ایده‌های مایکروسافت برای منو استارت ویندوز ۱۰ که درنهایت لغو شدند

یک‌شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
کار با سرفیس لپ تاپ گو مایکروسافت
برخی از ویژگی‌هایی که مایکروسافت قصد داشت به منو استارت ویندوز ۱۰ اضافه کند، هیچ‌گاه به نسخه‌های عمومی این سیستم‌عامل راه پیدا نکردند.
تبلیغات

ظاهراً مایکروسافت برنامه‌های زیادی برای منو استارت ویندوز ۱۰ داشته است. اگرچه اکنون سال‌ها از انتشار این سیستم‌عامل می‌گذرد، آمارهای مایکروسافت نشان می‌دهد تعداد کمی از کاربران از قابلیت سفارشی‌سازی کاشی‌های زنده در منو استارت آن استفاده کرده‌اند و درنتیجه، غول فناوری ردموندی تمرکز خود را روی بهبود تعامل و آسان‌تر‌کردن روش استفاده از منو استارت معطوف کرده است.

به‌نوشته‌ی نئووین، برخی از ایده‌هایی که مایکروسافت قصد داشت در منو استارت ویندوز ۱۰ ارائه دهد، از گوشی‌های هوشمند سری لومیا و فناوری‌‌های غیرمتعارف این محصولات نشئت می‌گیرند؛ قابلیت‌هایی که هیچ‌وقت به‌طور‌عمومی ارائه نشدند.

منو استارت ویندوز ۱۰ تفاوت‌های زیادی با سبک طراحی ویندوز ۸ و رابط‌ کاربری لمسی‌محور آن داشت. درحالی‌که کاربران از بازگشت منو استاندارد استارت رضایت داشتند، بسیاری از افراد شخصی‌سازی آن را فرایندی دشوار توصیف می‌کردند. مایکروسافت سعی کرد با ارائه‌ی راهکارهایی که درادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، مشکلات کاربران با منو استارت ویندوز ۱۰ را رفع کند.

قابلیت Pin in Place

مایکروسافت تصمیم گرفته بود برای رفع مشکلات سفارشی‌سازی کاشی‌های زنده در منو استارت ویندوز ۱۰ از رابط‌ کاربری MixView استفاده کند. این رابط‌ کاربری اولین‌بار در گوشی لومیا مک‌لارن (با نمایشگر لمسی سه‌بعدی) استفاده شد؛ اما این محصول درنهایت به‌صورت تجاری عرضه نشد. این ویژگی هنگام نگه‌داشتن انگشت روی یک برنامه، مجموعه‌ای از کاشی‌های کوچک‌تر را با میان‌برها و عملکردهای اضافه نشان می‌داد.

قابلیت pin in place ویندوز ۱۰

هدف مایکروسافت این بود در منو استارت ویندوز ۱۰ از MixView برای پیشنهاد برنامه‌ها و نشان‌دادن برنامه‌های نصب‌شده ازطریق فروشگاه خود استفاده کند. این ویژگی یک علامت + را درکنار کاشی‌ مدنظر قرار می‌دهد تا کاربر بتواند بدون نیاز به مراجعه به فهرست همه‌ی برنامه، اپلیکیشن‌های دیگر را اضافه کند.

قابلیت Start Places

ایده‌ی Start Places این بود که به کاربران کمک کند از نواروظیفه برای راه‌اندازی ویژگی‌های مختلف و برنامه‌های مدنظر خود استفاده کنند. کاربران می‌توانند با این قابلیت بین کاشی‌ها، همه‌ی برنامه‌ها، اسناد، بخش My People و سایر ویژگی‌های ویندوز جابه‌جا شوند. همچنین، مایکروسافت تصمیم گرفته بود امکان Drag & Drop بخش‌های مختلف ویندوز را به نواروظیفه فراهم کند تا کاربران بتوانند سریع‌تر به ویژگی‌های مدنظر خود دسترسی داشته باشند.

قابلیت Start Places ویندوز ۱۰

افزون‌براین، توسعه‌دهندگان قابلیت‌ها و تغییرات ریز‌و‌درشت دیگری را روی ویندوز ۱۰ آزمایش کردند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به My Stuff اشاره کرد. این ویژگی برای نمایش فهرستی از پوشه‌های پربازدید، دکمه‌های منو و... طراحی شده بود.

مشخص نیست چرا مایکروسافت قابلیت‌هایی مثل Start Places و Pin in Place و ایده‌های دیگر را در نسخه‌های نهایی ویندوز ۱۰ ارائه نداد. شاید نظرسنجی‌ها و آزمایش‌های اولیه نشان داد این ویژگی‌ها تأثیر چندانی روی بهبود منوی استارت نمی‌گذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات