۵ اشتباه رایج کاربران هنگام استفاده از ChatGPT

چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ChatGPT
افراد هنگام استفاده از ChatGPT چه اشتباهاتی مرتکب می‌شوند؟ در این مقاله، با اشتباهات رایج‌ کاربران و نحوه‌ی اجتناب از آن‌ها آشنا می‌شویم.
تبلیغات

ChatGPT ابزاری عالی است که اگر به‌درستی استفاده شود، می‌تواند در بهبود کدنویسی به شما کمک کند و برای جشن تولد ایده‌های جذاب ارائه دهد و به روشی ساده‌تر و تعاملی‌تر به سؤال‌هایتان جواب دهد. حتی می‌تواند شعرهای عاشقانه خلق کند یا سن هوشی شما را تشخیص دهد؛ اگرچه این موضوع کمی ترسناک به‌نظر می‌رسد!

اگرچه ChatGPT ابزاری قدرتمند و هوشمند است، همچنان نمی‌تواند برای کارهایی که به ورودی و هنر انسان نیاز دارند، جایگزین مناسبی باشد. این‌ روزها زیاد می‌شنویم که برخی از شرکت‌ها قصد دارند برای بهبود خروجی خود از ChatGPT استفاده و نیروهای انسانی را اخراج کنند؛ اما این نکته را باید در نظر گرفت که ChatGPT نیز مانند سایر ابزارهای هوشمند محدودیت‌هایی دارد و ممکن است نتواند در هر زمینه‌ای درست عمل کند. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در این هیاهو غرق نشوید و از محدودیت‌های ChatGPT و نحوه‌ی استفاده از آن آگاه باشید و از این ربات به‌منظور بهبود کیفیت کار و افزایش بهره‌وری استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از ChatGPT ببرید و پاسخ‌های معنادارتر و رضایت‌بخش‌تر و بهتری دریافت کنید، به خواندن این مطلب ادامه دهید. ما قصد داریم به اشتباهات رایجی اشاره کنیم که کاربران هنگام استفاده از چت جی‌پی‌تی مرتکب می‌شوند. در‌ادامه، خواهید دید که برای بهره‌وری بیشتر از این ابزار چه کارهایی باید انجام دهید و چگونه از او سوال کنید تا جوابتان را به بهترین نحو دریافت کنید.

واضح سؤال کنید

وقتی از ChatGPT سؤال می‌کنید، او اطلاعاتی چاز تجربیات گذشته و تمام آموخته‌هایش استخراج و سعی می‌کند پاسخ درخوری برای پرسشتان پیدا کند؛ ازاین‌رو، مشخص و واضح بودن سؤال بسیار مهم است. درواقع، به‌جای مطرح‌کردن سؤالی مبهم مانند «می‌توانی مقاله‌ای درباره‌ی هملت برایم بنویسی؟»، کمی واضح‌تر سؤالتان را مطرح کنید. به این فکر کنید که دوست دارید مقاله‌ی شما دقیقاً درباره‌ی چه دوره‌ی زمانی‌ای نوشته یا بیشتر به چه رویدادی در نمایشنامه‌ی هملت پرداخته شود.

شخصی درحال ساخت ChatGPT با لپ‌تاپ

برای مثال، می‌توانید از او بخواهید مقاله‌ای درزمینه‌ی موضوعات مختلف نمایشنامه بنویسد یا درباره‌ی اهمیت نقش لیدی مکبث در هملت صحبت یا حتی هملت را از دیدگاه فمنیستی بررسی کند.

اشتباه رایجی که برخی از کاربران هنگام استفاده از چت جی‌پی‌تی مرتکب می‌شوند، این است که سؤالی کلی را به جان ربات می‌اندازند و انتظار دارند پاسخی عمیق و کامل دریافت کنند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید سؤالی مطرح کنید که به جواب‌های دقیق و مشخص نیاز دارد، باید خودتان را برای طرح سؤال‌های دقیق و خاص آماده کنید.

نقش‌آفرینی کنید

ChatGPT ابزاری مبتنی‌بر هوش مصنوعی است؛ اما گاهی برای استفاده‌ی حداکثری از آن بهتر است کمی نقش‌آفرینی کنید! به او نقش یا سطحی از تخصص بدهید تا بتواند درخواستتان را از جنبه‌ی خاصی بررسی کند. به‌عنوان‌ مثال، اگر می‌خواهید آخرین آزمون زبانتان را بررسی کند، از او بخواهید تا آن را از دید مسئول بررسی امتحان بخواند.

همچنین، اگر به‌تازگی شعری سروده‌اید و می‌خواهید نظر او را بدانید، به او بگویید شعر را از دید استاد یا معلم ادبیات بررسی کند و نتیجه را به شما بگوید. ChatGPT این درخواست را هنگام خواندن قطعه‌ی شما در نظر می‌گیرد و بهترین پاسخ را ارائه می‌دهد. بدین‌ترتیب، بازخورد یا دیدگاه دقیقی را دریافت خواهید کرد که به‌دنبال آن هستید.

از اشتباهات تایپی پرهیز کنید

Muskaan Saxena که تجربه‌ی کار با ChatGPT را دارد، از او پرسیده است که مردم چگونه می‌توانند تجربه‌هایشان را هنگام کار با آن بهبود بخشند. یکی از پاسخ‌ها این است که کاربران از اشتباهات تایپی خودداری کنند.

این ربات باهوش است و طبیعتاً می‌تواند با چند اشتباه تایپی و عامیانه‌ی جزئی کنار بیاید؛ اما استفاده از دستور زبان و املای مناسب قطعا نتایج بهتری در پی خواهد داشت. درواقع، این ربات هوشمند درنهایت تلاش می‌کند نوشته‌ی کاربر را درک کند؛ اما شاید پیام‌های عامیانه‌ای که به‌سرعت تایپ شده‌اند و متن‌های پر از اشتباه تایپی، ربات را از ارائه‌ی پاسخ‌های مفید باز دارند.

تقابل ربات و انسان

ممکن است عذاب‌آور باشد اینکه قبل از فرستادن مقاله برای ChatGPT، بخواهید غلط‌های املایی یا اشتباه‌های تایپی آن را اصلاح کنید. اصلاً اگر قرار باشد خودمان مقاله را اصلاح کنیم، پس ربات به چه کار می‌آید؟ توصیه می‌کنیم ChatGPT را به‌عنوان تصحیح‌کننده یا ویرایشگری در نظر بگیرید که می‌خواهد محتوای شما را تغییر یا بهبود دهد؛ نه غلط‌گیر املای ساده یا چک‌کننده‌ی دستور زبان که در مایکروسافت ورد یا گوگل داکس هم آن را دراختیار دارید.

افراد بسیاری در ابتدا با ربات مشکل دارند؛‌ زیرا طوری با او صحبت می‌کنند که انگار آدم فضایی عجیب‌و‌غریبی است؛ اما وقتی بیشتر با این چت‌بات صحبت می‌کنید، به‌مرور یاد می‌گیرید که برای دریافت نتایج بهتر یا گفت‌وگویی کاربردی‌تر چگونه با او سخن بگویید.

با لحنی ساده سؤال کنید

شاید با نکاتی که قبل‌تر گفتیم، کمی متناقض به‌نظر برسد؛ اما یکی از عواملی که موجب می‌شود کاربران هنگام گفت‌وگو با ChatGPT به نتیجه نرسند، استفاده از زبان پیچیده یا تخصصی در صحبت‌کردن با این چت‌بات است. معمولاً کاربرانی که به‌دنبال دستورالعمل‌ها یا پاسخ به پرسش‌های تصادفی مانند ایده‌هایی برای سرگرمی هستند، در‌این‌باره مشکلی ندارند؛ اما درصورتی‌که به‌دنبال پرسش‌های پیچیده یا فلسفی یا سؤالاتی با جواب‌های طولانی باشید، بهتر است از لحنی ساده و غیرفنی استفاده کنید. درواقع، استفاده از زبان ساده و غیرتخصصی به ChatGPT کمک می‌کند تا به بهترین شیوه‌ی ممکن پاسخ پرسش را آماده کند.

تعامل ربات و انسان

ChatGPT ازپسِ کارهای زیادی برمی‌آید؛‌ از ترجمه گرفته تا پاسخ به پرسش‌های ریاضی یا فلسفی یا بررسی سؤالاتی از جهان هستی! بااین‌حال، این چت بات به‌گونه‌ای طراحی شده است تا رباتی مفید برای مکالمه و گفت‌وگوهای معمولی باشد؛ بنابراین، بهره‌گیری از لحن‌های ساده نتایج بهتری به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان نمونه، اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از ChatGPT دریافت کنید، بهتر است به‌جای اینکه سؤال‌های فوق‌تخصصی و فلسفی از او بکنید، مانند همسایه یا دوست یا استاد ادبیات با او صحبت کنید؛ بدین‌ترتیب، ربات راحت‌تر می‌تواند با شما ارتباط برقرار کند.

اجازه بدهید از اشتباهات درس بگیرد

اگر زیاد از ChatGPT استفاده کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که تکرار دوباره‌ی سؤال همیشه راه‌حل خوبی نیست و برخی از سؤال‌ها را هرچقدر هم تکرار کنید، ممکن است درنهایت به جواب دلخواه نرسید. دلیل آن می‌تواند محدودیت‌های موجود در الگوریم پاسخ‌گویی این ربات باشد یا شاید سؤال مدنظر به‌قدری واضح یا ساده نیست که چت‌بات بتواند آن را درک کند.

در چنین شرایطی، بهتر است به ChatGPT یادآور شوید که سؤال را اشتباه جواب داده است. او از شما معذرت‌خواهی و سعی می‌کند اشتباهش را جبران یا پاسخی بهتر پیدا کند. گاهی‌ اوقات نیز ممکن است از شما بخواهد پاسخ درست را به او بگویید. درواقع، اگر پس از پرسش‌های مکرر بازهم نتواند پاسخ درستی بدهد، قطعاً یادآوری شما روی او تأثیر خواهد گذاشت و سعی می‌کند در آینده عملکرد بهتری ارائه دهد.

طبیعتاً کمی ناخوشایند است که ربات را به سمت‌وسوی افکارتان هدایت کنید؛ اما مطمئن باشید پیروی از نکته‌هایی که گفتیم و درنظرگرفتن آن‌ها هنگام چت با ChatGPT، حتماً نتایج بهتری به‌همراه خواهد داشت.

به‌طورکلی، بهتر است به این چت‌بات به‌عنوان رباتی نگاه کنید که همیشه در حال ارتقا و بهترشدن است. ChatGPT یکی از ربات‌های باهوشی است که تاکنون شناخته‌ایم. ربات و سازندگان آن به‌مرورزمان نحوه‌ی تعامل انسان‌ و ربات‌ها را یاد می‌گیرند؛ بنابراین، ما نیز برای تجربه‌ای بهتر باید بدانیم چگونه با او صحبت کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات