گوگل استارتاپ لیترو را با ۴۰ میلیون دلار تصاحب می‌کند

شنبه ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
از منابع مختلف شنیده می‌شود که گوگل قصد دارد استارتاپ Lytro را به مبلغ ۴۰ میلیون دلار خریداری کند؛ اما ظاهرا این رقم با ارزش واقعی لیترو اختلاف زیادی دارد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته گوگل اپلیکیشن جدیدی با توانایی عکاسی به‌صورت واقعیت مجازی و یک سیستم با چند دوربین برای ثبت این تصاویر به نمایش گذاشت و حالا به نظر می‌رسد قصد دارد با همکاری یک مجموعه‌ی ثالث، این اپلیکیشن را بهبود بخشد.

منابع مختلف مدعی شده‌اند گوگل در حال تصاحب استارتاپ لیترو است که پیش از تغییر سیاست‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی میدان نوری در دنیای واقعیت مجازی، به‌عنوان تولیدکننده‌ی دوربین فعالیت می‌کرد.

برای اطلاع از صحت و سقم این خبر چندین ایمیل به سرمایه‌گذاران و مدیران لیترو و گوگل ارسال شده که تا‌کنون هیچ جوابی دریافت نشده است.

بر اساس گزارش یکی از منابعی که خبر تصاحب لیترو توسط گوگل را فاش کرده است، بهای این معامله ۴۰ میلیون دلار خواهد بود؛ این در حالی است که یکی دیگر از منابع، این رقم را کمتر از ۲۵ میلیون دلار اعلام می‌کند. البته منابع این خبر مدعی شده‌اند خریداران دیگری چون فیسبوک و اپل نیز قصد تصاحب لیترو را دارند. گزارش دیگری حاکی است که برخی از کارمندان این شرکت تعدیل خواهند شد و تعدادی دیگر نیز خودشان مجموعه را ترک کرده‌اند.

دارایی‌ لیترو، ۵۹ پتنتی است که در زمینه‌ی میدان نوری و دیگر تکنولوژی‌های عکاسی دیجیتال ثبت کرده است.

البته فروش لیترو را نمی‌توان برای مدیران و سهام‌داران این شرکت یک موفقیت تلقی کرد. به‌تازگی این استارتاپ سرمایه‌ی خود را بیش از ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داد و بعد از آخرین ارزش‌گذاری، ارزش این شرکت ۳۶۰ میلیون دلار اعلام شد.

فهرستی بلندبالا از اندرسن هوروویتز، فاکسکان، GSV و گری‌لاک گرفته تا NEA و کوالکام ونچرز و بسیار برندهای دیگر، در بین سرمایه‌گذاران لیترو به چشم می‌خورد. ریک اوسترلو، نایب رئیس ارشد بخش سخت‌افزار گوگل، به‌عنوان رئیس هیئت مدیره‌ی لیترو فعالیت می‌کند.

شاید مشکلات لیترو از همان سال ۲۰۰۶ و همزمان با راه‌اندازی این شرکت توسط Ren Ng در دنیای پرچالش استارتاپ‌ها آغاز شد؛ چرا که سرعت رشد واقعیت مجازی خیلی با پیش‌بینی‌ها همخوانی نداشت و پلتفرم‌های بزرگی که در این بخش فعالیت می‌کردند نتوانستند خودشان را در شرایط سخت تثبیت کنند.

در مورد لیترو، شاید برای شرکتی که یک کسب و کار ضعیف با چرخش به سمت واقعیت مجازی ایجاد کرده است، پذیرش پیشنهاد یک شرکت بزرگ با نقدینگی و زمان زیاد برای تغییر وضعیت بازار نسبت به پلتفرم‌های جدید و استفاده از تکنولوژی آن‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون صنعت خودرو یا کسب و کارهای مبتنی بر نقشه یا حتی گیمینگ بتواند توجیه داشته باشد.

اینکه گوگل دقیقا با خرید لیترو چه هدفی را دنبال می‌کند مشخص نیست؛ اما در کل این معامله می‌تواند پتانسیلی در لیترو ایجاد کند تا تکنولوژی خود را در یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری که کنترل توسعه‌ی دنیا را با استفاده از سیستم عامل خود برای گوشی‌های هوشمند در اختیار دارد، ادغام و در آنجا پیاده‌سازی کند.

توجهات نسبت به تکنولوژی‌ها و محصولات مربوط به تصاویر دیجیتال در دنیای امروز و آینده دو چندان شده است. این تکنولوژی‌ها شامل انبوهی از کارها و خریدهایی است که به فناوری‌های بصری کامپیوتری، ذخیره‌سازی تصاویر، فشرده‌سازی و نمایش عکس‌ها و نحوه‌ی عکاسی مربوط می‌شود.

لیترو در این سه گروه فعالیت می‌کند و مهمترین آن‌ها، روشی برای عکاسی موسوم به میدان نوری تصویر است که در واقع عکسی ترکیبی با اطلاعاتی است که از زوایای مختلف گرفته می‌شود. به دلیل عمق و پرسپکتیوهایی که زمان نگاه کردن به عکس مشاهده می‌شود، تصویر دوبعدی تبدیل به یک عکس سه‌بعدی می‌شود که تجربه‌ی دیداری را بهبود می‌بخشد. همچنین این سیستم برای فوکوس روی جزئیات یک شیء بدون در نظر گرفتن پس‌زمینه به کار گرفته می‌شود و می‌توان آن را جایگزینی برای پرده‌ی آبی (یا سبز) دانست.

جیسون روزنتال، مدیرعامل لیترو، حدود یک سال پیش هنگام آخرین سرمایه‌گذاری خود در پستی نوشته است:

ما معتقدیم این فرصت را داریم تا تبدیل به شرکتی شویم که استانداردهای مربوط به تولید، تکنولوژی‌ها و کیفیت را برای نسل بعدی محتوا تعریف کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات