کوله‌پشتی هوشمند گوگل به‌زودی عرضه می‌شود

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل با همکاری شرکت سامسونت و استفاده از پارچه هوشمند خود، کوله‌پشتی جدیدی تولید کرده است.
تبلیغات

اکنون چهار سال از اولین‌باری می‌گذرد که گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O از پروژه Jacquard صحبت کرد. درواقع، Jacquard پروژه‌ی پارچه‌ هوشمند این شرکت است. از این فناوری بیشتر در ساخت ژاکت‌های جین شرکت Levi استفاده می‌شود؛ اما Saint Laurent نیز کوله‌پشتی ۱۰۰۰ دلاری خود با نام Cit-e را با استفاده از پارچه هوشمند گوگل ساخته است. گوگل امروز قصد دارد محصول چهارم خود را به خط تولید Jacquard اضافه کند. نام این کوله‌پشتی جدید Samsonite Konnect-i است که با همکاری سامسونت ساخته می‌شود و دو نسخه متفاوت اسلیم و استاندارد دارد. قیمت هرکدام از آن‌ها به‌ترتیب برابر ۲۰۰ و ۲۲۰ دلار است که درمقایسه‌با محصول ۱۰۰۰ دلاری Saint Laurent، بسیار اقتصادی‌تر به‌نظر می‌رسد.

پروژه Jacquard چیست؟

به‌طور کلی، می‌توان Jacquard را فناوری گوگل برای اضافه‌کردن حسگر لمسی به پارچه دانست. این یعنی شما می‌توانید برای مثال با لمس‌کردن آستین یا بند کوله‌پشتی خود، عملکردهای مختلفی در تلفن هوشمندتان را فعال کنید. کل این سیستم از تگ کوچک قدرت می‌گیرد که می‌توانید آن را با درگاه مینی USB شارژ کنید. این تگ می‌تواند اعلان‌های دستگاه را ازطریق LED داخلی و موتور ویبره کوچک خود به کاربر اطلاع دهد.

کوله پشتی گوگل

تعداد کارهایی که می‌توان با لمس لباس‌های ساخته‌شده با این فناوری انجام داد، نسبتا محدود است؛ مخصوصا که تنها می‎توان سه حرکت مختلف را به حافظه آن اضافه کرد که آن‎ها نیز شامل بالا و پایین و دابل‌تپ می‌شوند.

شما می‌توانید برای هرکدام از این حالت‌ها دستور خاصی در تلفن هوشمند خود تنظیم کنید؛ ازجمله انتخاب آهنگ بعدی، پین‌گذاری مکانی مشخص روی نقشه، شنیدن ساعت یا حتی فعال‌سازی دستیار صوتی گوگل. همچنین، حرکات مشخص‌شده برای محصول Jacquard می‌توانند شاتر دوربین شما نیز باشند. قابلیت نور نیز وجود دارد که می‌تواند LED تگ دستگاه را روشن کند؛ البته هنوز دلیل وجود این ویژگی مشخص نیست؛ زیرا این لامپ بسیار ضعیف است. گوگل می‌گوید کاربران با روشن‌کردن این نور می‌توانند در جمع شلوغ سریع‌تر تشخیص داده شوند؛ اما به‌نظر نمی‌رسد در محیط‌های عادی این قابلیت به‌کار بیاید زیرا تنها در تاریکی می‌توان آن را به‌طور کامل مشاهده کرد.

همان‌طورکه تاکنون متوجه شده‌اید، هدف اصلی این محصولات دسترسی سریع‌ در حالت‌های مختلف به بعضی قابلیت‌های تلفن هوشمند است. برای مثال، تصور کنید که شما در حال قدم‌زدن در پیاده‌رو خیابان هستید و دوست ندارید برای تعویض آهنگ گوشی خود را از جیب خارج کنید. برای انجام این کار، تنها کافی است آستین لباس یا حتی بند کوله‌پشتی خود را لمس کنید.

کوله پشتی گوگل

اکنون حدود یک سال است که گوگل و Levi ژاکت‌ هوشمند را با همکاری یکدیگر به بازار آورده‌اند. در آن زمان ،Jacquard 2.2 با چند قابلیت جدید و دانگل اضافه معرفی شده بود که اکنون در تمامی دستگاه‌های این شرکت‌ کار می‌کند. اکثر افرادی که این محصول را بررسی کردند،  به آن واکنش مثبت نشان دادند. البته اکنون دقیقا نمی‌دانیم که در مدل‌‌های جدید چه قابلیت‌هایی اضافه شده است.

تفاوت اصلی دو نسخه‌ی اسلیم و استاندارد کوله‌پشتی گوگل در جهت زیپ آن‎ها است

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، این کوله‌پشتی دو نوع اسلیم و استاندارد دارد که تنها تفاوت واقعی آ‌ن‌ها در نحوه قرارگیری زیپ است: نسخه اسلیم زیپ عمودی و نسخه استاندارد زیپ افقی دارد. جیب‌های زیادی برای این محصول در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن برای گذاشتن وسایل مختلف استفاده کنید. همچنین، همه قابلیت‌هایی که از کوله‌پشتی مدرن انتظار دارید، در آن وجود دارد؛ ازجمله جداکننده لپ‌تاپ. حال، سؤال اصلی این است: آیا واقعا این محصول وسیله‌ای کاربردی است یا اینکه تنها برای به‌رخ‌کشیدن فناوری گوگل ساخته شده و کارایی دیگری ندارد.

شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن موجب شده‌ است افراد بیشتر زمان خود را در خانه باشند و کمتر به سفر، آن هم از نوع کاری بروند. همین مسئله باعث می‌شود که استفاده از این کوله‌پشتی مدرن و هوشمند کمتر شوند. شاید این محصولی عالی باشد؛ اما در زمان نامناسب عرضه شده و همین امر ممکن است باعث شکستش شود. البته روزی که شیوع ویروس کرونا کنترل شود و زندگی مردم به‌ حالت عادی بازگردند، مطمئنا افراد بیشتری به خرید این کوله‌پشتی فکر می‌کنند و کمتر کسی به سراغ ژاکت Saint Laurent می‌رود.

علاوه‌بر قیمت مناسبت‎تر کوله‌پشتی مذکور، استفاده آن نیز به‌مراتب بیشتر از یک ژاکت است. شما همیشه نمی‌توانید از آن لباس استفاده کنید؛ زیرا شرایط مختلف مانند دمای هوا می‌تواند روی این مسئله تأثیر بگذارد؛ اما برای کوله‌پشتی این‌چنین نیست و بیشتر مواقع، می‌توانید از آن استفاده کنید. مسئولان Jacquard اعلام کرده‌اند که هدف این پروژه افزایش تمرکز کاربران روی محیط اطرافشان است و می‌خواهند توجه افراد به‌ تلفن‌های هوشمند در مکان‌های عمومی را تاحدامکان کاهش دهند. شاید این فناوری بتواند از آمار حوادث مرتبط با تلفن‌همراه کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات