اولین تلویزیون QDEL دنیا بی‌سروصدا رونمایی شد

سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تلویزیون QDEL شارپ
فناوری QDEL تلویزیون شارپ مزیت‌های OLED را با برخی ویژگی‌های جذاب دیگر یکجا ارائه می‌دهد.
تبلیغات

رویداد CES همواره محلی برای ارائه‌ی شگفتی‌های فناوری و رونمایی از فناوری‌های جدید تلویزیون محسوب می‌شود. اکنون شارپ اولین تلویزیون QDEL جهان را در این رویداد معرفی کرده است.

این سؤال ذهن شما را مشغول کرده که فناوری QDEL چیست؟ این واژه درواقع مخفف Quantum Dot Electroluminescent است و می‌توان آن را یکی از جذاب‌ترین فناوری‌ها در دنیای تلویزیون‌ها در نظر گرفت؛ زیرا محصولات مبتنی‌بر QDEL از نظر تئوری همه‌ی مزیت‌های بهترین تلویزیون های OLED ازجمله رنگ‌های زیبا، رنگ مشکی عمیق، کنتراست فوق‌العاده و نرخ‌ پاسخ‌گویی بسیار سریع را ارائه می‌دهند و علاوه‌براین مشکل کاهش نوردهی پیکسل‌ها در QDEL وجود ندارد.

تلویزیون‌های QDEL از فناوری کوانتوم دات بهره می‌برند (که از سال‌ها قبل در تلویزیون‌های QLED و اخیراً در تلویزیون‌های QD-OLED استفاده می‌شود) اما با دو تفاوت مهم.

تفاوت اول QDEL با فناوری‌های مشابه این است که نقاط کوانتومی‌ای که طول موج‌های مختلف (رنگ) نور را با توجه‌ به ابعاد خود ساطع می‌کنند، معمولاً انرژی را ازطریق نور دریافت می‌کنند. آن‌ها منبع نور LED یا OLED را جذب و سپس آن نور را به رنگ اصلی تبدیل می‌کنند. بدین‌ترتیب نقطه‌ی کوانتومی قرمز، نور آبی را به نور قرمز و نقطه‌ی کوانتومی سبز، نور آبی را به سبز تبدیل می‌کند.

در تلویزیون QDEL، نقاط کوانتومی انرژی خود را ازطریق الکتریسیته دریافت می‌کنند. درواقع نقاط کوانتومی در این تلویزیون‌ها همان رنگ نور را ساطع می‌کنند اما برای انجام این کار به منبع نور مجزا نیاز ندارند.

پنل تلویزیون QDEL شارپ

دومین تفاوت مهم QDEL با فناوری‌های مشابهش این است که رنگ و روشنایی خود را به‌طور انحصاری با نقاط کوانتومی ایجاد می‌کند و بدین‌منظور نیازی به نور پس‌زمینه‌ی LED یا MiniLED ندارد. هر پیکسل QDEL برای انجام این کار به یک زیرپیکسل نقطه‌ی کوانتومی قرمز، سبز و آبی نیاز دارد.

درحالی‌که صنعت کوانتوم دات، بر علم ایجاد نقاط کوانتومی قرمز و سبز تسلط دارد، فرمول‌بندی نقاط کوانتومی آبی روشن، فرایند بسیار دشوارتری محسوب می‌شود و اکنون با QDEL این معما نیز سرانجام حل شده است.

به‌نوشته‌ی دیجیتال‌ترندز، نسخه‌ی نمایشی تلویزیون شارپ QDEL ثابت می‌کند این محصول از نظر تئوری به واقعیت نزدیک شده است. این برند نسخه‌ی ۱۲ اینچی و ۳۰ اینچی اولیه‌ از تلویزیون مذکور را به‌نمایش گذاشت که البته اجازه‌ی فیلم‌برداری و عکاسی از مدل بزرگ‌تر را به خبرنگاران نداد.

ابعاد تلویزیون اهمیت بسیار بالایی دارد و فناوری QDEL حتی در شرایط کنونی که در مراحل اولیه به‌سر می‌برد، امکان ایجاد محصولاتی با ابعاد بزرگ را فراهم می‌کند؛ درحالی‌که اولین تلویزیون‌های OLED ابعادی در حدود ۱۱ اینچ داشتند.

شارپ می‌گوید فرایند ساخت تلویزیون‌های QDEL شباهت بسیار زیادی به روش تولید تلویزیون‌های LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED دارد. برخلاف فناوری OLED که به محفظه‌های خلأ ویژه و عناصر صنعتی عجیب‌وغریب نیاز دارد، تلویزیون‌های LCD را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های ساده‌تری تولید کرد. آسان‌ بودن روند تولید تلویزیون‌های QDEL یعنی انتظار می‌رود قیمت تلویزیون مبتنی‌بر این فناوری منطقی باشد.

شارپ هیچ توضیحاتی درمورد جدول زمانی تولید انبوه تلویزیون‌های QDEL ارائه نداد و از نظر این شرکت نمایشگر گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند احتمالاً در اولویت قرار خواهند گرفت و پس‌ از آن نیز شاهد عرضه‌ی مانیتورهای مبتنی‌بر فناوری مذکور خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات