صنعت تراشه چین، تنها چهار سال از آمریکا عقب است

شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
مطالعه 1 دقیقه
تراشه پردازنده چیپ Chip در دست با دستکش
بر‌اساس گفته‌ی منابع آگاه، تحریم‌های آمریکا مانع زیادی برای تولید انبوه پردازنده‌ی کرین 9000S هواوی ایجاد نکرده است.
تبلیغات

آمریکا با تحریم SMIC، تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی کرین 9000S، در پی عقب‌انداختن ۱۰ ساله‌ی صنعت تراشه‌ی چین است؛ اما طبق گزارش بلومبرگ، این شرکت فقط چهار سال از صنعت تراشه‌ی آمریکا عقب است.

شرکت SMIC هنوز در بحران به‌‌سر می‌برد و دستگاه‌های لازم برای ارتقای لیتوگرافی هفت‌نانومتری را ندارد

پردازنده‌ی کرین 9000S در دل هواوی میت ۶۰ و هواوی میت ۶۰ پرو حواشی زیادی ایجاد کرده است. این پردازنده برپایه‌ی نسل دوم لیتوگرافی هفت‌نانومتری SMIC ساخته شده است که لیتوگرافی قدیمی‌ای محسوب می‌شود. آمریکا با کنترل صادرات فناوری‌های بومی قصد دارد چین را تا ۱۰ سال در رقابت تراشه‌ها عقب نگه‌ دارد.

SMIC با ساخت پردازنده‌ی کرین 9000S آمریکا را نگران کرده است؛ اما هم‌زمان برخی از منابع می‌گویند که چین در تهیه‌ی تجهیزات پیشرفته‌ی لیتوگرافی اشعه‌ی ماوراء‌بنفش (EUV) به مشکل خورده است. این تجهیزات پیشرفته را شرکت هلندی ASML تولید می‌کند که اجازه ندارد تجهیزات به چین بفروشد.

شرکت تراشه‌ساز SMIC مجبور است از دستگاه‌های لیتوگرافی فرابنفش عمیق (DUV) استفاده کند که قدیمی هستند. SMIC از همین دستگاه در تولید انبوه Kirin 9000S استفاده کرده است. قیمت CPU یادشده چندان زیاد نیست.

دولت چین بیش‌ از ۱۵۰ میلیارد دلار بودجه برای صنعت تراشه‌ی بومی در نظر گرفته است. پیتر ونیک، مدیرعامل شرکت هلندی ASML، مخالف این است که آمریکا صادرات چین را کنترل کند. او معتقد است هر‌چه دولت چین زیر فشار بیشتری قرار بگیرد، تلاش‌های آن‌ها برای پیشرفت بیشتر خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان ساخت پردازنده‌ی کرین 9000S را با‌توجه‌به تحریم‌های آمریکا، دستاوردی مهم می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات