این عینک هوشمند روح گوگل گلس را زنده می‌کند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
عینک واقعیت افزوده RayNeo X2
RayNeo با معرفی عینک‌های واقعیت افزوده‌ی جدیدش در CES 2024، سعی دارد محصولی شبیه گوگل گلس را با امکاناتی مثل دستیار هوش مصنوعی ارائه دهد.
تبلیغات

مدت زیادی از شکست پروژه‌ی گوگل گلس می‌گذرد اما در CES 2024 برخی شرکت‌ها سعی دارند فناوری واقعیت افزوده شبیه عینک هوشمند گوگل را به‌شکلی کاربردی به‌نمایش بگذارند.

RayNeo که از حمایت TCL برخوردار است، جدیدترین دستاوردهایش را با معرفی عینک واقعیت افزوده‌‌ی RayNeo X2 و RayNeo X2 Lite به‌نمایش گذاشت.

این محصول پوشیدنی ۶۰ گرم وزن دارد و از نمایشگرهایی با روشنایی ۱۵۰۰ نیت، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و هوش مصنوعی با ورودی صوتی و تصویری تشکیل شده است.

RayNeo X2 ماه فوریه (اواخر بهمن ۱۴۰۲) ازطریق پلتفرم جمع‌آوری سرمایه‌ی Indiegogo دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت. این محصول از تراشه‌ی اسنپدراگون XR2 نسل یک کوالکام بهره می‌برد؛ پردازنده‌ای که در برخی مدل‌های هدست واقعیت مجازی متا و شرکت‌های دیگر استفاده شده است. می‌توان RayNeo X2 را ازجمله اولین عینک‌های واقعیت افزده‌ی بازار در نظر گرفت که از پلتفرم Snapdragon Spaces نیز پشتیبانی می‌کند.

عینک واقعیت افزوده RayNeo X2 درحال ترجمه

RayNeo X2 Lite مدل جدیدتر، سبک‌تر و ارزان‌قیمت‌تر عینک‌ واقعیت افزوده‌ی RayNeo است که پاییز سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد. طبق اعلام RayNeo، این محصول از فناوری موج‌بر نوری روشن و MicroLED بهره می‌برد که باعث می‌شود ظاهر باریک و طراحی سبک‌وزنی داشته باشد و از طرفی به لنزهای شفاف مجهز شود. نمایشگرهای دوقلوی این دستگاه به‌اندازه‌ی کافی روشن هستند تا بتوان ازطریق آن‌ها تصاویر و متن را بدون مشکل مشاهده کرد.

اکثر عینک‌های هوشمند از لنزهایی بهره می‌برند که برای بهبود دید کاربر، نور محیط را کاهش می‌دهند و از طرفی استفاده از نمایشگرهای موج‌بر کنونی باعث کاهش میدان دید (FoV) می‌شود. RayNeo X2 Lite از محدوده‌ی دید ۳۰ درجه بهره می‌برد؛ درحالی‌که RayNeo Air 2 زاویه‌ی دید ۴۶ درجه دارد.

عینک واقعیت افزوده RayNeo X2 Lite روی چشم کاربر

دوربین نصب‌شده روی عینک واقعیت افزوده‌ی RayNeo X2 Lite می‌تواند عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی و ویدیوهایی با وضوح 1080p را از دید اول‌شخص ضبط کند. این قابلیت منحصربه‌فرد به‌خصوص برای تولید محتوای تیک‌تاک مناسب به‌نظر می‌رسد و میلیون‌ها دنبال‌کننده‌، علاقه‌ی خود را به ویدیوهای ضبط‌شده با عینک هوشمند Ray-Ban Meta ابراز کرده‌اند.

RayNeo از مدل هوش مصنوعی GPT برای تشخیص تصویر، صدا و پاسخ به درخواست‌های کاربران RayNeo X2 Lite استفاده می‌کند. پردازنده‌ی Snapdragon AR1 Gen 1 به این محصول اجازه می‌دهد برخی قابلیت‌های کاربردی مثل دستیار هوش مصنوعی داخلی را بدون نیاز به اتصال گوشی هوشمند ارائه دهد. این دستیار می‌تواند هنگام مسیریابی، جهت حرکت را جلوی چشمان شما نمایش دهد و از طرفی هشدارهای مربوط به جلسات آینده را یادآوری کند.

از دیگر ویژگی‌های جذاب RayNeo X2 Lite می‌توان به قابلیت ردیابی چهره برای ترجمه‌ی زبان‌های خارجی و رونویسی خودکار صداها اشاره کرد. به‌ بیان دیگر این عینک واقعیت افزوده امکان ترجمه‌ی زنده‌ی صحبت‌های دیگران را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

عینک واقعیت افزوده RayNeo X2 درحال ترجمه

نمایشگرهای RayNeo X2 Lite وضوح ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل را ارائه می‌دهند که با توجه به زاویه‌ی دید محدودی که دارد برای خواندن محتوا ایدئال نیست. این محصول همچنین از ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، سه میکروفون، بلندگوی استریو و تاچ‌پد بهره می‌برد.

RayNeo X2 Lite از وای‌فای 6E و بلوتوث ۵٫۳ پشتیبانی می‌کند و با لنزهای استاندارد نیز سازگاری دارد. این عینک با گواهی IP52 ارائه می‌شود که به معنای مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار است. کاربران می‌توانند عینک را ازطریق برنامه‌ی موبایلی روی گوشی آیفون، گوشی سامسونگ یا هر دستگاه اندروید و iOS دیگری مدیریت کنند و به امکاناتی مثل برقراری تماس، مشاهده‌ی اعلان‌ها، مسیریابی، دستیار هوش مصنوعی، پخش موسیقی و موارد دیگر دسترسی داشته باشند.

متا با کاهش قیمت هدست واقعیت مجازی مدل کوئست ۲ و کوئست ۳ سعی دارد پیشتاز این حوزه باشد؛ اما با معرفی عینک‌های واقعیت‌افزوده این روند می‌تواند تغییر کند، زیرا قیمت چنین محصولاتی معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات