تسلا تولید ابررایانه Dojo خود را برای آموزش سیستم رانندگی خودکار آغاز کرد

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ابر کامپیوتر Dojo تسلا
انتظار می‌رود ابرکامپیوتر جدید تسلا، کارکرد سیستم رانندگی خودکار این شرکت را به‌میزان درخورتوجهی بهبود دهد.
تبلیغات

تسلا می‌گوید تولید ابررایانه‌ی Dojo را برای آموزش ناوگان خودروهای خودران خود آغاز کرده است. در گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۳ این شرکت به چهار فناوری اصلی موردنیاز برای حل مشکلات استقلال خودرو اشاره شده که شامل مجموعه داده‌های بسیار بزرگ دنیای واقعی، آموزش شبکه‌ی عصبی، سخت‌افزار خودرو و نرم‌افزار خودرو می‌شود.

تسلا در گزارش خود گفت: «ما درحال توسعه‌ی نیازهای اساسی شرکت هستیم. در ماه جاری تولید کامپیوتر آموزشی Dojo را آغاز کردیم تا گامی در جهت آموزش سریع‌تر و ارزان‌تر شبکه‌ی عصبی برداریم.»

به‌نوشته‌ی ورج، تسلا درحال حاضر ابررایانه‌ی بزرگ مبتنی‌بر پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در اختیار دارد که یکی از قدرتمندترین‌های جهان محسوب می‌شود، اما ابر کامپیوتر سفارشی Dojo از تراشه‌هایی که تسلا طراحی کرده، بهره می‌برد. ایلان ماسک سال ۲۰۱۸ این ابررایانه‌ی فوق‌العاده قدرتمند را Dojo نام‌گذاری کرد.

نقشه راه ساخت ابر کامپیوتر Dojo تسلا
نقشه‌ راه ساخت ابر رایانه‌ی Dojo تسلا

ماسک قبلاً ادعا کرده بود Dojo می‌تواند یک اگزافلاپ یا یک کوئنتیلیون (۱۰۱۸) عملیات ممیز شناور را در هر ثانیه انجام دهد که واقعاً شگفت‌انگیز است. نتورک‌ورلد می‌نویسد: «برای درک اینکه سیستم کامپیوتری یک اگزافلاپ در هر ثانیه چه کاری می‌تواند انجام دهد تصور کنید در هر ثانیه یک محاسبه را به‌مدت ۳۱٬۶۸۸٬۷۶۵٬۰۰۰ سال انجام دهید.»

مهندسان تسلا در سال ۲۰۲۱ اولین تراشه‌های اختصاصی آموزشی خود را به‌نمایش گذاشتند و اکنون از آن در تولید Dojo بهره می‌برند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ از پیشرفت‌هایش در توسعه‌ی Dojo صبحت کرد و اکنون ساخت ابررایانه‌ی خود را آغاز کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات