چه اشخاصی در آخرین رویداد انجمن زنان ایرانی فعال در دنیای فناوری شرکت کردند

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
انجمن زنان ایرانی دنیای فناوری، گروه‌هایی در شهرهای بزرگ جهان دارد و به‌صورت ماهانه، رویدادهایی را با هدف آشنایی این افراد در سطح جهانی برگزار می‌کند.
تبلیغات

Persian women In Tech یا زنان ایرانی فعال در دنیای فناوری نام انجمنی غیرانتفاعی بوده که با هدف آشنایی، افزایش مهارت و کسب تجربه‌ی زنان ایرانی فعال در دنیای فناوری و به‌طورکلی زنان منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده است. مرکز این انجمن در سان‌فرانسیسکو کالیفرنیا قرار دارد؛ اما رویدادهای آن در شهرهای بزرگ جهان مانند لندن، بوستون، لس‌آنجلس وبسیاری شهرهای دیگر برگزار می‌شود.

زنان حاضر در رویدادهای این انجمن، از کارآفرینان، ارزش‌آفرینان، سرمایه‌گذاران، بنیان‌گذاران استارتاپ و فعالان دیگر دنیای فناوری هستند. برنامه‌های انجمن PWIT با هدف انگیزه‌دهی هرچه بیشتر به این زنان، گسترش جامعه‌ی مورد نظر با شبکه‌سازی و فراهم آوردن ابزارهای مورد نیاز آن‌ها برای بهبود مهارت‌ها برگزار می‌شود. هدف نهایی، تشویق هرچه بیشتر زنان برای حضور و فعالیت در شغل‌های مرتبط با فناوری است.

این انجمن تاکنون رویدادهای متعددی را برگزار کرده و یکی از شهرهای مهم محل برگزاری رویدادها، بوستون آمریکا است. ۲۶ مهر ۱۳۹۷ برابر با ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸، رویداد یک سالگی انجمن بوستون به میزبانی دفتر فیسبوک در این شهر برگزار شد. در این رویداد، ۱۰ بانوی ایرانی فعال در اکوسیستم فناوری شهر بوستون به سخنرانی پرداختند و رویدادهای شبکه‌سازی و آشنایی دیگر فعالان نیز مانند رویدادهای دیگر برگزار شد.

سپیده نصیری، بنیان‌گذار انجمن PWIT است. او یک کارآفرین اجتماعی است که پیش از این، استارتاپ‌های متعددی را در سیلیکون ولی تأسیس کرده است. پیش از PWIT، او معاون بنیاد Women 2.0 بود. او در حال حاضر بیشتر به مدیریت انجمن جدید و مشاوره به استارتاپ‌های جوان مشغولیت دارد. 

سخنرانان حاضر در رویداد بوستون، در زمینه‌های متعدد دنیای فناوری از مهندسی رباتیک، طراحی، انرژی، بیوتکنولوژی و بازاریابی تا حقوق و مهندسی نرم‌افزار فعالیت داشتند. رویداد بوستون مانند دیگر رویدادهای مشابه، پس از معرفی اولیه با سخنرانی این متخصصان انجام شد.

سپیده نصیری

در ادامه به معرفی خلاصه‌ای از فعالیت‌های سخنرانان رویداد بوستون PWIT می‌پردازیم.

نازنین مصاحبی

نازنین مصاحبی سابقه‌ای ۱۹ ساله در زمینه‌ی فناوری‌های حمل‌و‌نقل دارد. او در حال حاضر یکی از مدیران ارشد سازمان حمل‌ونقل خلیج ماساچوست است. مصاحبی در رزومه‌ی خود پروژه‌های متعدد ساخت‌و‌ساز و حمل‌ونقل را دارد. از زمینه‌های متعدد فعالیت این مهندس ایرانی آمریکایی می‌توان به پروژه‌های راه‌سازی، بهبود زیرساخت و حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد.

نازنین مصاحبی

او فارغ‌التحصیل سازمان استعدادهای درخشان است که در سال برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه نبراسکا-لینکلن رفته و در زمینه‌ی مهندسی سازه، پل و تونل در سال ۲۰۰۴ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. مصاحبی در پروژه‌ها و شرکت‌های متعدد خصوصی و دولتی از جمله متروی لس‌آنجلس، سازمان حمل‌ونقل واشنگتن دی‌سی و همچنین شرکت‌های NaBRO و H&A فعالیت داشته است.

سمیرا احمدی

سمیرا احمدی، مدیر و هم‌بنیان‌گذار شرکت enviENERGY است. این شرکت در مراحل طراحی و ساخت‌وساز ساختمان‌ها به‌عنوان مشاور فعالیت کرده و هدف اصلی آن، طراحی و پیاده‌سازی ساختمان‌ها با تمرکز بر کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی استفاده از ارژی‌های تجدیدپذیر است. احمدی پیش از این شرکت نیز در سازمانی مشاروه‌ای با نام AHA به‌مدت ۴ سال مشغول به کار بود.

سمیرا احمدی

سمیرا احمدی فارغ‌التحصیل رشته‌ی معماری از دانشگاه آزاد تهران است. او در سال ۲۰۰۷ برای ادامه تحصیل به دانشگاه تگزاس در سن‌آنتونیو رفت و در سال ۲۰۰۹ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی معماری دریافت کرد. احمدی تحصیلات خود را در دانشگاه کارنگی ملون ادامه داده و تخصص خود در بخش بازدهی ساختمان‌ها و عیب‌یابی را در این دانشگاه دریافت کرد.

سمیه غایبی

سمیه غایبی، مهندس ارشد مکانیک در شرکت iRobot است. او در بخش معرفی پروفایل لینکدین، خود را متخصص علم مواد، تحقیق و توسعه و طراحی محصولات جدید، RCA و DFM معرفی کرده است. غایبی بیشتر یک مهندس مکانیک طراح است که تخصص خود را در طراحی‌های سه‌بعدی و دو‌بعدی و همچنین آنالیز نرم‌افزاری سازه‌های مکانیکی معرفی می‌کند.

سمیه غایبی

غایبی یک پتنت نیز به‌ نام خود دارد که به‌طور خلاصه، روشی برای لحیم‌کاری با استفاده از امواج التراسونیک است. سمیه غایبی مدرک کارشناسی و کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی مکانیک از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد. او برای تحصیل در قطع دکترا به دانشگاه Northeastern در بوستون رفته و تخصص خود را در مهندسی مکانیک و مواد، در این دانشگاه کسب کرد. غایبی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، در شرکت Heller مشغول به کار شده اما پس از چند ماه، در سال ۲۰۱۶ به iRobot پیوست. آی‌روبات با تمرکز روی ربات‌های مخصوص مصرف‌کننده فعالیت می‌کند و دانشگاه MIT از بنیان‌گذاران اصلی آن است. این شرکت تاکنون توانسته بیش از ۲۰ میلیون ربات را به فروش برساند.

نیوشا قائلی

قائلی هم‌بنیان‌گذار Biobot Analytucs است. او دانش‌آموخته‌ی دانشگاه واترلو بوده و پیش از تأسیس این شرکت، مدتی را نیز به‌عنوان استاد در دانشگاه MIT مشغول به کار بوده است. قائلی تحصیلات تکمیلی خود را در همین دانشگاه و دانشگاه McGill گذراند و مدتی را نیز به‌عنوان کارآموز در شرکت‌های متعدد معماری فعالیت کرد. 

نیوشا قائلی

شرکت بایوبات که توسط قائل تأسیس شده است، با تمرکز روی مطالعه و آنالیز فاضلاب فعالیت می‌کند. این شرکت با بررسی دقیق مواد و خصوصیات فاضلاب شهری، داده‌های مهمی را برای بهبود سیستم مدیریت شهری و مصرف ارائه می‌کند. قائلی پیش از تأسیس شرکت، در انجمن جهانی اقتصاد و Pioneer Fund نیز فعالیت داشته که تمرکز همه‌ی آن‌ها نیز روی پروژه‌های شهرسازی و معماری بوده است.

شیوا میرحسینی

میرحسینی در کالج بابسون و در رشته‌ی کارآفرینی تحصیل کرد. او برای تحصیلات تکمیلی به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و مطالعات خود را در رشته‌ی مطالعات جهانی و بین‌المللی و همچنین MBA تکمیل کرد. او در دوران تحصیل در شرکت‌های متعددی همچون گلدمن ساکس، VIMAC  و Booz&Company فعالیت کرده است.

شیوا میرحسینی

زمینه‌ی اصلی فعالیت میرحسینی، مشاوره‌ی مدیریت و استراتژی بازاریابی است. او تخصص‌های خود را در زمینه‌هایی همچون تجربه‌ی مشتری، استراتژی دیجیتال، اکوسیستم فناوری بازاریابی، مدیریت محصول، مدیریت چرخه‌ی عمر فناوری، تفکر طراحی، توسعه‌ی اجایل و تحلیل ابرداده بیان می‌کند. این مدیر ایرانی-آمریکایی در حال حاضر به‌عنوان رئیس بخش بازاریابی Aetna فعالیت می‌کند.

هاله مهینی

دکتر هاله مهینی، متخصص بیوتکنولوژی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه ماساچوست لاول است. او در همین دانشگاه، مدتی را به‌عنوان استادیار مشغول به فعالیت بوده و پس از آن نیز در پروژه‌های تحقیقاتی زیست‌مولکولی دانشگاه شرکت کرده است. او در حال حاضر مدیر تحقیقاتی شرکت Toxikon است. تاکسی‌کان در زمینه‌ی مطالعه و بررسی داروها و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند.

هاله ماهینی

این شرکت در سال ۱۹۷۷ در تأسیس شده و اکنون علاوه‌بر آمریکا، در شهرهای بزرگ کشورهایی همچون بلژی فعالیت می‌کند. بخشی از مسئولیت مهینی در این شرکت، مطالعه و تدوین پروتکل‌های مطالعاتی و بررسی و تأیید مطالعات و داده‌های استخراج‌شده از آزمایش‌ها است.

مونا (مسقطی) ورنان

مونا ورنان مدیر فناوری آزمایشگاه‌های تامسون رویترز  است. او مدیریت آزمایشگاه‌های نوآوری این شرکت و فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه، مهندسی بلاک‌چین و همچنین سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی این شرکت را بر عهده دارد. او پیش از این، معاون این بخش بود و با تأسیس آزمایشگاه‌های جهانی و ایجاد ارتباط سازنده میان استارتاپ‌های تحت حمایت، به سمت مدیریت رسید.

مونا ورنان

ورنان تخصص خود را در حوزه‌هایی همچون استراتژی داده، مدیریت فناوری، داینامیک سیستم‌ها، مدیریت نوآوری، استراتژی فناوری، مدل‌های کسب‌وکار پلتفرمی و تحقیق و توسعه بیان می‌کند. او در دانشگاه‌هایی همچون Lycee Carnot، هاروارد  و MIT تحصیل کرده و زمینه‌های اصلی مطالعه و تحقیقات او نیز، مدیریت و آنالیز داده و سیستم‌ها بوده است.

گلنوش حکیم‌داور

دکتر گلنوش حکیم‌داور، استادیار حقوق دانشگاه Northeastern است. او دکترای خود را از دانشگاه تورین و در رشته‌ی حقوق دریافت کرد و البته تحصیلاتی را نیز در رشته‌ی MBA داشته است. حکیم‌داور علاوه‌بر دانشگاه نورث‌ایسترن در موسسه‌ی آموزش عالی Zaal نیز به‌عنوان مدیر اجرایی و تحلیل‌گر پیاده‌سازی سیستم‌های قانونی فعالیت می‌کند.

گلنوش حکیم داور

حکیم‌داور تخصص خود را توسعه‌ی بین‌المللی برنامه‌های پیاده‌سازی حاکمیت قانون عنوان می‌کند. او در کشورهایی همچون میانمار، افغانستان و کوزوو، برنامه‌هایی در این جهت اجرا کرده است. او در استفاده از فناوری برای پیاده‌سازی این برنامه‌ها نیز تخصص دارد. حکیم‌داور در حال حاضر به دانشجویان دکترا در رشته‌ی حقوق تدریس می‌کند.

سمانه کاظمی

کاظمی نماینده‌ی غول نرم‌افزاری جهان یعنی مایکروسافت، در میان زنان ایرانی دنیای فناوری است. او فارغ‌التحصیل مهندسی سخت‌افزار از دانشگاه شریف است و در سال ۲۰۱۱ برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی علوم کامپیوتر به دانشگاه نورث‌ایسترن رفته است. او پیش از سفر به آمریکا، مدتی را نیز در تیم‌های تحقیقاتی دانشگاه شریف گذرانده است.

سمانه کاظمی

کاظمی فعالیت خود را با کارآموزی در شرکت Air Worldwide شروع کرد و در آنجا به یک مهندس نرم‌افزار خبره تبدیل شد. او از ابتدای سال ۲۰۱۸ به مایکروسافت پیوسته و اکنون به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در تیم Office 365  مشغول به کار است.

آزاده خانیچه

دکتر آزاده خانیچه، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Envision Endoscopy است. او هم مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف دریافت کرد و برای ادامه‌ی تحصیل به نورث‌ایسترن رفت. خانیچه مدرک دکترای خود را در رشته‌ی مهندسی پزشکی در سال ۲۰۰۷ از همین دانشگاه دریافت کرده و مدتی را نیز به‌عنوان استادیار و دستیار تحقیق در همان‌جا مشغول بوده است. خانیچه پس از فعالیت‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌های متعدد مهندسی پزشکی، شرکت خود را در سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد.

انجمن زنان ایرانی دنیای فناوری / PWIT

همان‌طور که گفته شد، انجمن زنان ایرانی دنیای فناوری، رویدادهای متعددی را به‌صورت ماهانه در شهرهای بزرگ جهان برگزار می‌کند. از برنامه‌های بعدی این انجمن می‌توان به رویدادهای شهر های لندن، سان‌فرانسیسکو، پاریس، دوبی، نیویورک سیتی، ونکور و واشنگتن‌ دی‌سی اشاره کرد.

انجمن زنان دنیای فناوری علاوه‌بر رویدادهای ماهانه، فعالیت‌های دیگری همچون کنفرانس‌های سالانه‌ی WoMENA و ورکشاپ‌ها و رویدادهای منتورشیپ برای زنان فعال در دنیای فناوری را نیز برگزار می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات