کاهش رکود در بازار کامپیوتر؛ وضعیت رو به‌ بهبود است

پنج‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طراحی آیمک ۲۴ اینچی M1
آمار فروش یک سال گذشته‌ی لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی نشان می‌دهد که تقاضا در بازار کامپیوتر روند افزایشی دارد و رکود در سال آینده برطرف می‌شود.
تبلیغات

پس از همه‌گیری کرونا بازار جهانی بسیاری از محصولات الکترونیکی دچار رکود شد. اما تحلیل‌گران خبر از پایان این سقوط آزاد داده‌اند. همچنان شاهد افت فروش محصولات در هر فصل هستیم، اما شیب نزولی نسبت‌به سال‌های گذشته کمتر شده است و امید به رونق دوباره را بالا می‌برد.

گزارش مؤسسه‌ی کانالیس نشان می‌دهد که فروش کامپیوتر در فصل دوم سال ۲۰۲۳ نسبت‌به بازه‌ی مشابه سال گذشته ۵٫۸ درصد کاهش یافته است. اگرچه این روند کاهشی ادامه دارد، آمارها پیشرفت خوبی را در فصل‌های اخیر نشان می‌دهند.

اپل تنها شرکت با رشد ۳۲ درصدی در یک‌ سال گذشته است

تعداد دستگاه‌های فروخته‌شده در یک‌سال اخیر مجموعاً ۱۸٫۲ میلیون بوده است که شامل کامپیوتر رومیزی، لپ تاپ و آل این وان می‌شود. لپ‌تاپ‌ها عملکرد بهتری داشتند و با کاهش چهار درصدی به ۱۵٫۲ میلیون واحد و دو دسته‌ی دیگر با افت ۱۲ درصدی به سه میلیون واحد کاهش یافتند.

تحلیل‌گران افزایش فروش لپ‌تاپ‌ها را به کروم‌بوک نسبت می‌دهند. به‌دلیل افزایش تقاضا از سوی مدارس، فروش کروم‌بوک به ۴٫۷ میلیون واحد رسیده که بیشترین عدد از نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ است. به علاوه، کانالیس معتقد است که انتشار ویندوز ۱۱ به رشد تقاضا کمک کرده است، اگرچه هنوز بیشتر سهم بازار ویندوز مربوط به ویندوز ۱۰ است.

آمار فروش کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ در ایالات متحده
مقایسه آمار فروش کامپیوتر رومیزی و لپ تاپ در ایالات متحده، فصل دوم ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲

نگاهی به فروش کامپیوترهای شخصی برای تولیدکنندگان مختلف نشان می‌دهد که مک بوک اپل رشد ۳۲ درصدی داشته است. آمار فروش سالانه‌ی کامپیوتر و لپ تاپ اچ پی نیز صعودی بود و این شرکت با ۶ درصد افزایش به صدر بازار راه یافت و کمی جلوتر از برند دل قرار گرفت.

در بازار تبلت نیز تغییرات مشابهی با کاهش ۴٫۹ درصدی دیده می‌شود. با این حال، اپل تنها تولیدکننده‌ای بود که رشد ۲۰ درصدی را در فروش آیپد تجربه کرد. تقریباً همه‌ی برندها افت‌های نسبتاً شدیدی داشتند؛ از جمله آمازون با ۳۲ درصد، TCL با ۱۸ درصد و سامسونگ با ۱۷ درصد.

افزایش عرضه و کاهش تقاضا موجب آسیب‌دیدن بازار کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی و قطعات جانبی در سال ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳ شد. به عنوان مثال، فصل اول سال ۲۰۲۳ بدترین دوران در تاریخ ۵۵ ساله‌ی اینتل با زیان ۲٫۸ میلیارد دلاری بود. با این حال، افزایش قیمت CPU اینتل در فصل‌های بعدی، کمی از این زیان را جبران کرد و شرکت را به سودآوری بازگرداند. کانالیس پیش‌بینی می‌کند که اتفاق مشابهی برای کامپیوترها نیز رخ خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود که میزان فروش در فصل چهارم سال ۲۰۲۳ به‌لطف کمپین‌ها تا ۱۲ درصد افزایش یابد. این رشد احتمالاً با ۹ درصد در سال ۲۰۲۴ و با ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت. همچنین، طبق گفته‌ی ترندفورس، بازار مانیتور نیز ممکن است از سال ۲۰۲۴ روند بازیابی مشابهی را تجربه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات