الکسا از خودآموزی برای درک بهتر دستورات استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
آمازون، الکسا را با ویژگی‌هایی جدید به‌روزرسانی کرده که استفاده از این دستیار صوتی را ساده‌تر و طبیعی‌تر می‌کند.
تبلیغات

اخیراً مدیر علوم کاربردی بخش هوش مصنوعی الکسا، روهی سَریکایا، با پستی در وبلاگ الکسا درباره‌ی جزئیات پیشرفت‌هایشان در زمینه‌ی فناوری‌های یادگیری ماشین صحبت کرد. این پیشرفت‌ها، Alexa را قادر می‌سازند تا با دانستن اطلاعات مرتبط به موضوع، صحبت کاربر را بهتر درک کند. به گفته‌ی سریکایا، این بهبودها نقش خوبی در کاهش دشواری صحبت با الکسا و خوش‌صحبت‌تر شدن آن داشته‌اند.

از پاییز امسال، آمازون در حال کار روی روش‌های خودآموزی بوده است که کمک می‌کنند این دستیار مجازی اشتباهات خود را به‌شکل خودکار برطرف کند. سریکایا می‌گوید این قابلیت نیازی به تصحیح کاربر ندارد و خودش با توجه به علائم ضمنی یا صریح مربوطه از طرف کاربر، تعامل نامطلوب و اشتباه در درک مطلب را شناسایی می‌کند. علائم مربوطه، موارد مختلفی را شامل می‌شود، از قبیل: سابقه‌ی تعاملات، سلیقه‌ی کاربر، اینکه از کدام امکانات الکسا استفاده می‌کند، الکسا در چه وسیله‌ای قرار دارد و در کدام قسمت خانه قرار گرفته است. این ویژگی که پیش از این در حالت بتا بود، هفته‌ی گذشته در آمریکا در دسترس کاربران قرار گرفت.

الکسا Alexa

برای مثال در فاز بتا، الکسا یاد گرفت دستور اشتباه کاربر را که گفته بود «آهنگ Good for What را پخش کن» تشخیص دهد و با پخش آهنگ Nice for What از Drake آن را تصحیح کند. این ویژگی، پتانسیل زیادی برای کاهش دشواری تعامل با دستیارهای مجازی دارد. آمازون می‌گوید اکنون سیستم جدید هر روز این ویژگی را روی فرمان‌های مرتبط با موسیقی کاربران اعمال می‌کند.

الکسا همچنین توانایی تعامل بدون اسم (name-free) دارد که این مورد هم باعث طبیعی‌تر شدن کار با آن می‌شود. کاربر می‌تواند بگوید: «یک ماشین برای من بگیر» و الکسا بدون پرسیدن نام سرویس اشتراک سفر، متوجه دستور می‌شود. این ویژگی از روز جمعه علاوه‌بر آمریکا در کشورهای انگلستان، کانادا، استرالیا، هند، آلمان و ژاپن نیز عرضه شد.

تعامل بدون اسم مرتبط با خانه‌ی هوشمند نیز از جمعه در آمریکا منتشر شد. از این پس می‌توان از فرمان‌های ساده‌تری استفاده کرد. مثلاً افراد می‌توانند صرفاً بگویند: «الکسا، نظافت را شروع کن.» برای مقایسه، در گذشته باید شکل کلی دستورها را به‌خاطر داشتند و آن‌ها را دقیق می‌گفتند: «الکسا، به رومبا بگو نظافت را شروع کن.»

در نهایت قابلیت ادامه‌ی موضوع (context carryover) نیز بهبود یافته است و الکسا می‌تواند در طول مکالمه با کاربر، متوجه اشاره‌ی او به صحبت‌های قبلی شود. سریکایا می‌نویسد:

برای مثال اگر کاربر بگوید: «هوای سیاتل چطور است؟» و پس از پاسخ الکسا، بپرسد: «بوستون چطور؟» الکسا تشخیص می‌دهد که منظور کاربر هوای بوستون است. اگر بعد از پاسخ درباره‌ی هوای بوستون کاربر بگوید: «آنجا چه رستوران‌های خوبی دارد؟» الکسا متوجه می‌شود کاربر در مورد رستوران‌های بوستون صبحت می‌کند.

با ترکیب این ویژگی‌ها و قابلیت تشخیص دنباله‌ی صحبت (Follow-Up Mode) که پس از ارائه‌ی پاسخ، درخوست‌های بعدی کاربر را از نویز پس‌زمینه تشخیص می‌دهد، کاربر می‌تواند با الکسا مکالمه‌ای طبیعی‌تر، بدون نیاز به تکرار «الکسا» برای فعال کردن آن یا دقیق گفتن دستورات، داشته باشد. ویژگی‌های ادامه‌ی موضوع و تشخیص دنباله‌ی صحبت نیز از جمعه علاوه‌بر آمریکا در دسترس کاربران کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند، هند و آلمان قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات