سهم ویندوز در بازار ایالات‌متحده برای اولین‌بار در تاریخ به ۵۷ درصد کاهش یافت

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تایپ با کیبورد لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو
روند کاهشی سهم ویندوز مایکروسافت در بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ایالات‌متحده همچنان ادامه دارد.
تبلیغات

ویندوز مایکروسافت همواره در فضای سیستم‌عامل‌های دسکتاپ در سطح‌ جهان، تسلط داشته است زیرا این پلتفرم به‌طور گسترده در محصولات شرکت‌های مختلف سازنده‌ی رایانه‌های شخصی ازجمله HP، دل، لنوو و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌هرحال داده‌های جدید نشان می‌دهد ویندوز به‌دلیل افزایش محبوبیت macOS و ChromeOS در ایالات‌متحده، به‌سرعت درحال از دست‌دادن سهم خود است.

براساس داده‌های Statcounter، سهم ویندوز از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ایالات‌متحده در فوریه‌ی ۲۰۲۳ به ۵۷٫۳۷ درصد کاهش یافته است. درمقام مقایسه، بالاترین رکورد ویندوز در این بازار ۹۲٫۳۷ درصد بود که در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ ثبت شد. علاوه‌براین به‌نظر می‌رسد روند کاهش محبوبیت سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود سهم آن در سال ۲۰۲۳ کم‌تر شود.

کروم او اس، مک او اس و ویندوز

به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، یکی از دلایل کاهش سهم ویندوز در بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ، حضور رقبایی مثل macOS اپل و ChromeOS گوگل است. طبق آمار فوریه‌ی ۲۰۲۳، سهم سیستم‌عامل دسکتاپ اپل به ۲۹٫۶۲ درصد رسیده است و کروم اواس نیز ۷٫۴۷ درصد از این بازار را دراختیار دارد. لینوکس با سهم ۲٫۵۵ درصدی در این فهرست جایگاه بعدی را به‌خود اختصاص داده است و سایر سیستم‌عامل‌های دسکتاپ درمجموع ۲٫۹۷ درصد بازار را دراختیار دارند.

افزایش محبوبیت macOS و ChromeOS قطعاً یکی از دلایل افت سهم ویندوز است. پلتفرم دسکتاپ اپل به‌طور معمول در مک‌بوک‌ها و مک‌های رومیزی این شرکت مثل مک استویو و مک مینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد مهاجرت اپل به استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود در مدل‌های جدید مک که به افزایش عمر باتری و بهبود عملکرد آن‌ها منجر شده، یکی از مهم‌ترین دلایل ترغیب کاربران به خرید این محصولات است.

نمودار سهم بازار سیستم عامل های دسکتاپ فوریه ۲۰۲۳
نمودار سهم بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ در فوریه‌ی ۲۰۲۳

بدین‌ترتیب بسیاری از کاربران لپ‌تاپ‌های ویندوزی که به‌دنبال افزایش قدرت عملکرد و شارژدهی سیستم خود بودند به استفاده از مک‌بوک‌های اپل روی آورده‌اند. به‌هرحال موج مهاجرت کاربران سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت به اپل، روندی تدریجی است زیرا برای مشاهده‌ی نتیجه‌ و تأثیر آن، چندین سال زمان نیاز بود.

ازطرف دیگر، سیستم‌عامل کروم گوگل و کروم‌بوک‌ها از سال ۲۰۱۰ در مؤسسات آموزشی ایالات‌متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند. دانش‌آموزانی که در این مؤسسات تحصیل می‌کنند امروزه به بزرگسالانی تبدیل شده‌اند که کروم‌بوک‌ها را بیشتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی می‌شناسند و احتمالاً محصولی را خریداری می‌کنند که از قبل به کار با آن عادت دارند.

علاوه‌براین، قیمت کروم‌بوک‌ها معمولاً نسبت‌به لپ‌تاپ‌های ویندوزی کم‌تر است و به‌همین دلیل بسیاری از مدارس با خرید عمده‌ی کروم‌بوک‌، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنند. از سوی دیگر، بسیاری از خانواده‌ها این محصولات را به‌عنوان اولین تجربه‌ی لپ‌تاپی فرزندان خود خریداری می‌کنند زیرا مقرون‌به‌صرفه‌تر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی هستند.

بنابراین می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که تسلط مایکروسافت در بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ با افزایش رقابت در این حوزه، درحال کاهش است. البته گزارش‌های متعدد درمورد اضافه شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی به ویندوز ۱۱ و همچنین اسناد فاش‌شده از ویندوز ۱۲ نشان می‌دهد غول فناوری اهل ردموند قصد دارد سیستم‌عامل قدرتمندی را برای رقابت با اپل و گوگل ارائه دهد تا بتواند همچنان جایگاه برترین شرکت بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ را حفظ کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات