ساعت‌های هوشمند سامسونگ چگونه با کمک گوگل از اپل واچ پیشی خواهند گرفت؟

چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
رئیس تیم تحقیق‌وتوسعه‌ی سامسونگ توضیحاتی درباره‌ی استفاده از پلتفرم WearOS گوگل و کمک حسگر BioActive به این شرکت برای پیش‌گرفتن از اپل در حوزه‌ی ساعت‌های هوشمند ارائه کرده است.
تبلیغات

تراشه‌ی BioActive سامسونگ می‌تواند درمقایسه‌با اپل واچ، عمر باتری طولانی‌تری برای ساعت‌های هوشمند غول فناوری کره‌ای به‌ارمغان بیاورد. این موضوع برای برخی تعجب‌آور خواهد بود؛ زیرا اپل با پیشرفت‌هایی مثل اولین حسگر EKG تأییدشده‌ی FDA در مدل ۲۰۱۸ ساعت خود، در ارائه‌ی فناوری‌های بهداشتی پیشرفته روی مچ‌دست کاربران پیش‌گام بازار بوده است.

اپل واچ همچنان با دراختیارداشتن ۳۶ درصد سهم بازار ساعت‌های هوشمند، بر این حوزه تسلط دارد. طبق اعلام Counterpoint، سامسونگ با سهم ۱۰ درصدی در رتبه‌ی دوم این فهرست قرار دارد؛ اما سهم بازار این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته؛ درحالی‌که سهم اپل در این مدت ثابت باقی مانده است.

یکی از دلایل پیشرفت سامسونگ می‌تواند این واقعیت باشد که آخرین نسل ساعت هوشمند آن، گلکسی واچ ۴، امکانات بیشتری در حوزه‌ی سلامت ارائه می‌دهد و ویژگی‌هایی دارد که هنوز در اپل واچ گنجانده نشده‌اند. در همین‌ حال، هر دو شرکت به‌زودی مدل جدید پوشیدنی‌های خود را رونمایی خواهند کرد. انتظار می‌رود سری گلکسی واچ ۵ در رویداد آنپکد ۱۰ آگوست و اپل واچ سری ۸ در رویداد پاییز این شرکت در ماه سپتامبر معرفی شوند.

تی‌جی یانگ، رئیس تیم تحقیق‌وتوسعه‌ی سامسونگ، در گفت‌وگو با ZDNet درباره‌ی قابلیت‌های سلامت ساعت‌های هوشمند این شرکت صحبت کرد. وی گفت که سامسونگ در سال‌های گذشته تمرکز زیادی روی بهبود قابلیت‌های ردیابی خواب معطوف کرده است. این شرکت سپس با حسگر سه‌کاره‌ی جدیدی که در گلکسی واچ ۴ آن را رونمایی کرد، حرکت بزرگی در حوزه‌ی سلامت انجام داد؛ زیرا این محصول اولین دستگاه سری گلکسی واچ است که به‌جای تایزن، WearOS گوگل را اجرا می‌کند. درواقع، گوگل و سامسونگ در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا از اپل واچ عقب نمانند.

قابلیت‌های ردیابی خواب؛ اولین حرکت بزرگ سامسونگ

سامسونگ از سال ۲۰۱۴ در ساعت هوشمند گلکسی Gear روی قابلیت ردیابی خواب کرده است. گلکسی واچ‌های این شرکت تا سال ۲۰۱۸ چرخه‌های خواب را ردیابی می‌کردند؛ قابلیتی که دو سال بعد به اپل واچ اضافه شد.

اپل واچ از سال ۲۰۲۰ به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از برنامه‌ی SleepWatch، خواب خود را بررسی و سطوح ناسالم استرس را در زندگی خود کشف کنند. علاوه‌براین، الگوریتم جدیدتری به نام تغییرپذیری ضربان قلب به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات قلبی خود را شناسایی کنند. قبل از اینکه اپل واچ قابلیت‌های اولیه‌ی ردیابی خواب را معرفی کند، برنامه‌های دیگری مثل SleepWatch و Pillow در این‌زمینه پیش‌گام بوده‌اند.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی مچ دست

در همین حال، ساعت هوشمند سامسونگ در سال ۲۰۲۰ امتیاز خواب و بینش خودکار درباره‌ی الگوهای خواب کاربران را ارائه کرد. سال بعد، سامسونگ ردیابی اکسیژن خون هنگام خواب و امتیاز خواب پیشرفته‌تر و تشخیص خروپف را اضافه کرد.

دراین‌میان سال ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین جهش برای سامسونگ بوده است. جدیدترین ساعت این شرکت به قابلیت آموزش خواب مبتنی‌‌بر هوش مصنوعی مجهز شده است که نکات و چک‌لیست‌هایی برای کمک به بهبود کیفیت خواب شما ارائه می‌دهد. این ویژگی محتوای زیادی به‌همراه دارد که ازجمله می‌توان به تفسیر کاربرپسندتر داده‌های خواب اشاره کرد.

یانگ در بخش دیگری از توضیحاتش گفت:

ما در فناوری خواب پیشرفت زیادی کرده‌ایم.

تراشه‌ی BioActive؛ پیشرفت سامسونگ

جایی که سامسونگ بیشترین پیشرفت را داشت، عرضه‌ی حسگر سه‌کاره‌ی این شرکت موسوم به BioActive بود که آگوست سال گذشته در سری گلکسی واچ ۴ ارائه شد. این حسگر با تکیه بر سنجش ضربان قلب با روش نوری، سنجش ضربان قلب با روش الکتریکی و تجزیه‌وتحلیل امپدانس بیوالکتریک در یک تراشه، علاوه‌بر تشخیص موارد نامنظم، ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری و فشار خون را نیز بررسی کند؛ البته این مورد در ایالات متحده دردسترس نیست. این حسگر می‌تواند ترکیب بدن را نیز بسنجد. دو قابلیت آخر قبل از ورود به اپل واچ، در ساعت‌های هوشمند سامسونگ ارائه شده‌اند.

چربی بدن با گلکسی واچ ۴ کلاسیک

به‌گفته‌ی یانگ، یکی از حسگرهای موجود در BioActive به نام BIA، ترکیب بدن را اندازه‌گیری می‌کند. این قابلیت می‌تواند توده‌ی عضلانی و چربی بدن را اندازه‌گیری کند. پیش‌ازاین، برای اندازه‌گیری ترکیب بدن باید دسته‌ی مخصوص آن را در باشگاه به‌مدت سی ثانیه تا یک دقیقه نگه می‌داشتید و اکنون این تکنولوژی روی مچ‌ دست شما قرار دارد و هر زمان که بخواهید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

BioActive به افراد اجازه می‌دهد تا HRV را نیز به‌طورمداوم بررسی کنند؛ قابلیتی که اپل واچ همچنان از آن بی‌بهره است. درحالی‌که BioActive پیش‌گام این قابلیت جدید محسوب می‌شود، نحوه‌ی پیاده‌سازی آن‌ها نیز اهمیت زیادی دارد.

یانگ می‌گوید:

ما تراشه‌ی BioActive را توسعه دادیم تا چندین حسگر را باهم ترکیب کنیم و ابزاری کارآمدتر و مؤثرتر ارائه دهیم. علاوه‌براین، مصرف انرژی این تراشه بسیار بهینه است؛ بنابراین، روی عمر باتری ساعت هوشمند شما تأثیر زیادی نمی‌گذارد.

اپل واچ سری ۷ با هربار شارژ می‌تواند به‌راحتی ۲۴ ساعت دوام بیاورد؛ اما گلکسی واچ ۴ با هربار شارژ تقریباً ۵۰ درصد بیشتر دوام خواهد آورد و می‌توان تا یک‌ونیم روز با آن کار کرد.

سایر حسگرها

با پیوستن سامسونگ به اپل درزمینه‌ی محصولات پوشیدنی و اکنون با تکیه بر پلتفرم WearOS به‌عنوان نرم‌افزار، به‌نظر می‌رسد مسیری برای تیم سلامت و پوشیدنی این شرکا باز شده است تا انرژی و منابع خود را بیشتر روی طراحی سخت‌افزاری و حسگرها معطوف کنند.

یانگ دراین‌باره گفت:

ما در حال بررسی سایر حسگرها و انواع دیگری از دستگاه‌ها هستیم که وقتی به یکدیگر متصل شوند، می‌توان از مناسب‌ترین دستگاه و اهرم آن در محصولات مختلف بهره گرفت.
نرم افزار گلکسی واچ ۴ کلاسیک روی گوشی

اینکه آیا همه‌ی دستگاه‌های آینده‌ی سامسونگ جز محصولات پوشیدنی خواهند بود یا خیر، هنوز مشخص نیست. البته این شرکت فکر می‌کند سرانجام روشی برای موفقیت در بازار ساعت‌های هوشمند پیدا کرده است و هنوز کارهای زیادی وجود دارند که باید انجام شوند.

غول فناوری کره‌ای باید با FDA وارد همکاری شود تا حسگر سنجش فشار خون را در BioActive برای بازار ایالات متحده تأیید کند. البته موضوع ردیابی قندخون نیز وجود دارد که می‌تواند برای ۴۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان که دچار دیابت هستند، بسیار کاربردی واقع شود. علاوه‌براین، حسگر مذکور می‌تواند به بسیاری از کاربران کمک کند تا رژیم غذایی و تغذیه‌ی خود را بهتر تنظیم کنند.

یانگ افزود:

ما در حال سرمایه‌گذاری‌های سنگین روی ساخت حسگرهای بیومتریک جدید هستیم که براساس نیازها و تأثیر روی کاربران، اولویت‌بندی خواهند شد.

ساعت‌های هوشمندتر

گزارش شده است که سری گلکسی واچ ۵ و اپل واچ سری ۸، نسخه‌ای پرو به خط‌تولید خود اضافه خواهند کرد. این مدل‌ها می‌توانند نسخه‌های مقاوم‌تری باشند که در ساخت آن‌ها از مواد باکیفیت‌تری بهره گرفته شده است. علاوه‌براین، امکان دارد مدل‌های پرو نسل بعدی ساعت‌های هوشمند سامسونگ و اپل اولین محصولاتی باشند که با پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها و حسگرهای جدید عرضه خواهند شد.

درهرصورت، پیش‌بینی می‌شود مدل‌های پرو گلکسی واچ سری ۵ و اپل واچ سری ۸، به روند اضافه‌کردن حسگرهای سلامتی ادامه خواهند داد که استفاده از آن‌ها قبلاً برای بیماران هزاران دلار هزینه داشته است و بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند بدون مراجعه به کلینیک‌های تخصصی و پرداخت هزینه‌های سنگین، با خرید ساعت‌هایی که قیمتشان حدود ۵۰۰ دلار یا حتی کمتر است، به‌طوردائم وضعیت سلامت خود را بررسی کنند.

این نکته را هم مدنظر قرار دهید که امکان استفاده از اپل واچ با گوشی‌های اندروید وجود ندارد و گلکسی واچ سامسونگ نیز با آیفون سازگار نیست؛ بنابراین، رقابت در اضافه‌کردن حسگرهای جدید به این دو محصول، احتمالاً تأثیر زیادی روی افرادی نخواهد گذاشت که از یک اکوسیستم به اکوسیستم دیگر مهاجرت می‌کنند. البته رقابت برای ارائه‌ی بهترین قابلیت‌ها و ویژگی‌ها و پیشرفته‌ترین حسگرها برای پیشبرد اهداف هر دو شرکت و حتی مصرف‌کنندگان نهایی بهتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات