عینک Air Glass اوپو طراحی احتمالی عینک‌های واقعیت افزوده را نشان می‌دهد

سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
اولین عینک واقعیت افزوده‌ی اوپو موسوم به ایرگلس (‌Air Glass) می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مسیر طراحی عینک‌های واقعیت افزوده‌ی آینده باشد.
تبلیغات

اگرچه اولین عینک واقعیت افزوده‌ی اوپو هنوز با یک محصول نهایی فاصله‌ی زیادی دارد، اما ظاهر آن بیشتر به یک عینک معمولی شباهت دارد تا یک هدست واقعیت ترکیبی. با وجود این تفاسیر، به‌نظر می‌رسد اوپو در طراحی این محصول در مسیر درستی قرار گرفته است.

پیش‌زمینه

اعتقاد براین است که اپل برای حضور در بازار واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. انتظار می‌رود این شرکت ابتدا از هدست واقعیت ترکیبی خود رونمایی کند که به‌طور کلی شبیه هدست‌های واقعیت مجازی امروزی خواهد بود، با این تفاوت که سطح بیرونی آن به دوربین‌هایی مجهز خواهد شد که امکان استفاده از فناوری واقعیت افزوده را نیز دراختیار کاربران قرار خواهد داد.

عینک اوپو Air Glass

گفته می‌شود متا نیز درحال‌کار روی دستگاهی مشابه هدست واقعیت ترکیبی اپل است. گزارش‌ها نشان می‌دهد تیم هدست اپل نمونه‌ای از این دستگاه را به هیئت مدیره‌ی شرکت نشان داده و دستگاه مورداشاره به مرحله‌ی پیشرفت توسعه رسیده است.

به گزارش 9to5Mac، اپل درحال‌کار روی توسعه‌ی نسخه‌های واقعیت افزوده‌ی اپلیکیشن‌های اصلی آیفون برای استفاده در هدست واقعیت ترکیبی خود است. این شرکت همچنین قصد دارد برنامه‌های جدیدی بسازد که وظایفی مثل پخش محتوای فراگیر و برگزاری جلسات مجازی را انجام می‌دهند.

انتظار می‌رود اولین نسخه‌ی این هدست ابعاد نسبتاً بزرگی داشته باشد و به نمایشگرهایی با وضوح بالا، تراشه‌ی قدرتمند و حسگرهای پیشرفته مجهز شود. همچنین اولین نسخه‌ی قیمت این محصول احتمالاً زیاد خواهد بود. برخی گزارش‌های قبلی به قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار و حتی ۲۰۰۰ دلار اشاره دارند. شاید این نسخه بیشتر جامعه‌ی توسعه‌دهندگان را هدف قرار دهد. نسخه‌ی بعدی این هدست نیز احتمالاً مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر و کوچک‌تر این دستگاه خواهد بود.

طبق گفته‌ی کو، انتظار می‌رود هدست واقعیت ترکیبی اپل در دو مدل عرضه شود؛ مدل اول رده‌بالا خواهد بود و مدل دیگر با قیمت کمتر روانه‌ی بازار خواهد شد.

هدف بلندمدت اپل دستگاهی است که معمولاً از آن به‌عنوان عینک واقعیت افزوده یاد می‌شود. این دستگاه شبیه عینک‌های معمولی است اما محتوای واقعیت افزوده را ارائه می‌دهد؛ مفهومی که برای اولین‌ بار در عینک هوشمند گوگل به‌کار رفت.

عینک اوپو Air Glass شبیه نمونه‌ی اولیه‌ی عینک واقعیت افزوده‌ی اپل است

عینک اوپو Air Glass

اوپو اولین‌ بار اواخر سال قبل در چین از ایرگلس رونمایی کرد. این محصول به‌جای این‌ که به‌طور دائم در قالب یک عینک قرار داده شود، از طراحی دو تکه بهره خواهد می‌برد. سیستمی که در بالا توضیح داده شد از روش اتصال مغناطیسی کم‌عمق بهره می‌برد که شباهت زیادی به پورت مگ‌سیف اپل دارد. برای استفاده از Air Glass، باید آن را روی یک جفت‌فریم شیشه‌ای-فلزی که دارای نواحی مغناطیسی منطبق روی شقیقه است قرار دهید. فریم‌ها درواقع عینک‌های معمولی هستند اما لنز سمت راست مطابقت یک نمایشگر واقعیت افزوده تک‌چشمی مشابه عینک گوگل دراختیارتان قرار می‌دهد.

هنگامی‌که ایرگلس را ازطریق بلوتوث با یک تلفن اوپو جفت کنید، یک صفحه‌نمایش سبزرنگ خواهید داشت که بخش کوچک اما قابل‌توجهی از دید شما را پوشش می‌دهد. تصاویر روی این محصول کنتراست بالایی دارد و به‌طور منطقی در همه‌جا جز زیر نور مستقیم خورشید قابل مشاهده است.

عینک اوپو Air Glass

نواحی مغناطیسی درست در دل فریم‌ها قرار دارند و به‌نظر می‌رسد می‌توان آن‌ها را به‌راحتی به انواع عینک‌ها اضافه کرد. اتصال لنز ۳۰ گرمی بهو فریم نیز کاملاً محکم به‌نظر می‌رسد، اما برداشتن بخش واقعیت افزوده و قراردادن آن در قاب حتی اگر به‌طور تمام‌وقت از عینک‌های طبی استفاده می‌کنید بسیار آسان است، به‌طوری‌که گویی یک صفحه‌ی مخفی روی صورت شما قرار دارد. این راهکاری است که نگرانی افراد را درمورد حفظ حریم‌خصوصی و حواس‌پرتی، جدی می‌گیرد. این ویژگی همچنین کمک می‌کند که این نسل از Air Glass دوربین نداشته باشد، اگرچه اوپو می‌گوید احتمال اضافه شدن این قابلیت در نسخه‌های بعدی وجود دارد.

عینک واقعیت افزوده‌ی اوپو فناوری پیشرفته‌ای محسوب می‌شود که عمر باتری سه‌ساعته و تجربه‌ای مناسب در بخش نرم‌افزاری ارائه می‌دهد. البته این محصول ازنظر طراحی یک واحد نسبتاً فشرده و سبک‌وزن است که می‌توان آن را به‌راحتی به عینکی با ظاهر معمولی متصل کرد.

عینک اوپو Air Glass

سبک اوپو در ساخت عینک واقعیت افزوده، می‌تواند مسیر اصلی اپل را در ساخت این نوع محصولات نشان دهد؛ یعنی ظاهر کلی دستگاه شبیه عینک‌های معمولی باقی بماند و یک واحد گیره‌ای برای ارائه‌ی قابلیت‌های واقعیت افزوده روی آن تعبیه شود.

البته انتظار نمی‌رود اپل محصولی ارائه‌ دهد که مثل عینک واقعیت افزوده‌ی اوپو خام به‌نظر برسد، اما نسل اولیه‌ی عینک هوشمند این شرکت احتمالاً سبکی مثل Air Glass استفاده خواهد کرد. به‌هرحال ازآنجاکه پیش‌بینی شده عینک واقعیت افزوده‌ی اپل اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد این شرکت زمان کافی دراختیار دارد تا بیشتر روی طراحی آن کار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات