نوعی لنز جدید برای معالجه زخم‌های حساس چشم با سلول‌های بنیادی

سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان روشی خلاقانه برای درمان زخم در قسمت‌های حساس بدن مانند چشم ابداع کرده‌اند: یک لنز جدید با خاصیت درمانی که می‌تواند مانند چسب زخم برای چشم عمل کند.
تبلیغات

این یک لنز تماسی معمولی نیست، چون این لنز از سلول‌های برداشته‌شده از پیوندهای معمول قرنیه ایجاد شده است. این سلول‌های بنیادی مزانشیمی ویژه (L-MSC) باعث تشویق چشم آسیب دیده به ترمیم زخم خود می‌شوند.

طبق گفته‌ی پژوهشگران، این لنز می‌تواند در عرض چند ساعت در چشم آسیب دیده بیمار قرار گیرد و به نظر می‌رسد استفاده از آن به جای معالجه‌های کنونی راحت‌تر و ارزان‌تر باشد. یکی از پژوهشگران دامین هارکین از دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند در استرالیا می‌گوید:

بر اساس داده‌های اولیه، ما اعتقاد داریم که سلول‌های برداشت‌شده، تعدادی از عوامل بهبود زخم را آزاد می‌کنند که باعث بهبود سطح چشم می‌شود.

همچنین این روش درمان‌ می‌تواند برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند زخم‌های قرنیه و نقص‌های مکرر سطح چشم که به درمان‌های معمول پاسخ ندهند، امیدوارکننده باشد. در حال حاضر لنز‌های تماسی در انواع مختلف و با ویژگی‌های مختلف برای معالجه‌ی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری موارد به‌سادگی با پوشش و روانکاری سطح آسیب‌دیده به چشم اجازه می‌دهد تا به‌طور طبیعی معالجه شود. این لنزها همچنین می‌توانند نقش مشابهی بعد از  عمل‌های جراحی داشته باشند.

بر اساس رویکرد پیشنهادی جدید، سلول‌های مورد نیاز برای تهیه‌ی این لنز از یک بانک سلولی کمک‌کننده تأمین می‌شود و سپس برای تهیه لنز اسکلرال (نوع خاصی از لنز با اندازه‌ی بزرگ‌تر که دارای یک مخزن مایع کوچک بین قرنیه و لنز است) از آن‌ها استفاده می‌شود. این شکل درمان با توجه به استفاده از باندهای غشایی آمنیوتی که از جفت انسانی تأمین می‌شود و باتوجه به سرعت استفاده از آن و خواص متفاوت درمانی آن می‌تواند مؤثرتر از درمان‌های رایج امروزی باشد.

لنز چشم/eye lens

بنابر گفته‌ی پژوهشگران، روش جدید باید سریع‌تر، ارزان‌تر و قابل اعتماد باشد.همانند لنز‌های تماسی هوشمند که ما اوایل امسال شاهد آن بودیم و می‌توانند سطح گلوکز اشک را اندازه‌گیری کنند، این لنز نیز، لنز دیگری در لیست رو به رشد لنزهای خلاقانه مورد استفاده است. در حالی که آزمایش‌های بشر همچنان در حال ادامه است اینگونه لنزها به‌خصوص برای افراد دیابتی می‌توانند بسیار مفید باشند.

مقاله‌های مرتبط:

    برای گرفتن تأییدیه و حصول اطمینان از کارایی این گونه لنزها نیاز به چندین سال زمان جهت آزمایش‌های گسترده و بررسی‌های کلینیکی مورد نیاز است تا در نهایت بتوان آن‌ها را در اختیار عموم مردم قرار داد. با این حال، نتایج اولیه این آزمایش‌ها امیدوار کننده است و این گونه لنزهای ویژه حتی ممکن است در کیت‌های پزشکی اضطراری برای کاهش آسیب چشم بلافاصله بعد از حادثه مورد استفاده قرار گیرد.

    به‌گفته‌ی پژوهشگران، درمان جدید همچنین می‌تواند به‌عنوان بخشی از درمان اولیه در مدیریت آسیب‌های حاد چشم که در محل کار و یا در منزل ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سوزاننده، مایعات در حال جوش و یا گرمای بیش از حد تجربه می‌شود نیز مفید باشد.در نهایت این لنزها همچنان در حال تکامل هستند و نباید اهمیت استفاده از آن‌ها را فراموش کنیم.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات