برنده‌ نبرد اپل و مایکروسافت در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کیست؟

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در آینده‌ی نزدیک، دو غول دنیای فناوری یعنی مایکروسافت و اپل به دنبال کسب جایگاه در دنیای واقعیت افزوده خواهند بود.
تبلیغات

مایکروسافت یکی از بازیگران اصلی در بخش واقعیت افزوده به شمار می‌رود؛ به لطف هولولنز و همکاری‌ مایکروسافت با شرکایش در بخش هدست‌ واقعیت مجازی، این شرکت شانس بزرگی برای کسب موفقیت و تداوم آن دارد.

واقعیت افزوده

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ هدست‌ هولولنز را برای استفاده‌ی کاربران ویندوز ۱۰ معرفی کرد؛ این هدست‌ به‌عنوان یک دستگاه واقعیت افزوده به کمک هولوگرام‌ها و اضافه کردن المان‌های مجازی به دنیای واقعی، برگ برنده‌ی ردموندی‌‌ها در این عرصه محسوب می‌شود. واقعیت ترکیبی ویندوز که پیش از این با نام ویندوز هولوگرافیک نیز شناخته می‌شد، یک پلتفرم مختص واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است. هولولنز در حقیقت منظره‌ای از نقشه‌ی راه مایکروسافت برای پردازش هولوگرافیک را نشان می‌دهد. هنوز هیچ دستگاه واقعیت افزوده‌ای از سوی مایکروسافت برای خرید عمومی در اختیار علاقه‌مندان قرار نگرفته است؛ ساتیا نادلا دو سال پیش اعلام کرده بود که علاقه‌مندان زودتر از سال ۲۰۲۰ قادر به خرید هولولنز نخواهند بود. با توجه به خبرهای منتشرشده در رسانه‌ها مبنی بر اتمام توسعه‌ی نسل سوم این هدست تا سال ۲۰۱۹، احتمالا شاهد عرضه‌ی نسل سوم هولولنز باشیم. 

مایکروسافت به دلیل شناخته‌شده نبودن هولولنز و پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز، سهم اندکی از بازار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دارد. البته ردموندی‌ها در حال تدارک هدست‌های واقعیت مجازی قابل خرید برای عموم هستند. طبق ادعای مسئولان مایکروسافت، این هدست‌ها تا پایان امسال و شروع سال جدید میلادی در دسترس خواهند بود؛ به عقیده‌ی کارشناسان، این تلاش مایکروسافت برای تأثیرگذاری بزرگ در بازار کمی دیرهنگام است. بر‌خلاف مایکروسافت، گوگل با کاردبورد خود به‌خوبی در حال همه‌گیر کردن این هدست‌ واقعیت مجازی اقتصادی در بین خریداران است. آشنایی خریداران با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به‌عنوان یک اصل برای موفقیت محصولات در این بخش به شمار می‌رود؛ از این‌رو تلاش‌هایی مانند آنچه پوکمون گو انجام داد، برای پیشرفت آن‌ها کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

ARKit

طیف وسیعی از شرکت‌ها در حال ورود به این بخش هستند، اپل نیز در همین راستا ARKit را در کنفرانس WWDC امسال رونمایی کرد. ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده‌ی ثبت‌شده‌‌ی اپل قادر به استفاده از این پلتفرم واقعیت افزوده هستند؛ طبق ادعای اپل، ARKit بزرگ‌ترین پلتفرم واقعیت افزوده‌ی جهان است. اما آیا مایکروسافت با بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۰ باید نگران این بازیگر جدید باشد؟ قطعا.

طبق اعلام الکس کیپمن خالق هولولنز، ۱۵۰ اپلیکیشن برای این هدست در ویندوز استور موجود است 

طبق اعلام الکس کیپمن، خالق هولولنز، ۱۵۰ اپلیکیشن برای این هدست در ویندوز استور موجود است. قطعا این تعداد اپلیکیشن برای هولولنز امیدوارکننده نیست. متأسفانه تعداد اندکی از توسعه‌دهندگان روی اپلیکیشن برای این پلتفرم کار می‌کنند. با توجه به سیاست‌های مایکروسافت و درحال‌توسعه بودن پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز، نباید منتظر اپلیکیشن‌های فراوان از سوی توسعه‌دهندگان بود. ناسا، استرایکر، لجندری انترتینمنت و ارتش آمریکا از جمله استفاده‌کنندگان بزرگ هولولنز و پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز هستند.

با‌ توجه به یادداشت منتشرشده از برنامه مایکروسافت برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، می‌توان انتظار تلاش‌های جدی‌‌تر این شرکت برای عرضه‌ی عمومی هولولنز و توسعه‌ی واقعیت ترکیبی ویندوز را داشت. با روی کار آمدن الیزابت هامرن (رئیس سابق بخش بازاریابی آکیولس vr) و قرارگیری هولولنز و واقعیت ترکیبی ویندوز در یک تیم واحد تحت نظارت وی، از پایان امسال باید منتظر حرکت‌های جدیدی از سوی ردموندی‌ها در این بخش باشیم. یوسف مهدی، نایب‌رئیس بخش ویندوز و دستگاه‌های مایکروسافت، معتقد است که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در این بخش، هدست‌های واقعیت ترکیبی مبتنی بر ویندوز ۱۰ تا تعطیلات سال نو از راه خواهند رسید. 

حال نوبت به پرداختن به اپل و تلاش‌های این شرکت برای ورود موفق به واقعیت افزوده است. اپل با ARKit و iOS 11 امکان تجربه‌ی واقعیت افزوده را برای کاربران میلیونی آیفون و آیپد فراهم کرده است؛ نکته‌ی مهم در این بخش، قابل استفاده بودن آیفون‌ها و آیپدهای کنونی برای تجربه‌ی واقعیت افزوده است. با وجود قیمت پایه‌ی ۲۹۹ دلاری و نسبتا مناسب هدست‌‌های واقعیت ترکیبی ویندوز، آپدیت رایگان iOS 11 و قابلیت‌های آن، کار را برای مایکروسافت دشوار خواهد کرد.

ARKit

یکی دیگر از برگ‌های برنده‌ی اپل در این بخش، در اختیار داشتن ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده‌ی ثبت‌شده است. اگر تنها ۱۰ درصد از این توسعه‌دهندگان اقدام به تولید اپلیکیشن واقعیت افزوده کنند، شاهد رقم فوق‌العاده‌ی ۱.۶ میلیون اپلیکیشن خواهیم بود. هولولنز یک کامپیوتر کامل مبتنی بر ویندوز ۱۰ است، از این‌رو این هدست مشکلی از نظر اجرای اپلیکیشن‌های ویندوزی ندارد؛ اما مشکل اصلی این هدست، کم بودن تعداد اپ‌‌های اختصاصی آن است.

برخلاف استراتژی واقعیت ترکیبی ویندوز که در ابتدا بخش کسب‌وکارها را هدف قرار داده است، اپل واقعیت افزوده را برای تمام کاربران در دسترس قرار می‌دهد. این استراتژی اپل باعث شکل‌گیری یک بازار بالقوه و تکاپوی بیشتر توسعه‌دهندگان برای ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده خواهد شد. با آماده شدن ذهن مخاطبان بالقوه و تبدیل شدن واقعیت افزوده به یک موضوع جذاب برای آن‌ها، دیدن طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده در اپ استور عجیب نخواهد بود.

کاربردهای عملی و حتی سرگرمی واقعیت افزوده به‌قدری متنوع هستند که نمی‌توان آن‌ها را به‌سادگی دسته‌بندی کرد. تصور کنید کاربر به دنبال انجام بازی شطرنج است؛ در نسخه‌ی واقعیت افزوده این بازی، کاربر به‌راحتی صفحه‌ی شطرنج خود را روی میز آشپزخانه‌اش اضافه می‌کند و مشغول بازی می‌شود. یکی از بخش‌های مهم دیگری که با همه‌گیر شدن واقعیت افزوده دچار تحول خواهد شد، مسئله‌ی خرید است؛ کاربر به کمک هدست‌ خود و با مشاهده‌ی یک محصول، اطلاعات متنوعی از آن را مشاهده می‌کند.

با توجه به این‌که مایکروسافت برنامه‌ی کوتاه‌مدتی برای عرضه‌ی هدست‌های واقعیت افزوده ندارد و فعلا به دنبال عرضه‌ی عمومی هدست‌های واقعیت مجازی است؛ احتمال موفقیت اپل در بازار واقعیت افزوده بیشتر به نظر می‌رسد. سومین برگ برنده‌ی کوپرتینویی‌ها در رقابت واقعیت افزوده، استاد بودن این شرکت در بازاریابی است.

در سوی دیگر هدست هولولنز برگ برنده‌ی مایکروسافت برای رقابت در دنیای واقعیت افزوده است. به کمک این هدست می‌توان تجربه‌ای طبیعی و روان از ارتباط مجازی با محیط اطراف داشت. اما راه‌حل اپل برای واقعیت افزوده نیازمند در دست گرفتن ‌آیفون و از آن بدتر آیپد است. به لطف فناوری ردیابی حرکت چشم در هولولنز، دیگر نیازی به استفاده از دست برای ایجاد ارتباط نخواهد بود. واضح است که هولولنز یک دستگاه کامل‌تر و البته پیشرفته‌تر نسبت به گوشی‌های ساده است؛ بنابراین انتظار تجربه‌‌ی کامل و بی‌نقص از راهکار واقعیت افزوده‌ی اپل غیر منطقی به نظر می‌رسد.

هولولنز به کمک دوربین‌های خود، محیط اطراف را به‌خوبی پوشش می‌دهد. علاوه بر تجربه‌ی دیداری‌ بهتر هدست‌های هولولنز نسبت به نمونه‌های دیگر، این هدست‌ها صدای سه‌بعدی نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ به‌طوری که کاربر جهت صدای ایجادشده را همانند تجربه‌ی واقعی درک می‌کند. خوشبختانه راه‌های ارتباطی با هولولنز تنها به ردیابی حرکت چشم ختم نشده و مایکروسافت استفاده از ژست‌های حرکتی و صدا را نیز برای تعامل بهتر در نظر گرفته است. بد نیست بدانید که استراتژی واقعیت ترکیبی مایکروسافت از واقعیت مجازی نیز پشتیبانی می‌کند؛ برای مثال می‌توان از Paint 3D برای ساخت محتوای واقعیت ترکیبی در ویندوز استفاده کرد.

اپل با ARKit راه را برای ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده توسط ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده‌ی خود هموار کرده است 

تجربه واقعیت افزوده با آیفون یا آیپد، شروع فعالیت‌های اپل در واقعیت افزوده به شمار می‌رود. کوپرتینویی‌ها در ادامه‌‌ی تلاش‌های خود، قصد گسترش فعالیت‌‌های مرتبط با AR را دارند و یکی از برنامه‌های اپل، ساخت عینک‌ واقعیت افزوده خواهد بود. همان‌طور که ذکر شد، اپل با ARKit راه را برای ساخت اپلیکیشن واقعیت افزوده توسط ۱۶ میلیون توسعه‌دهنده‌ی خود هموار کرده است؛ اما در سوی دیگر، مایکروسافت هدست واقعیت افزوده‌ی خود را پیش از بنا نهادن یک اکوسیستم کامل و بررسی مخاطب و نیازها ساخته است.

اپل در این بخش، استراتژی هوشمندانه‌تری در پیش گرفته است؛ کوپرتینویی‌ها ابتدا با عرضه‌ی اپ‌های واقعیت افزوده در اپ استور و درگیر کردن مخاطب با آن‌ها، قصد ایجاد بازار هدف دارند. پس از این مرحله و در صورت مشاهده‌ی اقبال از سوی کاربران و ارائه تجربه‌ی بهتر، این شرکت عینک‌های واقعیت افزوده یا ابزار دیگری را ارائه می‌کند؛ طبق گزارش Financial Times، به نظر می‌رسد اپل در حال گسترش تلاش‌های خود برای ارائه‌ی عینک واقعیت افزوده طی سال آینده است. حتی اگر عینک واقعیت افزوده‌ی اپل سال ۲۰۱۹ از راه برسد، باز هم به دلیل اکوسیستم قوی‌تر و تولید اپلیکیشن‌های بیشتر، جایگاه بهتری در بین کاربران خواهد داشت. با وجود اینکه فاز نخست برنامه‌ریزی اپل، کاربران بیشتر و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های متنوع‌تر را هدف قرار داده است؛ هنوز برای صحبت در مورد برنده‌ی این رقابت زود است.

نظر شما در مورد پیشرفت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی چیست؟ پیش‌بینی شما از این رقابت چیست؟‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات