فیسبوک در طول یک هفته کاربران اینترنت را از طریق ۸.۴ میلیون وب سایت تحت نظر گرفته است

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اطلاعات جدید نشان از این دارد که فیسبوک کاربران اینترنت را حتی زمانی که عضو این شبکه‌ی اجتماعی نباشند، از طریق ۸.۴ میلیون وب‌سایت تحت تعقیب دارد.
تبلیغات

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، فیسبوک علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات کاربران فیسبوک و کاربران سایه از طریق بستر شبکه‌ی اجتماعی خود، کاربران اینترنت را با استفاده از ۸.۴ میلیون وب‌سایت در سطح اینترنت تعقیب می‌کند. جمع‌آوری اطلاعات فیسبوک حتی زمانی که کاربران از قابلیت Incognito استفاده می‌کنند نیز ادامه دارد. فیسبوک قادر است از وب‌سایت‌هایی که از کلید لایک فیسبوک برای به اشتراک‌گذاری مطلب در این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند یا وب‌سایت‌هایی که ویژگی پیکسل را به کار می‌گیرند، اطلاعات کاربران را دریافت و آن‌ها را ذخیره کند. پیکسل فیسبوک به قطعه کدی اطلاق می‌شود که با استفاده از آن می‌توان نرخ انتقال کاربران از تبلیغات فیسبوک به وب‌سایت را مشاهده کرد. این قطعه کد توسط توسعه‌دهندگان و مالکان وب‌سایت در کد سورس وب‌سایت مورد نظر قرار داده می‌شود تا با استفاده از آن، آمار یا نرخ تبدیل کاربرانی که از طریق آگهی‌های فیسبوک به وب‌سایت منتقل می‌شوند، مشخص شود.

ربکا استیمسون، مدیر سیاست‌های عمومی فیسبوک، این اطلاعات را در خلال ارائه‌ی توضیحات در جلسه‌ی ۱۴ می پارلمان بریتانیا اعلام کرد. استیمسون به این نکته اشاره کرد که فیسبوک در فاصله‌ی ۹ آوریل تا ۱۶ آوریل سال جاری میلادی، اطلاعات کاربران و بازدیدکنندگان از ۸.۴ میلیون وب‌سایت را در سراسر اینترنت که از کلید لایک فیسبوک استفاده می‌کنند، جمع‌آوری کرده است.  همچنین باید به استفاده از کلید اشتراک‌گذاری فیسبوک در ۹۳۱ هزار وب‌سایت در کنار اضافه شدن کد پیکسل فیسبوک به بیش از ۲.۲ میلیون وب‌سایت اشاره کرد. هنوز مشخص نیست چه تعداد وب‌سایت در اینترنت توسط فیسبوک زیر نظر قرار می‌گیرد و اطلاعات بازدید کاربران از این طریق جمع‌آوری می‌شود.

جمع‌آوری اطلاعات این‌چنینی را باید کلید اصلی مدل کسب‌وکار فیسبوک بدانیم. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارد که برخی وب‌سایت‌ها حتی علاوه بر اعلام بازدید کاربران، اطلاعات بیشتری نیز در اختیار این شبکه‌ی اجتماعی قرار می‌دهند. برای مثال باید به فروشگاهی اشاره کرد که حتی نوع کفش انتخابی توسط کاربر برای خرید را نیز در اختیار فیسبوک می‌گذارد.

باید به این نکته اشاره کنیم که فیسبوک تنها وب‌سایت و پلتفرمی نیست که از این ویژگی استفاده می‌کند. از دیگر سرویس‌هایی که چنین اطلاعاتی را ذخیره می‌کنند باید به گوگل، لینکدین، توییتر و برخی دیگر از وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها اشاره کرد. برای مثال گوگل آنالیتیکس یکی از قوی‌ترین سرویس‌هایی است که غول جستجو از آن برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران مختلف استفاده می‌کند. موضوعی که فیسبوک را از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر متمایز می‌کند، دامنه‌ی گسترده‌ای است که این شبکه‌ی اجتماعی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرده و طیف گسترده‌ی کاربران فعال ماهیانه‌ی این سرویس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات