اپل واچ اولترا روی مچ دست و قابلیت ضدآب آن

بررسی اپل واچ اولترا؛ بزرگ‌ترین، گران‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ساعت اپل [با بررسی ویدیویی]

شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 20 دقیقه
بررسی اپل واچ اولترا؛ نسخه حرفه‌ای‌تر و بزرگ‌تر سری ۸ و هم‌قیمت با آیفون ۱۴. آیا این ساعت با محدودیت‌های فراوان برای کاربران ایرانی ارزش خرید دارد؟
تبلیغات

اپل واچ اولترا که ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ به‌عنوان نسخه‌ی حرفه‌ای‌تر، بزرگ‌تر و سنگین‌تر سری ۸ و با برچسب قیمتی ۸۰۰ دلاری عرضه شد، دو برابر از نسخه‌ی پایه سری ۸ و سه برابر از گلکسی واچ ۵ پرو گران‌تر است؛ اما گران‌ترین ساعت هوشمند دنیا یا حتی گران‌ترین ساعت مخصوص ورزش‌کاران حرفه‌ای نیست.

بررسی ویدیویی اپل واچ اولترا

تماشا در یوتیوب

اگر مدل‌های بسیار لوکس را کنار بگذاریم، چندین مدل از برند گارمین ازجمله ساعت هزار دلاری Garmin epix Gen 2، از واچ اولترا گران‌قیمت‌ترند؛ اما از سوی دیگر، ۸۰۰ دلار هزینه‌ی خرید آیفون ۱۴ است و بی‌شک برای بسیاری این سؤال پیش می‌آید که آیا اپل واچ اولترا واقعاً برای کاربران ایرانی ارزش خرید دارد یا خیر.

اپل واچ اولترا / Apple Watch Ultra روی زمین

هشدار اسپویل: خیر.

به نظر من و البته این فقط نظر من است، خرید اپل واچ اولترا با‌‌توجه‌‌به قیمت گران و دردسترس‌نبودن برخی از قابلیت‌های کلیدی آن در ایران، توجیه اقتصادی ندارد. بااین‌حال، با تمام محدودیت‌های واچ اولترا در ایران، این ساعت همچنان از جذابیت‌هایی برخوردار است که احتمالاً نظر دسته‌ی خاصی از کاربران اکوسیستم اپل را که دغدغه‌ی بودجه ندارند، به خود جلب خواهد کرد. برای آشنایی با گران‌قیمت‌ترین ساعت هوشمند اپل تاکنون (البته به‌جز نسخه‌ی هرمس)‌ با بررسی زومیت همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت اپل واچ اولترا

نخستین چیزی که درباره‌ی اپل واچ اولترا نظرتان را جلب می‌کند، نمایشگر ۴۹ میلی‌متری آن است که از تمام مدل‌های اپل واچ تاکنون بزرگ‌تر است. اگر بخواهید از تصاویر و البته براساس منطق ریاضی قضاوت کنید، نمایشگر اولترا برای مچ افرادی که نهایتاً با ساعت‌های ۴۵ میلی‌متری سازگار است، بیش‌از‌حد بزرگ به‌نظر می‌رسد؛ اما راستش را بخواهید، نظرها درباره‌ی اندازه‌ی «تجربی» این ساعت متفاوت است.

بهترین فیت برای مچ دست من،‌ ۴۳ میلی‌متری است و اگرچه برخی از همکاران می‌گفتند واچ اولترا روی مچ باریک خوب نمی‌نشیند، برخی دیگر معتقد بودند این ساعت روی مچ باریک جلوه‌ی بدی ندارد. من جزو دسته‌ی دومم و با اینکه گلکسی واچ ۵ پرو با نمایشگر ۴۵ میلی‌متری را نیز امتحان کردم، احساس می‌کنم واچ اولترا روی مچم جلوه‌ی بهتری دارد.

اپل واچ اولترا / Apple Watch Ultra با بند سبز در دست

از سوی دیگر، وزن ۶۳٫۱ گرمی اولترا که تقریباً ۲ برابر از سبک‌ترین و ۱۹ درصد از سنگین‌ترین مدل سری ۸ بیشتر است، به‌طرز غافلگیرانه‌ای برای استفاده‌ی مداوم، آزاردهنده نیست و ضخامت ۱۴٫۴ میلی‌متری‌اش که حدوداً ۳۵ درصد بیشتر از مدل استاندارد ۱۰٫۷ میلی‌متری سایر واچ‌ها است.

نمایشگر بزرگ، اما ساعتی همچنان سبک

به‌لطف بدنه‌ی تیتانیومی و فرم‌فکتور بسیار ارگونومیک و صفحه‌ی تخت آن، چندان به‌چشم نمی‌آید؛ هرچند انتخاب ایدئالی برای زمان خواب نیست و به‌خوبی زیر آستین پنهان نمی‌شود.

به‌هر‌حال، باید در نظر گرفت که مهندسان کوپرتینو واچ اولترا را با بدنه‌ی بسیار مقاوم، نمایشگر بسیار بزرگ و عمر باتری بیشتر برای استفاده‌های روزمره طراحی نکرده‌اند و این ساعت بیشتر از‌ آنکه بخواهد دستگاهی برای پایش خواب یا بررسی نوتیفیکیشن‌ها باشد (هرچند این کارها را نیز به‌خوبی انجام می‌دهد)، برای فعالیت‌های ورزشی در نظر گرفته شده است.

سگک بند آلپاین لوپ اپل واچ اولترا

کوپرتینونشین‌ها، واچ اولترا را تنها با یک سایز نمایشگر، اما انتخاب‌های متنوع‌تری برای بند ساعت عرضه کرده‌اند. ساعتی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار داشت، با بند سبز آلپاین لوپ (همچنین موجود در رنگ‌های نارنجی و سفید) مخصوص «کاوشگران» طراحی شده است و ظاهراً محبوبیت بیشتری بین کاربران دارد.

بند آلپاین لوپ از دو لایه در‌هم‌تنیده از نخ بسیار محکم با سگک قلاب‌مانند از جنس تیتانیوم ساخته شده است و خوشبختانه به‌اندازه‌ای حلقه دارد تا دور مچ‌های بسیار باریک نیز کاملاً چفت شود و اجازه دهد حسگرها کارشان را به‌درستی انجام دهند.

نمایشگر و دکمه‌های اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا از نمایشگر ۱٫۹۲ اینچی LTPO OLED با رنگ‌های فوق‌العاده درخشان و حالت «همواره‌روشن» (Always-on) بهره می‌برد و حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیتی آن که دو برابر نمایشگر سری ۸ است، زیر نور مستقیم آفتاب خوانایی فوق‌العاده‌ای دارد. وضوح ۴۰۱ در ۵۰۲ پیکسل این ساعت با تراکم پیکسلی ۳۳۸ پیکسل‌بر‌اینچ که تقریباً ۴ درصد فضای بیشتر و ۷ درصد تراکم پیکسلی بیشتر از مدل ۴۵ میلی‌متری سری ۸ ارائه می‌دهد، یکی از بهترین‌ تجربه‌ها را در خوانایی و شفافیت تصاویر و متون به نمایش می‌گذارد.

همچنین، توانایی نمایشگر بزرگ اولترا به نمایش شش خط متن در اکثر مواقع نیاز به اسکرول‌کردن را از بین می‌برد. درنتیجه، تعامل با رابط کاربری واچ اولترا راحت‌تر از هر مدل دیگر اپل واچ صورت می‌گیرد و واچ‌فیس‌های مختلف آن را می‌توان با آیتم‌های بیشتری همراه کرد. برای مثال، واچ‌فیس اختصاصی اولترا موسوم به Wayfinder که در بخش اپلیکیشن بیشتر به توضیح آن خواهیم پرداخت، توانایی میزبانی از ۸ آیتم مختلف را دارد که در نوع خود، بی‌نظیر است.

دکمه‌ی اختصاصی اکشن؛ راه‌حل اپل برای تعامل لمسی کمتر با واچ اولترا

صفحه‌نمایش اولترا از کریستال یاقوت کبود ساخته شده و برخلاف سایر مدل‌های اپل‌ واچ کاملاً تخت است و مهندسان اپل برای محافظت بیشتر از این نمایشگر دربرابر ضربه‌های احتمالی، بدنه را کمی بالاتر آورده‌اند تا دور نمایشگر را فرا بگیرد.

سمت راست نمایشگر دکمه‌های آشنای اپل واچ قرار دارند: دکمه‌ی چرخان موسوم به دیجیتال کرون (Digital Crown) که برای اسکرول کردن، کنترل حجم صدا، بازگشت به صفحه اصلی یا فعال‌کردن Siri به‌کار می‌رود و دکمه‌ی جانبی زیر آن که وظیفه‌ی خاموش/روشن‌کردن ساعت، دسترسی به اطلاعات پزشکی، تماس اضطراری و به‌صدا درآوردن آژیر خطر (Siren) را به‌عهده دارد. این دو دکمه نیز برای محافظت بیشتر مانند دکمه‌های گلکسی واچ ۵ پرو در پوششی از تیتانیوم قرار گرفته‌اند تا بدین‌ترتیب هنگام انجام حرکات شنا، فشار مچ اشتباهی آن‌ها را فعال نکند.

دکمه دیجیتال کرون اپل واچ اولترا / Apple Watch Ultra Digital Crown
دکمه‌ی دیجیتال کرون و دکمه‌ی جانبی اپل واچ اولترا
دکمه اکشن اپل واچ اولترا / Apple Watch Ultra Action Button
دکمه‌ی نارنجی‌رنگ اکشن اپل واچ اولترا

مدل اولترا به‌جز نمایشگر بزرگ و بدنه تیتانیومی، در تعداد دکمه‌ها نیز با سری ۸ فرق دارد. دکمه‌ی بزرگ نارنجی‌رنگ در سمت چپ که Action Button نامیده می‌شود، منحصراً برای اولترا طراحی شده است تا در شرایطی که کاربر دستکش به‌دست دارد یا در حال شنا در اعماق آب است، به تعامل با صفحه لمسی ساعت نیازی نداشته باشد.

به‌طور پیش‌فرض، با فشار‌دادن دکمه‌ی اکشن، اپلیکیشن فعالیت‌های ورزشی (Workout) باز می‌شود؛ اما می‌توانید در بخش تنظیمات ساعت، از بین شش حالت ممکن، ازجمله چراغ‌قوه، استاپ‌واچ یا Waypoint برای نشانه‌گذاری مسیر، یکی را انتخاب کنید. دکمه‌ی اکشن به‌ویژه برای ورزش‌کاران می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ مثلاً برای فعالیت ورزشی سه‌گانه، می‌توانید با فشار این دکمه، حالت ورزشی بعدی را بلافاصله فعال کنید یا هنگام دویدن مسیر را به‌راحت‌ترین شکل ممکن نشانه‌گذاری کنید.

اپل واچ اولترا روی مچ / Apple Watch Ultra

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که یکی از حالت‌های انتخابی برای دکمه‌ی اکشن به نام Shortcut ممکن است ابتدا دردسترس نباشد. گزینه‌ی Shortcut که درواقع از اپلیکیشن Shortcuts در آیفون فرمان می‌گیرد، یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌های واچ اولترا است که به‌کمک آن می‌توانید قابلیت شخصی‌سازی دکمه‌ی اکشن را حتی از چند مورد بسیار محدودی فراتر ببرید که اپل برایش تعریف کرده است.

برای فعال‌کردن گزینه‌ی Shortcut باید به دو نکته توجه کنید: ۱. باید در آیفون میان‌بری سازگار با واچ ایجاد کرده باشید و اگر همچنان موفق نشدید این گزینه را مشاهده‌ کنید، IP خود را تغییر دهید؛ چراکه به‌نظر می‌رسد این گزینه با IP ایران ظاهر نمی‌شود؛ ۲. گزینه‌ی Shortcut از قابلیت‌های زیادی برخورد‌ار است؛ البته به‌شرطی که حوصله‌ی سروکله‌‌زدن با این اپلیکیشن برای ایجاد میان‌برهای مختلف را داشته باشید!

قابلیت شگفت‌انگیز Shortcut برای افزایش کارآمدی دکمه‌ی اکشن

برای مثال، می‌توانید در آیفون میان‌بری برای فعال‌کردن شزم ایجاد کنید تا با فشار‌دادن دکمه‌ی اکشن، اپلیکیشن شزم روی ساعت شروع به کار کند یا با میان‌بر ارسال پیام، در شرایطی که دیر به جلسه می‌رسید، بلافاصله با فشار یک دکمه همکاران خود را از این موضوع آگاه کنید.

اضافه‌شدن دکمه‌ی اکشن به اولترا تصمیم کاملاً بجایی است و بی‌شک ورزش‌کاران و حتی کاربران عادی کاربردهای بسیاری برای آن پیدا خواهند کرد. تنها ایرادی که در‌حال‌حاضر به این دکمه وارد است، محدودیت گزینه‌های انتخابی (بدون درنظرگرفتن Shortcut) و به اشتباه فشار‌دادن آن به‌وسیله‌ی افرادی است که به مدل‌های دیگر اپل واچ عادت دارند و برای استفاده از دیجیتال کرون،‌ شصت خود را در سمت چپ ساعت قرار می‌دهند.

مشخصات فنی و عملکرد اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا مشابه سری ۸ به تراشه‌ی دوهسته‌ای Apple S8 مجهز است که ازنظر سرعت عملکرد، تفاوتی با S7 یا حتی S6 ندارد؛ اما همچنان به‌اندازه‌ای سریع است که جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها به‌شدت روان انجام می‌شود و مهم نیست چند اپلیکیشن در پس‌زمینه فعال است. با انتخاب اولین اپلیکیشن از فهرست اپ‌های بازشده‌ی اخیر، به‌سرعت به محیط این اپلیکیشن هدایت خواهید شد.

همچنین، اولترا از همان تراشه‌ی بی‌سیم W3 موجود در سری ۸ و جدیدترین مدل SE و همان تراشه‌ی U1 مجهز به فناوری «باند فوق‌وسیع» (Ultra Wideband) برای ادراک فضایی استفاده می‌کند که در سری ۸ قرار داده شده است. بدین‌ترتیب، هیچ تفاوتی ازلحاظ تراشه با سری ۸ یا حتی مدل‌های قدیمی‌تر ندارد.

بااین‌حال، این تراشه علاوه‌بر حسگرهای معمول ازجمله حسگر ضربان قلب، حسگر سنجش سطح اکسیژن خون و حسگر نور محیط‌ (برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه و قطع صدای تماس)، میزبانی از حسگرهای جدیدی را در پشت سرامیکی واچ اولترا ممکن کرده است که در مدل‌های پیشین نبود؛ ازجمله حسگرهای جدید تشخیص دمای بدن، دما و عمق آب ویژه‌ی شناگران و غواصان به‌علاوه‌ی شتاب‌سنج و ژیروسکوپ جدید برای تشخیص تصادف خودرو.

حسگرهای اپل واچ اولترا / Apple Watch Ultra sensors

S8؛ همان تراشه‌ی قدیمی S7 و حتی S6

واچ اولترا از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی بهره می‌برد. این ساعت به سه میکروفون برای بهبود کیفیت تماس در فضای باز و یک اسپیکر اضافه مجهز شده است تا برای به‌صدا در‌آوردن آژیر خطر (Siren)، افزایش حجم صدا هنگام تماس‌ و بهتر شنیده‌شدن پاسخ‌های Siri در محیط‌های شلوغ و بادی به‌کار رود. به‌گفته‌ی اپل، صدای این اسپکیر ۴۰ درصد از سری ۸ بلندتر است.

مهتر از همه، واچ اولترا به سیستم GPS چندبانده‌ی مبتنی‌بر فرکانس‌های L1 و L2 مجهز شده است که در مدل‌های دیگر اپل واچ خبری از آن نیست. اکثر گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند به GPSهایی مجهزند که تنها از فرکانس L1 استفاده می‌کنند و فقط برخی از ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای ازجمله Garmin Fenix 7 و Coros Vertix 2 از فرکانس L2 بهره می‌برند.

به‌طور‌کلی، بهره‌گیری از این دو فرکانس دقت GPS را در محیط‌های شلوغ شهری،‌ اطراف آسمان‌خراش‌ها و جنگل‌ها افزایش می‌دهد و مسیر طی‌شده با دقت بیشتری ثبت می‌شود. درضمن، برخلاف ساعت‌های گارمین که باید فرکانس L2 را به‌طور‌دستی انتخاب کنید، واچ اولترا همواره از هر دو فرکانس برای موقعیت‌یابی استفاده می‌کند.

متأسفانه GPS پیشرفته‌ی واچ اولترا، تنها از اپل‌مپس برای ثبت مسیر استفاده می‌کند و چون قابلیت مسیریابی اپل‌مپس در ایران فعال نیست، عملاً این سیستم بی‌استفاده می‌ماند. درجه‌بندی WR100 این ساعت نیز شنا در عمق ۱۰۰ متری را ممکن می‌کند. تشخیص تعداد گام‌ها، زمان دوچرخه‌سواری و مسافت طی‌شده، ضربان قلب و پایش خواب نیز در تست‌ها با دقت بسیار زیادی اندازه‌گیری شد.

واچ اولترا از همان درجه‌ی مقاومت دربرابر گردوغبار (IP6X) سری ۷ و ۸ بهره می‌برد؛ اما تحت استاندارد نظامی MIL-STD 810H، مقاومت به‌مراتب بیشتری دربرابر ضربه، دمای شدید (به‌گفته‌ی اپل، بین منفی ۲۰ تا ۵۵ درجه) و غوطه‌وری در آب دارد.

درحالی‌که میزان مقاومت سری ۸ دربرابر آب تا عمق ۵۰ متری در نظر گرفته شده است، واچ اولترا به‌لطف گواهی WR100 تا عمق ۱۰۰ متر را نیز پوشش می‌دهد و علاوه‌براینکه می‌توان با خیال راحت با آن شنا کرد، بهره‌مندی از گواهی EN13319 مخصوص دستگاه‌های غواصی، این ساعت را برای غواصی تا عمق ۴۰ متری مقاوم کرده است.

اپلیکیشن آب‌وهوا اپل واچ اولترا / Apple watch ultra weather app

یکی از ویژگی‌های مهم واچ اولترا و البته برخی از مدل‌های دیگر اپل واچ که آن را از بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر متمایز می‌کند،‌ پشتیبانی از eSim برای اتصال به اینترنت همراه است که متأسفانه چون در ایران هیچ اپراتوری از eSim پشتیبانی نمی‌کند، برای کاربران ایرانی دردسترس نیست. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که واچ اولترا از نقشه در حالت آفلاین پشتیبانی نمی‌کند و این یعنی هربار که برای ورزش بیرون می‌روید، باید آیفون همراهتان باشد تا از اینترنت موبایل به اطلاعات نقشه‌ی ساعت دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا از قابلیت‌های کاربردی بسیاری بهره می‌برد که البته اکثر آن‌ها به watchOS 9 مربوط است که از سری ۴ به‌بعد، تمام مدل‌های اپل واچ‌ این سیستم عامل را دریافت کرده‌اند. به‌لطف watchOS 9، فعالیت‌های ورزشی حالا داده‌های بیشتری ارائه می‌دهند. برای مثال، طول گام‌های برداشته‌شده، مدت‌زمان تماس پا با زمین، داده‌های جدید مربوط به شنا، نمودار ضربان قلب و قابلیت ایجاد ورک‌اوت‌هایی برای ورزش‌های سه‌گانه یا دوگانه (مثلاً دو، دوچرخه‌سواری، دو یا دوچرخه‌سواری، شنا).

گفتنی است نمودار ضربان قلب مدت‌ها است در اکثر اپلیکیشن‌ها و ساعت‌های دیگر وجود دارد و اپل واچ تازه برای اولین‌بار آن را به نرم‌افزار خود اضافه کرده است. متأسفانه قابلیت ویرایش ورک‌اوت دیگر ازطریق اپلیکیشن Watch در گوشی ممکن نیست و باید از خود ساعت انجام شود. خوشبختانه نمایشگر اولترا به‌اندازه‌ای بزرگ است که ویرایش ورک‌اوت در آن به‌اندازه مدل‌های کوچک‌تر، طاقت‌فرسا نباشد.

نکته‌ی دیگر اینکه تنوع پریست‌های از‌پیش‌ایجاد‌شده‌ی ساعت به‌قدری است که در اکثر مواقع، به ایجاد یا ویرایش ورک‌اوت نیازی نخواهید داشت. همچنین، از خود ساعت می‌توانید ترتیب نمایش فعالیت‌های ورزشی، اعلان‌ها و ورک‌اوت را تغییر دهید.

فهرست اپلیکیشن‌های اپل واچ اولترا

یادآوری مصرف دارو و داده‌های جدید پایش خواب ازجمله مرحله‌های مختلف خواب، نمودارهای مقایسه (مدت‌زمان خواب، ضربان قلب و تعداد نفس‌ها) نیز به اپلیکیشن Health اضافه شده است. این ویژگی‌های جدید درمقایسه‌با ردیاب‌های سلامت دیگر و حتی اپلیکیشن‌های موجود در خود اپ استور همچنان محدود هستند، شاید به این دلیل که قابلیت پایش خواب به شارژ زیادی نیاز دارد و ساعت‌های اپل تا پیش از واچ اولترا از عمر باتری خوبی بهره نمی‌بردند.

اکثر قابلیت‌های واچ اولترا به watchOS 9 مربوط است

اگر تجربه‌ی کار با iOS 16 را داشته باشید، احتمالاً تاکنون با سازوکار پروفایل‌های مختلف فوکس (Focus) و قابلیت انتخاب تصاویر پس‌زمینه و لاک‌اسکرین برای هر پروفایل آشنا شده‌اید. در watchOS 9 نیز، می‌توانید این کار را برای واچ‌فیس‌ها انجام دهید. درواقع، در واچ اولترا گزینه‌ای وجود دارد که اجازه می‌دهد هر پروفایل فوکسی که در گوشی‌تان فعال است، بلافاصله روی ساعت با واچ‌فیس مخصوص فعال شود.

برای مثال، واچ‌فیسی که در خانه استفاده می‌کنید، برای محیط کار مناسب نیست؛ به‌محض اینکه پروفایل Work را روی گوشی فعال کنید، همان واچ‌فیس برای ساعت فعال می‌شود. قابلیت انتخاب فوکس یکی از ویژگی‌های جذاب watchOS 9 و واچ اولترا است؛ اما ایجاد حالت‌های فوکس کارآمد به زمان و حوصله‌ی زیادی نیاز دارد و احتمالاً فقط افرادی که عاشق بهینه‌‌کردن زندگی‌شان هستند، بهترین استفاده را از این قابلیت ببرند.

واچ‌ فیس‌های جدید watchOS 9 درکنار واچ‌فیس‌های قدیمی که به زیباترین شکل ممکن طراحی شده‌اند، احتمالاً کاربران جدید را تا چند ساعت پس از خرید واچ سرگرم کنند. برای مثال، واچ‌فیس Fire and Water که انگار یک لیوان آب درون صفحه‌نمایش خالی می‌شود، جلوه‌ بسیار زیبایی دارد یا واچ‌فیس Nike Bounce که در مینمال‌ترین حالت، تنها ساعت و لوگو نایکی را نشان می‌دهد، با حرکت دست شروع به تکان‌خوردن می‌کند.

فراموش نکنید که تعدادی از واچ‌فیس‌ها را که پیش‌تر قابل‌شخصی‌سازی نبود، ازجمله Kaleidoscope، می‌توان شخصی‌سازی و آیتم‌های مختلفی را به آن‌ها اضافه کرد.

واچ‌ فیس‌های اپل واچ اولترا

تا صحبت از واچ‌فیس است، اضافه کنیم که واچ اولترا از واچ‌فیسی اختصاصی به نام Wayfinder بهره می‌برد که مشخص است اپل در طراحی آن وقت زیادی را صرف کرده است. Wayfinder در اصل قطب‌نمایی بسیار پیچیده است؛ اما می‌توانید آن را با هشت آیتم مختلف شخصی‌سازی کنید. در Wayfinder می‌توانید مسیرتان را در نقشه نشانه‌گذاری کنید و اگر دکمه‌ی دیجیتال کرون را بچرخانید، حالت Night Mode فعال می‌شود. در این حالت، Wayfinder تماماً به رنگ قرمز درمی‌آید تا در تاریکی بهتر بتوانید اطلاعات روی آن را بخوانید.

تجربه‌ی کاربری رضایت‌بخش واچ فیس اختصاصی Wayfinder

قابلیت‌های متنوع قطب‌نمای جدید watchOS 9، تجربه‌ی کوه‌نوردی را در اولترا و سری ۶ تا ۸ و دو نسل SE بهبود می‌بخشد. در مواقعی که آنتن ندارید و نمی‌توانید گوگل‌مپس را لود کنید، دو قابلیت Waypoints و Backtrack به‌کمک شما می‌آیند.

Waypoints درواقع نشانه‌گذاری موقعیت مکانی شما است. برای مثال، زمانی‌که به کوه‌نوردی می‌روید، می‌توانید محل پارک خودرو یا رستوران نزدیک را با Waypoints نشانه‌گذاری کنید و اپلیکیشن قطب‌نما فاصله و مسیر بین نقاطی که نشانه‌گذاری کرده‌اید، به شما نشان خواهد داد. البته در تجربه‌ای که ما از Waypoints داشتیم، انگشتمان چندین علامت را به‌‌اشتباه روی نقشه قرار می‌داد که برای پاک کردن‌ تک‌تک آن‌ها به‌زحمت می‌افتادیم. جا دارد اپل در به‌روزرسانی‌های آینده، رابط کاربری Waypoints را با طراحی کار‌آمدتری عرضه کند.

واچ فیس Wayfinder اپل واچ اولترا

قابلیت Backtrack نیز به شما امکان می‌دهد مسیری که آمده‌اید، ردیابی کنید که در تست ما کارش را به‌خوبی انجام داد و مطمئن به‌نظر می‌رسد. ترکیب Waypoints ‌و Backtrack برای مواقعی که اتصال اینترنت برای لود‌کردن نقشه ممکن نیست، شما را از خطر گم‌شدن نجات می‌دهد. جالب است بدانید به‌محض اینکه واچ اولترا تشخیص دهد اتصال اینترنت ساعت قطع شده است، به‌طورخودکار قابلیت Backtrack را در پس‌زمینه فعال می‌کند، شاید به آن احتیاج پیدا کردید.

کوپرتینونشین‌ها همواره به توانایی اپل واچ به نجات جان کاربران بالیده‌اند و در همین زمینه، اپل واچ اولترا و البته سری ۸ و نسل دوم SE به‌همراه سری آیفون ۱۴ را به قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) مجهز کرده‌اند. این قابلیت برخورد شدید به قسمت جلو، کنار، پشت و واژگونی انواع خودرو ازجمله خودروهای سواری و کامیون را تشخیص می‌دهد و اگر اپل واچ به مچ بسته باشد،‌ با صدای هشدار و لرزش هپتیک فعال‌شدن این قابلیت را به کاربر خبر می‌دهد.

نمایشگر واچ نیز اسلایدری برای تماس با شماره‌ی امداد (Emergency Call) نشان می‌دهد که اگر تا ۱۰ ثانیه آن را لغو نکنید و واچ به LTE یا وای‌فای متصل باشد، به‌طورخودکار با امداد تماس می‌گیرد. البته ما امکان تست Crash Detection را نداشتیم و امیدواریم هیچ‌وقت به این قابلیت نیاز پیدا نکنید.

بااین‌حال، مواردی که در آن اپل واچ به‌درستی تصادف را تشخیص داده و با اورژانس تماس گرفته، رسانه‌ای شده است؛ هرچند تشخیص اشتباه حرکات ناگهانی ترن هوایی اپل واچ و آیفون ۱۴ به‌عنوان تصادف و تماس با اورژانس نیز برای مدتی خبرساز شده بود.

اپلیکیشن Health اپل واچ اولترا

یکی از قابلیت‌های انحصاری واچ اولترا آژیر خطر (Siren) است که با فشار‌دادن دکمه‌ی اکشن به‌مدت ۵ ثانیه فعال می‌‌شود. این آژیر به‌طورممتد صدایی ۸۶ دسی‌بل پخش می‌کند که به‌گفته‌ی اپل تا فاصله‌ی ۱۸۰ متری شنیده می‌شود و برای مواقعی کاربرد دارد که کاربر در مسیر دچار آسیب‌دیدگی شده است و به‌کمک نیاز دارد. چنانچه واچ شارژ کافی داشته باشد، این آژیر تا ساعت‌ها پخش می‌شود تا سرانجام نظر رهگذر یا گروه امداد (یا خرس‌ها و گرگ‌ها!) به آن جلب شود.

شاید یکی از کاربردهای خوب Siren برای مواقعی باشد که در جای خلوتی در خیابان احساس خطر می‌کنید و با به‌صدا در‌آوردن آژیر، توجه رهگذران به شما جلب می‌شود؛ هرچند معلوم نیست واکنش افراد در ایران به شنیدن صدای آژیر واچ چه باشد.

نمایش تقویم فارسی در واچ اولترا
نمایش نوتیفیکیشن فارسی در واچ اولترا
پاسخ به تماس در اپل واچ اولترا
قطب‌نما اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا به‌خوبی ازپسِ نمایش نوتیفیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌ها به زبان فارسی برمی‌آید؛ اما کیبورد ساعت تنها از زبان انگلیسی و ایموجی پشتیبانی می‌کند. به‌لطف نمایشگر بزرگ، کار با کیبورد واچ اولترا مانند مدل‌های دیگر اپل واچ طاقت‌فرسا نیست؛ هرچند امکان استفاده از کیبورد آیفون برای تایپ در محیط واچ نیز وجود دارد.

قابلیت‌های سلامت و ورزش اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا برخلاف انتظار، قابلیت‌های سلامت زیادی ندارد و تمام آن‌ها در سری ۸ نیز موجود است؛ ازجمله قابلیت ECG برای ثبت نوار قلب، سنجش سطح اکسیژن خون، هشدار افزایش یا کاهش تپش قلب، پایش خواب و حسگر دمای بدن که به‌ جدیدترین سری اپل واچ اضافه شده است. کفتنی است در ایران ECG و سنجش سطح اکسیژن خون دردسترس نیست؛ چراکه به تأیید سازمان پزشکی نیاز دارد.

ثبت دمای بدن نیز فقط با فعال‌کردن پایش خواب از اپلیکیشن Health و Sleep Mode و با گذشت حداقل پنج روز صورت می‌گیرد. قابلیت ثبت دمای بدن برخلاف گزینه‌های دیگر، به‌صورت منفعل کار می‌کند و این‌طور نیست که بخواهد دمای بدن را در لحظه به کاربر گزارش کند؛ بلکه ابتدا دمای نرمال بدن را پس از گذشت پنج روز تعیین می‌کند و هرزمان که دما درمقایسه‌با حد نرمال تغییر کند، به کاربر هشدار می‌دهد. درحال‌حاضر، اپل برای داده‌های دمای بدن کاربرد چندانی تعریف نکرده است و فقط می‌توان از آن برای پیش‌بینی عادت ماهانه استفاده کرد.

دردسترس‌نبودن قابلیت‌های ECG و سنجش سطح اکسیژن در ایران

تقریباً هر ورزشی که تصور کنید، در اپلیکیشن Workout موجود است و برخی از آن‌ها ازجمله پیاده‌روی به‌طورخودکار شروع به کار می‌کنند. با واچ اولترا می‌توانید چند فعالیت ورزشی متفاوت را نیز در قالب یک ورک‌اوت از بخش Multisport Workout ترکیب کنید. برای مثال، ۲۰ دقیقه اول پیاده‌روی و بعد نیم ساعت دوچرخه‌سواری و به‌عنوان آخرین بخش فعالیت شنا کنید. به‌لطف دکمه‌ی اکشن نیز می‌توانید تنها با فشار یک دکمه، فعالیت ورزشی را متوقف یا ورک‌اوت بعدی را شروع کنید.

قابلیت ورک‌اوت اپل واچ اولترا

در تستی که ما با واچ اولترا هنگام پیاده‌روی انجام دادیم، ساعت به‌طورخودکار ورک‌اوت مربوط به آن را فعال کرد و ثبت تعداد قدم، ضربان قلب و دیگر داده‌های مربوط با دقت خوبی انجام شد. این قابلیت‌ در تمام ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندهای سلامتی موجود است و در مدت بسیار کوتاهی که واچ اولترا برای بررسی دراختیار ما بود، فرصت تست عملکرد ورک‌اوت شنا یا کوهنوردی را نداشتیم.

به‌لطف حسگر تشخیص عمق و دمای آب، اپلیکیشن Depth در واچ اولترا داده‌های جالبی ازجمله عمق، دما و مدت‌زمانی را ثبت می‌کند که زیر آب بوده‌اید. برای اینکه بتوانید از این اپلیکیشن استفاده کنید، لازم است واچ اولترا کاملاً در آب فرورفته باشد. اپل تضمین می‌کند با این ساعت می‌توانید تا عمق ۱۰۰ متری در استخر شنا کنید یا حتی تا عمق ۴۰ متر در آب به غواصی بپردازید.

به‌جز اپلیکیشن Depth، اپل با همکاری شرکت Huish Outdoors، تولیدکننده‌ی تجهیزات غواصی، قصد دارد اپلیکیشنی به نام +Oceanic را تا چند ماه دیگر عرضه کند که به‌نوعی کامپیوتر غواصی را به واچ اولترا اضافه خواهد کرد. احتمالاً استفاده از این اپلیکیشن به سرویس اشتراکی نیاز داشته باشد که در این صورت، از دسترس کاربران ایرانی خارج می‌شود.

با تمام این امکانات، جای خالی چند قابلیت احساس می‌شود؛ به‌ویژه چون واچ اولترا خود را به‌عنوان ساعت مخصوص ورزش‌کاران حرفه‌ای معرفی کرده است؛ اما درحقیقت ساعت هوشمندی با قابلیت‌های سلامتی بسیار متداول است که حالا تنها به باتری بزرگ‌تر مجهز و دربرابر ضربه و آب مقاوم‌تر شده است.

سنجش ضربان قلب اپل واچ اولترا

یکی از قابلیت‌های مهمی که در واچ اولترا لحاظ نشده، گزینه‌ای برای تشخیص زمان استراحت یا به‌اصطلاح ریکاوری پس از تمرینات ورزشی است. برای مثال، قابلیت Body Battery در ساعت‌های ورزشی گارمین، میزان انرژی باقی‌مانده‌ی کاربر را نشان می‌دهد یا قابلیت Training Load Pro در ساعت‌های پولار، میزان فشاری را اندازه‌گیری می‌کند که به عضلات در طول هر فعالیت ورزشی و در درازمدت وارد می‌شود تا کاربر بین زمان استراحت و ورزش تعادل برقرار کند.

این در حالی است که واچ اولترا با اینکه خواب، دمای بدن، تغییرات ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و میزان فعالیت‌های ورزشی را اندازه‌گیری می‌کند، همچنان از گزینه‌ای که تمام این داده‌ها را درکنارهم تجزیه‌وتحلیل کند و زمان استراحت کاربر را تخمین بزند، بی‌بهره است.

از دیگر قابلیت‌هایی که اولترا به‌عنوان ساعت ورزشی حرفه‌ای به آن‌ها نیاز دارد، اتصال ماهواره‌ای و گزینه‌های بیشتری برای مسیریابی است. اگرچه اپلیکیشن Compas و قابلیت Backtrack گزینه‌های جالبی برای مسیریابی به‌شمار می‌روند، همچنان نزد کوه‌نوردها و طبیعت‌گردها جای نقشه‌های آفلاین و مسیریابی پیوسته (turn-by-turn) را نمی‌گیرند.

عمر باتری اپل واچ اولترا

ظرفیت باتری اپل واچ اولترا درمقایسه‌‌با مدل ۴۵ میلی‌متری سری ۸، حدود ۷۶ درصد افزایش داشته است و به‌گفته‌ی اپل، با هربار شارژ می‌توان از آن تا ۳۶ ساعت معمولاً استفاده کرد. چنانچه حالت کم‌مصرف را از بخش تنظیمات ساعت فعال کنید، عمر باتری به ۶۰ ساعت نیز خواهد رسید.

باتری واچ اولترا بیشتر از ۳۶ ساعت اعلامی اپل دوام می‌آورد

در بررسی ما مشخص شد که عمر باتری واچ اولترا در مصارف معمول می‌تواند حتی از ۳۶ ساعت نیز فراتر رود. برای مثال، استفاده از اولترا در طول ۲۴ ساعت برای ۳ ساعت پیاده‌روی با قطب‌نما و GPS و پایش خواب و اتصال WiFi، شارژ ساعت را به حدود ۵۰ درصد رساند. احتمالاً اگر نخواهید به‌طورمداوم از اولترا برای ورک‌اوت استفاده کنید، شارژ آن به نزدیک ۵۰ ساعت حتی بدون فعال‌کردن حالت کم‌مصرف برسد. درمجموع، می‌توانید روی باتری واچ اولترا برای یک سفر آخر هفته حساب کنید؛ اما اگر قرار است سفرتان نزدیک به یک هفته طول بکشد، باید سراغ مدل‌های گارمین یا پولار بروید.

شارژ اپل واچ اولترا

فعال‌کردن حالت کم‌مصرف واچ اولترا، نمایشگر همواره‌روشن، حسگرهای سلامت فعال در پس‌زمینه و اتصال WiFi و LTE ساعت را خاموش و ارسال بسیاری از نوتیفیکیشن‌ها را نیز متوقف می‌کند؛ اما پایش ضربان قلب و GPS هنگام استفاده از ورک‌اوت روشن باقی می‌مانند. کوپرتینونشین‌ها حالت کم‌مصرف دیگری را نیز برای اولترا در نظر گرفته‌اند که قرار است در به‌روزرسانی‌های آینده به ساعت اضافه شود.

در بررسی‌های ما، شارژ‌ ۵۰ درصد واچ اولترا با آداپتور ۲۰ واتی، ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه و شارژ ۱۰۰ درصدی آن ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه طول کشید. چنانچه واچ اولترا با تخلیه‌ی کامل شارژ خاموش شود، ۹ دقیقه طول خواهد کشید تا دوباره روشن شود.

جمع‌بندی: اپل واچ اولترا برای چه کسانی مناسب است؟

راستش را بخواهید، خرید اپل واچ اولترا با برچسب قیمتی ۸۰۰ دلاری و محدودیت‌هایی که در ایران دارد، ازجمله دردسترس‌نبودن EGC و سنجش سطح اکسیژن خون و محدودیت‌های اپل‌مپس، چندان توجیه اقتصادی ندارد و احتمالاً بسیاری از کاربران را مأیوس کند. اگر در اکوسیستم اپل هستید و قصد ارتقا دارید، این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از قابلیت‌های اصلی واچ اولترا درواقع به WatchOS 9 مربوط می‌شود و از سری ۴ به‌بعد، تمام مدل‌های اپل واچ به این سیستم‌عامل به‌روز شده‌اند.

اگر قابلیت‌های انحصاری واچ اولترا ازجمله واچ‌فیس Wayfinder و دکمه‌ی اکشن برایتان مهم نیست، خرید سری ۸ آن‌‌هم در صورتی‌که واچ قدیمی‌تان از سری ۴ به‌بعد نیست، انتخاب معقولانه‌تری است. اگرچه عمر باتری نسخه‌ی اولترا تقریباً دو برابر سری ۸ است، هنوز راه درازی تا رقابت جدی با ساعت‌های گارمین با عمر باتری چند هفته در پیش دارد.

اگر برای خرید واچ اولترا بودجه‌ی کافی دارید، احتمالاً از ظاهر بسیار شکیل و کیفیت ساخت فوق‌العاده و عمر باتری رضایت‌بخش آن لذت خواهید برد. ورزش‌کاران نیمه‌حرفه‌ای از قابلیت‌های ورزشی و سلامت واچ اولترا راضی خواهند بود؛ اما بعید می‌دانم ورزش‌کاران حرفه‌ای به‌ویژه کوه‌نوردان و غواصان حاضر شوند برندهایی که در تولید ساعت‌های ورزشی تجربه‌ی چندین‌ساله دارند، به اولین ساعت ورزشی اپل ترجیح دهند.

اگر بخواهیم منصف باشیم، اپل برای اولین ساعت ورزشی‌اش بسیار موفق ظاهر شده و مشخص است که برای طراحی و توسعه‌ی قابلیت‌های واچ اولترا زمان زیادی صرف کرده است؛ اما نمی‌توان از محدودیت‌های این ساعت گران‌قیمت غافل شد. به‌جز عمر باتری به‌مراتب کمتر از ساعت‌های ورزشی، واچ اولترا از اتصال ماهواره‌ای،‌ گزینه‌های مسیریابی بیشتر و به‌ویژه گزینه‌ای برای تشخیص زمان استراحت پس از تمرینات ورزشی بی‌بهره است.

درنهایت، در توصیف واچ اولترا می‌توان گفت که در وهله‌ی اول همچنان ساعتی هوشمند است که گزینه‌های بیشتری دراختیار ورزش‌کاران نیمه‌حرفه‌ای قرار می‌دهد و اگرچه به‌عنوان اولین محصول اپل در بازار ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای تلاش موفقیت‌آمیزی به‌شمار می‌رود، همچنان برای رقابت جدی با برندهایی چون گارمین و پولار به تکامل بیشتری نیاز دارد.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش فوق‌العاده روشن ۲۰۰۰ نیتی
  • بدنه‌ی تیتانیوم بسیار مقاوم دربرابر ضربه و دمای شدید
  • دکمه‌ی اکشن بسیار کاربردی
  • عملکرد رضایت‌بخش میکروفون‌ها و اسپیکرها هنگام تماس
  • عملکرد عالی سیستم عامل و تراشه
  • قابلیت‌های کافی برای ورزش‌کاران نیمه‌حرفه‌ای

نکات منفی

  • قیمت برابر آیفون ۱۴
  • محدودیت‌های بسیار برای کاربران ایرانی
  • نبود گزینه‌ی ریکاوری و نقشه آفلاین
  • شارژدهی و قابلیت‌های کمتر درمقایسه‌با ساعت‌های ورزشی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات