پتنت اپل: تجربه‌ حس آرامش، شادی یا ترس با هدست ویژن پرو

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
زن جوان با هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو
حق‌اختراع جدید اپل، اگرچه در نگاه اول بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد اما ازطرفی می‌تواند به‌شدت مورد سؤاستفاده قرار گیرد.
تبلیغات

اپل احتمالاً قصد دارد نسل بعدی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو را به قابلیتی مجهز کند که بتواند احساس موردنظرتان را به شما القا کند. این ویژگی شبیه داستان‌های علمی-تخیلی به‌نظر می‌رسد؛ جایی‌که برای تجربه‌ی احساسات مختلف مثلاً حس آرامش، کافی است به هدست ویژن پرو بگویید به چنین احساسی نیاز دارید. این اطلاعات براساس پتنت آینده‌نگرانه‌ی اپل به‌دست آمده است.

مفهوم عجیب‌غریبی که به آن اشاره کردیم، شبیه بخشی از کتاب «آیا ربات‌های انسان‌نما، خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» است؛ در این داستان به ماشینی اشاره می‌شود که می‌تواند کاربران را در حالت موردنظر آن‌ها قرار دهد و حالا به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد این رؤیا را به حقیقت پیوند بزند.

پتنت جدید اپل توضیح می‌دهد چگونه می‌توان با درخواست از دستگاه این شرکت، احساسات مختلفی مثل آرامش، شادی یا حتی ترس را تجربه کرد. این دستگاه سپس می‌تواند مجموعه‌ای از محتوای تولید شده با رایانه را براساس آنچه درک می‌کند به کاربر ارائه دهد تا احساس موردنظر را در او ایجاد کند.

به‌عنوان مثال، اپل می‌گوید اگر درحال حاضر احساس آرامش می‌کنید و قصد دارید هوشیار باشید، دستگاه می‌تواند تصویری از سگ ایستاده‌ نمایش دهد یا اگر آشفته هستید و به آرامش نیاز دارید، شاید ویدیویی از مرغ مگس‌خوار برایتان پخش کند.

پتنت تغییر خلق و خوی کاربر اپل
بخشی از توضیحات پتنت جدید اپل که برای تغییر خلق‌وخوی کاربر درنظر گرفته شده است

به‌نوشته‌ی دیجیتال ترندز، اپل می‌تواند با جمع‌آوری داده‌های صوتی، سنجش‌های روان‌شناختی و داده‌های وضعیت بدن و ردیابی چشم، خلق‌وخوی کاربران را بررسی کند. این اطلاعات ازطریق حسگرهای هدست ویژن پرو، اپل‌ واچ یا غیره به‌دست می‌‌‌‌آیند. دستگاه اپل با اندازه‌گیری واکنش‌های لحظه‌ای و قبلی شما، دقیقاً متوجه خواهد شد روی چه چیزی کار کند. این ویژگی به دستگاه کمک می‌کند در دفعات بعد، محتوای بهتر و مؤثرتری برای تغییر خلق‌وخوی کاربر تولید کند.

اپل در پتنت جدیدش توضیحات بسیار زیادی مورد واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه داده و بنابراین شاید این شرکت به‌دنبال ارائه‌ی محتوا و جلوه‌های مختلف با فناوری‌های واقعیت ترکیبی باشد. این قابلیت به‌خصوص هنگام تماشای فیلم یا اجرای بازی‌ می‌تواند به تقویت احساسات کاربر کمک کرده و تجربه‌ای بهتر برای او به ارمغان بیاورد.

اگرچه حق‌ اختراع جدید اپل می‌تواند با نیت خوب ارائه شود، اما می‌توان جنبه‌ی تاریکی هم برای آن درنظر گرفت. بسیاری از شما احتمالاً نگران هستید دستگاهی که بتواند توانایی تغییر خلق‌وخوی کاربر را داشته باشد، احتمالاً مورد سؤاستفاده نیز قرار خواهد گرفت. اگر اپل بخواهد این فناوری را روی ویژن پرو بعدی پیاده‌سازی کند، باید تدابیر امنیتی بسیار دقیق و کاملی برای آن درنظر بگیرد.

از آنجا که فناوری تغییر خلق‌وخوی افراد درحال حاضر فقط درحد گواهی حق‌اختراع است، شاید هرگز شاهد اضافه شدن آن به ویژن پرو نباشیم. به‌هر حال می‌توان انتظار داشت چنین قابلیتی، مسیر هدست‌های آینده‌ی غول فناوری اهل کوپرتینو را نشان دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات