ChatGPT؛ شمشیر دولبه برای برنامه‌نویسان کامپیوتر

یک‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
کلاهبرداری با نام ChatGPT
توانایی ChatGPT در نوشتن کد حیرت‌انگیز است و باعث نگرانی برنامه‌نویسان شده؛ اما این افراد می‌توانند ازطریق ChatGPT مهارت خودشان را تقویت کنند.
تبلیغات

اتوماسیون دقت و سرعت کارها را بیشتر می‌کند؛ اما استفاده از آن به‌معنی ازدست‌رفتن شغل انسان‌ها است. اتوماسیون که در خط تولید باعث از‌بین‌رفتن برخی از شغل‌ها شد، اکنون به شیوه‌ی دیجیتالی از راه رسیده است. توانایی‌های ChatGPT در عین شگفت‌زده‌کردن مردم، بسیاری از کارمندان را وحشت‌زده کرده است.

ChatGPT که بر‌پایه‌ی هوش مصنوعی مولد توسعه داده شده است می‌تواند کتاب بنویسد یا در امور مالی به کاربر کمک کند یا حتی سراغ کدنویسی برود. ChatGPT در زمانی سریع مقاله می‌نویسد و توانایی سرودن شعر نیز دارد. تحلیلگران می‌گویند که کارکنان برای از‌دست‌ندادن شغلشان موظف‌اند کار با ChatGPT را یاد بگیرند و از این چت‌بات استفاده کنند.

بیزنس اینسایدر می‌نویسد حداقل یک گروه از کارکنان صنعت فناوری از توانایی‌های ChatGPT به هیجان آمده‌اند. برنامه‌نویسانی که از ChatGPT استفاده کرده‌اند، می‌گویند این ابزار بهره‌وری کار را افزایش می‌دهد و به نوشتن کدهای بیشتر و بهتر کمک می‌کند.

تماشا کنید: انسان در برابر هوش مصنوعی؛ ChatGPT مچ برنامه‌نویسان زومیت را می‌خواباند؟
تماشا کنید: انسان در برابر هوش مصنوعی؛ ChatGPT مچ برنامه‌نویسان زومیت را می‌خواباند؟
مطالعه '1

فعالان صنعت کامپیوتر می‌گویند به‌لطف ابزارهایی مثل ChatGPT و GitHub Copilot می‌توان ساده‌تر از قبل فرایند کدنویسی را یاد گرفت. بدین‌ترتیب، افراد بیشتری می‌توانند وارد حوزه‌ی پردرآمد برنامه‌نویسی شوند.

آدام فرنک، قائم‌مقام ارشد محصول در استارتاپ Armory، می‌گوید توسعه‌دهندگان و مهندسان DevOps و مهندسان پلتفرم در تلاش‌اند بخش زیادی از کار خود را به سیستم‌های خودکار بسپارند تا زمان بیشتری برای فکر‌کردن به ایده‌های جدید داشته باشند. فرنک می‌گوید که هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از این کارها را در زمانی سریع انجام دهد.

برنامه‌نویسان حرفه‌ای صرف‌نظر از تجربه‌ی کار، معمولاً به‌تنهایی کد نمی‌نویسند. وب‌سایت‌هایی مثل Stack Overflow برنامه‌نویسان سراسر جهان را به‌هم متصل می‌کنند تا این افراد بتوانند به یکدیگر برای حل مشکلات یاری برساند. فعالان این حوزه به شوخی می‌گویند بخش بزرگی از فرایند یادگیری برنامه‌نویسی این است که در کپی‌پیست کردن کدها حرفه‌ای شوید.

به‌لطف ChatGPT می‌توان به‌طور پویاتری کد نوشت. برنامه‌نویسان عملاً به رباتی دسترسی دارند که می‌تواند کدهای مدنظرشان را با دقت زیاد بنویسد. کدنویسان تازه‌کار از‌طریق ChatGPT با سرعت بیشتری کارهایشان را انجام می‌دهند و می‌توانند برای حل مشکلات، مستقیماً از ChatGPT سؤال بپرسند.

آدام فرنک می‌گوید با وجود تمامی پیشرفت‌های ChatGPT، همچنان برنامه‌نویسان انسانی اولویت بیشتری دارند و می‌توانند در برخی حوزه‌های خاص بیشتر بدرخشند. هوش مصنوعی ممکن است بسیاری از نیازهای کدنویسی را رفع کند؛ اما این برنامه‌نویس است که می‌تواند به شیوه‌ای منطقی کدها را سرهم کند.

فرنک می‌گوید خلاقیت و احساسات انسان چیزی است که حداقل فعلاً در هوش مصنوعی دیده نمی‌شود: «آن سطح از خلاقیت و احساس و درک انسانی همان چیزی است که به ما انسان‌ها امکان می‌دهد تجربه‌های مشخصی برای انسان‌هایی خلق کنیم که در حال استفاده از محصولات ما هستند.»

آدام فرنک می‌گوید ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی هیجان‌انگیز در‌دسترس برنامه‌نویسان باتجربه‌تر نیز قرار می‌دهند. ChatGPT با انجام کارهای خسته‌کننده و نسبتاً ساده، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند که خلاق‌تر باشند و خودشان را از رقبایشان متمایز کنند.

مهندسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همواره موقعیت شغلی خوبی داشته‌اند؛ اما با تعدیل گسترده‌ی نیروها در صنعت فناوری به‌دلیل مشکلات اقتصادی، گروهی از مردم تصور می‌کنند که برنامه‌نویسان امنیت شغلی خود را از دست داده‌اند.

به‌عقیده‌ی برخی از کاربران، توانایی‌های ChatGPT در نوشتن کد به‌معنی پایان دوران برنامه‌نویسان انسانی است. متخصصان این حوزه می‌گویند چنین ادعایی درست نیست؛ اما صنعت فناوری کم‌کم تحولات بیشتری به خود می‌بیند.

قائم‌مقام تیم مهندسی در شرکت Ampla می‌گوید: «هوش مصنوعی باعث می‌شود فناوری برای کسب‌و‌کارهایی که به‌طور سنتی چندان وابسته به این صنعت نیستند، بسیار بیشتر از قبل دردسترس باشد. با افزایش استفاده از سیستم‌های فناوری‌محور، به توسعه‌دهندگان بیشتری نیاز خواهید داشت.»

در همین حین، ممکن است شغل توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در طول زمان تغییرات زیادی به خود ببیند. ChatGPT و ابزارهای مشابه روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و احتمالاً نیاز شرکت‌ها به برنامه‌نویسان مبتدی کاهش می‌یابد. هم‌زمان با کاهش شغل برنامه‌نویسان مبتدی، احتمالاً تقاضا برای حرفه‌ای‌هایی که بتوانند کدهای نوشته‌شده با ChatGPT را به محصولی پرکاربرد تبدیل کنند، وجود خواهد داشت.

برنامه‌نویسان همان کسانی هستند که موج فعلی هوش مصنوعی را آغاز کردند. این تصور که برنامه‌نویسان عامل بیکاری خودشان شده‌اند، غلظ است. آن‌ها صرفاً اطمینان حاصل کرده‌اند که مهارت‌هایشان پرتقاضاتر از همیشه باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات