فروش هواپیمای شخصی Helix آغاز شد؛ پرواز بدون نیاز به گواهینامه خلبانی

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix
Pivotal فروش هواپیمای شخصی سبک‌وزن و الکتریکی هلیکس (Helix) را در ایالات‌ متحده آغاز کرد.
تبلیغات

Pivotal شرکتی آمریکایی است که در رویداد CES 2024 با حمایت لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، فروش آنلاین هواپیمای شخصی برقی خود موسوم‌ به هلیکس (Helix) را برای مشتریان ایالات‌ متحده آغاز کرد. نکته‌ی جالب اینکه برای استفاده از هواپیمای مذکور به دریافت گواهینامه‌ی خلبانی نیازی ندارید.

هلیکس تکامل فناوری‌های Pivotal را نشان می‌دهد؛‌ شرکتی که قبلاً با نام Opener شناخته می‌شد و از حدود یک‌ دهه‌ قبل روی هواپیماهای الکتریکی سبک‌وزن عمودبرخاست کار می‌کند. این استارتاپ ابتدا هواپیمایی شخصی تک‌سرنشین BlackFly را تولید کرد که در ژوئن ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) به‌دست اولین مشتری خود رسید. هلیکس در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۲) معرفی شد و قرار است در تعداد انبوه تولید شود.

هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix

تحویل هلیکس از ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) آغاز خواهد شد و خریداران باید زمانی را صرف آموزش کنند و البته هزینه‌ی ۱۹۰٬۰۰۰ دلاری (بدون درنظرگرفتن مالیات) آن را بپردازند. ازنظر کن کارکلین، مدیرعامل Pivotal، بازار برای سفرهای تفریحی هوایی و سفرهای کوتاه با تاکسی‌های پرنده و هواپیماهای شخصی کوچک آماده است.

طبق اعلام Pivotal، هواپیمای تک‌سرنشین به گواهینامه‌ی خلبانی از اداره‌ی هوانوردی فدرال نیازی ندارد. هلیکس به‌دلیل وزن سبکش که به حدود ۱۵۷ کیلوگرم می‌رسد، با شرایط قسمت ۱۰۳ (فوق‌سبک) سازمان FAA ایالات‌ متحده مطابقت دارد. به‌هر‌حال، قوانینی برای استفاده از این هواپیما وجود دارد. به‌عنوان مثال، FAA اعلام کرده هواپیماهای فوق‌سبک فقط باید برفراز مناطق کم‌جمعیت و دور از فرودگاه‌ها پرواز کنند.

هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix به همراه چرخ حمل

Pivotal همه‌ی خریداران هلیکس را به گذراندن دوره‌ی آموزشی ملزم می‌کند و چند پیش‌نیاز دیگر نیز برای مشتریان این هواپیمای برقی وجود دارد. برای نمونه، افراد باید حداقل ۱۸ ساله باشند و وزنشان سبک‌تر از ۱۰۰ کیلوگرم و قدشان حداکثر ۱۹۵ سانتی‌متر باشد.

از محدودیت‌های هواپیمای برقی هلیکس می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مالکانش نمی‌توانند مسافت‌های طولانی‌تر از محدوده‌ی استاندارد را طی کنند. بُرد این هواپیما حدود ۳۲ کیلومتر اعلام شده است و به‌ادعای Pivotal ازطریق شارژر ۲۴۰ ولت در مدت ۷۵ دقیقه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود.

هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix
هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix
هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix
هواپیمای برقی شخصی Pivotal Helix

هلیکس در سه مدل فروخته می‌شود:

  • مدل پایه ۱۹۰ هزار دلاری که شامل هواپیما با پوشش بیرونی فیبر سفید و فیبرکربن، پنل پرواز دیجیتال، سایه‌بان، دوربین فرود HD، شارژر، علامت‌گذاری سفارشی و گارانتی است.
  • مدل ۲۴۰ هزار دلاری هلیکس نمای بیرونی فیبرکربن با ظاهر راه‌راه سفید و براق دارد و علاوه‌بر ویژگی‌های نسخه‌ی پایه به‌همراه تریلر یا چرخ‌دستی دوباله، دوربین 4K با سیستم کمک فرود، ویژگی‌های ضبط و اشتراک‌گذاری ویدئو پرواز، سیستم ترافیک، دو عدد شارژر و گارانتی پیشرفته عرضه می‌شود.
  • مدل ۲۶۰ هزار دلاری هواپیمای برقی هلیکس علاوه‌بر ویژگی‌های دو مدل قبلی به‌همراه عرشه‌ی پرواز درجه‌‌یک، سه‌ عدد شارژر، چراغ‌های هواپیما، فرستنده و موقعیت‌یاب اضطراری باکیفیت، دوره‌ی آموزشی اضافه برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده و گزینه‌ی سفارشی‌سازی کامل ظاهر نمای بیرونی عرضه می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند از همین‌حالا هواپیمای برقی هلیکس را به‌صورت آنلاین با پرداخت ۲۵۰ دلار هزینه‌ی قابل‌بازگشت سفارش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات