آلودگی موجود در شهرها به حشرات و اکوسیستم‌ها آسیب می‌رساند

یک‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، سطوح بالای آلودگی که در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان وجود دارد، دارای تاثیرات منفی روی گیاهان و حشرات است.
تبلیغات

پژوهشی که در ژورنال Nature Communications منتشر شده است، نشان می‌دهد گیاهانی که در معرض سطوح بالای نیتروژن‌دی‌اکسید قرار می‌گیرند‌، دارای توانایی بهتری برای دفاع از خودشان در برابر حشرات گیاهخوار هستند. در واقع گیاهانی که در معرض سطوح بالای آلودگی قرار می‌گیرند، مواد شیمیایی دفاعی بیشتری در برگ‌های خود تولید می‌کنند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حشراتی که از این برگ‌ها تغذیه می‌کنند، دارای رشد ضعیفی هستند و سطوح بالای آلودگی هوا ممکن است موجب آغاز آبشاری از اثرات منفی در جامعه‌ی گیاهخواران شود. نیتروژن‌دی‌اکسید آلاینده‌ای است که موجب بروز مشکلات سلامتی جدی در انسان می‌شود ولی به نظر می‌رسد که این ماده روی گیاهان و حشرات هم اثرگذار است. حشرات بخش مهمی از طبیعت و دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، هستند. این موجودات در عملکرد سالم اکوسیستم‌ها نقش دارند.

بسیاری از افراد ممکن است درباره‌ی اهمیت حشرات گرده‌افشان همچون هزاران گونه از زنبورها، مگس‌ها و پروانه‌ها در تولید غذا آگاه باشند؛ اما باید دانست که این گونه‌ها برای بقای گل‌ها، بوته‌ها و درختچه‌های وحشی نیز مهم هستند. حشراتی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، به بازگشت مواد مغذی موجود در گیاهان به خاک کمک می‌کنند و خودشان نیز غذای پرنده‌ها، خزندگان، پستانداران و حشرات دیگر هستند. حشرات همچنین برای تجزیه‌ی مواد آلی در حال فساد و حفظ سلامت خاک بسیار مهم هستند. دانشمندان در مورد کاهش جدی تعداد حشرات هشدار می‌دهند و این موضوع باید برای هر کسی که به جهان طبیعت و منابع غذایی خود اهمیت می‌دهد، مهم باشد. نیتروژن‌دی‌اکسید یکی از اجزای اصلی دود و نمونه‌ای از آلاینده‌هایی به شمار می‌رود که حاصل فعالیت‌های بشری و به‌ویژه استفاده از سوخت‌های فسیلی است. سطوح این آلودگی در اتمسفر بسیاری از شهرهای بزرگ جهان زیاد است.

پژوهشگران همچنین در حال بررسی هستند که آیا حشرات دارای تاثیری روی توانایی جذب نیتروژن‌دی‌اکسید توسط گیاهان هستند یا خیر. طبق نتایج این مطالعه، گیاهانی که توسط حشرات خورده شده بودند، مقدار خیلی کمتری نیتروژن‌دی‌اکسید جذب می‌کردند. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که این امر نشان می‌دهد حشرات می‌توانند روی مقدار آلودگی برداشت‌شده توسط فضای سبزی شهری تاثیرگذار باشند. درختان شهری می‌توانند آلاینده‌های گازی نظیر نیتروژن‌دی‌اکسید را جذب کنند اما به نظر می‌رسد که این اثرات در گونه‌های مختلف و مکان‌های مختلف متغیر باشد و این امر ممکن است تا حدی به‌علت عملکرد حشرات برگ‌خوار باشد. در این زمینه انجام پژوهش‌های بیشتری لازم است زیرا عوامل زیادی می‌توانند روی تاثیر فضای سبز شهر بر کیفیت هوا تاثیرگذار باشند از جمله گیاه‌خواری. با این حال حشرات تغذیه‌کننده از درختان علاوه‌بر آلودگی هوا با تهدیدهای مختلف دیگری نیز از سوی انسان‌ها مواجه هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات