بررسی وان پلاس 5

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
مطالعه 27 دقیقه
وان‌پلاس ۵ با بهبود‌های متعددی همراه شده است تا به روند جذب کاربران بیشتر برای برند چینی وان‌پلاس ادامه دهد.
تبلیغات

اگر به یاد داشته باشید، سه سال پیش شرکت چینی وان‌پلاس (OnePlus) اولین گوشی هوشمند خود را با نام وان‌پلاس وان (OPO) عرضه کرد؛ گوشی هوشمندی که توانست سروصدای زیادی به پا کند و به یک‌باره، نام شرکت وان‌پلاس را در تیتر اول اخبار قرار داد. اما دلیل اصلی اینکه این گوشی توانست سروصدای زیادی به پا کند، عملکرد آن در برابر قیمتش بود. در آن زمان، اکثر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، قیمتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار داشتند؛ ولی وان‌پلاس وان با وجود اینکه از سخت‌افزاری هم‌رده‌ی آن‌ها استفاده می‌کرد، تنها ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود؛ یعنی دقیقا نصف قیمت گلکسی S5 سامسونگ که پرچم‌دار گوشی‌های اندرویدی در آن زمان بود. محبوبیت این گوشی به قدری زیاد بود که وان‌پلاس لقب «قاتل پرچم‌داران» را برای آن برگزید. سه سال پس از معرفی وان‌پلاس وان، در خرداد ماه امسال، نسل چهارم این گوشی با نام وان‌پلاس ۵ معرفی شد. دلیل اینکه شرکت سازنده از نام وان‌پلاس ۴ برای این گوشی استفاده نکرد، شوم بودن عدد چهار در فرهنگ چین است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس ۵ که جایگزین مدل وان‌پلاس ۳ و ۳تی محسوب می‌شود، تغییرات زیادی در مقایسه با مدل‌های سال گذاشته داشته است؛ یکی از مهم‌ترین این تغییرات، افزایش قیمت وان‌پلاس ۵ است. وان‌پلاس دیگر آن استارتاپ کوچک چینی نیست که بخواهد برای به‌دست آوردن سهم بازار گوشی‌های رده‌بالا، محصولات خود را با قیمت گوشی‌های میان‌رده عرضه کند. این شرکت اکنون تولیدکننده‌ا‌ی بالغ در صنعت گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود و وان‌پلاس ۵ حاصل تجربه‌ی این شرکت چینی است؛ به‌نظر نمی‌رسد که دیگر بتوان از لقب «قاتل پرچم‌داران» برای این گوشی استفاده کرد؛ زیرا این گوشی خود اکنون پرچم‌داری توانمند است. با زومیت و بررسی عمیق وان‌پلاس ۵ همراه شوید.

مشخصات / مدل گوشی

وان‌پلاس 5

وان‌پلاس 3تی

وان پلاس 3

نمایشگر

5.5 inches, Optic AMOLED, 1080 x 1920 pixels

5.5 inches, Optic AMOLED, 1080 x 1920 pixels

5.5 inches, Optic AMOLED, 1080 x 1920 pixels

پردازنده

Qualcomm MSM8998 Snapdragon 835, Octa-core (4x2.45 GHz Kryo & 4x1.9 GHz Kryo)

Qualcomm MSM8996 Snapdragon 821, Quad-core (2x2.35 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo)

Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2x2.15 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo)

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

64/128 GB

64/128 GB

64 GB

حافظه‌ی رم

6/8 GB

6 GB

6 GB

سیستم‌عامل

Android OS, v7.1 (Nougat)

Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)

Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)

دوربین اصلی

Dual 16 MP, f/1.7, 24mm, EIS (gyro) + 20 MP, f/2.6, 36mm, phase detection autofocus, 1.6x optical zoom

16 MP, f/2.0, phase detection autofocus, OIS

16 MP, f/2.0, phase detection autofocus, OIS

دوربین سلفی

16 MP, f/2.0, 20mm, EIS (gyro), 1.0 µm pixel size

16 MP, f/2.0, 1.0 µm pixel size

8 MP, f/2.0, 1/3.2" sensor size, 1.4 µm pixel

سیم‌کارت

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)

باتری

3300 mAh

3400 mAh

3000 mAh

ابعاد

154.2 x 74.1 x 7.3 mm

152.7 x 74.7 x 7.4 mm 

152.7 x 74.7 x 7.4 mm 

وزن

153 g

158 g

158 g

حسگر

Fingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compass

Fingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compass

قیمت

500 euro

440 euro

400 euro

وان‌پلاس ۵ توسط فروشگاه اینترنتی آی‌سی‌موبایل دراختیار زومیت قرار گرفته است. می‌توانید این گوشی را با قیمت ۱٬۹۱۰٬۰۰۰ و ۲٬۲۶۰٬۰۰۰ تومان برای نسخه‌های ۱۲۸ و ۶۴ گیگابایت، از فروشگاه آی‌سی‌موبایل خریداری کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین نگاه به وان‌پلاس ۵، شما را به یاد آیفون ۷ پلاس خواهد انداخت. اگر از لوگوی شرکت وان‌پلاس روی قاب پشتی چشم‌پوشی کنید، ممکن است نتوانید تفاوتی بین ظاهر این گوشی با آیفون ۷ پلاس پیدا کنید؛ سیستم دوربین دوتایی بیرون‌زده، دقیقا در همان جا و به همان شکل قرار دارد و خطوط مربوط به آنتن‌دهی در بالا و پایین گوشی هم، مثل آیفون ۷ پلاس طراحی شده است. مورد دیگر اینکه به‌جز کلیدها و شکاف‌های همیشگی، یک سوییچ هم روی لبه‌ی سمت چپ قرار دارد که عملکردی کم و بیش مشابه سوئیچ قطع صدای آیفون‌ها دارد. این سوئیچ وضعیت صدای زنگ را در سه حالت باصدا، بدون صدا و لرزش، تنظیم می‌کند. خوشبختانه برخلاف مهندسان اپل، طراحان وان‌پلاس معتقدند که خروجی صوتی ۳.۵ میلی‌متر، یک درگاه از رده خارج محسوب نمی‌شود و بدین ترتیب شاهد حضور آن روی لبه‌ی پایینی وان‌پلاس ۵ هستیم.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس یکی از معدود شرکت‌هایی است که همچنان از قاب پشتی فلزی بدون روکش شیشه‌ای برای گوشی پرچم‌دار خود استفاده می‌کند. امروزه حتی شرکت‌هایی مثل اچ‌تی‌سی و سونی هم دیگر بدنه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار خود را به روکش‌های شیشه‌ای مزین کرده‌اند. با اینکه روکش شیشه‌ای، ظاهری زیباتر به گوشی می‌بخشد، ولی در عوض نیازی نیست نگران ترک خوردن یا باقی ماندن اثر انگشت و چربی دست روی قاب پشت وان‌پلاس ۵ باشید. به‌علاوه انحنای این قاب درکنار روکش مات آن، احساس خیلی خوبی را هنگام در دست گرفتن گوشی به شما منتقل می‌کند. بدنه‌ی تمام فلزی وان‌پلاس ۵ طراحی یک‌پارچه‌ای دارد؛ استفاده از نتایج تجربه‌ی کاربران در شرکت‌هایی مثل ال‌جی، سامسونگ و هواوی ثابت کرده است که بهترین مکان برای قرارگیری حسگر تشخیص اثر انگشت، پشت گوشی است؛ اما وان‌پلاس هنوز از همان مکان کلاسیک پایین نمایشگر برای این حسگر استفاده می‌کند. این موضوع برای محصولی مثل وان‌پلاس ۵ با بدنه‌ای کشیده و ۱۵۰ میلی‌متری، تأثیری منفی در راحتی کار با آن دارد؛ احتمالا مجبور می‌شوید که با یک دست گوشی را نگه دارید و انگشت دست دیگرتان را روی حسگر اثرانگشت قرار دهید.

وان پلاس 5 / oneplus 5

در بازه‌ای که عموم تولیدکننده‌های موبایل جهت حذف حاشیه‌ی نمایشگر از محصولات خود تلاش می‌کنند؛ اما وان‌پلاس اعتقادی به این وضوع ندارد و پرچم‌دار جدید خود را همانند گذشته با حاشیه‌‌های نسبتا ضخیمی روانه‌ی بازار کرده است. اگر بخواهیم از مباحث مربوط به زیبایی بگذریم، این موضوع باعث شده است تا ابعاد گوشی در مقایسه با پرچم‌داران مطرح بازار مانند گلکسی اس۸ و جی۶ بزرگ‌تر باشد؛ موضوع یادشده با وجود این است که هر دو گوشی ذکر شده، نمایشگرهای بزرگ‌تری در مقایسه با وان‌پلاس ۵ دارند.

وان پلاس 5 / oneplus 5

شرکت سازنده ادعا می‌کند که وان‌پلاس ۵ با ضخامت ۷.۲۵ میلی‌متری، باریک‌ترین گوشی پرچم‌دار در جهان محسوب می‌شود؛ این ادعا در مقایسه با پرچم‌دارانی مثل گلکسی اس ۸ پلاس یا سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم، واقعیت دارد؛ اما کاملا صحیح نیست؛ برای مثال گوشی هواوی پی۱۰ پلاس با وجود بهره‌گیری از نمایشگری هم‌اندازه‌ی وان‌پلاس ۵، تنها ۷ میلی‌متر ضخامت دارد. البته این باریکی بدون عواقب نبوده است؛ وان‌پلاس ۵ یکی از معدود گوشی‌های پرچم‌دار است که استانداردی برای مقابله با نفوذ آب یا گرد و غبار ندارد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

 حسگر اثرانگشت

وان‌پلاس همواره از حسگر‌های بسیار سریعی در بخش اثرانگشت گوشی‌های خود بهره برده است. زمانی‌که نسخه‌ی سوم این گوشی به بازار عرضه شد، سرعت و دقت این حسگر در سطح بسیار خوبی قرار داشت و این گمان وجود داشت که شاید ترکیب سرعت و دقت به کار رفته در آن حسگر، بهترین نمونه‌ی ممکن و کاملا ایدئال باشد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

اما وان‌پلاس ۵ در قسمت حسگر اثر انگشت باز هم رشد محسوسی داشته و سرعت عملکرد در این بخش را یک قدم جلوتر برده است. سرعت باز شدن قفل وان‌پلاس ۵ به‌حدی است که در ابتدا حس می‌کنید این عملیات نمایشی بیش نیست و گوشی واقعا اقدام به شناسایی انگشت کاربران نمی‌کند؛ اما در صورتی که عملکرد این بخش را به ترکیب دو انگشت (یکی تنظیم شده و دیگری ناشناخته) را به چالش بکشید، بیش‌ازپیش متعجب خواهید شد. دقت حسگر اثرانگشت وان‌پلاس در حد بسیار خوبی قرار دارد و اشتباه در عدم شناسایی اثر انگشت واقعه‌ای نادر در آن است. سرعت این بخش نیز درحال‌حاضر بهترین نمونه‌‌ی موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند است. عملیات باز شدن گوشی پس از لمس انگشت تقریبا بلافاصله انجام می‌شود.

درحال‌حاضر مجددا این حس را دارم که ترکیب سرعت و دقت این حسگر اثرانگشت ایدئال است؛ اما آیا پیشرفت بیشتر در این بخش ممکن است و وان‌پلاس باز هم در آینده عملکرد آن را ارتقا خواهد بخشید؟

نرم‌افزار و رابط کاربری

وان‌پلاس هنگام تولید اولین گوشی خود، با شرکت سیانوژن برای سیستم‌عامل وان‌پلاس وان همکاری کرد. سیانوژن سیستم‌عاملی مبتنی بر اندروید بود که امکانات و قابلیت‌های بیشتری را در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد اندروید دراختیار کاربرش قرار می‌داد؛ اما این همکاری به دلیل نبود دید مشترک بین دو شرکت وان‌پلاس و سیانوژن و محدودیت‌های فروش این گوشی، عمر کوتاهی داشت؛ این موضوع شرکت وان‌پلاس را ناچار کرد که خود دست به کار شود و نسخه‌ی ویرایش شده‌ی اندروید را تولید کند. نتیجه‌ی کار، تولد سیستم عاملی به‌نام اکسیژن او‌اس (OxygenOS) بود؛ سیستم‌عاملی که در دو سال گذشته، در گوشی‌های وان‌پلاس استفاده می‌شود. وان‌پلاس ۵ به‌طور پیش‌فرض از نسخه‌ی ۴.۵ از این سیستم‌عامل استفاده می‌کند که برمبنای اندروید نسخه‌ی ۷.۱.۱ ساخته شده است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

نسخه‌ی جدید اکسیژن او‌اس شباهت زیادی به اندروید استفاده شده در گوشی‌های پیکسل دارد. این موضوع باعث می‌شود که اگر پیش از وان‌پلاس ۵، از گوشی اندرویدی دیگری استفاده کرده باشید، محیط سیستم‌عامل شما را سردرگم نکند. دکمه‌ی مربوط به صفحه‌ی فهرست اپلیکیشن‌ها (App Drawer) از  رابط کاربری حذف شده است و مثل گوشی‌های پیکسل، با کشیدن نوار پایین صفحه به بالا، نمایان می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جدید اکسیژن او‌اس که اتفاقا وان‌پلاس تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام داده است؛ «حالت خواندن» (Reading Mode) نام دارد. با فعال کردن این قابلیت، تصویر نمایشگر سیاه و سفید شده و فیلتر نور آبی هم فعال می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که گوشی شبیه به یک دستگاه کتاب‌خوان عمل کند؛ سپس می‌توانید بدون ایجاد احساس خستگی در چشم، متون مختلف را برای طولانی مدت مطالعه کنید. این حالت را می‌توانید برای تمام قسمت‌های گوشی یا تنها برای اپلیکیشن‌های خاصی فعال کنید. استفاده از این حالت را برای مرورگر گوشی توصیه می‌کنیم؛ به‌علاوه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هم که متن‌های زیادی را به‌صورت روزانه در اختیارتان قرار می‌دهد، برای این حالت مناسب خواهد بود.

اسکرین شات وان پلاس 5

اگر جزو علاقه‌مندان به بازی با موبایل باشید، وان‌پلاس قابلیتی جدید را با نام «حالت عدم مزاحمت» (DND) در سیستم‌عامل این گوشی قرار داده است؛ این حالت همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، به‌طور موقت نمایش اعلان‌ها و عملکرد کلیدهای خازنی پایین نمایشگر را قطع می‌کند؛ باتوجه‌به حساسیت زیاد کلیدهای خازنی گوشی، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام اجرای بازی‌های مختلف و حتی تماشای ویدئو، از این قابلیت استفاده کنید.

مورد جذاب بعدی «پوشه‌ی امن» (Secure Box) نام دارد؛ البته این مورد محدود به وان‌پلاس ۵ نیست و پیش از این در گوشی‌های دیگری مثل پرچم‌داران سامسونگ هم وجود داشت. این قابلیت پوشه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید تمام فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی یا مهم‌تان را در آن قرار دهید؛ دسترسی به این پوشه تنها توسط حسگر تشخیص اثر انگشت یا یک کد ۶ رقمی امکان‌پذیر است.

اسکرین شات وان پلاس 5

به جز این موارد جدید، تمام قابلیت‌های همیشگی سیستم‌عامل اکسیژن او‌اس مثل امکان تغییر پوسته، تغییر رنگ قسمت‌های مختلف رابط کاربری و انواع فرمان‌های لمسی، وجود دارد؛ وان‌پلاس ۵ به‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر

وان‌پلاس ۵ روی کاغذ از نظر رزولوشن نسبت به رقبای پرچم‌دار خود ضعیف‌تر است؛ اما همه چیز تعداد پیکسل‌های نمایشگر نیست. وان‌پلاس از نمایشگری ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در پرچم‌دار جدیدش استفاده کرده است؛ رزولوشن و ابعاد نمایشگر استفاده شده تغییری نسبت به نسل پیشین وان‌پلاس نکرده و ثابت مانده است. وان‌پلاس همانند گذشته از نمایشگر اپتیک امولد در پرچم‌دار خود استفاده کرده است؛ در حقیقت وان‌پلاس با ایجاد تغییرات موردنظر خود در سوپر امولدها از جمله کنتراست و دمای رنگ چنین نمایشگری را برای پرچم‌داران خود برگزیده است.

در نگاه اول و کاربردهای روزانه تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل بر اینچ نمایشگر وان‌پلاس ۵ راضی کننده است؛ بااین‌حال در صورت مشاهده‌ی محتوا از فاصله‌ی نزدیک، اختلاف اندکی بین این نمایشگر و نمونه‌های QHD موجود در پرچم‌داران دیگر مشاهده می‌شود. با وجود اولد بودن نمایشگر، به واسطه‌ی تراکم پیکسلی نه چندان بالای آن نمی‌توان وان‌پلاس ۵ را یک گوشی ایده‌ال برای کاربردهای واقعیت مجازی دانست؛ اما تجربه‌ی ما در استفاده از نمایشگر ۵.۵ اینچی وان‌پلاس ۵ برای کاربردهای روزمره مانند وب‌گردی، بازی و مشاهده‌ی ویدئو کاملا راضی‌کننده بود.

وان پلاس 5 / oneplus 5

نمایشگر ۵.۵ اینچی وان‌پلاس ۵ همانند نسل گذشته تقریبا ۷۳ درصد از بخش جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است؛ در مقام مقایسه باید گفت این میزان از نسبت نمایشگر به بدنه باتوجه‌به پرچم‌داران کره‌ای عرضه شده در سال جاری رقمی قابل قبول و معمولی محسوب می‌شود. همچنین وان‌پلاس از نسل پنجم پوشش گوریلا گلس برای محافظت بیشتر دستگاه در برابر خراشیدگی و آسیب‌های ناشی از سقوط بهره برده است.

علاوه‌بر امکان تغییر پروفایل نمایش رنگ‌ها در بخش تنظیمات نمایشگر، وان‌پلاس قابلیت‌های «Night mode» و «Reading mode» را برای استفاده از گوشی در نور کم و مطالعه درنظر گرفته است؛ قابلیت اول که در بیشتر گوشی‌های امروزی شاهد آن هستیم با تغییر دمای رنگ به نمایش درآمده باعث کاهش خستگی چشم در استفاده‌ شبانه از گوشی خواهد شد. قابلیت دوم با سیاه و سفید کردن رنگ‌ها در نمایشگر وان‌پلاس ۵ به تجربه‌ی لذت‌بخش‌تر شما از خواندن متون کمک خواهد کرد. این دو قابلیت را می‌توان به‌صورت دستی در تنظیمات نمایشگر فعال کرد بااین‌حال امکان شخصی‌سازی فعال‌سازی خودکار نیز برای ‌آن‌ها وجود دارد.

نمایشگر نسل‌ پیشین وان‌پلاس به دلیل مشکلات موجود در پاسخ به لمس و تأخیر مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت. خوشبختانه این مشکلات در وان‌پلاس ۵ حل شده و در تجربه‌ی ما نیز تاخیری در نمایشگر این گوشی مشاهده نشد. همان‌طور که از یک نمایشگر امولد انتظار می‌رود رنگ مشکی در نمایشگر وان‌پلاس ۵ عمیق و رنگ‌ سفید درخشان نمایش داده می‌شود. رنگ‌ها در وان‌پلاس ۵ بسیار زنده و با طراوت هستند؛ بسیاری از کاربران ممکن است علاقه‌ای به رنگ‌های اشباع چنین نمایشگرهایی نداشته باشند و رنگ‌های طبیعی‌تر را بپسندند؛ این دسته از کاربران برای تغییر در پروفایل‌ نمایش رنگ در وان‌پلاس ۵ کافی است به بخش «Screen calibration» مراجعه و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند؛ در این بخش استانداردهای sRGB و DCI-P3 دردسترس است.

خوشبختانه روشنایی نمایشگر در وان‌پلاس ۵ کاملا رضایت‌بخش است و از این نظر با نمونه‌های موفق امسال مانند گلکسی اس ۸ قابل رقابت است. طبق نتایج تست‌های ما، حداقل روشنایی نمایشگر وان‌پلاس ۵ برابر ۲.۴ نیت است؛ این مقدار با وجود بیشتر بودن نسبت به آیفون ۷ پلاس و هواوی پی ۱۰ هنوز هم رضایت‌بخش و مناسب است. به لطف فیلتر پلاریز استفاده شده بین پنل و شیشه روی نمایشگر و روشنایی مناسب آن خوانایی تصاویر زیر نور مستقیم خورشید کاملا رضایت بخش است. در ادامه نتایج تست‌های روشنایی نمایشگر وان‌پلاس ۵ و مقایسه‌ی آن با دیگر پرچمداران را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

کنتراست اندازه‌گیری شده در این بررسی به‌صورت Native بوده و در روشنایی صد درصد نمایشگر به دست آمده است. نمایشگر وان‌پلاس ۵ بهترین نمونه‌ی موجود در بازار پرچمداران نیست بااین‌حال نمی‌توان از روشنایی بالا و خوانایی عالی آن در زیر نور خورشید به‌سادگی گذشت.

مشکل اسکرول ژله‌ای

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران گزارش کرده‌‌اند، اسکرول ژله‌ای در وان‌پلاس ۵ است. این موضوع بدین معنی است که در صورتی که با سرعت زیاد اقدام به اسکرول صفحه‌نمایش کنید، بخش‌های بالا و پایین نمایشگر باتوجه‌به جهت اسکرول، فشرده یا کشیده می‌شوند. وان‌پلاس در ابتدا این واقعه را طبیعی عنوان کرد اما پس از مدتی با بیانیه‌ای اعلام کرد به‌دنبال راه‌حل این موضوع است.

اما علت این موضوع چیست؟ برخی کاربران با بازکردن وان‌پلاس ۵، به نکته‌ی جالبی دست یافته‌اند. نمایشگر این گوشی بنابر دلایلی نامعلوم برعکس نصب شده است و سپس مهندسان وان‌پلاس با تغییراتی در کرنل نرم‌افزار و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای تصویر امکان نمایش صحیح آن‌ها را فراهم کرده‌اند. اما مشکل اسکرول ژله‌ای در وان‌پلاس ۵ بسیار نامحسوس است و برای درک آن باید دقت زیادی بکنید. این وضعیت به‌حدی است که کارشناسان زومیت در ابتدا از حضور آن مطلع نشدند و سپس با آزمایش‌های بیشتر در صفحاتی مملو از متن و تشدید این موضوع، از حضور آن مطلع شدند. در صورت استفاده و دقت زیاد و عدم اطلاع از این مشکل، حس خواهید کرد که این واقعه مربوط به انیمیشن‌های رابط کاربری است.

بااین‌حال مشکل گزارش شده تنها در اسکرول سریع متون و تصاویر با جزئیات بالا محسوس است. البته وان‌پلاس درحال‌حاضر به‌دنبال راه‌حل برای رفع کامل این موضوع است.

 دوربین

عموم پرچمداران دنیای موبایل به استفاده از چیدمان دوگانه برای افزایش کیفیت دوربین‌های خود روی آورده‌اند. وان‌پلاس نیز در جدید‌ترین محصول خود از دوربین دوگانه بهره برده است تا غافله را به رقبا نبازد. این در حالی است که وان‌پلاس ۳ نسبت به پرچمداران زمان خود، تنها دوربینی خوب مجهز شده است و حرف چندانی برای گفتن نداشت.

چیدمان دوربین‌های دوگانه در برند‌های مختلف تفاوت دارد. درحالی‌که ال‌جی از لنز‌های استاندارد و واید برای دوربین خود بهره می‌برد و دوربین دوگانه هواوی توانایی ضبط تصاویر در حالت‌های رنگی و سیاه و سفید را دارد، عملکرد دوربین وان‌‌پلاس ۵ به نمونه‌ی به کار رفته در آیفون ۷ پلاس شباهت دارد و دو لنز با فاصله‌ی کانونی متفاوت منجر به ایجاد حالت پرتره و زوم ۲ برابر شده است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

دوربین استاندارد وان‌پلاس ۵ از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX398 ساخت سونی بهره می‌برد که با اندازه‌ی ۱/۲.۸ اینچ، حسگر‌هایی به ابعاد ۱.۱۲ میکرومتر را به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که دوربین دوم که نقش حالت تله را خواهد داشت، از حسگر  ۲۰ مگاپیکسلی IMX350 سونی با اندازه ۱/۲.۸ اینچ و پیکسل‌هایی به بزرگی ۱.۰ میکرومتر بهره می‌برد. وان‌پلاس اشاره‌ای به نوع لنزهای به‌کار رفته نکرده است؛ درحالی‌که برخی کارشناسان با استخراج داده‌های به‌دست آمده از تصاویر اطلاعات لنزهای به کار رفته در این گوشی را بدست آورده‌اند؛ لنز‌های ۲۴ با f/1.7 و ۳۶ میلی‌متری با f/2.6، ترکیب نمونه‌های به‌کار رفته در وان‌پلاس ۵ را شامل می‌شوند.

رابط کاربری بسیار ساده و کاربردی طراحی شده است. برای تسلط به این بخش به دقایقی زمان بیشتر نیاز نخواهید داشت. با کلیک روی گزینه‌ی منو، حالت‌های مختلف دوربین نمایش داده می‌شود که کاربر می‌تواند گزینه‌ی مدنظر خود را انتخاب کند. دوربین وان‌پلاس ۵ سه حالت اصلی دارد که امکان انتخاب هر یک از محیط رابط کاربری و با کشید انگشت به طرفین نمایشگر دردسترس است. حالت عکاسی، فیلم‌برداری و پرتره نمونه‌های یاد شده هستند. اما در صورتی که هر یک از حالت‌های دیگر دوربین را انتخاب کنید، برای تغییر آن باید مجدد وارد بخش منو شوید و امکان تغییر سریع با سوایپ دردسترس نیست. 

وان پلاس 5 / oneplus 5

حالت عکاسی پرتره شاید مطرح‌ترین گزینه در دوربین وان‌‌پلاس ۵ باشد. با انتخاب حالت دوربین با استفاده از لنز ۳۶ میلی‌متری خود نسبت به حالت عادی دو برابر زوم خواهد کرد و با استفاده از جلوه‌های نرم‌افزاری نیز پس‌زمینه سوژه را تار می‌کند تا حالت بوکه ایجاد شود. امکان تغییر میزان جلوه‌ی بوکه نیز در این حالت دردسترس بوده که البته با میزان نور محیط در ارتباط است. حالت عکاسی Pro نیز با امکان تغییر بخش گسترده‌ای از تنظیمات دستی دردسترس است. کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مند به عکاسی قادر خواهند بود با تنظیمات دلخواه خود نتایج مطلوب‌تری را بدست آورند. پانوراما، تایم‌لپس و ویدئو صحنه‌آهسته از دیگر بخش‌های دوربین وان‌پلاس ۵ است.

کیفیت تصاویر ثبت شده با وان‌پلاس ۵ نسبت به نسل گذشته‌ی خود ارتقای بسیار قابل‌توجه‌ای را داشته است. تصاویر اکنون به مراتب شارپ‌تر هستند و جزئیات بیشتری در خود دارند. سرعت فوکوس به لطف استفاده از فناوری Dual Pixel در سطحی عالی قرار دارد. رنگ‌ها نیز بسیار خوب و البته جذاب ثبت می‌شوند. اما وجود سطح قابل توجهی از نویز را می‌‌توان مشکل اصلی دوربین وان‌پلاس ۵ عنوان کرد. حتی در شرایط نوری مساعد نیز با کمی دقت می‌توان به وجود نویز در تصاویر پی برد. این موضوع در شرایط نوری اندک بیش‌ازپیش محسوس خواهد شد. در حالت عکاسی پرتره نیز باتوجه‌به سنسوری با پیکسل‌های کوچک‌تر، نویز بیش‌ازپیش خود را نشان می‌دهد. این موضوع باعث شده است تا در شرایط نوری ضعیف شخصا هیچ‌گاه به سراغ حالت پرتره نروم و عکاسی با حالت معمولی را ترجیح دهم. در صورتی که پرتره بخش عمده‌ای از عکاسی شما را تشکیل می‌دهد، حالت پرتره وان‌پلاس ۵ کمک زیادی به افزایش کیفیت تصاویر خروجی خواهد کرد؛ اما تنها در شرایط نوری مساعد.

وان‌پلاس ۵ در بخش سلفی نیز از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی بهره برده است. بااین‌حال حسگر IMX371 سونی به کار رفته در این بخش، پیکسل‌هایی به بزرگی ۱.۰ میکرومتر دارد. استفاده از سنسوری با تعداد پیکسل زیاد باعث شده است تا وان‌پلاس گزینه‌ای بسیار جذاب برای عاشقان سلفی و شبکه‌های اجتماعی باشد. کیفیت تصاویر سلفی در سطح بسیار خوبی قرار داشته و رنگ طبیعی پوست و جزئیات مناسب تصویر را به‌همراه دارد. الگوریتم پردازش تصاویر در این بخش نیز تأثیر بسیار زیادی در کاهش سطح نویز (باتوجه‌به ابعاد کوچک پیکسل‌ها) در شرایط نوری ضعیف دارد. باتوجه‌به این موضوع که عموما تصاویر سلفی در محیط‌هایی با شرایط نوری مساعد ثبت می‌شوند، می‌توان دوربین وان‌پلاس ۵ در این بخش را جزو نقاط قوت اصلی آن دانست.

نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5
نمونه تصویر دوربین وان پلاس 5

دوربین وان‌پلاس ۵ را می‌‌توان یکی از نقاط قوت آن دانست. وان‌پلاس تلاش زیادی برای بهبود دوربین گوشی خود کرده و نتیجه‌ی کار نیز کاملا مثبت بوده است. بااین‌حال نبود لرزش‌گیر اپتیکال و سطح بیشتر نویز نسبت به پرچمداران قدرتمند فعلی مانند گلکسی اس ۸ و اچ‌تی‌سی یو ۱۱، باعث می‌شود تا وان‌پلاس ۵ خود را در این بخش به‌عنوان بهترین گزینه‌ی موجود معرفی نکند. بااین‌حال دوربین این گوشی به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد و به خوبی تمام نیاز‌ها را به بهترین وجه پوشش می‌دهد.

بازده و عملکرد

یکی از شاخصه‌های گوشی‌های ساخت شرکت وان‌پلاس این است که همیشه از برترین و سریع‌ترین سخت‌افزار ممکن، استفاده می‌کند؛ وان‌پلاس ۵ هم از این قاعده مستثنا نیست. این گوشی با اینکه کمی ارزان‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار دیگر است، ولی مثل اکثر آن‌ها، از تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده می‌کند. پیش از این و در بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی یو ۱۱ به‌طور کامل در مورد مشخصات این تراشه سخن گفته‌ایم؛ اما مجددا نگاهی به مشخصات اصلی این تراشه می‌اندازیم:

مشخصات / پردازنده 

Snapdragon 835

Snapdragon 821

هسته‌های CPU

Semi-custom ARM Cortex

Kryo

پیکربندی CPU

4x 2.45GHz Kryo 280

4x 1.9GHz Kryo 280

2x 2.35GHz Kryo

2x 1.6GHz Kryo

GPU

Adreno 540

Adreno 530

RAM

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

پشتیبانی از حافظه فلش

eMMC 5.1/ UFS 2.1

eMMC 5.1/ UFS 2.0

پشتیبانی از دوربین

32MP single / 16MP dual

28MP single / 14MP dual

قابلیت ضبط ویدئو

4K UHD @ 30fps

4K UHD @ 30fps

پخش ویدئو

4K UHD @ 60fps

10-bit H.264 (AVC)

H.265 (HEVC), VP9 codecs

4K UHD @ 60fps

10-bit H.264 (AVC)

(H.265 (HEVC

مودم داخلی

1000Mbps down

150Mbps up

600Mbps down

150Mbps up

فرایند ساخت

10nm FinFET

14nm FinFET

اسنپدراگون ۸۳۵ از یک پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای استفاده می‌کند؛ شرکت کوالکام برای این پردازنده، هسته‌های جدید کایرو ۲۸۰ را طراحی کرده است. این ۸ هسته به دو دسته‌ی «عملکرد» و «بازدهی» تقسیم می‌شود. هسته‌های عملکرد، هنگام انجام محاسبات سنگین فعال می‌شود و با حداکثر فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند؛ اما هنگامی که بار محاسباتی سنگینی روی گوشی نباید، این هسته‌ها غیرفعال شده و هسته‌های بازدهی جای آن‌ها را می‌گیرد. هسته‌های بازدهی مصرف انرژی کمتری دارند و با فرکانس حداکثر ۱.۹ گیگاهرتز کار می‌کنند. این هسته‌ها، یک مگابایت کش سطح ۲ (L2) دارد که در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰، دو برابر شده است. کش بیشتر به‌معنی سرعت بیشتر، مصرف باتری کمتر و ترافیک کمتر در حافظه است. درکنار این پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۴۰ قرار دارد؛ این پردازنده‌ی گرافیکی از اکثر رابط‌های کابردی برنامه‌نویسی گرافیکی شامل دایرکت ایکس ۱۲، ولکان و اوپن‌جی‌ال ES نسخه ۳.۲ پشتیبانی می‌کند. قدرت این پردازنده‌ی گرافیکی به‌قدری است که می‌تواند حتی سنگین‌ترین بازی‌های موبایل را هم بدون هیچ مشکلی اجرا کند.

درحال‌حاضر اسنپدراگون ۸۳۵، سریع‌ترین تراشه‌ای است که در تمام گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود؛ تراشه‌ای که باعث شده است تا وان‌پلاس ۵ بتواند به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شود. این گوشی در آزمون «طوفان یخ» اپلیکیشن 3DMark توانست از مرز امتیاز ۴۱ هزار عبور کند و عنوان سریع‌ترین گوشی جهان را در فهرست ما از اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بگیرد؛ این بنچمارک یکی از بهترین شاخص‌ها برای ارزیابی نحوه‌ی عملکرد گوشی در اجرای بازی‌های سنگین خواهد بود؛ با این حساب می‌توان وان‌پلاس ۵ را برترین گوشی هوشمند جهان برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری دانست.

وان پلاس 5 / oneplus 5

اما موضوعی که باید در مورد عملکرد سریع این گوشی در نظر داشته باشید، به صفحه‌نمایش آن برمی‌گردد. صفحه‌نمایش وان‌پلاس ۵ دارای رزولوشن Full HD است؛ این یعنی در این صفحه، حدود ۲ میلیون پیکسل وجود دارد. برای مقایسه، در صفحه‌نمایش گوشی‌هایی نظیر اچ‌تی‌سی یو۱۱ و سامسونگ گلکسی اس ۸، به ترتیب ۳.۶ میلیون و ۴.۲ میلیون پیکسل قرار دارد. بنابراین تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در وان‌پلاس ۵ باید محاسبات کمتری در مقایسه با یو۱۱ و گلکسی اس۸ انجام دهد. این موضوع نه‌تنها هنگام اجرای بازی، بلکه هنگام گشت‌وگذار در قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل هم به کمک وان‌پلاس ۵ می‌آید. مشابه این شرایط برای آیفون اس‌ای اپل هم اتفاق افتاده بود؛ اگر به یاد داشته باشید عملکرد آیفون اس‌ای توانسته بود آیفون ۶اس را پشت سر بگذارد. دلیل این مورد هم رزولوشن پایین‌تر صفحه‌نمایش آیفون اس‌ای در مقایسه با آیفون ۶اس بود.

همان‌طور که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید، وان‌پلاس ۵ در سایر آزمون‌های ما هم توانست امتیازهای فوق‌العاده‌ای را کسب کند. این گوشی به جز ظاهر، از نظر عملکرد هم شباهت زیادی به آیفون ۷ پلاس دارد؛ حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و اجرا و بستن برنامه‌ها، کاملا روان و بدون مکث انجام می‌شود. اگر به‌دنبال سریع‌ترین گوشی اندرویدی جهان هستید، وان‌پلاس ۵ سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

وان‌پلاس ۵ در دو مدل عرضه شده است که این دو، ازلحاظ میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم با هم تفاوت دارند. مدل ارزان‌تر، ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد و مدل گران‌تر از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابابت حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. برای این بررسی، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی دراختیار تیم زومیت قرار گرفته بود. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، ۱۱۰ گیگابایت قابل دسترس است و ۱۸ گیگابات آن توسط سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اشغال شده است. در نظر داشته باشید که وان‌پلاس ۵ از کارت‌های حافظه پشتیبانی نمی‌کند و باید به فضای ارائه شده به‌صورت پیش‌فرض، قناعت کنید. البته این گوشی از قابلیت یو‌اس‌بی OTG هم پشتیبانی می‌کند؛ این قابلیت که توسط بخش Advanced از منوی تنظیمات قابل فعال کردن است، به شما اجازه می‌دهد که به کمک یک مبدل یو‌اس‌بی نوع C به یو‌اس‌بی استاندارد، انواع فلش‌های USB را به گوشی متصل کنید. آخرین مورد اینکه وان‌پلاس ۵ پس از گلکسی اس۸، یکی از اولین گوشی‌هایی است که از نسل پنجم فناوری بلوتوث استفاده می‌کند؛ بلوتوث نسل پنجم، سرعت و برد بیشتری در مقایسه با نسل قبلش دارد.

یکی از امکانات جالب دیگر وان‌پلاس ۵، فناوری «اولویت‌بندی اپلیکیشن» نام دارد. این فناوری، همان‌طور که از نامش مشخص است، به کمک یک الگوریتم ساده، رفتارتان با گوشی را بررسی می‌کند و سپس، اپلیکیشن‌های گوشی را بنا به میزان استفاده‌ی شما، طبقه‌بندی می‌کند. این طبقه‌بندی به گوشی کمک می‌کند که منابع سخت‌افزاری را دراختیار برنامه‌هایی قرار دهد که بیشترین میزان استفاده را دارد. برای مثال اگر به‌طور منظم، از اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کنید، سیستم اولویت‌بندی گوشی، مقداری بیشتری از رم و قدرت تراشه را دراختیار این دو برنامه قرار می‌دهد تا با سرعت بیشتری اجرا شوند.

باتری

وان‌پلاس در بخش باتری جدیدترین گوشی خود، از نمونه‌ای به حجم ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره برده است؛ این در حالی است که وان‌پلاس 3T به باتری با حجم ۳۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده بود. بااین‌حال استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند و البته بهینه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ درکنار نمایشگر 1080P امولد، خبر از باتری با طول عمر خوب را می‌دهد. وان‌پلاس ۵ از شارژ سریع Dash نیز پشتیبانی می‌کند و شارژر مخصوص این امر نیز همراه گوشی عرضه می‌شود. فناوری شارژ سریع وان‌پلاس ۵ امکان شارژ بیش از ۵۰ درصد گوشی را در کمتر از ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند.

بررسی شارژدهی گوشی‌های هوشمند در زومیت در چهار بخش مختلف انجام می‌گیرد. ابتدا ویدیویی با رزولوشن 720P در شدت روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر و قرارگیری گوشی در حالت هواپیما، به‌صورت مداوم تا زمان خاموش شدن دستگاه، پخش می‌شود. در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد. بنچمارک PCMark‌ یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است. در نهایت نیز باید به بنچمارک GFXBench اشاره کرد. این بنچمارک ترکیبی از توانایی پردازشی درکنار شارژدهی است. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارایه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی را به ارمغان می‌آورند اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به سرعت خالی خواهد شد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

پس از بررسی‌های زومیت، وان‌پلاس ۵ در بخش باتری خود را گزینه‌ای بسیار توانمند‌ معرفی کرد. استفاده از نمایشگر کم‌مصرف با رزولوشن 1080p باعث شده است تا این گوشی قابلیت پخش مداوم ۱۶ ساعت ۴۵ دقیقه را داشته باشد. همچنین برای اتمام کامل شارژ گوشی ازطریق وبگردی به ۱۱ ساعت ۴۰ دقیقه زمان احتیاج خواهید داشت.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

OnuPlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

Failed*

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

Failed*

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

OnePlus 3

1080p / "5.5

3,000

12:15

10:20

وان‌پلاس ۵ در زمینه‌ی باتری نیز بهبود قابل‌توجهی کرده است تا دغدغه‌ی کاربران در این بخش را نیز به خوبی پاسخ دهد. این گوشی به‌راحتی قادر به شارژدهی به مدت یک روز با استفاده‌های سنگین خواهد داشت. همچنین در صورت استفاده‌ی نیمه‌سنگین و سبک، وان‌پلاس ۵ تا دو روز شما را همراهی خواهد کرد.

جمع‌بندی

وان‌پلاس همواره خود را به‌عنوان رقیبی قدرتمند برای پرچمداران به‌نام دنیای موبایل معرفی کرده است. این گوشی اکنون از رقیبی کم‌شهرت، به گزینه‌ای شناخته شده تبدیل شده است و به لطف ویژگی‌های متعدد و قیمت رقابتی، گزینه‌ای بسیار مناسب است. 

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس ۵ را می‌توان سریع‌ترین گوشی اندرویدی حال حاضر عنوان کرد. این موضوع به لطف پردازنده‌ای قدرتمند و رابط کاربری سبک به دست آمده است. دوربین دوگانه‌ی این گوشی نیز شاید بهترین نمونه‌ی موجود نباشد، اما توانایی‌ها زیادی به‌همراه دارد. کیفیت ساخت و باتری عالی درکنار نمایشگر روشن از دیگر نکات برجسته‌ی وان‌پلاس ۵ است. بااین‌حال وان‌پلاس در جدید‌ترین گوشی خود افزایش قیمت را اعمال کرده است که منجر به کاهش ارزش خرید آن شده است. درحال‌حاضر و باتوجه‌به برچسب قیمت، هواوی پی ۱۰، ال‌جی جی ۶ و شیائومی می ۶، اصلی‌ترین رقبای وان‌پلاس ۵ هستند. در طرف دیگر نیز سامسونگ گلکسی اس ۸، سونی اکسپریا ایکس زد پرمیوم و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ قرار دارند که با وجود قیمتی بیشتر، خود را به کاربران موبایل ثابت کرده‌اند و از اعتماد بیشتری در بین آن‌ها برخوردار هستند. در نهایت نیز باید به آیفون ۷ و ۷ پلاس اشاره کرد که به قابلیت‌هایی منحصر‌به‌فرد، همواره گزینه‌ای جذاب برای کاربران پرچمداران هستند.

وان‌پلاس ۵ درکنار رقابتی شدید با سایر محصولات، با تجهیز به امکانات متعدد و قیمتی رقابتی، گزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزشمند به شمار می‌آید. در صورتی که سرعت بالا، کیفیت ساخت خوب، نمایشگری مناسب، دوربین توانمند و باتری عالی از اولویت‌های خرید شما است، وان‌‌پلاس ۵ را به‌عنوان گزینه‌ای ایدئال در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • ارزش خرید بالا 
  • سرعت فوق‌العاده در اجرای اپلیکیشن‌ها 
  • حسگر اثر انگشت عالی
  • دوربین اصلی و سلفی توانمند
  • باتری عالی
  • شدت نور خوب نمایشگر

نکات منفی

  • امکانات کمتر نرم‌افزار نسبت به رقبا
  • رزولوشن کمتر نمایشگر نسبت به رقبا
  • طراحی نه چندان جذاب با حاشیه‌های زیاد نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات