اقتصاد دنیای فناوری بر سایر حوزه های کسب و کار چیره شده است

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
قرار گرفتن پنج کمپانی حوزه‌ی فناوری در ابتدای لیست باارزش‌ترین کمپانی‌های جهان، نشان از این دارد که فناوری بر سایر حوزه‌های کسب و کار چیره شده است.
تبلیغات

سال‌ها پیش تحلیل‌گران پیش‌بینی کردند که نرم‌افزار دنیا را تسخیر خواهد کرد و امروز با نگاهی به لیست باارزش‌ترین کمپانی‌های جهان، می‌توان تصدیق کرد که این پیش‌بینی رنگ واقعیت به خود گرفته؛ چراکه وال‌استریت امروز در تسخیر کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری است و حتی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی انرژی نیز حرفی برای گفتن ندارند.

امروزه در لیست باارزش‌ترین کمپانی‌های جهان، هر پنج رتبه‌ی اول در اختیار کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری است. این اطلاعات برگرفته از لیستی است که کمپانی‌ها را بر اساس ارزش بازار یا ارزش مجموع سهام هر کمپانی بر پایه ارزش هر سهم در روز جمعه، ۳۱ مارس به نمایش گذاشته است. لیست مربوط به باارزش‌ترین کمپانی‌های فعال در تالار بورس در ۳۱ مارس سال ۲۰۰۶ روایت دیگری از وضعیت کمپانی‌ها در وال‌استریت حکایت می‌کند. در لیست باارزش‌ترین کمپانی‌ها در ۳۱ مارس ۲۰۰۶، تنها مایکروسافت جزو ۵ کمپانی برتر قرار دارد و خبری از چهار کمپانی دیگر نیست. در لیست ۱۱ سال پیش می‌توان انواع کمپانی‌های فعال در حوزه‌هایی نظیر گروه‌های صنعتی، مؤسسات مالی و اعتباری و کمپانی‌های نفتی را مشاهده کرد.

کمپانی اکسون موبیل که ۱۱ سال پیش در صدر لیست باارزش‌ترین کمپانی‌های جهان قرار داشت، حال با ارزش بازار ۳۴۷ میلیارد دلاری در رتبه‌ی ششم قرار گرفته است. ارزش بازار این کمپانی نفتی ۱۵ درصد کمتر از فیس‌بوک است که در رتبه‌ی پنجم قرار دارد.

اما در طول یک دهه‌ی اخیر چه تغییراتی در ارزش کمپانی‌های باسابقه و کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری روی داده است؟ با مقایسه‌ی وضعیت هر کمپانی در مقایسه با سال‌های پیش می‌توان به‌روشنی دید که کمپانی فعال در حوزه‌های دیگر تقریبا باثبات بوده‌اند و تغییر چندانی در ارزش آن‌ها دیده نمی‌شود و تغییرات ایجادشده نشأت گرفته از رشد خارق‌العاده‌ای است که کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری تجربه کرده‌اند. اپل، گوگل و مایکروسافت با همراهی آمازون و فیس‌بوک موفق شده‌اند پنج کمپانی باارزش در دنیای تجارت لقب بگیرند. ارزش فیس‌بوک به‌تنهایی، از ۴ میلیارد دلار به‌عنوان یک کمپانی خصوصی پیش از ورود به تالار بورس به بیش از ۴۱۰.۹ میلیارد دلار رسیده است. در واقع ارزش فیس‌بوک در طول ۱۱ سال بیش از ۱۰ هزار درصد بیشتر شده است. افزایش ارزش بازار آمازون نیز بیش از ۳۰۰۰ درصد بوده است.

تقریبا نمی‌توان حوزه‌ی دیگری را یافت که کمپانی‌های فعال در آن چنین رشد چشمگیری تجربه کرده باشند. شاید عده‌ای تصور کنند افزایش ارزش کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری برگرفته از حبابی است که در این حوزه ایجاد شده و قیمت‌ها غیرواقعی هستند؛ حال آنکه بررسی نسبت قیمت سهم به درآمد، به ازای هر سهم نشان می‌دهد که کمپانی‌های حوزه‌ی فناوری با ثباتی قابل دفاع در حال فعالیت هستند و افزایش ارزش برگرفته از حباب بازار نیست.

البته باید به این نکته اشاره کرد که هنوز انقلاب فناوری تکمیل نشده و راه درازی تا تغییرات بزرگ باقی است. انتظار می‌رود در سال‌های آینده شاهد تحول عظیمی در حوزه‌ی خودروسازی به‌واسطه‌ی حضور خودروهای هوشمند، ساختمان‌سازی و سایر حوزه‌ها باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات