نئو QLED چیست؟ آیا این فناوری از OLED و QLED بهتر است؟

شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
قصد دارید تلویزیون جدید بخرید؛ اما اصطلاحات بسیار زیاد این بازار شما را سردرگم کرده است؟ فناوری نئو QLED سامسونگ احتمالاً آخرین نام انحصاری‌ای است که نیاز دارید با آن آشنا شوید.
تبلیغات

Neo QLED یکی از فناوری‌های نوین جذاب و جدید نمایشگر برای تلویزیون‌ها است. سامسونگ این فناوری را در جدیدترین تلویزیون‌های 4K و 8K سال ۲۰۲۱ به‌کار گرفته که این موضوع نویدبخش بهبود کیفیت تصویر درمقایسه‌با نسل قبل است.

به‌گزارش میک‌یوز‌آو، وقتی از خرید تلویزیون جدید سخن به‌میان آید، کلمات اختصاری و اصطلاحات گیج‌کننده‌ی زیادی وجود دارد که باعث سردرگمی خریداران می‌شود؛ از‌این‌رو، قصد داریم شما را با فناوری نئو QLED سامسونگ آشنا و آن را با گزینه‌های محبوب‌تری مثل QLED و OLED مقایسه کنیم. در این مطلب، هرآنچه باید از تلویزیون‌های نئو QLED بدانید، توضیح خواهیم داد تا هنگام خرید تلویزیون جدید، بتوانید هوشمندانه تصمیم‌گیری کنید.

نئو QLED چیست؟

نئو QLED درمقایسه‌با نمایشگرهای QLED فعلی ساخته‌شده برپایه‌ی فناوری نفاط کوانتومی سامسونگ پیشرفتی محسوس محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوت بین دو فناوری اشاره‌شده این است که پنل‌های QLED از نور پس‌زمینه‌ی LED سنتی بهره می‌برند؛ درحالی‌که نئو QLED از نور زمینه‌ی مینی LED استفاده می‌کند. مینی LED همان‌طور‌که از نامش پیدا است، از LED ابعاد کوچک‌تری دارد و این یعنی می‌تواند در هر نمایشگر، تعداد بیشتری مینی LED قرار داد و آن‌ها را در چندین ناحیه‌ی کاهش نور گروه‌بندی کرد.

کنترل نور نئو QLED با استفاده از LED بیشتر و مناطق کم‌نور می‌تواند ظریف و دقیق باشد که باعث می‌شود نسبت کنتراست ارائه‌شده در سراسر صفحه بهبود یابد. مشکلی که همچنان در فناوری LCD وجود دارد، این است که اثر هاله‌ای در اطراف جسم روشن واقع در زمینه‌ی تاریک دیده می‌شود؛ اما در نئو QLED، این مشکل بسیار کمتر دیده می‌شود. پنل‌های نئو QLED غیر از تفاوت در نوع نور پس‌زمینه، در‌واقع همان فناوری LCD است که از فناوری نقاط کوانتومی بهره می‌برد.

نئو QLED درمقابل OLED: تفاوت‌ها

what is neo qled

نمایشگرهای OLED و QLED سال‌های متمادی با یکدیگر مقایسه شده‌اند و درنتیجه‌ی این مقایسه‌ها مشخص شده است که هیچ برنده‌ی مشخصی بین دو فناوری مذکور وجود ندارد. مقایسه‌ی این وضعیت با ورود تلویزیون‌های نئو QLED سخت‌تر می‌شود؛ زیرا این تکنولوژی فاصله‌ی بین LCD و OLED را کمتر می‌کند.

ابتدا به مزیت اصلی تلویزیون‌های نئو QLED اشاره خواهیم کرد؛ قابلیتی که می‌توان گفت دلیل اصلی فروش این نوع تلویزیون‌ها است. نور پس‌زمینه‌ی مینی LED بین تلویزیون‌های ۲۰۲۱ سامسونگ نسبت کنتراست بیشتری ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، وقتی محتوایی را با نوارهای سیاه تماشا می‌کنید، رنگ‌های مشکی در‌واقع با کمترین هاله‌سازی در اطراف محتوای نمایش‌داده‌شده روی صفحه، به سیاه‌ واقعی و عمیق‌تر نزدیک می‌شود.

درمقابل، نمایشگرهای OLED به هیچ‌ نور پس‌زمینه‌ای متکی نیستند و می‌تواند تک‌تک پیکسل‌ها را به‌طور جداگانه روشن یا خاموش کند. از‌آنجا‌که هر پیکسل OLED در حالت خاموش خود هیچ نوری ساطع نمی‌کند، نسبت کنتراست این پنل‌ها نامحدود خواهد بود و رنگ مشکی در OLED مشکی واقعی است. این قابلیتی است که OLED از زمان معرفی خود بر آن تسلط کامل داشته است.

آیا نئو QLED بهتر از OLED است؟

neo qled

پاسخ کوتاه به این پرسش «خیر» است و پاسخ طولانی نیز به انتظار شما از تلویزیون بستگی دارد. تلویزیون‌های جدید نئو QLED سطوح مشکی بسیار کمتری از مدل‌های قبلی QLED ارائه می‌کنند؛ اما هنوز به‌خوبی رنگ‌های مشکی واقعی مشاهده‌شده در نمایشگرهای OLED نیست. با‌این‌حال، به‌لطف نور پس‌زمینه‌ی مینی LED، اکنون تفاوت بین این دو فناوری کمتر از همیشه است.

به‌یاد بسپارید که تلویزیون‌های OLED نیز معایب خاص خود را دارند. به‌عنوان مثال، نمایشگرهای نئو QLED و QLED در سطوح روشنایی بی‌رقیب‌اند و حداکثر روشنایی آن‌ها به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد. در مقام مقایسه، باید اشاره کنیم حداکثر میزان روشنایی در نمایشگر‌های OLED فعلی ۷۰۰ نیت است؛ بنابراین، اگر قصد دارید از تلویزیون بعدی خود در اتاق روشن استفاده کنید، نئو QLED انتخابی ایدئال خواهد بود.

تلویزیون‌های OLED نیز بدون توجه‌ به اینکه سازنده‌ سعی می‌کند این مشکل را کم‌اهمیت جلوه دهد، در‌معرض سوختن نمایشگر نیز قرار دارند. از زمانی که اولین صفحه‌نمایش‌های OLED به بازار معرفی شد، این نکته‌ی منفی یکی از معایب مهم فناوری یاد‌شده بوده است. پس اگر قصد دارید سال‌ها از تلویزیون‌ خود استفاده کنید، باید به این نکته‌ی مهم توجه کنید که پنل‌های نئو QLED در درازمدت دوام بیشتری دارند.

کدام تلویزیون‌های نئو QLED به بازار عرضه شده‌اند؟

neo qled

در‌حال‌حاضر، مجموعه‌ی ۲۰۲۱ سامسونگ شامل چهار مدل 4K و سه مدل 8K است که همه‌ی آن‌ها از نمایشگرهای جدید نئو QLED بهره می‌برند. علاوه‌بر‌این، همه‌ی این تلویزیون‌ها در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند و مشتریان بین مدل‌های ۵۰ تا ۸۵ اینچ حق انتخاب دارند.

وقتی از گران‌ترین مدل پرچم‌دار 8K صحبت می‌شود‌، تلویزیون‌های مدل QN900A و QN800A و QN700A Neo QLED را داریم. در‌دسترس‌بودن این مدل‌ها به منطقه بستگی دارد. برای مثال، QN700A در ایالات متحده عرضه نشده است؛ بنابراین، مشتریان نمی‌توانند این مدل را در آمریکا بخرند. همه‌ی این تلویزیون‌ها بسته به ابعاد صفحه‌نمایشی که انتخاب می‌کنید، بیش از ۳،۰۰۰ دلار قیمت دارند.

اگر به مدل‌های معمولی 4K علاقه دارید، می‌توانید به یکی از تلویزیون‌های QN95A ،‌QN94A ،‌QN90A و QN85A Neo QLED را مدنظر قرار دهید. توجه کنید که سامسونگ مدل پیشرفته‌تر و قوی‌تر QN95A و QN94A را در ایالات متحده عرضه نکرده است تا بدین‌ترتیب فروش مدل‌های 8K این شرکت افزایش یابد. قیمت این تلویزیون‌ها از ۱،۴۰۰ دلار شروع می‌شود و هرچه ابعاد مدنظر خریدار بزرگ‌تر باشد، قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

آیا سامسونگ، تنها برند سازنده‌ی نئو QLED است؟

samsung neo qled

نئو QLED کلمه‌ای است که سامسونگ از آن برای تلویزیون‌های مبتنی‌بر مینی LED خود استفاده می‌کند؛ بنابراین، اگر از روش نام‌گذاری این برند استفاده کنیم، سامسونگ یگانه شرکتی است که تلویزیون‌های نئو QLED را تولید می‌کند. با‌این‌حال، اگر به‌دنبال تلویزیونی هستید که از فناوری مینی LED بهره می‌برد، گزینه‌های دیگری نیز در‌دسترستان است.

ال‌جی از اصطلاح QNED برای ارائه‌ی مینی LED خود استفاده می‌کند و این شرکت از فناوری یاد‌شده در تلویزیون‌های OLED پرچم‌دارش بهره گرفته است. مدل‌های QNED در دو نسخه‌ی 4K و دو نسخه‌ی 8K عرضه می‌شوند. اگر به انواع تلویزیون‌های 8K علاقه دارید، می‌توانید مدل‌های QNED99 و QNED95 را با قیمتی در‌حدود ۳،۰۰۰ دلار بخرید. با‌این‌حال، اگر قصد داشته باشید مدل‌های 4K را بخرید، تلویزیون‌های QNED90 و QNED85 نیز گزینه‌های مناسبی برایتان محسوب خواهد شد؛ زیرا قیمت آن‌ها تقریباً نصف قیمت مدل‌های 8K است.

برندهای دیگری مثل TCL و های‌سنس نیز تلویزیون‌های مبتنی‌بر مینی LED تولید می‌کنند. در‌واقع، TCL اولین برندی بود که در سال ۲۰۱۹ تلویزیون‌هایی با فناوری مینی LED روانه‌ی بازار کرد. به‌عنوان مثال، می‌توانید تلویزیون‌های مینی LED این برند از‌جمله C825K 4K را تهیه کنید. این مدل از فناوری مشابه تکنولوژی نقاط کوانتومی سامسونگ بهره می‌برد.

نئو QLED فناوری LCD را یک قدم به OLED نزدیک‌تر می‌کند

نور پس‌زمینه‌ی مینی LED سطح رنگ مشکی نمایشگرهای LCD را ارتقا می‌دهد؛ اما تولید رنگ سیاه در این پنل‌ها در‌مقایسه‌با OLED همچنان کمتر است؛ زیرا همان‌طور‌که گفتیم، در پنل‌های OLED، برای نمایش رنگ مشکی واقعی و عمیق پیکسل‌ها خاموش می‌شود و نوری از آن‌ها ساطع نمی‌شود؛ درحالی‌که در پنل‌های LCD، چنین قابلیتی وجود ندارد و مسلما تا این لحظه دستیابی به رنگ مشکی درحد OLED در LCD وجود ندارد. باوجوداین‌‌، تلویزیون‌های میکرو LED آینده احتمالاً از نظر کیفیت پخش با نمونه‌های OLED رقابت نزدیکی خواهند داشت.

اگر تلویزیونی با سطح روشنایی QLED و سطوح مشکی عمق OLED می‌خواهید، فناوری میکرو LED ارزش انتظار را دارد؛ اما مسلما در آینده‌ی نزدیک تولید انبوه این نوع تلویزیون‌ها در بازار را شاهد نخواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات