آمریکا به چین هشدار داد: مهرماه تحریم‌ها را گسترش می‌دهیم

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نبرد چین و آمریکا در تراشه سازی
یکی از مقام‌های قضایی ایالات‌ متحده اعلام کرد که دولت کشورش به چین هشدار داده است در ماه اکتبر منتظر کاهش صادرات باشد.
تبلیغات

یکی از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد که دولت جو بایدن درباره‌ی برنامه‌هایش برای به‌روزرسانی قوانین محدودکننده‌ی صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی و ابزارهای ساخت تراشه در اوایل اکتبر به چین هشدار داده است. این تصمیم سیاسی با هدف تثبیت روابط بین قدرت‌های بزرگ جهان اتخاذ شده است.

وزارت بازرگانی ایالات‌ متحده که بر کنترل صادرات این کشور نظارت می‌کند، در حال کار روی به‌روزرسانی محدودیت‌های صادراتی است که اولین‌بار سال گذشته ارائه شد. به‌گزارش رویترز، هدف این به‌روزرسانی محدودسازی دسترسی چین به ابزارهای ساخت تراشه مطابق قوانین جدید هلند و ژاپن اعلام شد و برخی مشکلات کنونی را در محدودیت‌های صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی رفع خواهد کرد.

مقام آمریکایی در بخشی از اظهاراتش گفت:

جمهوری خلق چین براساس گفت‌وگوهای انجام‌شده با دولت این کشور، باید در ماه اکتبر منتظر به‌روزرسانی قوانین محدودیت صادرات تراشه باشد؛ زیرا این مقررات اولین‌بار در ۷ اکتبر ۲۰۲۲ منتشر شدند.
- مقام قضایی آمریکایی

گفته می‌شود مقام‌های آمریکایی اطلاعات مربوط به به‌روزرسانی قوانین محدودکننده‌ی صادرات را در هفته‌های اخیر دراختیار همتایان چینی قرار داده‌اند؛ البته جزئیات گفت‌وگوهای انجام‌شده بین مقام‌های دو کشور ارائه نشده است.

ارائه‌ی اطلاعات به چین درباره‌ی قوانین محدودکننده‌ی صادرات تراشه، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت بایدن برای تثبیت روابط کشورش با پکن انجام شده است. این اقدام پس‌ از تصمیم ایالات‌ متحده برای سرنگونی بالون جاسوسی چینی انجام شد؛ اتفاقی که تنش میان دو کشور مذکور را در ماه فوریه به‌شدت افزایش داده بود.

همچنین، دولت بایدن تعدادی از مقام‌های بلندپایه ازجمله جینا ریموندو، وزیر بازرگانی خود را در ماه آگوسیت به چین فرستاد. علاوه‌بر‌این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، ماه سپتامبر با وانگ پی، وزیر امور خارجه‌ی چین، گفت‌وگو کرد.

محدودیت‌های آمریکا علیه چین در اکتبر سال گذشته به‌منظور جلوگیری استفاده از فناوری‌های این کشور برای تقویت ارتش چین و توقف دسترسی چینی‌ها به تراشه‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و محدودسازی توانایی واردات ابزارهای پیچیده‌ی ساخت تراشه از ایالات‌ متحده اعمال شد.

نبرد آمریکا و چین

وزارت بازرگانی آمریکا از اظهارنظر درباره‌ی این‌ خودداری کرد و سخن‌گوی سفارت چین در واشنگتن نیز هیچ توضیحی دراین‌باره ارائه نداد.

لیو پنگیو، سخن‌گوی چین، می‌گوید کشورش قاطعانه با گسترش بیش‌ازحد مفهوم امنیت ملی آمریکا و سوءاستفاده از اقدامات کنترل صادرات برای سرکوب شرکت‌های چینی مخالفت می‌کند.

پیتر هارل، مقام سابق کاخ‌سفید، نیز تأکید کرد نمی‌داند آیا دولت کشورش درباره‌ی قوانین جدید به چین هشدار داده است یا خیر؛ اما اگر چنین هشداری داده شده باشد، نقطه‌ی عطفی برای دولت خواهد بود.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هم در ماه جولای به مقام‌های چینی درباره‌ی محدودیت‌های سرمایه‌گذاری آمریکا در چین هشدار داد و جزئیات این خبر در ماه آگوست منتشر شد.

دولت بایدن امیدوار است حضور شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) که ماه نوامبر در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، تضمین کند؛ تلاشی که بر زمان انتشار قوانین صادراتی آینده نیز تأثیر گذاشته است.

رقابت چین و آمریکا در فناوری

برخی منابع می‌گویند که مقام‌های آمریکایی سعی کرده‌اند از انتشار قوانین جدید صادراتی پیش‌ از برگزاری اجلاس خودداری کنند؛ زیرا این اقدام می‌تواند حضور شی جینگ‌پینگ را به‌خطر بیندازد. آن‌ها خاطرنشان کردند قوانینی که تا اوایل اکتبر آماده‌ی انتشار نباشد، احتمالاً تا پس‌ از نشست سران اعلام خواهد شد تا از ایجاد دشمنی با چین جلوگیری شود.

به‌گفته‌ی یکی از مقام‌های مسئول آمریکا، اقدامات فنی موردنیاز برای نهایی‌کردن محدودیت‌های جدید علیه چین هنوز کامل نشده است. بایدن و شی جین‌پینگ از زمان نشست سران گروه ۲۰ در جزیره‌ی تفریحی بالی اندونزی که نوامبر سال گذشته برگزار شد، با یکدیگر شخصاً ملاقات نکرده‌اند.

درمقابل، ایالات‌ متحده و هلند و ژاپن، تولیدکنندگان تجهیزات برتر تراشه‌سازی جهان، اوایل سال جاری توافق کردند که تلاش‌های خود را برای اعمال محدودیت‌های صادرای علیه چین کاملاً هماهنگ پیش ببرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات