اسپاتیفای خواستار «اقدام سریع و قاطع» اروپا علیه سیاست‌های اپل شد

پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اپل Apple روی فروشگاه حضوری آسمان تاریک
اسپاتیفای و چند شرکت اروپایی با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار اقدام سریع و قاطع برای مقابله‌با سیاست‌های اپل شده‌اند.
تبلیغات

اسپاتیفای به‌همراه گروهی از شرکت‌های اروپایی از کمیسیون اروپا درخواست کرده‌اند به‌طور «سریع و قاطع» علیه سیاست‌هایی که اپل دارد، اقدام کند. منتقدان می‌گویند اپل از رفتارهای ضدرقابتی استفاده می‌کند و به کسب‌و‌کار این شرکت‌ها ضربه زده است.

نامه‌‌ای خطاب به کمیسیون اروپا که توسط Basecamp و Deezer و پنج شرکت دیگر نیز امضاء شده است، تا حد زیادی روی اپ استور تمرکز دارد. منتقدان می‌گویند اپل «موانع مصنوعی» بر سر راه آن‌ها قرار می‌دهد، کارمزدهای «مفرط» دریافت می‌کند و «به شیوه‌‌ای آشفته قوانین را تغییر می‌دهد.»

منتقدان اپل از اتحادیه‌ی اروپا درخواست کرده‌اند که «سریعا اقدام کند» چون هر روز که می‌گذرد، به نوآوری و رفاه مشتریان اروپایی لطمه وارد می‌شود.

به گزارش ورج، اسپاتیفای سال‌ها است که از قوانین اپ استور انتقاد می‌کند. این شرکت سال ۲۰۱۹ در اتحادیه‌ی اروپا با استناد به قوانین ضدانحصار از اپل شکایت کرد و مدعی شد که قوانین این شرکت «نوآوری را خفه می‌کند» و به مشتریان ضربه می‌زند. اسپاتیفای همچنین منتقد کارمزد بالای اپ استور و مزایایی اختصاصی است که اپل به سرویس اپل موزیک ارائه می‌دهد.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۱ نتایج اولیه‌ی تحقیقاتش را منتشر کرد و طرف اسپاتیفای را گرفت. به اعتقاد کمیسیون اروپا، اپل از جایگاهی که به‌عنوان توزیع‌کننده در بازار سرویس‌های استریم موسیقی دارد، سوءاستفاده کرده است. دو سال بعد، تحقیقات هنوز به اتمام نرسیده و کمیسیون اروپا هیچ درخواستی برای تغییر قوانین اپل ثبت نکرده است.

همزمان قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا که سال گذشته سروصدای زیادی به پا کرد، در حال ورود به مرحله‌ی عملیاتی است. این قانون اپل را مجبور به تعدیل سیاست‌های iOS و اپ استور می‌کند و مزایای بیشتری در اختیار شرکت‌های متفرقه مثل اسپاتیفای قرار می‌دهد. شایعه‌ها می‌گویند اپل سال آینده بارگیری جانبی اپلیکیشن را در iOS امکان‌پذیر و از قانون بازارهای دیجیتال تبعیت می‌کند.

اسپاتیفای و سایر شرکت‌هایی که نامه‌ی انتقادی را به کمیسیون اروپا فرستاد‌ه‌اند امیدوارند همزمان با پیاده‌سازی قانون بازارهای دیجیتال، حکم جدیدی برای فشار به اپل صادر شود. اپل تا یک سال دیگر فرصت دارد که خودش را با قوانین تطبیق دهد، اما اسپاتیفای و سایر شرکت‌ها خواستار «اقدام سریع» هستند.

اپل به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر درباره‌ی نامه‌ی اسپاتیفای پاسخ نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات