خودروهای بدون راننده Waymo در یکی از ایالت‌های آمریکا مجوز گرفتند

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
خودرو بدون راننده Waymo درحال حرکت در جاده
Waymo مجوز تردد در بزرگراه‌های فینیکس را برای خودروهای بدون‌ راننده‌اش به‌ دست آورد ولی این مجوز ابتدا فقط برای کارکنان این شرکت دردسترس است.
تبلیغات

Waymo با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی، آمادگی خود را برای آزمایش خودروهای بدون‌راننده‌اش در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها اعلام کرد. این آزمایش‌ها طی هفته‌های آتی در فینیکس و اطراف آن آغاز خواهند شد.

Waymo قبلاً با اوبر همکاری کرده بود تا خدمات تاکسی‌های بدون راننده را در سرتاسر شهر ارائه دهد اما طرح مذکور با سرعت کم و به خیابان‌های شهری محدود شد. اکنون خودروهای خودران Waymo می‌توانند در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز حرکت کنند و در نتیجه یک‌ قدم بزرگ به دنیای علمی‌-تخیلی‌ای که در آن خودروها خودشان حرکت می‌کنند، نزدیک‌ شده‌ایم.

آزمایش تردد خودرو های بدون‌ راننده‌ی Waymo برعکس سرویس Waymo One که برای مشتریان عادی نیز دردسترس است، فقط برای کارکنان این شرکت و مهمانان آن‌ها قابل استفاده خواهد بود. پس‌ از انجام تست‌های اولیه و درصورتی‌که گزارشی از حادثه‌ی جدی در تردد این خودروها مطرح نشود، وضعیت تغییر خواهد کرد و در آن زمان افراد عادی نیز می‌توانند از خدمات جدید بهره ببرند. داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول آزمایش خودروهای بدون‌ راننده در بزرگراه‌ها برای ارائه‌ی سریع‌ترین مسیر در سرتاسر منطقه و با تأکید ویژه بر فرودگاه‌های فینیکس استفاده خواهد شد.

آژمایش خودروهای Waymo در بزرگراه فینیکس

خودروهای Waymo از قبل نیز مجاز به تردد در بزرگراه‌ها بودند؛ اما با شرط حضور متخصص در صندلی جلو برای رسیدگی به مشکلات احتمالی. اکنون الزام حضور متخصص انسانی برای تردد این خودروها وجود ندارد. این شرکت می‌گوید سال گذشته آزمایش‌هایش را در آزادراه‌ها افزایش داده است تا به مرحله‌ی کنونی دست یابد.

Waymo در تبلیغات خود به سرعت بالای رانندگی خودروهایش در بزرگراه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید سفر به فرودگاه اسکای هاربر از بخش‌های شمالی اسکاتسدیل در AZ-101 درمقایسه‌با مسیر‌های محلی دو برابر سریع‌تر خواهد بود که البته دلیل اصلی آن وجود بزرگراه‌ها است. به‌هرحال مشتریان شرکت از گذشته تا کنون از سرعت پایین سرویس‌های خودرو بدون‌ راننده رضایت ندارند.

نقشه های Waymo برای تردد در بزرگراه فینیکس

جالب اینکه Waymo هیچ محدودیت سرعتی برای حرکت خودروهای خودرانش در بزرگراه‌ها اعلام نکرده است. این شرکت از سال ۲۰۲۰ خدمات مسافربری با خودروهای بدون‌راننده را در فینیکس ارائه می‌دهد و از نظر ایمنی نیز شهرت بسیار خوبی دارد. داده‌ها‌ی ایمنی نشان می‌دهند وسایل نقلیه‌ی Waymo بیش‌ از ۷ میلیون مایل (بیش‌ از ۱۱٫۲ میلیون کیلومتر) مسافت در کالیفرنیا و آریزونا را فقط با سه حادثه‌ی جزئی طی کرده‌اند.

وضعیت برای رقیب اصلی Waymo یعنی کروز چندان خوب پیش‌ نمی‌رود، زیرا ماه اکتبر یکی از روبوتاکسی‌های این برند حادثه‌ی بدی را تجربه کرد و زنی به زیر وسیله‌ی نقلیه کشیده شد. علاوه‌براین برخی گزارش‌های اخیر به مشکل الگوریتم خودروهای خودران کروز در تشخیص کودکان اشاره دارند. اتفاقات اخیر در نهایت باعث شد فعالیت روبوتاکسی‌های شرکت مذکور فعلاً متوقف شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات