اینتل، انویدیا و کوالکام خواستار کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه چین شدند

شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
نبرد چین و آمریکا در تراشه سازی
غول‌های فناوری ایالات‌ متحده مثل انویدیا و اینتل در تلاش هستند تا میزان تحریم‌های این کشور علیه چین را کاهش دهند.
تبلیغات

دولت بایدن تحریم‌های ایالات‌متحده علیه چین را در حوزه‌ی فناوری و به‌خصوص صنعت هوش مصنوعی افزایش داد. رویترز گزارش داده که مدیرعامل شرکت‌های انویدیا، اینتل و کوالکام با برخی از مقامات دولتی ایالات‌متحده ازجمله جینا ریموندو وزیر بازرگانی، لائل برینارد مدیر شورای اقتصاد ملی و جیک سالیوان مدیر شورای امنیت ملی دیدار کردند.

اگرچه جزئیات زیادی درمورد دیدار مدیرعامل‌های غول‌های فناوری ایالات‌متحده با مقامات دولتی این کشور وجود ندارد، همه‌ی این شرکت‌ها هدفی مشابه را دنبال می‌کنند و خواستار جلوگیری از اقداماتی هستند که مانع نفوذ محصولات آن‌ها در بازارهای چین می‌شود. علاوه‌براین انجمن صنایع نیمه‌هادی ایالات‌متحده (SIA) نسبت‌ به سیاست‌های این کشور ابراز نگرانی و توصیه کرد از اعمال محدودیت‌های بیشتر خودداری و به شرکت‌های فناوری اجازه داده شود تا به تجارت در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای نیمه‌هادی ادامه دهند. آن‌ها همچنین به گفت‌وگو برای حل‌وفصل اوضاح تأکید کردند.

اگر تحریم‌های برنامه‌ریزی‌شده در چین اجرایی شود، اوضاع برای بسیاری از شرکت‌هایی که برای پیشرفت خود به چنین بازار بزرگی نیاز دارند، سخت خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند در صورت اعمال محدودیت‌های ایالات‌متحده، درآمد مراکز داده‌ی انویدیا با ۱۰ درصد کاهش مواجه خواهد شد. پردازنده‌های گرافیکی A800 و H800 تیم سبز به‌عنوان محصولاتی پرفروش در چین شناخته می‌شوند که پس‌ از انتشار شایعه‌ی ممنوعیت فروش آن‌ها، با افزایش قیمت مواجه شدند.

علاوه‌براین، اینتل اخیراً شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Habana Gaudi2 خود را برای بازار چین رونمایی کرده است. تیم آبی قصد دارد با همکاری H3C، Inspur و X-Fusion سرمایه‌گذاری مشترکی در این بازار انجام دهد. از طرفی اعمال تحریم‌های شدید ایالات‌متحده می‌تواند مانع اجرایی شدن برنامه‌های اینتل و دستیابی این شرکت به اهدافش شود.

TomsHardware می‌نویسد، بازارهای چین اکنون رقابتی هستند و دولت‌ها به تولیدات داخلی تمایل دارند که یکی از نشانه‌های آن معرفی اولین پردازنده‌ی گرافیکی هوش مصنوعی شرکت چینی متاکس موسوم‌ به XiSi N100 است. این شرایط، وضعیت را برای شرکت‌های بزرگی مثل انویدیا بسیار سخت کرده است. در همین حال مدیرعامل AMD به تایوان سفر کرده تا همکاری خود را با شرکای تأمین‌کننده، تقویت کند اما آن‌ها نیز احتمالاً با وضعیتی مشابه اینتل و انویدیا مواجه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات