۶ مزیت گوگل بارد نسبت به چت‌بات‌های دیگر

جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مقایسه بینگ چت با بارد و چت‌جی‌پی‌تی
گوگل بارد به عنوان رقیبی رایگان برای چت‌بات‌های هوش مصنوعی معرفی شد. ولی آیا بارد به غیر از رایگان بودن مزیت‌های دیگری نیز دارد؟
تبلیغات

گوگل بارد (Google Bard) چت‌بات هوش مصنوعی گوگل، در دنیای واقعی چه‌ کار‌هایی می‌تواند انجام دهد؟ در ادامه به معرفی برخی از مزیت‌های این چت‌بات نسبت به سرویس‌های مشابه می‌پردازیم.

بارد جواب گوگل به چت‌بات ChatGPT از شرکت OpenAI است. متاسفانه اولین تجربه‌ی استفاده از این چت‌بات ناامیدکننده بود، چراکه نسخه‌ی آزمایشی آن با خطاهای مختلفی همراه بود.

به هرصورت نسخه بتا هم‌اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است. در نسخه بتا، بارد از برخی ویژگی‌های جدید پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها می‌تواند باعث برتری بارد نسبت به ChatGPT در برخی از زمینه‌ها شود. در ادامه مواردی که بارد دست بالا را نسبت به رقبا دارد، بررسی می‌کنیم.

۱. رابط کاربری

فلسفه گوگل در متریال دیزاین(متریال دیزاین به سبک و استایل اختصاصی گوگل برای طراحی رابط کاربری وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل و ... گفته می‌شود) شامل استفاده از انیمیشن‌های سیال، رنگ‌هایی که چشم انسان به راحتی آن را درک می‌کند و استفاده از طرح‌های ساده و به دور از پیچیدگی است. گوگل از این فلسفه در طراحی رابط کاربری Bard نیز استفاده کرده است. کاربر به راحتی می‌تواند قالب(Theme) این چت‌بات را از حالت روشن به تاریک و برعکس تغییر دهد، به بخش سوالات پرتکرار دسترسی داشته باشد و فعالیت‌هایی که پیش از این انجام داده را مشاهده کند.

در مقایسه با چت‌بات‌های ChatGPT و Bing، رابط کاربری بارد بسیار بهینه‌تر طراحی شده است. پس از این که بارد نتیجه درخواست را به کاربر نشان داد، هم زمان این امکان را به کاربر می‌دهد تا این نتیجه را مستقیما وارد Gmail یا Docs کند.

از آنجایی‌که این چت‌بات با موتور جست‌و‌جو گوگل یکپارچه است، می‌توان از امکانات سودمند این جستجو‌گر مستقیما در بارد استفاده کرد. دست کم این قابلیت هم‌اکنون در نسخه‌های رایگان ChatGPT وجود ندارد.

۲. قابلیت مشاهده سایر پاسخ‌ها

ویژگی منحصربه‌فرد دیگری که گوگل در بارد تعبیه کرده و در حال حاضر در چت‌بات‌های هوش مصنوعی دیگر وجود ندارد، امکان مشاهده پاسخ‌های دیگر هوش مصنوعی است. بارد به صورت خودکار برای هر درخواست کاربر حداقل ۳ پاسخ آماده می‌کند و یکی را که به نظرش بهتر است به کاربر نشان می‌دهد. البته بارد به کاربر این امکان را می‌دهد تا با بررسی تمامی پاسخ‌ها، بهترین پاسخ را انتخاب کند.

متناسب با پیچیدگی درخواست کاربر، پاسخ‌های بارد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. کاربر می‌تواند تمامی پاسخ‌های این چت‌بات را بررسی کرده تا به پاسخی که به دنبال آن است دست یابد.

کاربر می‌تواند با ترکیب ۳ پاسخ متفاوتی که از بارد دریافت می‌کند، سریع‌تر به پاسخ برسد و نیازی نباشد مرتبا درخواست خود را با پیش‌فرض‌های متفاوت تکرار کند.

۳. پشتیبانی از ورودی صوتی

روش‌های غیررسمی برای کنترل ChatGPT توسط صدا وجود دارد، اما سازنده‌ی این چت‌بات تا امروز روش رسمی را برای ارسال دستورات صوتی ارائه نکرده است. در بارد کاربر می‌تواند با کلیک کردن روی آیکون میکروفن که در سمت راست ورودی درخواست‌های متنی تعبیه شده است، به راحتی سوالات خود را در قالب دستورات صوتی از بارد بپرسد. ابزار صوتی بارد از منطقی مشابه صفحه کلید گوگل برای تبدیل فرمان‌های صوتی به کلمات استفاده می‌کند.

گوگل ابزار صوتی بارد را با بهره گیری از پروژه‌های قبلی خود همچون ابزار Search by voice توسعه داده است. کاربر می‌تواند در بارد از موتور جست‌و‌جو گوگل به همراه ابزار‌های صوتی آن استفاده کند. استفاده از ابزار‌های صوتی بارد احتمالا می‌تواند کاربرد بیشتری در تلفن‌های هوشمند نسبت به لپ‌تاپ‌ یا کامپیوتر‌های رومیزی داشته باشد.

۴. ارتباط با اینترنت به صورت رایگان

بارد چت‌باتی رایگان است و گوگل امکان اتصال بارد به اینترنت را به صورت رایگان در آن قرار داده است. این قابلیت به بارد این امکان را می‌دهد تا بتواند به وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشد و اطلاعات مورد نیازش را از آن‌ها استخراج کند. برای دسترسی به چنین امکانات مشابهی در ChatGPT باید اقدام به خریداری نسخه پولی آن با حق اشتراک ۲۰ دلار در ماه کنید.

گوگل هیچ محدویتی برای تعداد درخواست‌هایی که کاربر می‌تواند از بارد داشته باشد، در نظر نگرفته است. کاربر می‌تواند تا هر زمان که نیاز داشته باشد از امکانات بارد به صورت رایگان استفاده کند. نکته مهم دیگر این است که بارد محدودیت‌های ChatGPT را در دسترسی به منابع اطلاعاتی ندارد، فراموش نکنیم که اکنون ChatGPT تنها می‌تواند از منابع اطلاعاتی تولید شده تا تاریخ سپتامبر ۲۰۲۱ استفاده کند.

چت‌بات‌ موتورهای جستجوی Perplexity و Bing، نیز به اطلاعات زنده‌ی وب‌سایت‌ها دسترسی دارند و می‌توانند اطلاعات مورد نظر کاربر را از آن‌ها استخراج کند.

۵. دسترسی به اطلاعات و نتایج موتور جست‌و‌جو گوگل

امروزه موتور جست‌و‌جو گوگل به‌دلیل نتایج با کیفیتی که ارائه می‌دهد، پر استفاده‌ترین و محبوب‌ترین جستجوگر وب است. برتری دیگر بارد نسبت به رقبایش دسترسی به اطلاعات و نتایج موتور جست‌و‌جو گوگل است.

در مجموع بارد توانایی کمتری در تولید محتوا نسبت به رقیبش ChatGPT دارد. اما نقطه قوت آن دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده از سایت‌ها است تا پاسخ کاربر از معتبرترین منابع وب استخراج شود.

به عبارت دیگر بارد ترکیبی از موتور جستجوگر با کیفیت گوگل به علاوه چت‌بات است، کاربر با استفاده از بارد می‌تواند به ترکیبی از این دو دست یابد.

۶. ارائه پاسخ با در نظر گرفتن مکان کاربر

ارائه نتایج جست‌و‌جو متناسب با مکان کاربر، یکی از نقاط قوت موتور جست‌و‌جو گوگل محسوب می‌شود. برای مثال اگر در گوگل آدرس نزدیک‌ترین هتل را جست‌و‌جو کنید نتایجی متناسب با موقعیت مکانی که در آن قرار دارید به شما نشان داده خواهد شد.

این موضوع در بارد نیز صادق است. زمانی که کاربر به بارد اجازه می‌دهد تا به موقعیت مکانی‌اش دسترسی داشته باشد، بارد پاسخ‌هایی متناسب با موقعیت مکانی کاربر به او نشان می‌دهد.

برای مثال زمانی که از آن درباره یک محصول می‌پرسید، بارد علاوه بر اطلاعات آن محصول، با توجه به موقعیت مکانی کاربر، اطلاعات نزدیک‌ترین فروشگاه آن محصول را به کاربر نشان می‌دهد. چت‌بات بینگ نیز از این قابلیت با استفاده از نتایج موتور جست‌و‌جو بینگ بهره می‌برد؛ هرچند که چت‌بات بینگ در زمان پاسخ‌دادن به چنین سوالاتی نسبت به بارد ساده‌تر و با پیچیدگی کمتری عمل می‌کند.

منبع makeuseof

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات