هشت شغلی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده آن‌ها را از بین ببرد

سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
جایگزینی هوش مصنوعی با مشاغل انسانی
با ارتقا روز افزون قابلیت‌های هوش مصنوعی، امنیت شغلی برخی افراد به‌خطر افتاده است.
تبلیغات

شاید روزی فرا برسد که ربات‌ها همه‌ی ما را از کار اخراج کنند و شغل اکثر افراد را به‌جای آن‌ها انجام دهند. البته هنوز مشخص نیست اتوماسیون در بخش بزرگی از نیروی کار جهان، چه زمانی و چگونه رخ خواهد داد. طی سال‌های گذشته، پیشرفت فناوری و توسعه‌ی ابزارهای خودکارسازی انجام کارها، بسیاری از مشاغل کم‌دستمزد را از بین برده است. اکنون با ظهور چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مثل ChatGPT به‌نظر می‌رسد در آینده برخی مشاغل دیگر نیز درمعرض خطر قرار خواهند گرفت.

در این مقاله قصد داریم به مشاغلی اشاره کنیم که ربات‌ها احتمالاً طی سال‌های آینده جای آن‌ها را خواهند گرفت.

هنرمندان

تصویر یک هنرمند درحال نقاشی

آیا تولیدکنندگان متن و تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین هنرمندان انسانی شوند؟ از آن‌جا که جهان از ظهور ابزارهایی مثل تولیدکننده‌ی تصویر OpenAI DALL-E شگفت‌زده شده است، امکان دارد سرانجام چنین اتفاقی رخ دهد. تاکنون برنامه‌های DALL-E بیشتر به‌عنوان نوآوری جدید نمایش داده شده‌اند، اما همان‌طور که قابلیت‌های برنامه‌ها به‌تدریج بهتر شود، نگرانی‌های زیادی درمورد نوع تأثیری که هوش مصنوعی مولد می‌تواند داشته باشد، وجود دارد و بسیاری از افراد متوجه شده‌اند که امکان دارد توسعه‌ی هوش مصنوعی‌ شبیه DALL-E، پایانی برای هنر بشری باشد.

بااین‌حال، مکس چافکین در بلومبرگ استدلال کرده است هنرمندان و طراحان، شغل خود را به‌دلیل پیشرفت هوش مصنوعی ازدست نخواهند داد زیرا ازنظر او، تولیدکننده‌های تصویر درحال‌حاضر عملکرد خیلی خوبی ندارند.

خدمات مشتری

خدمات مشتری

یکی دیگر از صنایعی که چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌احتمال زیاد باعث ایجاد اختلال در آن خواهند شد، خدمات مشتریان است. از مدتی قبل شاهد استفاده از ربات‌های چت در بخش پشتیبانی مشتریان وب‌سایت‌ها هستیم اما این راهکارها درحال‌حاضر در بیشتر سناریوها برای کمک به مشتریان به اپراتورهای انسانی نیاز دارند. بااین‌حال، استفاده از چت‌بات‌های مبتنی‌بر پروژه‌های پیشرفته مثل ChatGPT در شرکت‌ها می‌تواند شغل اپراتورهای انسانی خدمات مشتریان را به‌خطر اندازد. برخی پیش‌بینی کرده‌اند اتوماسیون به این صنعت خواهد آمد. البته این موضوع که چت‌بات‌های پشتیبانی از مشتریان عملکرد بهتری نسبت‌به انسان‌ها ارائه‌ دهند همچنان یک سؤال بی‌پاسخ است و فقط گذشت زمان می‌تواند آینده‌ی آن را مشخص کند.

تولیدکنندگان محتوا

تولیدکننده محتوا

یکی از مشاغلی که در سال‌های آینده، درمعرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت، تولید محتوا است. البته شغل دیگری که دربرابر اتوماسیون آسیب‌پذیرتر به‌نظر می‌رسد، کپی‌نویسی برای تبلیغات و وب‌سایت‌ها است. پیش‌از این شاهد راهکارهایی برای خودکارسازی فرآیند تولید محتوا بوده‌ایم و به‌عنوان مثال می‌توان به Jounce AI اشاره کرد که درحال‌حاضر در مرحله‌ی آزمایشی خصوصی قرار دارد و خدمات کپی‌نویسی رایگان نامحدود مبتنی‌بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. اکنون که پلتفرم‌های الگوریتمی قدرتمندتری مثل ChatGPT کار خود را آغاز کرده‌اند، بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کنند اتوماسیون صنعت کپی‌نویسی، افزایش خواهد یافت.

وکالت

وکیل

برخی اعتقاد دارند هوش مصنوعی روزی جایگزین وکلا خواهد شد. شاید این ایده کمی دیوانه‌وار به‌نظر برسد اما طبق گزارش اخیر رویترز، ربات‌های وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌توانند در آینده‌ای نه‌چندان دور، به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرند زیرا توانایی بالایی در آماده‌سازی خلاصه‌ی پرونده‌های حقوقی دارند.

اولین دادگاه درجهان با حضور ربات وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی ماه فوریه برگزار می‌شود
اولین دادگاه درجهان با حضور ربات وکیل مبتنی‌بر هوش مصنوعی ماه فوریه برگزار می‌شود
مطالعه '2

شرکت خدمات حقوقی DoNotPay برای نمایش قدرت ربات هوش‌ مصنوعی خود در زمینه‌ی وکالت، مبلغ یک میلیون دلار را در اختیار وکلایی قرار می‌دهد که اجازه دهند الگوریتم هوش مصنوعی به‌جای آ‌ن‌ها در دادگاه عالی ایالات‌متحده استدلال ارائه دهند. چت‌بات این شرکت در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۳ دی ۱۴۰۱) به‌جای یک وکیل انسانی در دادگاه حاضر شد. ازنظر برخی افراد، دفاع حقوقی ازطریق الگوریتم یکی از بدترین ایده‌ها است اما ظاهراً این روند، مسیری است که در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

دانشمندان

دانشمند

اگرچه دانشمندان با هوش مصنوعی جایگزین نخواهند شد اما کشف علوم جدید در آینده‌ی نزدیک می‌تواند به‌طور خودکار انجام شود. مطالعه‌ی اخیر دانشگاه نورث وسترن نشان می‌دهد حتی خودِ دانشمندان اغلب نمی‌توانند تفاوت بین چکیده‌های علمی که سایر انسان نوشته‌اند را با نوشته‌های ChatGPT تشخیص دهند. این مطالعه همچنین ادعا می‌کند انسان‌ها فقط در ۶۸ درصد مواقع می‌توانند به‌درستی تشخیص دهند که یک مقاله‌ی علمی را انسان نوشته است یا هوش مصنوعی.

برنامه‌نویسی

برنامه نویس

با پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی این سؤال در ذهن بسیاری افراد ایجاد شده است که آيا چت‌بات‌های جدید در آستانه‌ی خودکارسازی بخش بزرگی از نیروی‌کار برنامه‌نویسی کامپیوتر هستند یا خیر. در سال‌های گذشته شاهد ظهور پلتفرم‌هایی مثل AlphaCode بوده‌ایم که می‌تواند در حل مسائل ساده‌ی علوم رایانه با انسان‌ها رقابت کند. علاوه‌براین چت‌بات‌های پیشرفته‌ای مثل ChatGPT، توانایی هوش مصنوعی را در خودکارسازی بخش‌های خاصی از فرآیند کدنویسی نشان می‌دهند.

البته درحال‌حاضر ChatGPT قادر نیست کدنویسی را به‌طور دقیق و قابل‌قبول انجام دهد. این برنامه از پلتفرم StackOverflow برای ارائه‌ی برخی کدها استفاده می‌کند اما عملکرد آن فعلاً خوب نیست.

مدلینگ

مدلینگ

ظاهراُ ربات‌هایی با طراحی شبیه انسان می‌توانند در چندسال‌ آینده به صنعت مد نفوذ کنند. وقتی از کلمه‌ی ربات استفاده می‌کنیم، منظور ما تصاویر انسان‌هایی است که هوش مصنوعی آن‌ها را تولید کرده است.

مردمی که هرگز وجود نداشته‌اند؛ پرتره‌های تولیدشده با هوش مصنوعی
یک هنرمند از آخرین نسخه تصویرساز هوش مصنوعی Midjourney برای ایجاد تصاویر فوق‌واقعی از مردم در قرن نوزدهم استفاده کرد.
مردمی که هرگز وجود نداشته‌اند؛ پرتره‌های تولیدشده با هوش مصنوعی

زنجیره‌های خرده‌فروشی بزرگ قبلاً با ایده‌ی مد‌ل‌های ایجادشده با رایانه (CGI) برای فروش لباس‌ سروکار داشته‌اند و اگر عبارت «هوش مصنوعی مولد در مد» را در گوگل جستجو کنید، قطعاً افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که سعی دارند برای اهداف تجاری خود، در این زمینه پیشرفت کنند. این اقدام ازنظر کسب‌وکار منطقی به‌نظر می‌رسد. بدین‌ترتیب می‌توان به‌جای استخدام مدل‌های انسانی که دستمزد بسیار بالایی دارند، از نرم‌افزار برای ایجاد نسخه‌ی دیجیتالی مدل‌ها استفاده کرد.

روزنامه‌نگاری

روزنامه نگار

روزنامه‌نگاران ترجیح می‌دهد چت‌بات‌های هوش مصنوعی از این صنعت دور بمانند. درحال‌حاضر مشکلات فراوان اقتصادی در سرتاسر جهان باعث شده است بسیاری از شرکت‌ها و حتی روزنامه‌ها، بخشی از نیروی کار خود را تعدیل کنند. به‌هرحال احتمال دارد در آینده چت‌بات‌هایی مثل ChatGPT برای ارتقای خبرنویسی مورد استفاده قرار گیرند. از آن‌جا که ChatGPT در جمع‌آوری اطلاعات سرعت بسیار بالایی دارد، برخی پیشنهاد داده‌اند این ابزار می‌تواند برای ارائه‌ی محتوایی که قبلاً در منابع دیگر منتشر شده است، مفید واقع شود.

البته درحال‌حاضر عملکرد ChatGPT در نوشتن خبر، راضی‌کننده نیست و درنتیجه اگر روزنامه‌نگار هستید فعلاً نیازی نیست نگران موقعیت شغلی خود باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات