سرمایه گذاری مشترک دایملر و جیلی در سرویس اشتراک خودرو

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
در حالی که خودروسازان بزرگ جهانی به دنبال افزایش سهم در بازار چین هستند، جیلی و دایملر آلمان قصد دارند سرویس اشتراک سواری و کرایه خودرو راه‌اندازی کنند.
تبلیغات

لی شوفو، میلیاردر چینی پس از تصاحب سهام خودروسازان بزرگ جهان، در حال حاضر به دنبال ایجاد کسب و کار جدیدی در حوزه اشتراک سواری است. در این میان مالک جیلی، قصد دارد از همکاری گروه خودروسازی دایملر (daimler AG) به خوبی بهره ببرد.

لی شوفو

 هولدینگ لی ژجیانگ جیلی اوایل سال جاری توانست ۱۰ درصد از سهام دایملر را خریداری کند. به گفته فردی مطلع که نخواست نامش فاش شود، جیلی در حال مذاکره با دایملر برای راه‌اندازی سرویس اشتراک سواری و کرایه خودرو در چین است. به گفته این فرد، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک به صورت سهم ۵۰ درصدی بین دو شرکت تقسیم می‌شود و دو طرف قصد دارند با دی‌دی چوکسینگ (Didi Chuxing) رقابت کنند. چند ماه پیش Didi با امضای قراردادی، برای تامین خودروهای مورد نیاز خود از فولکس‌واگن کمک گرفت.

در حالی که مالکیت سنتی خودرو به فراموشی سپرده می‌شود و شیوه‌های جدیدی از کسب و کار ظهور می‌کند، سرمایه‌گذاری روی سرویس اشتراک خودرو و رانندگی خودران به سرعت افزایش می‌یابد. قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک دایملر و جیلی نیز به منظور رقابت با شرکت‌های پیشرو در این زمینه مانند اوبر و Didi انجام شده است. 

geely / جیلی

بیل روسو، مدیر اجرایی موسسه مشاوره اتوموبیلیتی مستقر در شانگهای گفت:

لی شوفو برای کسب سهام در دایملر، دارای طرح استراتژیک و منطق صنعتی بسیار دقیقی است. قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر به عنوان اولین گام همکاری، شواهد خوبی از این منطق به شمار می‌رود.

توسعه خدمات اشتراک سواری در چین

در حال حاضر مردم به دنبال خدمات رانندگی باکیفیت و بهتر نسبت به تاکسی‌های سنتی می‌روند. سرویس‌های اشتراک سواری توانسته‌اند طی سال‌های اخیر، جای خود را در میان عامه مردم باز کنند و با اقبال زیادی روبرو شوند. به همین علت بسیاری از شرکت‌های جدید و خودروسازان، طی سال‌های اخیر به سمت ارائه خدمات اشتراک سواری حرکت می‌کنند تا از قافله عقب نمانند.

خدمات اشتراک سواری خودرو

در هشت سال گذشته، جیلی با خرید بخشی از سهام برخی برندهای بزرگ جهانی مانند ولوو، لوتوس، لندن بلک و دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز)، به خوبی توسعه یافت. دایملر و رقبای آن از فولکس‌واگن گرفته تا تویوتا، به دنبال کسب جایگاهی محکم در دنیای جدید هستند؛ دنیایی که به شدت تغییر می‌کند و سلیقه مردم از تاکسی‌های سنتی به سمت خدمات اشتراک سواری و کرایه خودرو سوق پیدا کرده است. به گفته روسو و سایر تحلیلگران، چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان از مالکیت شخصی خودرو به سمت خدمات اشتراک سواری تغییر می‌کند و سیر ۳ دهه گذشته به خوبی ادامه می‌یابد. به گفته افراد آگاه، هنوز مذاکرات بین گروه دایملر و جیلی نهایی نشده است. سخنگوی دو شرکت نیز از ارائه هر گونه نظری خودداری کردند.

daimler mercedes benz / دایملر مرسدس بنز

دایملر در زمینه ارائه خدمات بیشتر از سایرین در این حوزه موفق بوده است؛ این خودروساز با استفاده از سرویس ویاون (ViaVan)، برنامه کاربردی اشتراک سواری مای‌تکسی (MyTaxi) و پلتفرم اشتراک خودروی Car2Go، که با پلت‌فرم درایونو (DriveNow) بی‌ام‌و ادغام شده است، نسبت به سایر خودروسازان با موفقیت روبرو شد.

تویوتا نیز به عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان، در این زمینه با سرعت به پیش می‌رود. تویوتا با خرید سهام شرکت‌های اوبر و گرب (Grab)، تلاش زیادی برای حضور در برنامه اشتراک سواری انجام می‌دهد و در حال مذاکره با Didi برای فعالیت در چین است. تویوتا همچنین در حال گسترش خدمات اشتراک خودرو در اروپا است و هفته گذشته مذاکراتی با سافت‌بانک (SoftBank)، برای توسعه فناوری خودروی خودران و خدمات اشتراک سواری داشت. 

سافت بانک

کسب و کار جدید در زمینه خدمات اشتراک سواری، می‌تواند سرمایه‌گذاری لی شوفو در خودروسازان بزرگ جهان را تقویت کند. لی معتقد است که دیگر خودروسازان سنتی نمی‌توانند به تنهایی با فناوری‌های جدید مقابله کنند و باید به دنبال مشارکت باشند. 

بیل روسو، در زمینه همکاری دایملر و جیلی گفت:

رقابت جدید زمانی شروع شد که شرکت چینی Didi با چالش‌های تازه‌ای روبرو شد. در حال حاضر دایملر قصد دارد خودروهای برقی برند تجاری دنزا (Denza) را برای سرمایه‌گذاری مشترک با BYD (خودروساز متعلق به وارن بافت) اختصاص دهد. اما جیلی نسبت به BYD، شریک تجاری بهتری برای دایملر است؛ زیرا جیلی درک بهتری از تفاوت‌های ظریف خدمات اشتراکی و پیش زمینه خوبی برای انجام تجارت با شرکت‌های چند ملیتی دارد. این دو می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات (از سطح پایه تا لوکس) برای مشتریان ارائه دهند.
daimler / دایملر

دایملر در سال ۲۰۱۵ به صورت آزمایشی خدمات اشتراک سواری خود را در شهر چونگ‌کینگ آغاز کرد و آن را به حدود ۴۰ شهر چین گسترش داد. دایملر سال گذشته اعلام کرد که به دنبال شریکی مطمئن برای سرمایه‌گذاری سودآور در این زمینه است. دیتر زتچه، مدیر عامل دایملر نیز در نمایشگاه خودرو پاریس از پروژه احتمالی با جیلی خبر داد و آن را بسیار سازنده توصیف کرد. 

جیلی به طور پیوسته حجم فروش خود را در چین افزایش داده است و اکنون تنها شرکت فولکس‌واگن و جنرال موتورز را در بازار داخلی جلوتر از خود می‌بیند. براساس وب سایت این شرکت، جیلی در حال حاضر برنامه اشتراک سواری با نام Caocao دارد که در ۲۴ شهر چین با ۲۳۰۰۰ خودروی برقی، خدمات ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات