گلکسی فیت ۳ سامسونگ در سه مدل سفید، رزگلد و مشکی

بررسی گلکسی فیت ۳؛ بازگشت ققنوس‌وار اسمارت‌بند سامسونگ

یک‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
گلکسی فیت ۳ با پیشرفت نسلی فوق‌العاده و بهره‌مندی از بسیاری از قابلیت‌های گلکسی واچ انتخابی جذاب برای کاربرانی با بودجه‌ی محدودتر است.
تبلیغات

چهارسال گذشت تا سامسونگ نسل سوم اسمارت بند گلکسی فیت را عرضه کند؛ در این غیبت طولانی، احتمالا بسیاری فراموش کرده‌ بودند سامسونگ به‌جز ساعت هوشمند، مچ‌بند هوشمند هم دارد و مدتی حتی شایعه شده بود که کره‌ای‌ها خط تولید گلکسی فیت را برای همیشه کنار گذاشته‌اند.

گلکسی‌ فیت ۳ که اواخر فوریه ۲۰۲۴ روانه‌ی بازار شد، چنان تغییر چهره داده است که به‌سختی می‌توان آن را دنباله‌ی نسل قبل دانست؛ از افزایش ۳۱درصدی ابعاد صفحه‌نمایش گرفته که فرم‌فکتور بسیار کشیده‌‌ی قبل را به ابعاد منطقی‌تری تبدیل کرده تا بند دوتکه و جنس آلومینیومی بدنه به‌جای پلاستیک و اضافه‌شدن قابلیت‌های تشخیص سقوط و حسگر نور محیط.

بررسی ویدیویی گلکسی فیت ۳

تماشا در یوتیوب

اگر تاکنون گلکسی فیت ۲ داشته‌اید و می‌خواهید با هزینه‌ی به‌مراتب بیشتر از اسمارت‌ بندهای چینی، کماکان در اکوسیستم سامسونگ بمانید، از خرید گلکسی فیت ۳ پشیمان نخواهید نشد؛ اما بعید می‌دانم افراد زیادی درحال‌حاضر قصد ارتقا داشته باشند. احتمالا یا می‌خواهید بدانید برای اولین اسمارت بند خود، بین فیت ۳ و اسمارت بند ۸ شیائومی کدام را انتخاب کنید یا می‌خواهید بدانید آیا می‌شود با صرف بیش از نیمی از قیمت گلکسی واچ ۶ به تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که این ساعت را به یکی از بهترین ساعت هوشمند بازار تبدیل کرده، دسترسی داشت یا خیر؟

مشخصات گلکسی فیت ۳ سامسونگ در یک نگاه

نمایشگر

امولد ۱٫۶ اینچ با وضوح ۲۵۶ در ۴۰۲ پیکسل

وزن

۳۶٫۸ گرم (همراه بند) / ۱۸٫۵ گرم (بدون بند)

ابعاد

۴۲٫۹ در ۲۸٫۸ در ۹٫۹ میلی‌متر

بدنه

آلومینیومی (به رنگ مشکی، سفید و رزگلد)

سیستم‌عامل

FreeRTOS

حسگرها

حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، فشارسنج هوا، حسگر نور محیط

باتری

۲۰۸ میلی‌آمپرساعت / حدودا یک هفته استفاده روزمره (اعلام‌شده تا ۱۳ روز)

مقاومت در برابر آب

فشار ۵ اتمسفر / گواهی IP68

اسپیکر و میکروفون

ندارد

اتصالات

بلوتوث نسخه 5.3 / وای‌فای ندارد

اجازه بدهید پیش از آنکه سراغ قابلیت‌ها برویم، از حس‌وحال گلکسی فیت ۳ بگویم. اسمارت بند جدید سامسونگ با بدنه‌ی آلومینیومی و وزن تنها ۱۸٫۵ گرم، بسیار سبک، راحت و خوش‌ساخت است و بااینکه ابعاد نسبتا بزرگی دارد، روی مچ‌های باریک خوب می‌نشیند.

بند سیلیکونی فیت ۳ را که می‌توانید در سه رنگ مشکی، سفید و رز گلد تهیه کنید، بسیار لطیف و باکیفیت بوده و از حالت یکپارچه‌ی نسل قبل که نمایشگر داخل آن قرار می‌گرفت، به مدل استانداردتر دوتکه تغییر کرده است. بستن بند و اتصال آن به مچ‌بند به‌راحتی صورت می‌گیرد؛ شاید تنها ایرادی که بتوان به آن گرفت، نبودن سوراخ کافی روی بند برای محکم چفت کردن بدنه روی مچ‌های باریک باشد.

گلکسی فیت ۳ سامسونگ در سه مدل سفید، رزگلد و مشکی کنار هم

بااین‌اوصاف، اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهند ۲۴‌ساعته، حتی هنگام خواب، وضعیت سلامت خود را رصد کنند، گلکسی فیت ۳ انتخاب منطقی‌تری از ساعت به‌شمار می‌آید، چون به‌جز قیمت پایین‌تر (البته در ازای قابلیت‌های کمتر)، کوچک‌تر بوده و وزنش نیز تقریبا نصف گلکسی واچ ۶ است؛ بنابراین هنگام خواب، اذیتتان نخواهد کرد.

درضمن، گلکسی فیت ۳ از بالاترین گواهی مقاومت دربرابر نفوذ گردوغبار (IP68) و مقاومت تا فشار ۵ اتمسفر (عمق ۵۰ متری) دربرابر نفوذ آب بهره می‌برد تا باخیال راحت بتوانید از آن برای ثبت اطلاعات مربوط به شنا در استخر استفاده کنید.

فعلا امکان اتصال گلکسی فیت ۳ به آیفون وجود ندارد

ساعت‌ و مچ‌بندهای هوشمند گلکسی به‌طور ویژه برای اکوسیستم سامسونگ و بعد برای گوشی‌های اندرویدی بهینه شده‌اند، معمولا با گوشی‌ آیفون (البته با برخی محدودیت‌ها) هم سازگار هستند؛ اما درحال‌حاضر امکان اتصال گلکسی فیت ۳ به آیفون وجود ندارد، چون اپلیکیشن Galaxy Fit در اپ‌استور از نسل جدید مچ‌بند سامسونگ پشتیبانی نمی‌کند. پس اگر آیفون دارید و می‌خواهید با پرداخت هزینه‌ی بسیار کمتر از قیمت اپل واچ از قابلیت‌های ورزش و سلامت برندهای دیگر استفاده کنید، فعلا مجبورید گلکسی فیت ۳ را از گزینه‌های خود کنار بگذارید.

گلکسی فیت ۳ سامسونگ روی مچ
گلکسی فیت ۳ سامسونگ روی مچ

گلکسی فیت ۳ همانند دو نسل قبل، از سیستم‌عامل متن‌باز FreeRTOS استفاده می‌کند که می‌توان آن را به‌نوعی، نسخه‌ای سبک‌تر و ساده‌تری از WearOS دانست. سامسونگ به این دلیل استفاده از FreeRTOS را برای اسمارت‌بند خود ترجیح داده است که تراشه‌های ارزان‌تر و کم‌قدرت‌تر به‌خوبی از پس اجرای آن برمی‌آیند و دچار لگ نمی‌شوند. درضمن، عمر باتری هم به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند؛ باتری فیت ۳ در استفاده‌ی روزمره‌ی من درحالی‌که پایش مداوم ضربان قلب، استرس و خواب فعال، اما Always-on غیرفعال بود و در روز ۳۰ دقیقه به ورزش و ۱۵ دقیقه هم به چک‌کردن زمان و نوتیفیکیشن‌ها مشغول بودم، حدود یک هفته دوام آورد که درمقایسه با یکی‌دو روز شارژدهی گلکسی واچ ۶، فوق‌العاده است.

گلکسی فیت ۳ سامسونگ در سه مدل سفید، رزگلد و مشکی

رابط کاربری FreeRTOS از بسیاری از جهات شبیه WearOS است و حتی آیکون اپلیکیشن‌ها هم تقریبا یکی هستند؛ اما برخلاف WearOS، از گوگل‌پلی و قابلیت نصب اپلیکیشن‌های جانبی پشتیبانی نمی‌کند و باید با همان اپ‌های پیش‌فرض سر کنید؛ ازجمله اپلیکیشن سلامت، کنترل موسیقی، پیداکردن گوشی، آب‌وهوا، تقویم، تایمر، آلارم، استاپ‌واچ، ساعت جهانی، ماشین‌حساب و کنترل شاتر دوربین. گلکسی فیت ۳ تقریبا تمام اپلیکیشن‌های کاربردی اسمارت‌بند را دارد؛ اما احتمالا نبود امکان دانلود اپلیکیشن‌های دلخواه برای برخی از کاربران خوشایند نباشد.

سیستم‌عامل FreeRTOS، روان، ساده و سریع اما محدودتر از WearOS

اپلیکیشن Samsung Health گلکسی فیت ۳ یکی از کامل‌ترین و کاربردی‌ترین اپ‌هایی است که می‌توان در اسمارت‌بند پیدا کرد. در این اپلیکیشن اطلاعات مختلفی از جمله تعداد گام‌ها، مدت‌زمانی که در هفته ورزش کرده‌اید، میزان کالری و آب مصرفی و ضربان قلب به چشم می‌خورد که با ضربه‌زدن روی هر کدام، اپ مربوطه با داده‌های بیشتری باز می‌شود. اطلاعات مربوط‌به پیش‌بینی عادت ماهانه نیز در این قسمت وجود دارد که برخلاف هواوی واچ GT4 که براساس اطلاعاتی مثل ضربان قلب، دمای پوست و تنفس کار می‌کند، صرفا متکی به اطلاعات وارد‌شده در تقویم است.

اتصال بند گلکسی فیت ۳ سامسونگ
اتصال بند گلکسی فیت ۳ سامسونگ

از محدودیت‌ FreeRTOS در نصب اپلیکیشن که بگذریم، در مدتی که مشغول تست گلکسی فیت ۳ بودم، سیستم‌عامل عملکرد بسیار نرم و روانی داشت و حتی در حد گلکسی واچ ۶ خوب ظاهر شد. رابط کاربری فیت ۳ نیز بسیار ساده و سرراست است. با یک بار فشردن دکمه‌ی فیزیکی هوم، به صفحه‌ی اصلی برمی‌گردید. دوبار فشردن دکمه، فهرست ورک‌اوت‌ها را باز می‌کند که می‌توانید از بخش Advanced Feature تنظیمات اسمارت‌ بند، اپلیکیشن دیگری را برای این دستور انتخاب کنید.

ارسال نوتیفیکشن پیام‌ها به گلکسی فیت ۳ تاخیر زیادی دارد

گلکسی فیت ۳ از ژست‌های ساده و استانداردی برای دسترسی به بخش‌های مختلف مچ‌بند بهره می‌برد؛ سوایپ بالا فهرست اپلیکیشن‌ها، سوایپ پایین تنظیمات سریع، سوایپ چپ تایل (Tile) یا همان کارت‌ اپلیکیشن‌ها و سوایپ راست هم نوتیفیکشن‌ها را نشان می‌دهد. در محیط تایل می‌توانید حداکثر تا ۱۲ کارت مختلف اضافه کنید. متن اعلانات هم از زبان فارسی و ایموجی پشتیبانی می‌کند، هرچند به‌طرزعجیبی، حدود ۲۸ ثانیه طول می‌کشد تا نوتیفیکیشن پیام‌ها در اسمارت‌بند نمایش داده شود.

رابط کاربری گلکسی فیت ۳ سامسونگ
نمایش اعلانات گلکسی فیت ۳ سامسونگ

متأسفانه در گلکسی فیت ۳ برخلاف گلکسی واچ، امکان پاسخ به پیام وجود ندارد و در بهترین حالت، فقط می‌توانید پاسخ‌های از‌پیش‌تعریف‌شده ارسال کنید که چندان کاربردی نیست. به‌نظرم دیگر وقتش شده ارسال پیام از ساعت و مچ‌بند هوشمند به استاندارد تبدیل شود، نه‌اینکه کماکان در انحصار دستگاه‌های لوکس باقی بماند.

گلکسی فیت ۳ در بخش واچ‌فیس کم نمی‌گذارد؛ از اپلیکیشن Wearable می‌توانید به بیش از صد واچ‌فیس با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع دسترسی داشته باشید. اگر هیچ‌کدام از واچ‌فیس‌ها نظرتان را جلب نکرد، می‌توانید از تصاویر دلخواه استفاده و با ابزار خود اپلیکیشن، آن‌ها را ویرایش کنید و حتی رنگ نمایش زمان را برای خوانایی بیشتر روی هر پس‌زمینه‌ای، تغییر دهید. سامسونگ همچنین به شما امکان می‌دهد تا با ذخیره‌ی تصاویر متعدد در بخش واچ‌فیس و ضربه‌زدن روی صفحه‌ی اصلی فیت ۳، بین واچ‌فیس‌هایی که ایجاد کرده‌اید، جابه‌جا شوید.

واچ گلکسی فیت ۳ سامسونگ در اپلیکیشن

گلکسی‌ فیت‌ ۳ تقریبا تمام قابلیت‌های سلامت و ورزش گلکسی واچ ۶ را دارد (به‌جز اندازه‌گیری ECG و ضربان قلب نامنظم که در ایران دردسترس نیست)، اما در بعضی قابلیت‌ها، دقت متفاوتی از خود نشان می‌دهد؛ برای مثال، در تست ضربان قلب، فیت ۳ حدود ۵درصد با واچ ۶ اختلاف داشت. هنگام پایش خواب هم که هر دو دستگاه را به مچ دستم بسته بودم، گلکسی واچ ۶ از کاهش سطح اکسیژن خون به زیر ۹۰درصد خبر داد، اما فیت ۳ همه‌چیز را نرمال گزارش کرد. در تست استرس نیز واچ ۶ سطح استرس را کمی پایین‌تر نشان داد.

تست‌ها

گلکسی فیت ۳ سامسونگ

گلکسی واچ ۶ سامسونگ

ضربان قلب

۷۷تپش‌دردقیقه

۸۱تپش‌دردقیقه

سطح اکسیژن خون (SpO2)

۹۸درصد

۹۶درصد

تست استرس

متوسط

متوسط رو به پایین

داده‌های جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌اند.

در پایش خواب، گلکسی فیت ۳ بسیار دقیق ظاهر شد و آمار کاملی هم ارائه داد؛ ازجمله مدت خواب، مراحل مختلف خواب، امتیاز خواب و حتی ثبت سطح اکسیژن خون هنگام خواب. اگر از اپلیکیشن، گزینه‌ی تشخیص خروپف (Snore Detection) را فعال کنید، میکروفون گوشی صدای خروپف شما را ضبط می‌کند.

اسکرین‌شات پایش خواب گلکسی فیت ۳
اسکرین‌شات پایش خواب گلکسی فیت ۳
اسکرین‌شات پایش خواب گلکسی فیت ۳

گلکسی فیت ۳ بیش از صد ورک‌اوت دارد تا تقریبا هر ورزشی را که بخواهید، پوشش دهد. برای برخی از فعالیت‌های ورزشی ازجمله پیاده‌روی، دویدن، الیپتیکال و شنا که به‌تازگی اضافه شده، حالت تشخیص خودکار در نظر گرفته تا اگر یادتان رفت ورک‌اوت را شروع کنید، اسمارت‌ بند پس از چند دقیقه، ورک‌اوت مربوط را شروع کند. گام‌شمار فیت ۳ نیز حدود ۱۰ قدم با واقعیت اختلاف داشت و درکل دقیق است.

ورک‌اوت‌های گلکسی فیت ۳ سامسونگ

فیت ۳ به دو قابلیت ایمنی جدید تشخیص سقوط و Emergency SOS مجهز شده

گلکسی فیت ۳ از دو قابلیت ایمنی جدید ازجمله تشخیص سقوط (Fall Detection) و Emergency SOS بهره می‌برد که در اپل واچ و دستگاه‌های مبتنی‌بر WearOS سامسونگ حضور دارند. اگر هنگام تمرین ورزشی به زمین افتادید، فیت ۳ به‌لطف قابلیت تشخیص سقوط، با اورژانس یا یک نفر انتخابی از لیست مخاطبین شما تماس می‌گیرد.

با فعال‌کردن Emergency SOS و انتخاب فردی به‌عنوان مخاطب اورژانسی هم می‌توانید با ۵بار فشردن دکمه، موقعیت مکانی خود را برای این فرد ارسال کنید. اگر هم از قبل اطلاعات پزشکی خود را وارد کرده باشید، روی صفحه‌ی اسمارت بند نمایش داده می‌شود.

رد کردن تماس گلکسی فیت ۳ سامسونگ
قابلیت تشخیص سقوط گلکسی فیت ۳ سامسونگ

گلکسی فیت ۳ حالا به حسگر نور محیط مجهز شده است تا روشنایی صفحه‌نمایش را متناسب با محیط تغییر دهد. سامسونگ حداکثر روشنایی فیت ۳ را اعلام نکرده است، اما به‌نظر می‌آید در حد همان ۶۰۰ نیتی باشد که از این بازه‌ی قیمتی انتظار داریم.

اسمارت‌بند جدید سامسونگ از دو قابلیت جالب در بخش امنیت بهره می‌برد که احتمالا به کارتان بیاید؛ اول اینکه می‌توانید برای آن پین‌کد انتخاب کنید؛ تازمانی‌که اسمارت‌بند به مچ‌تان بسته باشد، نیازی به وارد کردن رمزعبور نیست، اما به‌محض‌اینکه آن را از مچ‌تان باز کنید، دستگاه قفل می‌شود و برای باز کردنش به پین‌کد نیاز است.

نمایشگر گلکسی فیت ۳ سامسونگ مدل سفید

قابلیت دوم که به‌طور پیش‌فرض فعال است، از نمایش نوتیفیکیشن‌ها مادامی که اسمارت‌بند به مچ‌تان بسته نیست، جلوگیری می‌کند. مثلا اگر گلکسی فیت ۳ را روی میز گذاشته‌‌ و از پشت میز کنار رفته باشید، فرد دیگری نمی‌تواند پیام‌ها را بخواند؛ البته اگر متوجه شدید نوتیفیکیشن‌ها حتی با بستن اسمارت‌بند به مچ نمایش داده نمی‌شوند، این قابلیت را از بخش امنیت غیرفعال کنید، چون احتمالا بین پوست دست و حسگر تداخلی پیش آمده است.

آیا گلکسی فیت ۳ ارزش خرید دارد؟

گلکسی فیت ۳ سامسونگ در سه مدل سفید، رزگلد و مشکی کنار هم

تااینجا، درباره‌ی ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی صحبت کردیم که به‌نظر می‌آید گلکسی فیت ۳ را تقریبا در سطح گلکسی واچ ۶ قرار می‌دهد؛ اما اسمارت‌بند سامسونگ از برخی قابلیت‌های اساسی گلکسی واچ بی‌بهره است، ازجمله GPS داخلی، اسپیکر و میکروفون برای پاسخ به تماس، ارسال پاسخ به پیام‌ها، نصب اپلیکیشن‌های جانبی از گوگل‌پلی، اتصال وای‌فای و گزینه‌ی LTE و مدل‌هایی با سایزهای مختلف برای تناسب بهتر با اندازه‌ی متفاوت مچ‌ها. از نظر ظاهری نیز گلکسی واچ، طراحی لوکس‌تر و جذاب‌تری داشته و شباهت بیشتری به ساعت کلاسیک دارد.

با درنظر گرفتن تفاوت‌ها، نمی‌توان گلکسی فیت ۳ را جایگزینی برای گلکسی واچ ۶ دانست. اگر پاسخ به تماس و پیام‌ها، GPS داخلی، نصب اپلیکیشن و ظاهر کلاسیک ساعت برایتان در اولویت نیست و درعین‌حال می‌خواهید دیوایس تمام‌مدت به مچ‌تان بسته باشد، عمر باتری رضایت‌بخش باشد و نصف قیمت گلکسی واچ هزینه کنید، گلکسی فیت ۳ با قیمتی حدود ۴ تا ۴٫۵ میلیون تومان در بازار ایران، انتخاب مناسب‌تری است؛ اما اگر ماندن در اکوسیستم سامسونگ و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر برایتان مهم نیست و صرفا می‌خواهید برای گوشی اندرویدی خود اسمارت‌بندی با تمام قابلیت‌های سلامت و ورزش ازجمله شنا تهیه کنید، اسمارت بند ۸ شیائومی با قیمتی حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیون تومان، گزینه‌ی جذابی به‌نظر می‌رسد.

نکات مثبت

  • عمر باتری فوق‌العاده
  • نمایشگر امولد بزرگ و درخشان
  • تشخیص سقوط و Emergency SOS
  • سبک، راحت با بند لطیف و فریم فلزی
  • دارای مهم‌ترین قابلیت‌های سلامت و ورزش

نکات منفی

  • نبود امکان پاسخ به تماس و پیام‌ها
  • نبود امکان نصب اپلیکیشن
  • نبود GPS داخلی
  • ناسازگار با آیفون
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات