ChatGPT زبان مخصوص خود را ساخت؛‌ اولین گام سلطه هوش مصنوعی؟

پنج‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
زبان اختراعی هوش مصنوعی
قابلیت فشرده‌سازی هوش مصنوعی ChatGPT امکان خلاصه‌سازی مکالمات را به‌روشی نوآورانه ارائه می‌دهد.
تبلیغات

هوش مصنوعی اساساً به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی مدرن تبدیل شده است. به‌عنوان مثال با اینکه زمان خیلی زیادی از معرفی ChatGPT نمی‌گذرد اما این چت‌بات به‌طور گسترده مورد استقبال مردم سرتاسر جهان قرار گرفته است. به‌هر حال، هرچه این فناوری بیشتر رشد کند، شاهد ارائه‌ی نمونه‌های وحشتناک‌تر خواهیم بود.

برای اینکه همه‌چیز کاملاً واضح باشد باید اشاره کنیم ChatGPT درحال حاضر نمونه‌ای از Skynet از فیلم ترمیناتور نیست، اما نمی‌توان اننظار داشت هوش مصنوعی از کنترل خارج نشود. چت‌بات معروف اخیراً زبان اختصاصی خود را برای مکالمات ایجاد کرده است. کاربران هوش مصنوعی OpenAI متوجه شدند GPT-4 اکنون می‌توانند از قابلیت فشرده‌سازی این مدل برای ارائه‌ی درخواست‌های جدیدی بهره ببرند که مکالمات طولانی‌را به‌طور خلاصه‌تر ارائه می‌دهد.

به‌عبارت ساده‌تر، ChatGPT اساساً فرم فشرده‌ای از مکالمه را به کاربر ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن در پیام‌های جدید چت‌های خود استفاده کنید. این فرم فشرده همچنین همه‌ی داده‌های مکالمات قبلی را درخود حفظ می‌کند. ویژگی مذکور به شما اجازه می‌دهد چت‌های قبلی خود را با هوش مصنوعی ادامه داده و از نظر فنی حجم مکالمات را نسبت‌به حد مجاز افزایش می‌دهد.

به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، ChatGPT دارای محدودیت کلمه است و درخواست‌های دریافتی آن می‌تواند نهایتاً ۲۵ هزار کلمه باشد. البته در برخی گزارش‌ها به محدودیت ۸ هزار کلمه‌ای این چت‌بات اشاره شده است، بدین‌ترتیب احتمال دارد مکالمه‌ی شما با ChatGPT در میانه‌ی کار قطع شود. باید اشاره کنیم فرآیند فشرده‌سازی این پلتفرم به‌طور خودکار فعال نمی‌شود؛ بنابراین هنوز روز رستاخیز هوش مصنوعی فرا نرسیده است تا ماشین‌ها با زبان ناشناس با یکدیگر صحبت کنند. جالب این‌که زبان جدید ChatGPT در توییتر باعنوان Shogtongue شناخته می‌شود.

برای استفاده از قابلیت فشرده‌سازی مکالمات ChatGPT، کاربر باید درخواست انجام این‌کار را ارائه دهد. به‌عبارت دیگر، فعال‌کردن فرآیند مذکور به مجموعه دستورالعمل‌های بسیار خاصی نیاز دارد. به‌گفته‌ی نویسنده‌ای به‌نام جرمی نگوین، باید مشخص کرد فشرده‌سازی بدون ازبین رفتن داده‌ها انجام شود اما این‌کار منجر به ایجاد حداقل توکن‌هایی می‌‌شود که می‌توان آن‌ها را به یک مدل زبان بزرگ وارد کرد.

شایان‌ذکر است زبان ابداعی ChatGPT هنوز فاصله‌ی زیادی تا کامل شدن دارد. نگوین خاطرنشان کرد GPT-3.5 هنوز قادر به درک زبان فشرده نیست و GPT-4 حتی ازطریق API نیز با رمزگشایی این مکالمات مشکل دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات