مانع اصلی اپل برای تولید انبوه ویژن پرو چیست؟

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
نمایشگرهای داخلی ویژن پرو اپل / Apple Vision Pro
پس از گذشت تقریباً یک ماه از معرفی ویژن پرو اخباری مبنی بر کاهش سفارش قطعات برای این دستگاه توسط اپل به گوش می‌رسد؛ اما علت آن چیست؟
تبلیغات

بنابر اخبار منتشرشده، کمبود تولیدکننده برای صفحه نمایش هدست ویژن پرو‌ یکی از دلایلی است که اپل نمی‌تواند این دستگاه را در حجم انبوه تولید کند. در حال حاضر تنها تولیدکننده‌ی صفحه نمایش مورد نیاز این هدست سونی است و میزان تولید سالانه‌ی صفحه نمایش microLED 4K این شرکت حتی به یک میلیون واحد هم نمی‌رسد. پیش‌تر رئیس بخش نیمه‌ هادی سونی نسبت به افزایش تولید صفحه نمایش به دلیل میزان سوددهی و رشد کم، اظهار بی‌میلی کرده بود.

تنها راهی که نسل‌های آینده‌ی هدست ویژن پرو بتوانند میزان سهم خود را در بازار افزایش دهند این است که اپل بتواند تولیدکننده‌های بیشتری را برای ورود به زنجیره‌ی تولید قطعات مورد نیاز مثل صفحه نمایش‌های microLED ترغیب کند. با افزایش تعداد تولید کنندگان نه تنها اپل می‌تواند میزان تولید هدست ویژن پرو را افزایش دهد بلکه می‌تواند هزینه‌ی تولید قطعات را نیز کاهش دهد.

درحال‌حاضر دو صفحه نمایش microLED 4K به کار رفته در این هدست، در مجموع با قیمتی در حدود ۷۰۰ دلار، گران‌ترین قطعه‌ی به کار رفته در ویژن پرو هستند و حدود ۲۰ درصد از کل هزینه‌های این هدست ۳۵۰۰ دلاری را به خود اختصاص می‌دهند.

با وجود تلاش‌های فراوان، به نظر می‌رسد اپل تا چند سال آینده برای تأمین صفحه نمایش microLED خود تنها باید از سونی کمک بگیرد. براساس گزارش‌های منتشرشده با وجود اینکه شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ برای تولید این صفحه نمایش تلاش‌هایی کرده‌اند ولی با تأخیر به جمع تولیدکنندگان خواهند پیوست، البته هنوز هم می‌توان امیدوار بود که تولیدکننده‌ای چینی به نام SeeYA به جمع تولیدکنندگان صفحه نمایش هدست اپل بپیوندد.

براساس این گزارش‌ها، شرکت چینی SeeYA تاکنون چند نسخه از نمونه‌های آزمایشی صفحه نمایش‌های microLED خود را در اختیار اپل قرار داده و توانسته است تا حدودی توجه اپل را به خود جلب کند. با وجود جلب نظر اپل هنوز نمی‌توان از همکاری شرکت SeeYA با اپل مطمئن بود و تنها زمان مشخص می‌کند که آیا این دو شرکت با هم به توافق خواهند رسید یا خیر.

بنابر اخبار منتشرشده ظاهراً اپل میزان سفارش قطعات برای هدست خود را به قطعات مورد نیاز برای ۴۰۰ هزار دستگاه در سال کاهش داد است. با وجود قیمت نسبتاً بالای ۳۵۰۰ دلاری و سیستم سفارشی که تنها از طریق رزرو نوبت امکان خرید برای علاقه‌مندان را فراهم می‌کند، هدست ویژن پرو اپل مطمئناً محصول نسل اولی موفقی از لحاظ سوددهی برای اپل نخواهد بود.

مطمئناً چند نسل طول می‌کشد تا هدست‌های واقعیت افزوده‌ی اپل به محصولی سودده تبدیل شوند، ولی با وجود اخباری که حاکی از برنامه ریزی اپل برای نسل بعدی این دستگاه حتی قبل از معرفی ویژن پرو ‌است، به نظر می‌رسد اپل درباره‌ی آینده‌ این بازار کاملاً مطمئن شده و می‌خواهد یکی از بازیگران اصلی آن باشد. متأسفانه با وجود سونی به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ صفحه نمایش موردنیاز اپل،‌ هدست واقعیت افزوده‌ اپل ممکن است تا چند سال آینده در تعدادی محدود عرضه شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات