وریلی تحقیقات مربوط به لنز تماسی هوشمند برای پایش گلوکز را متوقف می‌کند

یک‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بخش تحقیقات سلامت آلفابت موسوم به وریلی، تحقیقات خود را در توسعه‌ی لنز تماسی هوشمند برای پایش گلوکز متوقف می‌کند. متخصصان معتقدند طراحی این لنز رویایی بیش نبوده است.
تبلیغات

وریلی (Verily) بخش سلامت آلفابت گوگل است که پیشتر با نام Google Earth Sciences فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی سلامت پیش می‌برد. یکی از برنامه‌های تحقیقاتی وریلی، ساخت لنز تماسی برای پایش میزان گلوکز خون در اشک چشم بیمار بوده است. 

برنامه‌ی ساخت لنز هوشمند چشمی برای اندازه‌گیری میزان گلوکز خون، اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی وریلی مطرح شد. ولی بعد از گذشت چند سال، محققان وریلی معتقدند که پیشنهاد چنین پروژه‌‌‌ای رویایی بیش نبوده است. 

قرار بود لنز تماسی حاوی تراشه‌ی بی‌سیم و پایش گلوکز باشد تا به بیماران دیابتی کمک کند که بتوانند میزان قند خون خود را به‌ ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن اندازه‌گیری کنند. عموما افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، باید میزان گلوکز قند خون خود را کنترل کنند. اما تمامی روش‌های پایش قند خون نیاز به استفاده از سوزن دارد که برخی از بیماران تمایلی به استفاده از سوزن ندارند. با توجه به اینکه انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵ میلادی، تعداد بیماران دیابتی در سراسر جهان به ۵۹۲ میلیون نفر برسد؛ بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه‌ی علوم زندگی فعالیت می‌کنند، مشتاق ساخت سیستمی برای پایش قند خون بیماران دیابتی هستند که نیازی به سوزن نداشته باشد. سال گذشته، شایعه‌هایی منتشر شده بود که اپل قصد دارد سیستم پایش گلوکز خون را بدون نیاز به سوزن توسعه دهد.

اما همه‌ی شرکت‌های درگیر این پروژه با نبردی سخت مواجه هستند. اساسا، اندازه‌گیری میزان گلوکز خون کاری دشوار است. علاوه بر چالش‌های مختلف دیگر، یکی از مسایل این است که بدن انسان، مقدار زیادی از آن را ندارد و فاقد ویژگی‌های متمایزکننده‌ی دیگری است. علاوه بر این، متخصصان معتقدند که پروژه‌ی لنز تماسی از ابتدا اشتباه بوده است. اشک چشم انسان، مقیاس اندازه‌گیری قابل اعتمادی برای پایش گلوکز خون نیست. جان اسمیت، مدیر ارشد علمی شرکت Johnson&Johnson در بخش پایش قند خون معتقد است که سنجش گلوکز از طریق اشک چشم، دقت لازم را همانند اندازه‌گیری گلوکز از طریق خون ندارد.

اخیرا، مدیرعامل بخش سلامت و بهداشت گوگل تغییر کرده است. تغییر استراتژی در انجام پروژه‌ها، می‌تواند نشانه‌ی تغییراتی در برنامه‌های بخش نوآوری‌های بهداشتی گوگل باشد. اگرچه تحقیقات در حوزه‌ی لنزهای هوشمند برای بررسی دوربینی و آب مروارید ادامه خواهد یافت، اما پایان پروژه‌ی پایش قند خون از طریق اشک چشم، باعث تعجب ما نخواهد شد. پیشتر نیز گفته شده بود که لنز تماسی هوشمند گوگل سال ۲۰۱۶ آزمایش نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات