گوگل کروم با دریافت ویژگی‌های جدید به نسخه‌ی ۷۰ آپدیت شد

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل با به‌روزرسانی مرورگر کروم به نسخه‌ی ۷۰، امکان، غیرفعال کردن ورود خودکار به‌ وب‌سایت‌ها را در کنار پشتیبانی از وب اپلیکیشن‌های پیشرو به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

گوگل امروز نسخه‌ی ۷۰ مرورگر کروم را با ویژگی‌ها و امکاناتِ جدید در دسترس کاربران ویندوز، مک و لینوکس قرار داد. در این نسخه برخی از تغییراتِ بحث‌برانگیزی که اهالی مانتین ویو در نسخه‌های پیشینِ این مرورگر فعال کرده بودند، غیرفعال شده است.

یکی از این قابلیت‌های غیرفعال‌شده، ورود خودکار به حساب گوگل است؛ در نسخه‌ی پیشین کروم، غول حوزه‌ی اینترنت ویژگی جدیدی را معرفی کرده بود که در صورت مشاهده‌ی یکی از اپلیکیشن‌های گوگلی، به‌صورت خودکار وارد حساب کاربری جیمیلِ خود می‌شدید. اکنون به‌لطف نسخه‌ی ۷۰ نه‌تنها امکان غیرفعال‌سازی این قابلیت برای کاربران امکان‌پذیر شده است؛ بلکه کاربران ویندوزی از این پس می‌توانند پشتیبانی کروم از وب اپلیکیشن‌های پیشرو را تجربه کنند.

معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که پس از انتشار نسخه‌ای از یک نرم‌افزار، واژه‌ی بحث‌برانگیز را به آن نسبت دهیم؛ اما نسخه‌ی ۶۹ گوگل کروم دقیقاً شایسته‌ی چنین لقبی بود. به‌فاصله‌ی کوتاهی پس از انتشار این نسخه، بسیاری از کاربرانِ مرورگرِ یادشده متوجه ورود غیرمنتظره‌ی خود به حساب کاربری گوگلشان شدند. این قابلیت که تاریخچه‌ی جستجوها، بوک‌مارک‌ها و پسوردهایتان را در سرورهای گوگل ذخیره می‌کرد، برای بسیاری نگرانی ایجاد کرده بود.

باتوجه به مشکلات نقض حریم خصوصی در ماه‌های اخیر توسط غول‌های فناوری، بسیاری از کاربران انتقادات شدیدی را بر گوگل وارد ساختند. مشکل اینجا بود که این گزینه در لابه‌لای منوهای تو در تو قرار داشت؛ از این رو بسیاری از کاربران هیچگاه از وجود چنین گزینه‌ای باخبر نبودند. فعال بودنِ پیش‌فرض این قابلیت باعث می‌شد تا اکثر استفاده‌کنندگان از مرورگر کروم بدون هیچگونه اطلاعی، اقدام به ارسال داده‌های مرورگرشان به سمت سرورهای گوگل کنند. گوگل ادعا می‌کند که این ویژگی به آن‌ها در تشخیص زمان ورود کاربر به دیگر دستگاه‌های متصل کمک می‌کرده است.

حال علیرغم غیرفعال‌شدنِ این ویژگی، رابط کاربری بخش تنظیمات نیز تغییراتی را به خود دیده است تا از این طریق افراد ذهنیت دقیق‌تری از داده‌های همگام‌سازی‌شده‌ خود داشته باشند؛ همچنین از این پس با پاک‌کردنِ کوکی‌های مرورگر، کوکی‌های سرویس‌های گوگل نیز در کنار دیگر موارد پاک خواهد شد.

در کنار تغییرات فوق، اهالی مانتین‌ ویو ویژگی‌های جدیدی را نیز به نسخه‌ ۷۰ مرورگر کروم اضافه کرده‌اند که گلِ سرسبد آن‌ها پشتیبانی از وب اپلیکیشن‌های پیشرو در سیستم‌عامل ویندوز است. اکنون به‌واسطه‌ی این قابلیت، شرکت‌های نرم‌افزاری می‌توانند برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های خود را بدون توسعه‌ی اپلیکیشن بومی، بر بستر وب در اختیار کاربران ویندوزی نیز قرار دهند. با استفاده از این وب اپلیکیشن‌ها، شما درست به‌مانند یک برنامه‌ی بومی ویندوز می‌توانید از پنجره‌ی تمام‌صفحه بهره ببرید و حتی برنامه‌ی موردنظر را به منوی استارت یا صفحه‌ی دسکتاپ اضافه کنید.

اسپاتیفای / وب اپلیکیشن پیشرو

دمویی که گوگل از اجرای وب اپلیکیشن پیشرو روی مرورگر کروم نمایش داده است

پشتیبانی از کُدک ویدیو AV1 نیز دیگر مورد جدیدی است که به نسخه‌ی جدید کروم اضافه شده و فشرده‌سازی بهتری را روی ویدیوها اعمال می‌کند. خوب است بدانید که در کنار ویژگی فوق، امکان محدودسازی دسترسی افزونه‌ها به اطلاعات و وب‌سایت‌ها از این پس میسر خواهد بود.

در انتها خبر خوبی که برای کاربران مک وجود دارد، پشتیبانی این مرورگر از سنسور تاچ آیدی است. کاربران مک‌بوک‌های جدید اپل می‌توانند از این پس با استفاده از مرورگر کروم، بدون وارد کردنِ رمز ورود و فقط با استفاده از اثر انگشتِ خود به وب‌سایت‌های موردنظرشان ورود کنند.

اگر قصد دریافت این به‌روزرسانی را دارید، می‌توانید همین الان با وارد کردنِ عبارت «chrome://settings/help» در نوار آدرس مرورگر، از این قابلیت‌ها و تغییراتِ جدید بهره‌مند شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات