کورتانا دیگر موسیقی‌ها را تشخیص نمی‌دهد

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تغییرات اعمال‌شده بر سرویس‌های ابری مایکروسافت باعث شده است کورتانا قابلیت تشخیص موسیقی را از دست بدهد و ردموندی‌ها را از رقبا عقب بیندازد.
تبلیغات

دستیار‌های صوتی همواره در تلاش هستند که هوش‌ مصنوعی و قابلیت‌های خود را افزایش دهند و امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند. اما به نظر می‌رسد که مایکروسافت در چند روز گذشته بر‌خلاف این جریان عمل کرده و قابلیت تشخیص موسیقی از دستیار صوتی کورتانا حذف شده است. هوش‌ مصنوعی مایکروسافت در پلتفرم‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، تمامی لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌های رومیزی مبتنی بر ویندوز و همچنین اسپیکر هوشمند Invoke هارمن کاردون در دسترس است. کورتانا پیش از این امکان شناسایی موسیقی‌ها و ارائه جزئیات خالق اثر را در اختیار کاربران می‌گذاشت.

اکنون به نظر می‌رسد این قابلیت از کورتانا حذف شده است. این اتفاق به تصمیم مایکروسافت مبنی بر پایان دادن به فعالیت سرویس استریم موسیقی Groove در انتهای سال ۲۰۱۷ مربوط می‌شود. این سرویس موسیقی در ابتدا Zune نام داشت و سپس به Xbox Music تغییر نام داد و پیش از عرضه ویندوز ۱۰، با نام جدید Groove Music در اختیار کاربران قرار گرفت.

در نتیجه این تصمیم، مشترکان سرویس Groove دیگر قادر نخواهند بود به موسیقی‌های خود دسترسی داشته باشند. Groove Music همچنان به‌عنوان یک اپلیکیشن پخش موسیقی در دسترس خواهد بود؛ ولی مایکروسافت طبق توافقاتی با اسپاتیفای، قصد انتقال مشترکان سابق خود را به سایر سرویس‌های استریم موسیقی دارد. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و این تصمیم یک اثر جانبی منفی با خود به همراه دارد؛ زیرا کورتانا برای شناسایی موسیقی به سرویس Groove متکی است.

به گزارش وب‌سایت ویندوز سنترال، جیسون دیکنز، از مهندسان نرم‌افزار تیم کورتانا در جواب یک کاربر در توییتر، این تغییرات جدید را تأیید کرده است. وی در توضیحات خود اشاره کرده که با بازنشستگی سرویس استریم Groove، قابلیت تشخیص موسیقی کورتانا نیز بازنشسته شده است.  

هنوز مشخص نیست که مایکروسافت برای جایگزینی این قابلیت چه برنامه‌هایی دارد. اپل که از رقبای اصلی مایکروسافت محسوب می‌شود، اخیرا Shazam (شناخته شده‌ترین سرویس تشخیص موسیقی) را تصاحب کرده است. Shazam از اوایل سال ۲۰۱۷ اپلیکیشن خود را از ویندوز استور حذف کرده بود. گوگل هم سرویس تشخیص موسیقی خود را دارد که روی گوشی‌های Pixel 2 و Pixel 2 XL عرضه شده است و امکان تشخیص موسیقی را حتی روی لاک‌اسکرین گوشی برای کاربران فراهم می‌کند.

به‌طور کلی، این تنها نمونه‌ای از تأثیر غیر قابل پیش‌بینی تغییرات در اکوسیستم خدمات ابری و پیامد‌های آن بر ابزار‌ها و گجت‌هایی است که ما به آن‌ها متکی هستیم. درحالی‌که کورتانا از تغییرات اخیر ضربه خورده است، نمی‌توان مایکروسافت را تنها قربانی پیامد‌های غیر قابل پیش‌بینی در تغییرات اکوسیستم‌های ابری دانست. برای مثال، اسپیکر هوشمند مجهز به نمایشگر اکوشو آمازون، اخیرا در جریان نزاعی با گوگل از دسترسی یه یوتیوب محروم شد و در حال حاضر این غول خرده‌فروشی در تلاش است تا سرویس استریم ویدیو منحصر به خود را توسعه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات