گوگل دسترسی به چت‌بات Bard، جدی‌ترین رقیب ChatGPT را امکان‌پذیر کرد

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل بارد / Google Bard روی گوشی پیکسل ۷
گوگل اعلام کرده است که گروه محدودی از کاربران می‌توانند به چت‌بات بارد دسترسی پیدا کنند. بارد جدی‌ترین رقیب ChatGPT است.
تبلیغات

گوگل سرانجام دسترسی محدود به چت‌بات اختصاصی بارد را امکان‌پذیر کرد. Google Bard بزرگ‌ترین رقیب ChatGPT است و گوگل از‌طریق آن تلاش می‌کند بازی‌ باخته به مایکروسافت و OpenAI را جبران کند. چت‌بات بارد به‌صورت محدود در‌دسترس کاربران ایالات متحده و بریتانیا قرار می‌گیرد. به‌منظور دسترسی به بارد باید برای عضو فهرست انتظار شوید. گوگل می‌گوید بارد به‌آرامی منتشر می‌شود و فعلاً نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای دسترسی عمومی اعلام کند.

بارد همچون ChatGPT و Bing Chat شامل جایگاهی برای وارد‌کردن متن است تا کاربر بتواند درباره‌ی موضوع دلخواهش سؤال کند. گوگل به‌وضوح از توانایی چت‌بات‌ها در تولید اطلاعات آگاهی دارد؛ به‌همین‌دلیل، تأکید می‌کند که بارد جایگزینی برای موتور جست‌و‌جو نیست و بیشتر در نقش مکمل آن ظاهر می‌شود. به‌گفته‌ی گوگل، بارد برای ایده‌‌گرفتن و نوشتن پیش‌نویس متن‌ها و چت‌کردن کاربرد دارد.

سیسی هسیائو و الی کالینز، دو نفر از اعضای ارشد پروژه‌ی بارد، در بیانیه‌‌ی جدید گوگل سعی کرده‌اند از جملاتی محتاطانه استفاده کنند. برای نمونه، در بخشی از بیانیه می‌خوانیم: «گوگل بارد آزمایشی اولیه است که با هدف کمک به مردم برای تقویت بهره‌وری و شتاب‌دهی به ایده‌ها و تحریک کنجکاوی آن‌ها ساخته شده است.» گوگل صراحتاً‌ می‌گوید بارد سرویسی است که به کاربران امکان می‌دهد با فناوری هوش مصنوعی مولد همکاری کنند. گوگل در این‌جا تلاش کرده است تا مسئولیت هرگونه اشتباه و حاشیه درباره‌ی بارد را از دوش خود بردارد.

رابط کاربری گوگل بارد / Google Bard چت بات هوش مصنوعی

خبرگزاری ورج که به بارد دسترسی پیدا کرده است، در گزارشی می‌نویسد این چت‌بات با سرعت زیاد و به‌طور روان به شماری از سؤالات عمومی جواب داد و در پاسخ به نحوه‌ی تشویق کودکان به انجام ورزش بولینگ گفت: «آن‌ها را به یک سالن بولینگ ببرید.» بارد فهرستی از فیلم‌های محبوب ژانر سرقت شامل The Italian Job و The Score و Heist نیز ارائه داد.

بارد برای هر پرسش کاربر سه پاسخ نمایش می‌دهد که تفاوت بین آن‌ها جزئی است. در زیر هر پاسخ عبارت Google It (در گوگل جست‌و‌جویش کن) به‌طور‌برجسته دیده می‌شود که کاربر را مستقیماً به صفحه‌ی نتایج موتور جست‌و‌جو منتقل می‌کند.

بارد همچون چت جی‌پی‌تی و بینگ به‌طور‌واضح به کاربران می‌گوید که ممکن است اطلاعات نادرست یا توهین‌آمیز نمایش دهد، اطلاعاتی که بیانگر دیدگاه‌های گوگل نیستند.

همان‌طور‌که می‌توان انتظار داشت، بارد گاهی‌ اوقات نمی‌تواند اطلاعات را با صحت کامل نمایش دهد. این چت‌بات به نتایج موتور جست‌و‌جوی گوگل متصل است؛ اما نتوانست پاسخی کامل به این پرسش دهد که در روزی مشخص چه کسانی در سالن کنفرانس‌ مطبوعاتی کاخ سفید حضور داشتند. بارد به‌درستی نام دبیر مطبوعاتی کاخ‌سفید را تشخیص داد؛ اما نگفت که تیم سریال Ted Lasso نیز در آن‌جا حضور داشتند.

همچنین، بارد نتوانست به سؤالی نسبتاً پیچیده درباره‌ی حداکثر ظرفیت مدلی خاص از ماشین لباس‌شویی پاسخ دهد. این چت‌بات به‌جای ارائه‌ی پاسخ مستقیم، سه پاسخ جداگانه‌ی نادرست ارائه داد. ورج می‌گوید تکرار سؤال باعث شد که بارد اطلاعات صحیح را ارائه دهد. کالینز می‌گوید این یکی از دلایلی است که باعث شده است گوگل چت‌بات بارد را فعلاً در مرحله‌ی آزمایشی نگه دارد.

رابط کاربری گوگل بارد / Google Bard چت بات

به‌ادعای ورج، عملکرد گوگل بارد سریع‌تر از ChatGPT و بینگ است؛ اما این عملکرد سریع احتمال دارد به این دلیل باشد که بارد پذیرای کاربران بسیار کمتری است. بارد همچون سایر چت‌بات‌ها می‌تواند در‌کنار نوشتن متن‌های عادی، کدنویسی نیز انجام دهد. بارد برخلاف بینگ، در تمامی مواقع منابع متن را در پایین صفحه ارائه نمی‌دهد. به‌گفته‌ی گوگل، منابع فقط زمانی ظاهر می‌شوند که بارد مستقیماً از مقاله‌ای خبری نقل‌قول انجام دهد.

نویسنده‌ی ورج می‌گوید که چند سؤال حاشیه‌ای نیز از بارد کرده است. برای مثال، او از بارد درخواست کرد که نحوه‌ی ساخت گاز خردل را در خانه توضیح دهد. بارد در پاسخ گفت تهیه‌ی گاز خردل اقدامی خطرناک و احمقانه است.

کاربران زمان کوتاهی پس از انتشار چت جی‌پی‌تی توانستند این چت‌بات را جیل‌بریک کنند. با جیل‌بریک، چت‌بات سیستم‌های امنیتی را دور می‌زند و بی‌پرده به تمامی سؤالات جواب می‌دهد. ورج می‌گوید که نتوانسته است بارد را جیل‌بریک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات