گوگل از ویژگی جدید مبتنی‌بر AR برای برنامه‌های گوشی هوشمند و وب رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل از اوایل سال گذشته بدون سروصدا تلاش کرده تا پلتفرم واقعیت افزوده ARCore را بهبود ببخشد و اکنون به نتایج خوبی رسیده است.
تبلیغات

گوگل آماده است تا از برخی ویژگی‌های نسل بعدی پلتفرم واقعیت افزوده‌ی ARCore پرده‌برداری کند و وعده می‌دهد که تجربیات AR در آینده بسیار واقعی‌تر به‌نظر خواهند رسید. به‌روزرسانی‌های بخشی از ARCore به‌زودی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا یک شی مصنوعی را در یک محیط واقعی ارائه دهند. به‌عنوان مثال، می‌توان یک گربه مجازی را در اتاق نشیمن قرار داد و وقتی زاویه‌ی دوربین به سمت یک میز باشد می‌توان این گربه‌ی مجازی را در کنار میز و دیگر اشیا واقعی دید. نتیجه‌ی این تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، صحنه‌ای قابل باورتر از واقعیت افزوده با تشخیص عمق بهتر خواهد بود. درواقع با این قابلیت، گوشی‌های هوشمند، یک شی و یک صحنه را بهتر درک خواهند کرد.

گوگل می‌گوید که قادر است این کار را از طریق بهینه‌سازی نرم‌افزاری موجود انجام دهد، بنابراین نیازی به گوشی‌های هوشمند با سنسورهای خاص یا پردازنده‌های فوق‌العاده قوی نخواهد بود و در هر گوشی هوشمندی ارائه خواهد شد. از سوی دیگر این قابلیت واقعیت افزوده به هیچ کمکی از فضای ابری متکی نبوده است. درواقع برای در اختیار داشتن و بهره بردن از این قابلیت‌های واقعیت افزوده کافی است تا از گوشی‌هایی با پشتیبانی از ARCore استفاده کنید. تقریبا هر گوشی جدید اندرویدی که در چند سال اخیر منتشر شده است، می‌تواند به این ویژگی‌های جدید دسترسی پیدا کند.

قابلیت AR گوگل نیازی به گوشی هوشمند با حسگر خاص یا پردازنده‌ قوی ندارد

قبلا در مواردی مانند Pokémon Go شاهد این قابلیت و قرار گرفتن واقعیت افزوده در محیط واقعی بودیم که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ ارائه شده بود. اما اکنون با نسخه‌ای پیشرفته‌تر رو‌به‌رو خواهیم بود که ترکیبی از شی واقعیت افزوده در محیطی با تجهیزات و عمق واقعی به‌صورت آنی بوده است.

هفته‌ی گذشته اعضای بخش AR Google نمایشی از این فناوری جدید را در یک محیط آزمایشی ارائه کردند و این فناوری قطعا بسیار کاربردی و مفید خواهد بود. همچنین برای شروع، از این قابلیت در به‌روزرسانی برنامه‌ی طراحی داخلی منزل Houzz استفاده شده و کاربران می‌توانند لوازم خانگی مورد نظر را در محیط منزل خود قرار دهند و محیط جدید را در حالت واقعیت افزوده مشاهده کنند. این قابلیت AR همچنین در جستجوی گوگل نیز به‌عنوان یک ویژگی جدید ارائه خواهد شد.

به‌گفته‌ی گوگل بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه اندرویدی می‌توانند به هر شی که دارای یک مدل AR است در جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنند. البته برخی از قابلیت‌های جدید Depth API فعلا در برنامه‌ها یا خدمات تجاری قابل استفاده نخواهند بود اما به‌گفته‌ی گوگل پیشرفت این بخش بسیار سریع صورت خواهد گرفت و همکاری‌هایی با توسعه‌دهندگان برنامه‌ها آغاز خواهد شد.

قابلیت‌های جدید AR که درواقع جفت‌سازی محیط واقعی با اشیا مجازی را به‌همراه دارد، چیزی فراتر از نقشه‌برداری سه‌بعدی است. گوگل روشی را برای اشیاء AR ایجاد کرده تا واقع‌بینانه‌تر با دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند، به‌طوری‌که یک شیء سه‌بعدی در دنیای واقعی قرار گرفته است. درنتیجه می‌توانند در یک محیط حرکتی قرار گیرند، سطوح را بشناسند و همان‌طور که انتظار دارید با محیط رفتار خواهند کرد. برای مثال در ویدیوی زیر شاهد اشیایی هستیم که سطح دوچرخه‌ی ورزشی را تشخیص می‌دهند و مانند اشیا واقعی هر زمان که تعادل داشته باشند روی سطوح قرار خواهند گرفت. درنتیجه شاهد عملکردی هوشمندانه از این واقعیت افزوده و قابلیت‌های جدید گوگل دراین‌زمینه خواهیم بود.

گوگل همچنین یک بازی کوچک را ارائه کرده است که توانایی حرکت اجسام AR در یک محیط حرکتی نسبت به اجسام دنیای واقعی و قابلیت‌های تعامل با سطح در عمق جدید API را نشان می‌دهد. این بازی شامل یک ربات آشپز و انواع دسرها بوده که کاربر باید این دسرها را به سمت آشپز رباتی پرتاب کند. در این بازی تمامی سطوح شناسایی خواهند شد درنتیجه دسرها با برخورد به سطوحی مانند مبل واکنشی طبیعی نشان خواهند داد و اثر خوراکی‌ها بر سطوح مختلف باقی خواهد ماند.

البته گوگل این نسخه‌های نمایشی را در دسترس عموم قرار نمی‌دهد، اما امیدوار است تا سازندگان برنامه‌ها بتوانند با این به‌روزرسانی Depth API، تجربه‌های خوب و بهبودیافته‌ای را در اختیار کاربران قرار دهند. هنوز زمان ارائه‌ی این قابلیت مشخص نشده اما احتمالا در سال آینده شاهد انتشار گسترده‌ی این قابلیت AR در برنامه‌ها و وب خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات