ویندوز ۱۰ همچنان محبوب‌ترین سیستم‌عامل مایکروسافت است

جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
صفحه تنظیمات شخصی سازی ویندوز ۱۰ روی مانیتور MD241P ام اس آی
اگرچه تعداد کاربران ویندوز ۱۱ همچنان درحال افزایش است، اما ویندوز ۱۰ هنوز هم با اختلاف به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت شناخته می‌شود.
تبلیغات

طبق جدیدترین آمار Statcounter، ویندوز ۱۱ در ژانویه‌ی سال ۲۰۲۳ موفق شد سهم بازار جهانی خود را بین نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت به ۱۸٫۱ درصد برساند. ازطرف دیگر، سهم ویندوز ۱۰ از ۸۲٫۴ درصد در دسامبر ۲۰۲۱ اکنون به ۶۸٫۸ درصد کاهش یافته است.

داده‌های Statcounter نشان می‌دهد تقریباً از هر پنج کاربر کامپیوترهای شخصی، یک‌نفر از ویندوز ۱۱ استفاده می‌کند و سهم این سیستم‌عامل به‌طور پیوسته درحال افزایش است. به‌نوشته‌ی تِک‌استاپ، مطمئناً ویندوز ۱۱ بین کاربران استیم محبوبیت بیشتری دارد زیرا نتایج نظرسنجی ماهانه‌ی Valve نشان می‌دهد سهم این سیستم‌عامل در ماه گذشته از نقطه‌ی عطف ۳۰ درصدی عبور کرده و ویندوز ۱۰ نیز در این بازه‌ی زمانی ۱٫۹۶ درصد از سهم خود را از دست داده است.

سهم نسخه های مختلف ویندوز در ماه ژانویه ۲۰۲۳
نمودار سهم نسخه‌های مختلف ویندوز در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۳ براساس آمار Statcounter

به‌هرحال ویندوز ۱۰ همچنان با اختلاف زیاد محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ جهان است و آمارهای Statcounter برای اولین ماه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد سهم این نسخه از ویندوز نسبت به ماه قبل‌از آن کمی افزایش یافته و به ۶۸٫۸ درصد رسیده است.

اگر نگاهی به گزارش داده‌های عمومی مروگر فایرفاکس داشته باشید، وضعیت برای ویندوز ۱۰ حتی بهتر هم می‌شود. طبق آمار ارائه‌ی شده ازطرف این مرورگر وب، سهم ویندوز ۱۰ در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۳ به ۷۰٫۶ درصد رسیده است و از طرفی ویندوز ۱۱ در این فهرست حتی جایگاه مجزایی ندارد و در دسته‌بعدی نسخه‌های دیگر ویندوز قرار می‌گیرد؛ جایی‌که سهم همه‌ی این نسخه‌ها فقط ۱٫۳ درصد است.

سهم سیستم‌عامل ها در ماه ژانویه ۲۰۲۳
نمودار سهم همه‌ی سیستم‌عامل‌های جهان در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۳

Statecounter اعلام کرده است سهم ویندوز ۷ در ژانویه‌ی سال جاری به ۹٫۵۵ درصد رسیده است که آن را به سومین نسخه‌ی محبوب سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت تبدیل می‌کند. جایگاه چهارم این فهرست نیز متعلق به ویندوز ۸٫۱ است که ۲٫۲۸ درصد از بازار را به‌خود اختصاص داده است. ویندوز ایکس‌پی نیز با سهم ۰٫۴۵ درصد در جایگاه پنجم قرار گرفته است. سهم کلی همه‌ی نسخه‌های ویندوز از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ۷۴٫۱۴ درصد است و پس‌از آن سیستم‌عامل مک اپل با سهم ۱۵٫۳ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

البته اگر همه‌ی سیستم‌عامل‌های موجود (دسکتاپ، موبایل و غیره) را وارد آمارها کنیم، اندروید با سهم ۴۲٫۹۹ درصدی در جایگاه اول قرار دارد و ویندوز نیز با سهم ۲۹٫۲ درصدی پشت‌سر سیستم‌عامل محبوب گوگل قرار می‌گیرد. سهم iOS در این آمار ۱۷٫۲ درصد است.

ماه گذشته اعلام شد مایکروسافت از تاریخ ۳۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۳، به فروش مستقیم مجوز ویندوز ۱۰ پرو، ویندوز ۱۰ هوم و ویندوز ۱۰ ورک‌استیشن پایان می‌دهد تا بدین‌ترتیب افراد بیشتری را به استفاده از ویندوز ۱۱ ترغیب کند. بااین‌حال، غول فناوری اهل ردموند تأکید کرده است به‌روزرسانی‌های امنیتی تا تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۲۵ همچنان برای ویندوز ۱۰ منتشر خواهد شد تا امنیت این سیستم‌عامل دربرابر ویروس‌ها و بدافزارها همچنان بالا باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات