با تصمیم مهم جو بایدن، ممنوعیت واردات اپل واچ به آمریکا یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد

چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
اپلیکیشن آب‌وهوا اپل واچ اولترا / Apple watch ultra weather app
جو بایدن از حکم کمیسیون ITC درباره‌ی اپل واچ حمایت کرده است. اگر دادگاه استیناف طرف اپل را نگیرد، واردات ساعت‌های این شرکت به آمریکا ممنوع خواهد شد.
تبلیغات

شرکت آمریکایی AliveCor که دستگاه‌های پزشکی تولید می‌کند، در بیانیه‌ای می‌گوید جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از لغو حکم کمیسیون تجارت بین‌الملل که ممکن است باعث ممنوعیت واردات اپل واچ به دلیل داشتن قابلیت نوار قلب (EKG) شود، جلوگیری کرده است.

پریا آبانی، مدیرعامل AliveCor، در بیانیه‌ای می‌گوید: «ما رئيس‌جمهور بایدن را برای حفظ حکم ITC و مسئول‌دانستن اپل در برابر نقض پتنت‌هایی که پایه و اساس فناوری برجسته‌ی EKG ما هستند، تحسین می‌کنیم.»

کمیسیون ITC اواخر سال گذشته‌ی میلادی پس از تحقیقات گسترده اعلام کرد اپل پتنت فناوری‌های شرکت AliveCor را که به ثبت نوار قلب ارتباط دارند، در ساعت‌های سری اپل واچ نقض کرده است. این کمیسیون در حکم خود توصیه کرد که دستور محرومیت محدود اپل واچ صادر و مدل‌هایی از این ساعت که قابلیت EKG دارند از بازار جمع‌آوری شوند.

اگر چنین حکمی وارد مرحله‌ی اجرایی شود، واردات اپل واچ‌های مجهزبه قابلیت نوار قلب به بازار آمریکا ممنوع خواهد شد. اپل ساعت‌هایش را در کشورهایی مثل چین و ویتنام تولید و سپس به بازار آمریکا وارد می‌کند.

زندگی درون سیب؛ اپل چگونه در حال تسلط کامل بر دنیا است؟
زندگی درون سیب؛ اپل چگونه در حال تسلط کامل بر دنیا است؟
مطالعه '16

هانا اسمیت، سخنگوی اپل، می‌گوید تولیدکننده‌ی اپل واچ قصد دارد در دادگاه استیناف حوزه‌ی فدرال ایالات محده درخواست تجدیدنظر در حکم کمیسیون ITC را ثبت کند.

وتوی حکم ITC توسط جو بایدن می‌توانست خیال اپل را راحت کند. رئيس‌جمهوران آمریکا معمولا در احکام ITC دخالت نمی‌کنند، با این‌حال باراک اوباما، رئيس‌جمهور اسبق آمریکا، در سال ۲۰۱۳ حکم مشابهی از سوی ITC را وتو کرده بود. آن حکم اعلام می‌کرد اپل در آیفون و آیپد، پتنت‌های سامسونگ را نقض کرده است.

گفته می‌شود اپل هفته‌ی گذشته در آستانه‌ی تصمیم‌گیری جو بایدن درباره‌ی پرونده‌ی اپل واچ، لابی‌گری سیاسی را افزایش داده و امیدوار بوده است رئیس‌جمهور آمریکا به نفع این شرکت تصمیم‌گیری کند.

تصمیم جدید جو بایدن به این معنی نیست که به‌زودی تمامی ساعت‌های اپل از مدل اپل واچ سری ۴ تا اپل واچ اولترا (به غیر از ساعت‌های سری SE) از فروشگاه‌های آمریکا خارج می‌شوند. هانا اسمیت در گفت‌و‌گو با نشریه‌ی ورج اعلام کرد در حال حاضر حکم ITC هیچ تأثیر مستقیمی بر بازار نمی‌گذارد، چون هیئت محاکمه و استیناف پتنت (PTAB) آمریکا اعلام کرده فناوری EKG شرکت AliveCor را اساسا نمی‌توان ثبت اختراع کرد. AliveCor درخواست تجدیدنظر این حکم را ثبت کرده است و اگر در دادگاه موفق شود، احتمالا ممنوعیت واردات اپل واچ اجرایی خواهد شد.

AliveCor تنها شرکتی نیست که ممنوعیت واردات اپل واچ را به دلیل نقض پتنت پیگیری می‌کند. مسیمو که تحت مدیریت فردی شیرازی به نام جو کیانی است و همچون AliveCor در بازار دستگاه‌های پزشکی فعالیت می‌کند، می‌گوید اپل پنج مورد از پتنت‌های فناوری پالس اکسی‌متر این شرکت را نقض کرده است.

ماه گذشته یکی از قاضی‌های کمیسیون ITC به نفع شرکت مسیمو رأی داد و حدودا دو ماه دیگر درباره‌ی ممنوعیت واردات اپل واچ تصمیم‌گیری می‌کند. اگر این حکم صادر شود، تمامی ساعت‌های اپل از زمان عرضه‌ی اپل واچ سری ۶ به بعد (به غیر از اپل واچ SE) که حسگر SpO2 دارند از بازار آمریکا جمع‌آوری خواهند شد.

جنگ بر سر سندهای ثبت اختراع، چیز جدیدی نیست. با در نظر گرفتن محبوبیت اپل واچ و ابعاد بازار این ساعت‌های هوشمند، ممنوعیت واردات اتفاق بسیار بزرگی خواهد بود. AliveCor و مسیمو بیشتر از آن‌که به دنبال ممنوع کردن اپل واچ در بازار آمریکا باشند، امیدوارند که با حکم دادگاه، جریمه‌ی سنگینی از اپل دریافت کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات