CES 2017 و موضوعات داغی که باید دنبال کنید: از دستیارهای صوتی تا واقعیت مجازی

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
هر سال در نمایشگاه CES، برخی موضوعات خاص بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و سال ۲۰۱۷ نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.
تبلیغات

نمایشگاه CES، شاید بزرگ‌ترین گردهمایی دنیای فناوری در نوع خودش نباشد؛ اما این نمایشگاه به‌طور قطع، مهم‌ترین نمایشگاه تکنولوژی سال محسوب می‌شود.  غول‌های بزرگ فناوری در سال ۲۰۱۷ چه چیزی برای ارائه در دست دارند؟ در اینجا ۹ موضوع داغ را که باید امسال پیگیری کنید در کنار چند توصیه در مورد کمپانی‌ها، برای اطلاع شما آماده کرده‌ایم.

اتفاقات بزرگ به‌ندرت رخ می‌دهند: بابانوئل هر سال فقط یک‌بار ظاهر می‌شود. مراسم روز شکرگزاری فقط یک‌بار در سال در ماه نوامبر اتفاق می‌افتد و شوربختانه آمریکایی‌ها فقط هر چهار سال یک‌بار فرصت دارند تا آمریکا را دوباره عالی کنند! (اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شعار رونالد ریگان: بیایید دوباره آمریکا را عالی کنیم!) و همچنین، بهشت دستگاه‌های دنیای فناوری هرسال در ماه ژانویه تنها به مدت چند روز در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. خوشبختانه، وسایلی که در آنجا رونمایی می‌شوند، به معطوف کردن توجهات و خیره کردن چشمان ما در طول سال ادامه خواهند داد.

CES شاید بزرگ‌ترین گردهمایی رسمی نباشد، اما همان‌طور که گفتیم، قطعا مهم‌ترین نمایشگاه تکنولوژی سال به شمار می‌رود. از سویی باید پذیرفت که این نمایشگاه چه بزرگ‌ترین در نوع خود باشد و چه نباشد، بدون شک نمایشگاهی عظیم و خیره‌کننده است: در CES 2016 ما شاهد حضور ۱۷۷,۳۹۳ شرکت‌کننده در فضای نمایشگاه به وسعت حدود ۷۵۰ هزار متر مربع بودیم. احتمالا پرسشی که ذهن همه‌ی ما را درگیر کند، این است که نمایشگاه سال ۲۰۱۷ چه چیزی برای ارائه دارد؟ اکنون در ادامه‌ی گزارش، ۸ موضوع داغ برای پیگیری مواردی که در سال پیش رو شاهد آن خواهید بود، به همراه چند توصیه‌ در مورد کمپانی‌ها برای شما ارائه خواهیم داد.

۱. شما قطعا نیازمند یک دستیار دیجیتال خواهید بود

دستیار دیجیتال

دستیارهای دیجیتال کار خود را در تلفن‌های ما شروع کرده‌اند. شما از سیری گزارش هوا یا تعریف یک لطیفه بی‌مزه درخواست می‌کنید. اما وظیفه‌ی هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتال خنداندن شما نیست و اکثر آمریکایی‌ها، آن‌ها را در قالب اینترنت اشیا (IoT) تجربه خواهند کرد. آن‌ها ابزارهایی ارزان و راحت برای همه‌ی مردم به‌منظور هوشمندسازی خانه‌های خود هستند؛ کاری که زمانی یک اقدام لوکس و گران‌قیمت به شمار می‌رفت.

سال گذشته آمازون، فناوری مرتبط با هوش مصنوعی خود با نام Alexa را به خانه‌ها آورد. سال آینده قرار است این دستیار دیجیتال به خانه‌ی شما بیاید. هوش‌‌های مصنوعی صوتی ارزان و مقرون‌به‌صرفه مثل الکسای آمازون و home متعلق به گوگل، قرار است همه جا حضور داشته باشند و شما آن‌ها را در CES‌‌ مشاهده خواهید کرد. ما از کمپانی‌هایی مثل Neura در مورد بهینه‌سازی محصولات با هوش مصنوعی الکسا خواهیم شنید. شما قطعا مجذوب آرا (Ara) ساخت کمپانی Kolibree خواهید شد. این وسیله در واقع اولین مسواک دنیا مجهز به هوش مصنوعی الکسا برشمرده می‌شود. به‌راستی که مغز انسان از فکر کردن در موردش درد می‌گیرد! اما به نقل از برخی منابع، این وسیله چیزی فراتر از یک دستیار خواهد بود. برایان کاتانزارو، معاون بخش تحقیقات یادگیری عمیق در شرکت انویدیا، توضیح می‌دهد:

امسال نخستین سالی است که هنر تولیدشده توسط هوش مصنوعی موفقیتی تجاری کسب خواهد کرد. هنرمند از عناصر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی مانند یک ملودی که توجه عموم را جلب می‌کند، استفاده خواهد کرد.

۲. برندهای بزرگ خلاقانه‌تر عمل خواهند کرد

برندهای بزرگ CES

در طول چند سال گذشته، ما شاهد پا گرفتن کمپانی‌های کوچک جدیدی با ابداعات بزرگ در دگرگون کردن و تغییر دنیا بوده‌ایم. کمپانی Nest اینترنت اشیا را به‌طور کامل یک قدم به جلو راند.Uber دنیای تاکسی را دگرگون کرد و خیلی‌ از کمپانی‌های تأثیرگذار دیگر هم علاوه بر دو مثال ذکرشده وجود داشتند. هردوی این شرکت‌ها در ادامه به کمپانی‌های عظیمی تبدیل شدند و البته نکته‌ی اصلی در مورد روند کاری آن‌ها فراموش نشد: این که کمپانی‌های کوچک کارهای بزرگ انجام می‌دهند.

در سال ۲۰۱۶ که به‌تازگی آن را به اتمام رسانده‌ایم، نام‌های بزرگی همانند کامکست، نتفلیکس، هولو و آمازون تغییرات هیجان‌انگیزی به وجود آورند. دست آمازون را بگیرید و با آن وارد دنیای اینترنت اشیا شوید. قطعا کمپانی‌های دیگر هم همین کارها را می‌کنند، اما در نهایت شما Echo و Dot محصول آمازون را خریداری خواهید کرد. گروه خانگی Comcast’s Xfinity کمپانی بزرگ دیگری در شکل دادن به فضای اینترنت اشیا قلمداد می‌شود. فرض اولیه به طرز هوشمندانه‌ای در قالب یک پرسش این‌گونه خلاصه می‌شود؛ چرا دستگاه‌های مختلف و گوناگونی از کمپانی‌های مختلف، روی پروتکل‌های مختلف و به همراه اپلیکیشن‌های مختلف خریداری کنیم، وقتی که می‌توانیم همه‌ی آن‌ها را از یک فضای یکسان دریافت و در تلویزیونمان مدیریت کنیم؟

ظاهرا مسئولین جوابگوی این سؤال هستند. طبق اعلام کمپانی اریکسون، از بین ۵ کاربر حرفه‌ای اینترنت، بیش از دو نفر آن‌ها مایل هستند محصولات خود را از ۵ کمپانی برتر آی تی دریافت کنند. البته از چهار نفر، سه نفر نیز معتقد هستند که این مسئله از الان تنها سالی ۵ بار اتفاق می‌افتد. خودتان حساب کنید.

۳. بازگشت دوباره صدای HD

صدای HD در CES

بله می‌دانیم، ما این مسیر را قبلا طی کرده‌ایم. اما آن‌ها سوگند می‌خورند امسال بالاخره صدای با کیفیت بالا (HD) آماده است! برای اولین بار یک غرفه مخصوص صدای کیفیت بالا در مرکز گردهمایی لاس‌وگاس وجود خواهد داشت و مجموعه‌ای طویل از پنل‌ها در غرفه حضور دارند. مهندسان صدای حاضر در غرفه مزیت‌های صدای HD را شرح خواهند داد و کمپانی‌هایی مثل Astel&Kern خط جدید محصولاتشان را به نمایش خواهند گذاشت. حواستان به تقویت‌کننده‌های صدای دیجیتال فوق قوی از اسامی بزرگ این صنعت باشد. همچنین می‌توانید منتظر سیستم‌های صدا از برندهای پیشرو مثل Harman Kardon  باشید.

۴. واقعیت مجازی، واقعی خواهد شد

واقعیت مجازی در ces

شما اخبار رونمایی از دوربین‌های ۳۶۰ درجه توسط صدها کمپانی در CES را خواهید شنید. خیلی ساده است: تصور کنید زمانی که بتوانید گروه موسیقی را در حال نواختن موزیک پشت سر خود مشاهده کنید، سلفی‌های آینده شما چقدر می‌توانند هیجان‌انگیزتر باشند یا مثلا مشاهده‌ی قله کوهی که درست روی آن ایستاده‌اید یا حتی حمامی که درون آن سلفی می‌اندازید.

فراتر از همه‌ی موارد فوق، از بین تمام وسایل واقعیت مجازی آنجا، ما علاقه‌مند به تماشای محصول کمپانی فرانسوی Voxel هستیم. این کمپانی وعده‌ی نمایش واقعیت مجازی بدون استفاده از هدست داده است. البته قطعا این اتفاق درون یک اتاقک واقعیت مجازی رخ می‌دهد. در نهایت پرچم‌دار تمام محصولات این رده، کمپانی Insta360 دوربین جدید خود را نمایش خواهد داد، دوربینی با قابلیت شکار تصاویر ۳۶۰ درجه با کیفیت 8K. ما انتظار داریم کمپانی‌های دیگری نیز محصولات عظیم بیشتری در قالب واقعیت مجازی معرفی کنند.

زیرمجموعه‌ی کوچکی از این بخش در مورد تقویت شنیداری خواهد بود. چندین کمپانی در حال ساخت دستگاه‌هایی برای بهبود شنوایی هستند. آن‌ها این کار را هم از طریق بهبودهای افزایش صدا همانند یک روش قدیمی و هم از طریق تمرکز بر موارد خاص انجام خواهند داد. یک موقعیت را فرض کنید که در زمان شام شخصی درست روبروی شما نشسته است و بازیگران نیز روی صحنه حضور دارند؛ یک هدفون جدید از سوی یک کمپانی به اسم Stages، وعده می‌دهد که به شما اجازه خواهد داد صداها را تنها از یک جهت خاص بشنوید.

۵. همه در نبرد با تسلا خواهند بود

تسلا و ces

در حال حاضر خودروهای الکتریکی همه جا هستند. از تسلای امروز تا Faraday Future فردا، از شورولت ولت تا تویوتا پریوس، خودروهای الکتریکی در حال استفاده هستند. از میان هیجان‌انگیزترین کمپانی‌ها در حال رشد داخلی و خارجی، Faraday Future قطعا با یک هدف صریح به وجود آمده است: پایین کشیدن تسلا موتورز از صدر جدول!

یک استارتاپ واقع در کالیفرنیا و‌ چینی‌الاصل، کارمندانی را از بی ام دبلیو، لامبورگینی، شورولت، جگوار لندروور، تسلا و حتی اسپیس ایکس در یک مزایده برای پیاده کردن پروژه‌ی جاه‌طلبانه خود استخدام کرده است.

ما همچنین در بعضی نقاط خودروهای خودران را داریم (یا حتی همین الان، البته بسته به اینکه قابلیت اتو پایلوت تسلا را چقدر جدی بگیریم). اما اگر شما هم‌اکنون قصد خرید خودرو ندارید، می‌توانید خودروی فعلی خود را به لطف ابزارهای فناوری جدید که به خودروی شما متصل می‌شوند، ارتقا دهید. دستگاه‌هایی مثل PilotHUD و Navdy که یک صفحه‌ی نمایش سربالا یا فرانما به خودروی شما اضافه می‌‌کنند و همه‌ی آن‌ها بسیار آینده‌گرایانه به نظر می‌رسند. به هر حال این فناوری‌ها هم‌اکنون در حال گسترش در همه جا هستند. در همین زمان دسته‌ای از وسایل مختلف وجود دارند که قابلیت اتصال به پورت OBD خودروی شما را دارند.

۶. بیش از ۴۰۰۰ معرفی 4K خواهیم داشت

تلویزیون‌ها در ces

تلویزیون جدید خریداری کرده‌اید؟ بالاخره قدر سرمایه‌گذاری را خواهید دانست. فراهم‌کنندگان محتوا بالاخره در حال جبران فاصله‌ی خود با موج پیشرفت از جانب سازندگان پنل‌های باکیفیت هستند. اخبار نتفلیکس، کامکست، دیش و باقی را پیگیری کنید. در حال حاضر باید اذعان کنیم که CES بدون حضور تلویزیون‌ها، CES همیشگی نخواهد بود. جدا از حجم زیاد دستگاه‌های جدید ساخته‌شده با قابلیت 4K، ما منتظر تلویزیون‌های جدید ساخت Westinghouse، ال جی، سامسونگ (OLED، QLED و دیگر LED-ها) و سایر محصولات این رده هستیم. ما انتظار محصولاتی فوق‌العاده از ال جی داریم. بعد از یک بازدید کوتاه از تأسیسات ال جی دیسپلی (LG Display) در کره‌ جنوبی، بیشتر صحبت‌ها حول محور تکنولوژی با دامنه دینامیک بالا یا HDR است که باعث بهبود کنتراست  تصویر بین نقاط تاریک و روشن می‌شود.

۷. شما نگران امنیت خود خواهید بود

سیستم‌های امنیتی در ces

نگرانی‌ها در مورد اشتراک اطلاعات، شکل و ظاهر بسیاری از دستگاه‌ها و سرویس‌هایی را که در سال جدید مشاهده خواهیم کرد، دستخوش تغییر می‌کنند. نگرانی‌ها در مورد اینترنت اشیا، که شکل‌گیری بات‌نت‌های عظیم را سبب شده‌اند، ظاهر دستگاه‌های آینده را ترسیم خواهند کرد. کمپانی‌های چند واحدی مثل BullGuard که یک کمپانی امنیتی است، Dojo را معرفی خواهد کرد. این سیستم در واقع یک راه حل امنیتی است که می‌خواهد دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند را در مقابل تهدیدات سایبری و بات‌نت‌ها محافظت کند. در حال حاضر تلفن‌های هوشمند اندروید، زمانی که تشخیص بدهند شما درون خودرو هستید، خود را محدود می‌کنند؛ شیوه‌ای که بسیار مشتاق گسترش آن در سال پیش رو هستیم.

دستگاه‌های شخصی زیادی در نمایشگاه معرفی خواهند شد، مثل: سایلنت بیکون، وسیله‌ای بسیار ساده برای گرفتن کمک در مواقع اضطراری؛ آلوما کانکت، طراحی‌شده برای در امان ماندن زنان از حملات جنسی و دستگاه‌‌های هوشمند دیگری که به‌خوبی به شما یادآوری می‌کنند که هرگز آن‌ها را جا نگذارید.

۸. تلفن‌های همراه 5G

خدمات 5g در نمایشگاه ces

امسال یک سال برای خاص برای CES  است. تمام اپراتورهای اصلی تلفن همراه در نمایشگاه حضور خواهند داشت. شاون دوبراواک مدیر تحقیقات مرکز CTA، علت این امر را در مصاحبه با دیجیتال ترندز چنین گفت:

خیزش شبکه‌های نسل پنجم از طریق آزمایش‌های اولیه و تست این تکنولوژی در حال وقوع است. نسل پنجم  چیزی بیشتر از صرفا چند تماس کوتاه است...نسل پنجم به معنی تکنولوژی و سرویس‌های جدید است. مایکل بیورن، رئیس مرکز تحقیقات اریکسون، با تأیید این مطلب اضافه می‌کند که مردم می‌خواهند آینده به‌طور کامل قابل حمل باشد. اشاره به اینکه سطح تقاضا برای اتصالات سریع، لحظه‌ای و دوستدار باتری به‌سرعت در حال گسترش است. از این‌رو، زمان واقعی یعنی الان، زمان نسل شبکه‌های نسل پنجم است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات