تحریم‌های آمریکا تأثیر زیادی بر صنعت تراشه‌سازی چین نداشته است

شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌ نظر می‌رسد اقدامات آمریکا علیه صنعت نیمه‌هادی چین تا این‌ لحظه تأثیر خیلی زیادی بر بازار تراشه‌سازی آن نداشته است.
تبلیغات

تحریم‌های ایالات‌ متحده علیه صادرات محصولات نیمه‌هادی به چین، تأثیر بسیار کمی بر صنعت تراشه‌سازی این کشور داشته است؛ زیرا شرکت‌ها چینی درحال‌حاضر انواع مختلفی از ریز پردازنده‌ها را به‌خصوص برای بازار داخلی تولید می‌کنند.

ایالات‌ متحده در راستای تلاش‌های خود برای ضربه‌زدن به صنعت نیمه‌هادی داخلی چین، دسترسی شرکت‌های چینی به فناوری‌های پیشرفته‌ی تراشه‌سازی را به‌مرور محدودتر کرده است. این تحریم‌ها شرکت‌های آمریکایی مثل انویدیا و Advanced Micro Devices Inc را از صادرات تراشه‌های پیشرفته به چین منع می‌کند.

به‌هرحال، انویدیا و سایر غول‌های فناوری که با تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی ایالات‌متحده مواجه شده‌اند با تولید نسخه‌های سفارشی تراشه‌های خود برای بازار چین، موفق شده‌اند از این محدودیت‌ها گذر کنند.

به گزارش گیزموچاینا، تراشه‌های سفارشی انویدیا که به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده‌اند، خیلی پیشرفته نیستند و امکان دارد نسبت‌ به نمونه‌های جدید ۱۰ تا ۳۰ درصد زمان بیشتری برای انجام پردازش‌های هوش مصنوعی نیاز داشته باشند و این موضوع می‌تواند هزینه‌ی استفاده از آن‌ها را نسبت‌ به تراشه‌های پرچم‌دار و پیشرفته‌ی انویدیا دو برابر افزایش دهد. با وجود اینکه تیم سبز سرعت تراشه‌های خود را برای بازار چین کاهش داده است، اما دسترسی به این قطعات برای شرکت‌های چینی همچنان ارتقای درخورتوجهی محسوب می‌شود.

انویدیا درحال‌حاضر تراشه‌های H800 را در اختیار برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چینی ازجمله علی‌بابا، Tencent و بایدو قرار می‌دهد.

مهم‌ترین تحریم‌های آمریکا علیه چین

آمریکا دو نوع تحریم علیه صنعت نیمه‌هادی چین اعمال کرده است. اول اینکه محدودیت‌هایی درمورد توانایی تراشه‌ها برای انجام محاسبات فوق‌دقیق با هدف جلوگیری از ایجاد ابررایانه‌ی نظامی در نظر گرفته‌ است. دومین محدودیت، کاهش سرعت انتقال داده‌ها میان تراشه‌ها است که در عملکردهای مرتبط با هوش مصنوعی تأثیر خواهد داشت. برای مثال فناوری‌هایی مثل ChatGPT بر مدل‌هایی تکیه می‌کنند که بیش‌ازحد گسترده هستند و نمی‌توان آن‌ها را روی یک تراشه قرار داد و بنابراین توزیع بار پردازشی بین هزاران تراشه در چنین پروژه‌هایی ضروری است.

دستگاه اسکنر تراشه سازی در حال تولید پردازنده

ایالات‌ متحده در تلاش است محدودیت‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت چین در زمینه‌هایی مثل هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و توسعه‌ی موشک‌های بالستیک و فناوری‌های تراشه‌سازی پیشرفته ازجمله فرایندهای ۱۴ نانومتری و ۱۶ نانومتری اعمال کند. با وجود این تلاش‌ها به‌نظر می‌رسد چین درحال‌حاضر گام‌های مهمی در تولید تراشه‌های کوچک‌تر از ۱۴ نانومتری برداشته است. به‌عنوان مثال SMIC به‌عنوان بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی تراشه در چین، ادعا می‌کند تراشه‌های ۷ نانومتری را با موفقیت تولید کرده و البته سؤالاتی درمورد میزان پایداری این پردازنده‌ها وجود دارد.

صنعت نیمه‌هادی چین

توانایی چین در صنعت نیمه‌هادی درحال‌حاضر در سطح کشورهایی مثل تایوان، هلند یا ایالات‌ متحده نیست، اما شرکت‌های چینی طی سال‌های اخیر به پیشرفت‌های درخورتوجهی در این زمینه دست یافته‌اند.

صنعت تراشه‌سازی چین شامل طیف متنوعی از شرکت‌ها است که ازجمله می‌توان به UNISOC، ZhaoXin، HiSilicon و همچنین سازندگان دستگاه‌های یکپارچه ازجمله Yangtze Memory Technology Corp و ChangXin Memory Technologies اشاره کرد.

چین با در اختیار داشتن تقریباً یک‌سوم از فروش جهانی تراشه‌ها، درحال‌حاضر جایگاه بزرگ‌ترین بازار نیمه‌هادی جهان را نیز به خود اختصاص داده است. بخش قابل‌توجهی از فناوری چین درحال‌حاضر دراختیار صنعت نیمه‌هادی قرار دارد و حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

کید دنیل، مهندس نرم‌افزار استارتاپ Anyscale مستقر در سانفرانسیسکو دو سال قبل پیش‌بینی کرده بود مدل‌های هوش مصنوعی به رشد خود ادامه خواهند داد. اگر این روند همچنان ادامه یابد، محدودیت‌های صادراتی کنونی تأثیر بسیار بیشتری بر صنعت نیمه‌هادی چین خواهند داشت. به‌هرحال اگرچه محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف ایالات‌ متحده علیه چین بسیار زیاد است اما آن‌طور که انتظار می‌رفت فاجعه‌بار نیستند.

علاوه‌براین، فرایند ساخت تراشه شامل همگام‌سازی منابع متعدد و فناوری‌های پیچیده ازجمله شمش‌های سیلیکون خام، فلزات خاکی کمیاب و موارد دیگر است که هیچ کشور دیگری به‌راحتی به آن‌ها دسترسی ندارد.

به‌هرحال، چین توسعه‌ی مجموعه‌ی مهندسین تراشه‌ساز ماهر، فلزات خاکی کمیاب و تأمین‌کنندگان داخلی متعدد را از حدود سه‌دهه قبل آغاز کرده است و بنابراین با وجود اینکه از پیشروان جهانی فناوری نیمه‌هادی عقب است، این توانایی را دارد که با غلبه بر محدودیت‌ها، در آینده با بزرگان این حوزه رقابت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات