شدیدترین افت فروش در بازار کامپیوتر برای مک‌های اپل ثبت شد

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
پشت مک بوک ایر M2
لنوو همچنان برترین فروشنده کامپیوتر شخصی در جهان است و اپل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳، بیشترین کاهش فروش را در این بازار تجربه کرد.
تبلیغات

براساس اعلام شرکت تحقیقات بازار گارنتر، عرضه‌ی جهانی کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۳ حدود ۹ درصد کاهش یافته است. این هشتمین سه‌ماهه‌ی متوالی کاهش فروش کامپیوتر در بازارهای جهانی محسوب می‌شود؛ اما تحلیلگران باور دارند در سه‌ماهه‌ی بعدی شاهد رشد مجدد این بازار خواهیم بود.

اپل بیشترین افت فروش را در بین تولیدکنندگان بزرگ کامپیوترهای شخصی داشت و میزان فروش این شرکت ۲۴ درصد کاهش یافت. گارنتر این کاهش را به افزایش زیاد محموله‌ها در سه‌ماهه‌ی سوم سال گذشته نسبت می‌دهد؛ زیرا اختلالات عرضه‌ کاهش یافته است و دانش‌آموزان و معلمان کامپیوترهای شخصی جدیدی برای شروع سال تحصیلی خریده‌اند.

اچ‌پی، تنها برندی بود که با افزایش فروش مواجه شد و درواقع، میزان فروش این شرکت ۶٫۴ درصد افزایش یافت. درمقابل، لنوو در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ با سهم ۲۵ درصدی، همچنان به‌عنوان برترین فروشنده‌ی کامپیوتر شخصی در جهان باقی ماند.

به‌طور‌کلی، مجموع محموله‌های کامپیوترهای شخصی در سه‌ماهه‌ی سوم به ۶۴٫۳ میلیون دستگاه رسید که درمقایسه‌با ۷۰٫۶ میلیون دستگاه در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، کاهش یافته است.

میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر گارنتر، اعتقاد دارد با وجود مشکلات اخیر در بازار کامپیوترهای شخصی، شرایط کنونی احتمالاً به‌پایان رسیده است. او موضوع را به عوامل مختلفی نسبت داد؛ ازجمله رسیدن مشتریان شرکتی به چرخه‌ی خرید بعدی که با انتشار ویندوز ۱۱ مایکروسافت بیشتر احساس می‌شود و کاربران عادی که آماده‌ی جایگزینی کامپیوترهای شخصی خریده‌شده در اوایل دوره‌ی همه‌‌گیری کرونا هستند.

گارتنر انتظار دارد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۲۴ با رشد ۴٫۹ درصدی در هر دو بخش تجاری و مصرف‌کنندگان عادی رشد کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات