اسپاتیفای قوانین اپ‌استور اپل را مقابل مقامات اتحادیه اروپا به چالش کشید

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اسپاتیفای / Spotify در نمایشگر گوشی در جیب شلوار
اسپاتیفای می‌خواهد ازطریق اتحادیه‌ی اروپا، اپل را وادار کند برخی سیاست‌‌های کاری خود را در اپ‌استور تغییر دهد.
تبلیغات

استراتژی اپل برای متقاعد کردن کاربران که این شرکت بهترین گوشی‌های هوشمند را از نظر امنیت و حریم خصوصی ارائه می‌دهد همچنان کار می‌کند. ازطرفی اسپاتیفای در جلسه‌ی کارگاه سهام‌داران که اتحادیه‌ی اروپا آن را سازماندهی کرده، سیاست‌های کاری اپ‌استور اپل را به‌چالش کشیده است.

اما چرا رابطه‌ی بین اسپاتیفای و اپل کمی تیره شده است؟ سرویس استریم موسیقی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، قطعاً تمایلی به پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی از درآمدهای خود به سازنده‌ی آیفون ندارد. این میزان کمیسیون باعث افزایش مصنوعی قیمت‌ خدمات اسپاتیفای می‌شود و ممنوعیت ارتباط مستقیم بین کاربران و توسعه‌دهندگان در اپ‌استور می‌تواند محصول را از مخاطب هدف دور کند. البته اسپاتیفای پیش‌از این نیز اپل را به از بین بردن رقابت در فروش کتاب‌های صوتی متهم کرد بود.

ازطرفی اپل دلایل خود را برای دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی از توسعه‌دهندگان برنامه‌ها در اپ‌استور دارد که مهم‌ترین آن تأمین امنیت و حریم خصوصی است. این شرکت می‌گوید باز شدن اکوسیستم فروشگاهی آن، باعث می‌شود برخی توسعه‌دهندگان از داده‌های خصوصی کاربران سؤاستفاده کنند و این موضوع فقط یکی از نگرانی‌های غول فناوری مستقر در کوپرتینو است.

اکنون نگاهی به درخواست اسپاتیفای از مقامات اتحادیه‌ی اروپا درمورد قوانین اپل خواهیم داشت. اول اینکه پلتفرم استریم موسیقی می‌خواهد امکان استفاده از درگاه‌های پرداخت جایگزین برای خریدهای درون‌برنامه‌ای iOS فراهم شود. علاوه‌براین اسپاتیفای درخواست دارد توسعه‌دهندگان بتوانند به‌طور مستقیم با کاربران خود ارتباط داشته باشند.

اپل و اپ‌استور این شرکت طی ماه‌های اخیر ازطرف سازمان‌های نظارتی سرتاسر جهان تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته‌اند.

فون‌آرنا می‌نویسد، قانون بازاریابی دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DMA) اپل را وادار کرده است تا آیفون‌های آینده‌ی خود را با درگاه USB C عرضه کند. به‌هرحال رویدادی که اسپاتیفای در آن از نگرانی‌های خود صحبت کرد، مربوط به فروشگاه برنامه‌ی اپل می‌شود.

سازنده‌ی آیفون می‌گوید رعایت مقرراتی مثل دستورالعمل‌های DMA را درک می‌کند اما در مورد شکایت‌های متعددی که علیه اپ‌استور مطرح شده است هیچ تغییری در سیاست‌های این شرکت دیده نمی‌شود.

اگرچه چالش بین اسپاتیفای و اپل هنوز به ایجاد راهکاری قطعی ختم نشده است اما هر دو طرف روی درخواست‌های خود پافشاری می‌کنند. همان‌طور که قوانین DMA به‌مرور ازطرف اپل مورد پذیرش قرار می‌گیرند، فقط زمان نشان خواهد داد دو شرکت مذکور برای تبعیت از قوانین، چه تغییراتی در سیاست‌های کاری خود اعمال خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات