی و حدود ۲۴ ایستگاه در سراسر ایالات متحده آمریکا وجود دارد. 

ایستگاه سوخت هیدروژن

اگر بخواهیم عادلانه برآورد کنیم، تعداد زیادی از خودروهایی که هیدروژن مصرف می‌کنند، در حقیقت به‌عنوان سلول سوختی برقی مطرح هستند. تعدادی کمی خودرو در سراسر جهان وجود دارند که از پیشرانه‌های احتراق هیدروژنی بهره می‌برند و با نام خودروی هیدروژنی شناخته می‌شوند؛ اما با توجه به انتشار آلایندگی فوق‌العاده پایین محصولات ULEMCo به نظر می‌‌رسد که کامیون اصلاح‌شده‌ی ولوو FH16، اولین کامیون مجهز به پیشرانه احتراق داخلی هیدروژنی با انتشار آلایندگی صفر در جهان باشد.

       ulemco Hydrogen Truck

پیش از این ULEMCo تلاش‌هایی برای تبدیل خودروهای دیزلی به محصولات دوگانه‌سوز با سوخت هیدروژنی انجام داده است؛ اما کامیون اصلاح‌شده‌ی ولوو با سوخت هیدروژن، به‌عنوان اولین نمونه‌ی سنگین کاملا هیدروژنی در دنیا شناخته می‌شود. این کامیون، سوخت هیدروژن را در پیشرانه احتراق داخلی معمولی اما اصلاح‌شده‌ محترق می‌کند. جالب است بدانید این پیشرانه در حقیقت برگشت به ایده اولین پیشرانه احتراق داخلی محسوب می‌شود که در سال ۱۸۰۴ توسط ایزاک دی ریواس فرانسوی ساخته شد. در پیشرانه دی ریواس از گاز هیدروژن به‌عنوان منبع سوخت استفاده می‌شد؛ اما هرگز نمونه تولیدی مطرحی از آن وارد بازار نشد.

 کامیون ولوو FH16 متعلق به ULEMCo حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با یک بار سوخت‌گیری به میزان ۱۷ کیلوگرم هیدروژن می‌تواند مسافتی حدود ۳۰۰ کیلومتر را بپیماید.

tesla semi electric truck / کامیون برقی تسلا سمی

تیم ULEMCo معتقد است که ارائه کامیون هیدروژنی می‌تواند به‌عنوان گزینه جذابی برای سیستم‌های حمل‌ونقل سنگین با انتشار آلایندگی صفر شناخته شود. از آن‌جا که فضای بسیار کمتری برای ذخیره مخزن هیدروژن در کامیون ULEMCo مورد نیاز است، در مقایسه با حجم زیاد باتری‌های مورد نیاز برای کامیون‌ برقی، مثل تسلا سمی، کارایی بیش‌تری خواهد داشت. در نتیجه با صرفه‌جویی در فضا، این کامیون هیدرژنی می‌تواند مقادیر بیش‌تری بار حمل کند. کامیون هیدرژنی علاوه بر آن از نظر هزینه اولیه و مصرف سوخت بسیار ارزان است و تبدیل پیشرانه احتراق داخلی بنزینی به نمونه هیدروژنی نیز نیاز به اصلاحات کمی دارد. 

از سویی دیگر، این فناوری با محدودیت‌هایی نیز روبرو است؛ محدوده رانندگی (شعاع حرکتی) کامیون ولوو FH16 با سوخت هیدروژن نصف کامیون الکتریکی سمی تسلا برآورد می‌شود. علاوه بر آن به دلیل نیاز دائمی خنک‌کاری مخزن نگه‌داری هیدروژن و تمایل شدید مولکول‌های هیدروژن در دماهای بالا برای نفوذ در فلز مخزن، مدیریت سوخت در کامیون هیدروژنی ULEMCo با مشکل روبرو است.

کامیون هیدروژنی ULEMCo تا اواخر امسال به‌صورت آزمایشی در جاده‌های انگلستان راه‌اندازی می‌شود و به‌عنوان اولین وسیله نقلیه سنگین که راهی عملی و مقرون‎به‎صرفه برای ترسیب کربن ارائه می‌کند، شناخته خواهد شد. 

منبع newatlas

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده